Skocz do zawartości

[olej] zamienniki oryginalnego oleju / płynu hamulcowego shimano


grzechu1984

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Szukając płynu hamulcowego do hebli shimano natrafiłem na zamiennik :

https://allegro.pl/oferta/olej-mineralny-barbieri-hlp-10-1l-do-hamulcow-hydr-11771560763  Mineralny, Barbieri, HLP10

i teraz pytanie, czy płyn shimano/ expand itp.  nie jest to po prostu zwykły płyn hydrauliczny typu HLP10 barwiony na kolor czerwony np. taki?

https://allegro.pl/produkt/olej-hydrauliczny-hlp-10-1l-b9b66aeb-4794-45fc-88be-950ee131db08

Ja obstawiam że jest to to samo, a jakie jest wasze zdanie?

Pozdrower.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje zdanie jest takie, że jeśli chodzi o układ hamulcowy, eksperymentowanie z płynami/olejami i tanimi klockami to pchanie się w gips. :)
Ja kupiłem litr oryginalnego oleju Shimano za ok. 85 zł, używam do czterech rowerów i na razie nie chce się skończyć... ;) 

@marcesco dobry serwis nie bawi się w zamienniki. A jeśli się bawi, to zazwyczaj są to droższe zamienniki z kategorii premium służące do jakiegoś "tuningu", np. zawieszenia.

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega w mocnym i ciężkim ebajku szukał zamiennika oleju. Testował oliwkę J&J, olej lniany inne cuda. Wszystko oczywiście w oparciu o specyfikację oryginalnego oleju. Ostatecznie testy zakończył na tym https://allegro.pl/oferta/olej-do-pneumatyki-vg10-0-6l-13421758315

Sprawdza mu się to na Shimano Saint. Ja z ciekawości na jesień wlałem to samo do swojego Deore 6100 i jest spoko. W zimie jak i teraz hamuje bdb. Jest trochę twardszy niż przód na shimano (ale z przodu nie wymieniałem od ponad roku i nie wiem czy było idealnie odpowietrzone), nie ma cyrków ani na mrozie ani w upale. Przy tej cenie to można sobie przelewać do woli. Zawsze można spróbować :)

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się że tyle osób wypowiedziało się w tym temacie.

W samym moim pytaniu nie chodziło tyle o oszczędność co o kompatybilność, smary i oleje są produkowane według norm.

Poprzez dobrego znajomego udało mi się skontaktować z gościem który pracuje w olejach jako technolog-specjalista, potwierdził że te specjalistyczne oleje to po prostu HLP10 z domieszką koloru i ceną kilkukrotnie większą, ewentualnie odrobinę inną lepkością ale minimalnie.

Jak napisał @sky87 takim tanim olejem na lajcie można przelać hamulec i nie martwić się o koszty. 

Nie wiedziałem że oliwkę do pielęgnacji ktoś stosował jako alternatywa :)

Niebawem zrobię test i dam znać co i jak :)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Udało mi się załatwić zwykły olej hlp10 bez barwnika, hamulce zalane, zrobione trochę kilometrów i hamulce działają tak samo jak na  czerwonym od shimano czy tam na innym zamienniku koloru czerwonego i nie przewiduję aby jakimś cudem miały działać inaczej, na kanale mtb widziałem film gdzie do hebli magury nalewali właśnie ten zwykły włoski hlp10 ( niby specjalnie  do rowerów ) jak uda mi się załatwić odrobinę barwnika do olejów to namieszam sobie ROYAL BLOOD od magury, to będzie dopiero pro :D

Pozdrower

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten barbieri. Kupiłem w czasie pandemii żeby mieć olej,  brakowało shimano na rynku.  Zalewałem nim wszystkie heble na mineralny poza shimano,  względy gwarancyjne.  Nie kojarzę żadnego przypadku reklamacji.  

W dniu 2.05.2023 o 19:01, grzechu1984 napisał:

Cieszę się że tyle osób wypowiedziało się w tym temacie.

W samym moim pytaniu nie chodziło tyle o oszczędność co o kompatybilność, smary i oleje są produkowane według norm.

Poprzez dobrego znajomego udało mi się skontaktować z gościem który pracuje w olejach jako technolog-specjalista, potwierdził że te specjalistyczne oleje to po prostu HLP10 z domieszką koloru i ceną kilkukrotnie większą, ewentualnie odrobinę inną lepkością ale minimalnie.

Jak napisał @sky87 takim tanim olejem na lajcie można przelać hamulec i nie martwić się o koszty. 

Nie wiedziałem że oliwkę do pielęgnacji ktoś stosował jako alternatywa :)

Niebawem zrobię test i dam znać co i jak :)

Pozdrawiam

Te specjalistyczne tzn shimano? 

Bo odrobinę inna lepkość to niekoniecznie znaczy że to "po prostu " olej X. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wy pijecie ten olej na postoju? :P 

Mam 4 rowery z hydraulika. Wszystkie sam zalewalem. Tam wchodzi naprawde minimalna ilosc. Zeby poczuc oszczednosci to musialbm miec ze sto rowerow, a zawsze przy zamiennikach jest ryzyko ze raz zadziala nie tak. I coz z tego ze w 99.99%  dzialal super :D 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 13.06.2023 o 08:47, tobo napisał:

Te specjalistyczne tzn shimano? 

Tak, chodziło o oryginalny czerwony olej shimano.

 

W dniu 13.06.2023 o 11:05, JWO napisał:

A wy pijecie ten olej na postoju? :P 

Mam 4 rowery z hydraulika. Wszystkie sam zalewalem. Tam wchodzi naprawde minimalna ilosc. Zeby poczuc oszczednosci to musialbm miec ze sto rowerow, a zawsze przy zamiennikach jest ryzyko ze raz zadziala nie tak. I coz z tego ze w 99.99%  dzialal super :D 

Co by miało zadziałać nie tak w przypadku gdy różnica polega tylko na kolorze? używając taniego jak barszcz zamiennika możesz hamulce bardziej przelać co może wpłynąć na jakość oleju i ilość zanieczyszczeń w układzie.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.07.2023 o 11:19, grzechu1984 napisał:

Tak, chodziło o oryginalny czerwony olej shimano.

 

Co by miało zadziałać nie tak w przypadku gdy różnica polega tylko na kolorze? używając taniego jak barszcz zamiennika możesz hamulce bardziej przelać co może wpłynąć na jakość oleju i ilość zanieczyszczeń w układzie.  

Różnica faktycznie nie polega tylko na kolorze, bo kolor to jedynie barwnik. Ważne by lać olej wysokiej jakości trzymający dokładnie takie same parametry. Od zawsze, od kąd Shimano stworzło hydrauliczne hamulce i od kąd w "sekrecie" panowie serwisanci na targach mi potwierdzili, że Shimano żadnego oleju nie produkuje, i że to dokładnie jota w jotę to samo co np. Bendix LHM+ do Cytryn, od tąd użyuwam właśnie tego typu oleju. Obecnie ciężko dostać olej Bendixa, ale Total LHM+ ma dokładnie te same parametry i teraz takim zalewam. Wiadomo, że Shimano może zmieniać dostawcę oleju, ale paramtery ma takie same. LHM + od Totala za litr kosztuje obecnie ok 35PLN. Owszem nie ma już takich różnic bo Shimano znacznie spuściło z tonu widząć, że nikt nie chce się dać dymać za to samo tylko 10x więcej, więc to już nie te czasy i litr z 90PLN kosztuje co ju z jest akceptowalne faktycznie. Ale LHM+ jest nadal ponad 2 x tańszy, można go spokojnie lać, 20 lat praktyki nie kłamie 😉 I zgadzam się że częstsze przelewanie ma duży sens, zwłaszcza z okolic zacisku wypływa zabrudony płyn i warto częściej przelewać, to tylko pozytywnie wpływa na trwałość, ale wówczas oleju jednak schodzi. Mnie przy 4 rowerach z pół litra na rok. 

Edytowane przez Mentos
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów.

Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi.

Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w szimano miałem olej przezroczysty orginalny w Mt 200. Te czerwone rozlewane z dużej beczki to pic na wodę z allegro. Kosztuje to 15zl za litr a biorą 15 zł za 100ml czyli przebitka 1000 procent 

Edytowane przez hal900
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.07.2023 o 13:40, Kettler napisał:

Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów.

Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi.

Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś.

Panowie serwisanci mają dostęp do informacji do których ty nie masz, z tego powodu że mają dostęp do dystrybutorów shimano a ci , nawet niekoniecznie z powodu dobrej woli ,mogą dzielić się takimi informacjami jeśli zostaną zapytani. To żaden bondyzm czy praca służb specjalnych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.07.2023 o 14:40, Kettler napisał:

Oczywiście, że Shimano samo nie produkuje oleju do hamulców i wielu innych komponentów, podobnie jak pewnie 90 % firm w obecnych czasach. Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów.

Cały problem polega na tym, że tak naprawdę nikt poza technologami Shimano nie wie co jest w tej specyfikacji. Jeżeli ktoś chciałby zrobić zamiennik to musiałby wydać sporo kasy aby przeprowadzić analizy, potem przetestować itd, ponieważ skala jest niewielka a ryzyko dużo (ewentualne procesy o odszkodowania) nikt się w to nie bawi.

Nie ma jak ponowie serwisanci wtajemniczeni w źródło pochodnia i specyfikacje oleju, Bond przy nich to mały pikuś.

 

Gwarantuję Ci że Shimano nie zlecało przygotowania żadnej specjalnej specyfikacji dla tego oleju. Po prostu zamówiło gotowy olej mineralny o konkretnych parametrach, który był już na rynku do innych układów a pasował do założonego zastosowania. Przerost formy nad treścią i ogromne koszty gdyby sobie do tak prostego zastosowania wymyślali jakieś specjalne normy, zwłaszcza wówczas gdy wchodzili na rynek z hamulcami hydraulicznymi i potrzebowali tego oleju tyle co nic. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie ja napisałem, że zlecało przygotowanie czegokolwiek ?🤔

Nie wiem to nie pisze, nie gdybam, pewny jestem jedynie, że jak ktoś cokolwiek produkuje, zamawiając czy to stal zbrojeniową, deski na meble, mąkę na chleb to posługuje się specyfikacjami określającymi parametry tego produktu. 

Edytowane przez Kettler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zamawia produkt o określonej specyfikacji pewnie u któregoś z dużych producentów smarów i olejów."

Bo to tak zabrzmiało, że niby firma Shimano prezentując swoje pierwsze hample hydrauliczne XT i potrzebując pewnie do całej ich produkcji i testów pod koniec zeszłego wiekuku pewnie z beczkę oleju, podawała firmie Bendix jakies specjalne parametry które sobie umyślili. A po prostu wzięli produkt już istniejący o już z góry określonych parametrach, pewnie znacznie bardziej rygorystycznych bo do hydropneumatyki, wspomagania (i hamulców chyba także) w Cytrynach. 

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent dobierając olej do swojego produktu nie podaje producentowi środków smarnych składu chemicznego oleju. On podaje wymagania jakie ma spełniać olej. Shimano mogło np okreslić, że olej mało zmieniac lepkość w zakresie temperatur -30st C do +40 st C, nie odziaływac negatywnie na gumę butylową (może nawet ją ma konserwować) itd.  I producent oleju bierze olej bazowy i dolewa:

Środki zmniejszajace wycieranie dodatki EP itp.
Demulgatory
Przeciwutleniacze
Inhibotory dla metali kolorowych
Inhibitory rdzy
Środki przeciwpieniące
Modyfikatory tarcia
Dyspergatory
Dodatki polimerowe
Detergenty

i inne, które tylko on zna. Tzn. nie dolewa ich wszystkich, tylko wybiera te które są potrzebne (po co dodatki EP do oleju w hamulcach).

Co dolał i ile to tylko on wie (nie Shimano).To wygląda trochę jak zrobienie w mieszalniku farby dla klienta wymagajacego konkretnego koloru. Kropla produktu X, 6 kropli Y i szklanka Y.

To, że olej jest kupowany od Bendixa, nie znaczy, że to jest LHM+. Choć pewnie jest podobny, a może to taki sam olej. Tylko Bendix może to potwierdzić. Choć raczej zaprzeczy, żeby nie narażac się klientowi.

Rewelacje, że Shimano na targach powiedział serwisantom jaki jest skład ich oleju to ja bym między bajki włożył.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzieli że biorą od Bendixa, i że to dokładnie olej LHM+, widocznie ten konkretny który producent miał w produkcji potwierdzili że będzie pasował. Nie rób z tego rocket since. Zresztą najważniejsze są testy, ponad 20 lat używam nie tylko ja, także serwisanci których znam, mieszam z czerwonym Shimano jak są hample nowe, idelanie hample działają i nic się nie dzieje, dodatkowo cena powoduje że hamulce częśćiej przelewam co tylko im służy, nie szukajcie dziury w całym. Tu chodzi o to że można spokojnie lać LHM+, teraz od Totala. "Jak nie ma różnicy to po co przepłacać" 😉 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.07.2023 o 12:35, Mentos napisał:

od kąd w "sekrecie" panowie serwisanci na targach mi potwierdzili, że Shimano żadnego oleju nie produkuje, i że to dokładnie jota w jotę to samo co np. Bendix LHM+ do Cytryn, od tąd użyuwam właśnie tego typu oleju. Obecnie ciężko dostać olej Bendixa, ale Total LHM+ ma dokładnie te same parametry i teraz takim zalewam. Wiadomo, że Shimano może zmieniać dostawcę oleju, ale paramtery ma takie same.

No ale to można sprawdzić w papierach do pewnego stopnia:) Shimano podaje lepkość @40st C 8mm2/s a LHM+ z Totala ma 18mm2/s, więc nie jest to 1:1, a czy działa lepiej lub gorzej to już inna historia.

 

https://si.shimano.com/pdfs/compliance/sds/HYDRAULIC MINERAL OIL-202206-ENG-CLP.pdf

https://totalenergies.com.au/system/files/atoms/files/tds_total_lhm_plus_529_200605_en.pdf

Dla Bendixa nie znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie dlatego nie znalazłeś, bo Bendix nie jest firmą petrochemiczną tylko producentem części i podzespołów mechanicznych (głównie hamulce):

image.png.edf0f489d089eb58805110d436157aed.png

Mają w swojej ofercie oczywiście i jakies tam płyny (DOT3, DOT4) ale pewnie też kupują je od innego producenta i każą wlewać do butelek ze swoim logo.

Hamulce w rowerze są tak mało wymagajacym mechanizmem, że będą pracować na oliwce dziecięcej albo na oleju rzepakowym (dopóki nie wyschnie). Pewnie i na wodzie jakiś czas by działały.

Co nie znaczy, że Shimano kupuje płyn w firmie Johnson&Johnson. A każdy może sobie zalewać hamulce czym chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jasne, przecież nikt nie pisze, że można zalewać niesprawdzonym olejem czy generalnie czymkolwiek, tylko czymś co jest ponad 20 lat sprawdzone (nie tylko przeze mnie) i działa bardzo dobrze, a jesli tak to po co przepłacać?  Totala stosuję od jakiegoś czasu bo Bendixa nie mogłem dorwać w PL, ale nie ma absolutnie żadnego z tym problemu. Mam wrażenie, że Ci co zalewają drożej niby "oryginalnym" olejem chcą na siłę się usprawiedliwiać, że nie są frajerami i nie dają się nabijać nomen omen w butelkę  😉. Wiadomo, bo 'ASO', 'oryginał', 'jak producent przewidział', 'nie ryzykować' i inne takie marketingowe bełkoty usprawiedliwiające wyższe ceny za brandowanie własną marką. W VAGowskim aucie mi zalecają olej - śczyny 0W20 co 30tys km lub 2 lata (oczywiście droższy), ja robię po swojemu i leję też dopuszczony spełniający VAGowskie normy Motul 5W30 i zmieniam co 15tys lub 2 lata (oczywiście jest tańszy, choć już dziś niewiele). I co? I jestem pewien że silnikowi to lepiej służy! Tak więc niech se każdy leje co chce, a skoro chce drożej nic mi do tego. To jest forum, ktoś zadał pytanie a ja podzieliłem się opinią i sugestią, nikogo do niczego nikt nie zmusza, wolna wola, wolny wybór.

Edytowane przez Mentos
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...