grzechu1984 Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Cześć. Szukając płynu hamulcowego do hebli shimano natrafiłem na zamiennik : https://allegro.pl/oferta/olej-mineralny-barbieri-hlp-10-1l-do-hamulcow-hydr-11771560763 Mineralny, Barbieri, HLP10 i teraz pytanie, czy płyn shimano/ expand itp. nie jest to po prostu zwykły płyn hydrauliczny typu HLP10 barwiony na kolor czerwony np. taki? https://allegro.pl/produkt/olej-hydrauliczny-hlp-10-1l-b9b66aeb-4794-45fc-88be-950ee131db08 Ja obstawiam że jest to to samo, a jakie jest wasze zdanie? Pozdrower. Cytuj
marcesco Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Pytanie do serwisantów, bo normalny zjadacz rowerowego chleba zużywa rocznie tak mało oleju, że szukanie tu oszczędności to strata czasu. Cytuj
TheJW Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 (edytowane) Moje zdanie jest takie, że jeśli chodzi o układ hamulcowy, eksperymentowanie z płynami/olejami i tanimi klockami to pchanie się w gips. Ja kupiłem litr oryginalnego oleju Shimano za ok. 85 zł, używam do czterech rowerów i na razie nie chce się skończyć... @marcesco dobry serwis nie bawi się w zamienniki. A jeśli się bawi, to zazwyczaj są to droższe zamienniki z kategorii premium służące do jakiegoś "tuningu", np. zawieszenia. Edytowane 2 Maja 2023 przez TheJW 3 Cytuj
RabbitHood Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Jak szukasz oszczędności to kumpel wlewał do systemu oliwkę dla gówniaków johnson's baby. 1 Cytuj
Dokumosa Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Działa nawet na wodzie ale nie o to chodzi, żeby nalać najtańszą ciecz. Co do zamienników to jeżdziłem w heblach shimano lejąc motorex (2x drożdzy niż sh) oraz magura blue blood (1,5x droższy od sh) ale nie mieszałem ze starym a napełniałem nimi suche fabrycznie układy. 1 Cytuj
sky87 Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Kolega w mocnym i ciężkim ebajku szukał zamiennika oleju. Testował oliwkę J&J, olej lniany inne cuda. Wszystko oczywiście w oparciu o specyfikację oryginalnego oleju. Ostatecznie testy zakończył na tym https://allegro.pl/oferta/olej-do-pneumatyki-vg10-0-6l-13421758315 Sprawdza mu się to na Shimano Saint. Ja z ciekawości na jesień wlałem to samo do swojego Deore 6100 i jest spoko. W zimie jak i teraz hamuje bdb. Jest trochę twardszy niż przód na shimano (ale z przodu nie wymieniałem od ponad roku i nie wiem czy było idealnie odpowietrzone), nie ma cyrków ani na mrozie ani w upale. Przy tej cenie to można sobie przelewać do woli. Zawsze można spróbować 2 Cytuj
grzechu1984 Napisano 2 Maja 2023 Autor Napisano 2 Maja 2023 Cieszę się że tyle osób wypowiedziało się w tym temacie. W samym moim pytaniu nie chodziło tyle o oszczędność co o kompatybilność, smary i oleje są produkowane według norm. Poprzez dobrego znajomego udało mi się skontaktować z gościem który pracuje w olejach jako technolog-specjalista, potwierdził że te specjalistyczne oleje to po prostu HLP10 z domieszką koloru i ceną kilkukrotnie większą, ewentualnie odrobinę inną lepkością ale minimalnie. Jak napisał @sky87 takim tanim olejem na lajcie można przelać hamulec i nie martwić się o koszty. Nie wiedziałem że oliwkę do pielęgnacji ktoś stosował jako alternatywa Niebawem zrobię test i dam znać co i jak Pozdrawiam Cytuj
sky87 Napisano 2 Maja 2023 Napisano 2 Maja 2023 Dużo tego w sieci. Jednak ta oliwka jest za gęsta, nie sprawdza się przy szybkich i krótkich powtarzających się hamowaniach. Czekam na testy 1 Cytuj
grzechu1984 Napisano 12 Czerwca 2023 Autor Napisano 12 Czerwca 2023 Udało mi się załatwić zwykły olej hlp10 bez barwnika, hamulce zalane, zrobione trochę kilometrów i hamulce działają tak samo jak na czerwonym od shimano czy tam na innym zamienniku koloru czerwonego i nie przewiduję aby jakimś cudem miały działać inaczej, na kanale mtb widziałem film gdzie do hebli magury nalewali właśnie ten zwykły włoski hlp10 ( niby specjalnie do rowerów ) jak uda mi się załatwić odrobinę barwnika do olejów to namieszam sobie ROYAL BLOOD od magury, to będzie dopiero pro Pozdrower Cytuj
tobo Napisano 13 Czerwca 2023 Napisano 13 Czerwca 2023 Mam ten barbieri. Kupiłem w czasie pandemii żeby mieć olej, brakowało shimano na rynku. Zalewałem nim wszystkie heble na mineralny poza shimano, względy gwarancyjne. Nie kojarzę żadnego przypadku reklamacji. W dniu 2.05.2023 o 19:01, grzechu1984 napisał: Cieszę się że tyle osób wypowiedziało się w tym temacie. W samym moim pytaniu nie chodziło tyle o oszczędność co o kompatybilność, smary i oleje są produkowane według norm. Poprzez dobrego znajomego udało mi się skontaktować z gościem który pracuje w olejach jako technolog-specjalista, potwierdził że te specjalistyczne oleje to po prostu HLP10 z domieszką koloru i ceną kilkukrotnie większą, ewentualnie odrobinę inną lepkością ale minimalnie. Jak napisał @sky87 takim tanim olejem na lajcie można przelać hamulec i nie martwić się o koszty. Nie wiedziałem że oliwkę do pielęgnacji ktoś stosował jako alternatywa Niebawem zrobię test i dam znać co i jak Pozdrawiam Te specjalistyczne tzn shimano? Bo odrobinę inna lepkość to niekoniecznie znaczy że to "po prostu " olej X. 1 Cytuj
JWO Napisano 13 Czerwca 2023 Napisano 13 Czerwca 2023 A wy pijecie ten olej na postoju? Mam 4 rowery z hydraulika. Wszystkie sam zalewalem. Tam wchodzi naprawde minimalna ilosc. Zeby poczuc oszczednosci to musialbm miec ze sto rowerow, a zawsze przy zamiennikach jest ryzyko ze raz zadziala nie tak. I coz z tego ze w 99.99% dzialal super 1 Cytuj
grzechu1984 Napisano 5 Lipca 2023 Autor Napisano 5 Lipca 2023 W dniu 13.06.2023 o 08:47, tobo napisał: Te specjalistyczne tzn shimano? Tak, chodziło o oryginalny czerwony olej shimano. W dniu 13.06.2023 o 11:05, JWO napisał: A wy pijecie ten olej na postoju? Mam 4 rowery z hydraulika. Wszystkie sam zalewalem. Tam wchodzi naprawde minimalna ilosc. Zeby poczuc oszczednosci to musialbm miec ze sto rowerow, a zawsze przy zamiennikach jest ryzyko ze raz zadziala nie tak. I coz z tego ze w 99.99% dzialal super Co by miało zadziałać nie tak w przypadku gdy różnica polega tylko na kolorze? używając taniego jak barszcz zamiennika możesz hamulce bardziej przelać co może wpłynąć na jakość oleju i ilość zanieczyszczeń w układzie. Cytuj
tobo Napisano 5 Lipca 2023 Napisano 5 Lipca 2023 Skąd wiesz że roznica ",polega tylko na kolorze"? DOT 5.1 to też, niby , DOT 5.1. A różnica między produktami potrafi być dramatyczna. Cytuj
Mentos Napisano 6 Lipca 2023 Napisano 6 Lipca 2023 (edytowane) W dniu 5.07.2023 o 11:19, grzechu1984 napisał: Tak, chodziło o oryginalny czerwony olej shimano. Co by miało zadziałać nie tak w przypadku gdy różnica polega tylko na kolorze? używając taniego jak barszcz zamiennika możesz hamulce bardziej przelać co może wpłynąć na jakość oleju i ilość zanieczyszczeń w układzie. Różnica faktycznie nie polega tylko na kolorze, bo kolor to jedynie barwnik. Ważne by lać olej wysokiej jakości trzymający dokładnie takie same parametry. Od zawsze, od kąd Shimano stworzło hydrauliczne hamulce i od kąd w "sekrecie" panowie serwisanci na targach mi potwierdzili, że Shimano żadnego oleju nie produkuje, i że to dokładnie jota w jotę to samo co np. Bendix LHM+ do Cytryn, od tąd użyuwam właśnie tego typu oleju. Obecnie ciężko dostać olej Bendixa, ale Total LHM+ ma dokładnie te same parametry i teraz takim zalewam. Wiadomo, że Shimano może zmieniać dostawcę oleju, ale paramtery ma takie same. LHM + od Totala za litr kosztuje obecnie ok 35PLN. Owszem nie ma już takich różnic bo Shimano znacznie spuściło z tonu widząć, że nikt nie chce się dać dymać za to samo tylko 10x więcej, więc to już nie te czasy i litr z 90PLN kosztuje co ju z jest akceptowalne faktycznie. Ale LHM+ jest nadal ponad 2 x tańszy, można go spokojnie lać, 20 lat praktyki nie kłamie 😉 I zgadzam się że częstsze przelewanie ma duży sens, zwłaszcza z okolic zacisku wypływa zabrudony płyn i warto częściej przelewać, to tylko pozytywnie wpływa na trwałość, ale wówczas oleju jednak schodzi. Mnie przy 4 rowerach z pół litra na rok. Edytowane 6 Lipca 2023 przez Mentos 1 Cytuj
Kettler Napisano 6 Lipca 2023 Napisano 6 Lipca 2023 Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów. Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi. Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś. 2 Cytuj
hal900 Napisano 9 Lipca 2023 Napisano 9 Lipca 2023 (edytowane) Ja w szimano miałem olej przezroczysty orginalny w Mt 200. Te czerwone rozlewane z dużej beczki to pic na wodę z allegro. Kosztuje to 15zl za litr a biorą 15 zł za 100ml czyli przebitka 1000 procent Edytowane 9 Lipca 2023 przez hal900 1 Cytuj
tobo Napisano 13 Lipca 2023 Napisano 13 Lipca 2023 W dniu 6.07.2023 o 13:40, Kettler napisał: Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów. Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi. Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś. Panowie serwisanci mają dostęp do informacji do których ty nie masz, z tego powodu że mają dostęp do dystrybutorów shimano a ci , nawet niekoniecznie z powodu dobrej woli ,mogą dzielić się takimi informacjami jeśli zostaną zapytani. To żaden bondyzm czy praca służb specjalnych. Cytuj
Mentos Napisano 13 Lipca 2023 Napisano 13 Lipca 2023 W dniu 6.07.2023 o 14:40, Kettler napisał: Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów. Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi. Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś. Gwarantuję Ci że Shimano nie zlecało przygotowania żadnej specjalnej specyfikacji dla tego oleju. Po prostu zamówiło gotowy olej mineralny o konkretnych parametrach, który był już na rynku do innych układów a pasował do założonego zastosowania. Przerost formy nad treścią i ogromne koszty gdyby sobie do tak prostego zastosowania wymyślali jakieś specjalne normy, zwłaszcza wówczas gdy wchodzili na rynek z hamulcami hydraulicznymi i potrzebowali tego oleju tyle co nic. Cytuj
Kettler Napisano 13 Lipca 2023 Napisano 13 Lipca 2023 (edytowane) Gdzie ja napisałem, że zlecało przygotowanie czegokolwiek ?🤔 Nie wiem to nie pisze, nie gdybam, pewny jestem jedynie, że jak ktoś cokolwiek produkuje, zamawiając czy to stal zbrojeniową, deski na meble, mąkę na chleb to posługuje się specyfikacjami określającymi parametry tego produktu. Edytowane 13 Lipca 2023 przez Kettler Cytuj
Mentos Napisano 14 Lipca 2023 Napisano 14 Lipca 2023 (edytowane) "Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów." Bo to tak zabrzmiało, że niby firma Shimano prezentując swoje pierwsze hample hydrauliczne XT i potrzebując pewnie do całej ich produkcji i testów pod koniec zeszłego wiekuku pewnie z beczkę oleju, podawała firmie Bendix jakies specjalne parametry które sobie umyślili. A po prostu wzięli produkt już istniejący o już z góry określonych parametrach, pewnie znacznie bardziej rygorystycznych bo do hydropneumatyki, wspomagania (i hamulców chyba także) w Cytrynach. Edytowane 14 Lipca 2023 przez Mentos Cytuj
Garlock Napisano 14 Lipca 2023 Napisano 14 Lipca 2023 Producent dobierając olej do swojego produktu nie podaje producentowi środków smarnych składu chemicznego oleju. On podaje wymagania jakie ma spełniać olej. Shimano mogło np okreslić, że olej mało zmieniac lepkość w zakresie temperatur -30st C do +40 st C, nie odziaływac negatywnie na gumę butylową (może nawet ją ma konserwować) itd. I producent oleju bierze olej bazowy i dolewa: Środki zmniejszajace wycieranie dodatki EP itp. Demulgatory Przeciwutleniacze Inhibotory dla metali kolorowych Inhibitory rdzy Środki przeciwpieniące Modyfikatory tarcia Dyspergatory Dodatki polimerowe Detergenty i inne, które tylko on zna. Tzn. nie dolewa ich wszystkich, tylko wybiera te które są potrzebne (po co dodatki EP do oleju w hamulcach). Co dolał i ile to tylko on wie (nie Shimano).To wygląda trochę jak zrobienie w mieszalniku farby dla klienta wymagajacego konkretnego koloru. Kropla produktu X, 6 kropli Y i szklanka Y. To, że olej jest kupowany od Bendixa, nie znaczy, że to jest LHM+. Choć pewnie jest podobny, a może to taki sam olej. Tylko Bendix może to potwierdzić. Choć raczej zaprzeczy, żeby nie narażac się klientowi. Rewelacje, że Shimano na targach powiedział serwisantom jaki jest skład ich oleju to ja bym między bajki włożył. 1 Cytuj
Mentos Napisano 20 Lipca 2023 Napisano 20 Lipca 2023 Powiedzieli że biorą od Bendixa, i że to dokładnie olej LHM+, widocznie ten konkretny który producent miał w produkcji potwierdzili że będzie pasował. Nie rób z tego rocket since. Zresztą najważniejsze są testy, ponad 20 lat używam nie tylko ja, także serwisanci których znam, mieszam z czerwonym Shimano jak są hample nowe, idelanie hample działają i nic się nie dzieje, dodatkowo cena powoduje że hamulce częśćiej przelewam co tylko im służy, nie szukajcie dziury w całym. Tu chodzi o to że można spokojnie lać LHM+, teraz od Totala. "Jak nie ma różnicy to po co przepłacać" 😉 1 Cytuj
Maciorra Napisano 20 Lipca 2023 Napisano 20 Lipca 2023 W dniu 6.07.2023 o 12:35, Mentos napisał: od kąd w "sekrecie" panowie serwisanci na targach mi potwierdzili, że Shimano żadnego oleju nie produkuje, i że to dokładnie jota w jotę to samo co np. Bendix LHM+ do Cytryn, od tąd użyuwam właśnie tego typu oleju. Obecnie ciężko dostać olej Bendixa, ale Total LHM+ ma dokładnie te same parametry i teraz takim zalewam. Wiadomo, że Shimano może zmieniać dostawcę oleju, ale paramtery ma takie same. No ale to można sprawdzić w papierach do pewnego stopnia:) Shimano podaje lepkość @40st C 8mm2/s a LHM+ z Totala ma 18mm2/s, więc nie jest to 1:1, a czy działa lepiej lub gorzej to już inna historia. https://si.shimano.com/pdfs/compliance/sds/HYDRAULIC MINERAL OIL-202206-ENG-CLP.pdf https://totalenergies.com.au/system/files/atoms/files/tds_total_lhm_plus_529_200605_en.pdf Dla Bendixa nie znalazłem. Cytuj
Garlock Napisano 20 Lipca 2023 Napisano 20 Lipca 2023 Pewnie dlatego nie znalazłeś, bo Bendix nie jest firmą petrochemiczną tylko producentem części i podzespołów mechanicznych (głównie hamulce): Mają w swojej ofercie oczywiście i jakies tam płyny (DOT3, DOT4) ale pewnie też kupują je od innego producenta i każą wlewać do butelek ze swoim logo. Hamulce w rowerze są tak mało wymagajacym mechanizmem, że będą pracować na oliwce dziecięcej albo na oleju rzepakowym (dopóki nie wyschnie). Pewnie i na wodzie jakiś czas by działały. Co nie znaczy, że Shimano kupuje płyn w firmie Johnson&Johnson. A każdy może sobie zalewać hamulce czym chce. Cytuj
Mentos Napisano 21 Lipca 2023 Napisano 21 Lipca 2023 (edytowane) To jasne, przecież nikt nie pisze, że można zalewać niesprawdzonym olejem czy generalnie czymkolwiek, tylko czymś co jest ponad 20 lat sprawdzone (nie tylko przeze mnie) i działa bardzo dobrze, a jesli tak to po co przepłacać? Totala stosuję od jakiegoś czasu bo Bendixa nie mogłem dorwać w PL, ale nie ma absolutnie żadnego z tym problemu. Mam wrażenie, że Ci co zalewają drożej niby "oryginalnym" olejem chcą na siłę się usprawiedliwiać, że nie są frajerami i nie dają się nabijać nomen omen w butelkę 😉. Wiadomo, bo 'ASO', 'oryginał', 'jak producent przewidział', 'nie ryzykować' i inne takie marketingowe bełkoty usprawiedliwiające wyższe ceny za brandowanie własną marką. W VAGowskim aucie mi zalecają olej - śczyny 0W20 co 30tys km lub 2 lata (oczywiście droższy), ja robię po swojemu i leję też dopuszczony spełniający VAGowskie normy Motul 5W30 i zmieniam co 15tys lub 2 lata (oczywiście jest tańszy, choć już dziś niewiele). I co? I jestem pewien że silnikowi to lepiej służy! Tak więc niech se każdy leje co chce, a skoro chce drożej nic mi do tego. To jest forum, ktoś zadał pytanie a ja podzieliłem się opinią i sugestią, nikogo do niczego nikt nie zmusza, wolna wola, wolny wybór. Edytowane 21 Lipca 2023 przez Mentos 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.