Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Obecnie rowery MTB XC mają napędy 1x12 najbardziej popularne.  Mam na oku MTB XC z karbonu z napędem 2x10 w promocji. Porównałem dwa napędy Shimano 1x12  -  32T x 10-51T oraz 2x10 -  36/26T x 11-41T. Okazuje się, że zakres tych przełożeń jest taki sam.  Czy będzie jakaś zaleta posiadania napędu 2x10 zamiast 1x12. Czy tylko wada - że jest do obsługi i serwisu przerzutka i blat z przodu, i nie ma sensu kupować roweru z takim napędem 2x10 ?

Co prawda można by zmienić zębatkę w przedniej korbie dwurzędowej z 36T na 38T i uzyskać większe prędkości na asfalcie takim MTB XC i to byłby zysk w twardą stronę na dojeździe do lasu.

Przerzutka tylna ma w nim pojemność 41T, a przednia ma 14T. Więc obie przerzutki powinny przyjąć taki upgrade.

Ma to sens, czy dać sobie spokój z tym rowerem i napędem 2x10 ?

 

image.thumb.png.8104c2de9204d5eee354d4fbc868c665.png

Napisano (edytowane)

Niższa cena kasety 10-rzędowej na plus w napędzie 2x10. Teoretycznie szybciej zużywająca się kaseta i łańcuch w napędach 1x12 (częstsze używanie mniejszych zębatek, praca na większych przekosach) zmuszając do częstszej wymiany napędu to minus 1x12. Można oczywiście wymieniać tylko zużyte zębatki, więc nie trzeba kupować drogiej całej kasety.

Ja mam 2x10 ale nie jeździłem na 1x12 więc nie mam porównania 

Edytowane przez Greg1
Napisano

@kipcior Literowka, chodzi o 11-42T, na wykresach jest dobrze wpisane - 42T

Chciałem kupić drugi rower, miałby to być MTB i szukam po prostu roweru, którym będę mógł dojechać do tego lasu te 5 - 10 - 30 km. Notorycznie widzę młodych gości wsadzających rowery do autobusu miejskiego jadącego poza strefę miejską, bo sobie chcą pojeździć rowerem :blink:

Więc chcę jechać MTB po asfalcie - 30 lat tak jeździłem, po mieście również. I jestem przekonany, że 32x10, to będzie dla mnie za mało. Gdy zobaczyłem rower z karbonu i z przerzutkami 2x10, to mnie zainteresowało pod kątem szansy, że pojedzie szybciej.

Obecnie w rowerach 1x12, jest problem podobno z wymianą przedniej zębatki na większą w zależności od ramy, bo może trzeć o ramę i inne jajca. To i tak nie jest rozwiązanie, bo kosztem lekkich przełożeń. 

Już nic z tego nie kumam, były przerzutki co ogarniały 3 blaty i miały pojemność 45T. Teraz mają ogarnąć tylko 2 blaty i mają pojemność 41T.

Jest jakaś grupa co ma napęd 2x10 i ogarnie przednie podwójne blaty 40/26T przy kasecie 11-42 z tyłu ?

To teoretycznie jest proste. Jadę po płaskim szybkim - blat 40T, jadę w terenie - blat 26T.  A resztę reguluję tyłem.

Czy da się poniższą specyfikację zmodyfikować, aby rowerem MTB jechać szybciej, ale nie tracić miękkich przełożeń ?

Przerzutka przód Deore FD-M4100-E  - pojemność podają 14T więc akurat zębatka max 40T by weszła.
Przerzutka tył Deore RD-M4120 - pojemność podają 41T i tu jest kiszka, bo przy tarczy 40T pojemność przerzutki będzie potrzebna 45T.
Manetki przód Deore SL-M6000 2 biegi
Manetki tył Deore SL-M6000 10 biegów
Mechanizm Shimano Deore FC-M4100 36-26T
Kaseta/wolnobieg Deore CS-M4100 11-42T, 10 biegów

 

 

 

Napisano

Wciąż można mieć szeroki zakres przełożeń w rowerze mtb, do tego tani w eksploatacji, ale trzeba zrobić "downgrade" do napędu 3x. Ja nie rozumiem, dlaczego pozostawiono takie napędy jedynie w najtańszych grupach - dla mnie są idealne, by uzyskać zarówno szybkie biegi na asfalt, jak i lekkie na trudne podjazdy w terenie. Trzeba kombinować, ale da się i już podaję przykład.

Zestawiamy korbę 42/32/22 z kasetą 11-36 (9rz), obsłuży to nawet teoretycznie maksymalnie 8-rzędowa Acera RD-M 3020 (ma pojemność 45 zębów i obsłuży maksymalną zębatkę 40 zębów). 

Manetka Alivio SL-M3100 prawa 9rz. OEM - Biostern

Manetka Alivio SL-M3100 lewa 3rz. - Biostern

Przerzutka tył OEM Acera RD-M3020 8rz. - Biostern

Korba FC-M311 42/32/22T 170mm czarna - Biostern

suport neco 122,5mm - Biostern

CSHG201 11-36 kaseta 9rz OEM - Biostern

łańcuch KMC X9 x116 szary OEM - Biostern

Przerzutka przód FD-M313 3rz. 34.9mm x3 - Biostern

Taki zestaw będzie działał.

Kompletny napęd za 400 zł. 

Nie ma za co.

 

 

  • +1 pomógł 1
Napisano

W przypadku napędów 1x12 większość rowerów przyjmie tarczę korby 34t, w przypadku modeli dedykowanych do ścigania w xc można niejednokrotnie zainstalować 36t lub 38t.

Co do pojemności przednich przerzutek to Shimano podaje 10t, bo takie ma teraz korby, ale kształt wózka jest zbliżony do tego co było w czasach różnic do 14t.

Miałem hardtaila z napędem 2x11 z korbą 36/26 i kasetą 11/42. Zaletą takiego napędu była możliwość szybkich grubszych zmian przełożenia z przodu w terenie interwałowym, krótki zjazd, krótki podjazd. Bez przeklikiwania się przez kasetę.

Wadą był fakt że zrzucenie łańcucha nie było czymś wybitnie trudnym, zwłaszcza w sytuacji długiego podjazdu po korzeniach i innych przeszkodach. Redukujesz tył, zaczyna brakować, trzeba zredukować przód, ale z jednoczesną korektą tyłu o dwa biegi by nie stracić pędu, a to wszystko pod obciążeniem i podskakiwaniem. Zgrzyt, chrup i trzeba nawlekać łańcuch na korbę.

Mając z tyłu kasetę 11-42 nie uzyskasz istotnie lepszego stopniowania niż z kasetą 10-51 bo zagęszczenie biegów jest podobne.

Ja skończyłem z napędem 1x12 z korbą 36t w hardtailu do jazdy w lekkim terenie i z napędem 1x12 z korbą 30t do jazdy w bardziej wymagających warunkach.

Mógłbym to połączyć w jednym napędzie 2x12 (korba 36/26 i kaseta 10/45), ale lepiej mi się sprawdza posiadanie dwóch rowerów.

Napisano (edytowane)
13 godzin temu, LUKULUS napisał:

Czy będzie jakaś zaleta posiadania napędu 2x10 zamiast 1x12.

W rowerze z 2x masz gwarancję, że wejdzie dwurzędowa korba ( hehe ). To oznacza, że możesz sobie zestawić napęd 2x12 lub 2x13 z quasi szosową kasetą 11-32 lub 11-36 i masz napęd do objechania całej polski od Helu aż do samuśkich Tater ( hej ). Na zielonopolskę masz nadziubdziane biegów szybkich, na pomarańczowopolskę masz 36 na kasecie do użytku z 36 na korbie, a na czerwonopolskę zrzucasz na młynek i na czilu sobie jedziesz w górę.

ĘDIT - dla jasności. W rowerze z napędem 1xX nie masz gwarancji, że dwublat da się wstawić, więc siłą rzeczy jest taki rower mniej elastyczny w konfiguracji. Co może, niekoniecznie musi ( i _raczej_ nie będzie ) problemem.

Edytowane przez uzurpator
Napisano
6 godzin temu, KSikorski napisał:

Mógłbym to połączyć w jednym napędzie 2x12 (korba 36/26 i kaseta 10/45), ale lepiej mi się sprawdza posiadanie dwóch rowerów.

Ja tak dokładnie zrobiłem w hardtailu budowanym budowanym jako "one for all". Oczywiście w międzyczasie kupiłem drugi mtb (full)... i rzeczony hardtail został heavy duty flatbar fs. gravelem :). Dla takiej opcji istnieje (moim zdaniem) troszkę lepsza konfiguracja : 2x12 korba 38/28 i kaseta 10/45. Niestety 38/28 oznacza xtr M9100...

Napisano
38 minut temu, KSikorski napisał:

1x12 z tarczą 36t - 38t jest wystarczające do utrzymania tempa na gravelowej ustawce. Zwłaszcza że 36/10 jest przełożeniem równym 40/11 w popularnym grx.

Ja nie widzę problemu.

Dokładnie tak. Ostatnio leciałem kawałek na "uasfaltowionym"  hardtailu XC wyposażonym w 38T x 10-42. Jako zdeklarowany szosowiec powiem tyle: SZYBKO. Do kasowania grawelowców - jak znalazł.

  • +1 pomógł 1
Napisano
47 minut temu, marcin_ostrów napisał:

Nie samym Shimano człowiek żyje :P Pierwsza lepsza korba Srama z chińskim zestawem 

Wolałbym zostać z shimano, bo taką korbę już mam i generalnie wszystkie korby mam shimano. Poza tym tam jest opis 11/12speed - czy SRAM robił napędy MTB 2x12? Nie zauważyłem takowych. Po trzecie jak wygląda sprawa z chińskimi napędami 2x? 1x NW np. Deckasa nie budzą zastrzeżeń ale układ 2x  z rampami itp. jest chyba bardziej wymagający a rynek na to znacznie mniejszy..

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...