LUKULUS Napisano 19 godzin temu Napisano 19 godzin temu Obecnie rowery MTB XC mają napędy 1x12 najbardziej popularne. Mam na oku MTB XC z karbonu z napędem 2x10 w promocji. Porównałem dwa napędy Shimano 1x12 - 32T x 10-51T oraz 2x10 - 36/26T x 11-41T. Okazuje się, że zakres tych przełożeń jest taki sam. Czy będzie jakaś zaleta posiadania napędu 2x10 zamiast 1x12. Czy tylko wada - że jest do obsługi i serwisu przerzutka i blat z przodu, i nie ma sensu kupować roweru z takim napędem 2x10 ? Co prawda można by zmienić zębatkę w przedniej korbie dwurzędowej z 36T na 38T i uzyskać większe prędkości na asfalcie takim MTB XC i to byłby zysk w twardą stronę na dojeździe do lasu. Przerzutka tylna ma w nim pojemność 41T, a przednia ma 14T. Więc obie przerzutki powinny przyjąć taki upgrade. Ma to sens, czy dać sobie spokój z tym rowerem i napędem 2x10 ? Cytuj
kipcior Napisano 18 godzin temu Napisano 18 godzin temu Na pewno 11-41, a nie 11-42T? Zaletą jest cena kasety. Przednia przerzutka generuje w zasadzie pomijalny koszt linki raz w roku. Cytuj
Greg1 Napisano 18 godzin temu Napisano 18 godzin temu (edytowane) Niższa cena kasety 10-rzędowej na plus w napędzie 2x10. Teoretycznie szybciej zużywająca się kaseta i łańcuch w napędach 1x12 (częstsze używanie mniejszych zębatek, praca na większych przekosach) zmuszając do częstszej wymiany napędu to minus 1x12. Można oczywiście wymieniać tylko zużyte zębatki, więc nie trzeba kupować drogiej całej kasety. Ja mam 2x10 ale nie jeździłem na 1x12 więc nie mam porównania Edytowane 18 godzin temu przez Greg1 Cytuj
LUKULUS Napisano 16 godzin temu Autor Napisano 16 godzin temu @kipcior Literowka, chodzi o 11-42T, na wykresach jest dobrze wpisane - 42T Chciałem kupić drugi rower, miałby to być MTB i szukam po prostu roweru, którym będę mógł dojechać do tego lasu te 5 - 10 - 30 km. Notorycznie widzę młodych gości wsadzających rowery do autobusu miejskiego jadącego poza strefę miejską, bo sobie chcą pojeździć rowerem Więc chcę jechać MTB po asfalcie - 30 lat tak jeździłem, po mieście również. I jestem przekonany, że 32x10, to będzie dla mnie za mało. Gdy zobaczyłem rower z karbonu i z przerzutkami 2x10, to mnie zainteresowało pod kątem szansy, że pojedzie szybciej. Obecnie w rowerach 1x12, jest problem podobno z wymianą przedniej zębatki na większą w zależności od ramy, bo może trzeć o ramę i inne jajca. To i tak nie jest rozwiązanie, bo kosztem lekkich przełożeń. Już nic z tego nie kumam, były przerzutki co ogarniały 3 blaty i miały pojemność 45T. Teraz mają ogarnąć tylko 2 blaty i mają pojemność 41T. Jest jakaś grupa co ma napęd 2x10 i ogarnie przednie podwójne blaty 40/26T przy kasecie 11-42 z tyłu ? To teoretycznie jest proste. Jadę po płaskim szybkim - blat 40T, jadę w terenie - blat 26T. A resztę reguluję tyłem. Czy da się poniższą specyfikację zmodyfikować, aby rowerem MTB jechać szybciej, ale nie tracić miękkich przełożeń ? Przerzutka przód Deore FD-M4100-E - pojemność podają 14T więc akurat zębatka max 40T by weszła. Przerzutka tył Deore RD-M4120 - pojemność podają 41T i tu jest kiszka, bo przy tarczy 40T pojemność przerzutki będzie potrzebna 45T. Manetki przód Deore SL-M6000 2 biegi Manetki tył Deore SL-M6000 10 biegów Mechanizm Shimano Deore FC-M4100 36-26T Kaseta/wolnobieg Deore CS-M4100 11-42T, 10 biegów Cytuj
marvelo Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu Wciąż można mieć szeroki zakres przełożeń w rowerze mtb, do tego tani w eksploatacji, ale trzeba zrobić "downgrade" do napędu 3x. Ja nie rozumiem, dlaczego pozostawiono takie napędy jedynie w najtańszych grupach - dla mnie są idealne, by uzyskać zarówno szybkie biegi na asfalt, jak i lekkie na trudne podjazdy w terenie. Trzeba kombinować, ale da się i już podaję przykład. Zestawiamy korbę 42/32/22 z kasetą 11-36 (9rz), obsłuży to nawet teoretycznie maksymalnie 8-rzędowa Acera RD-M 3020 (ma pojemność 45 zębów i obsłuży maksymalną zębatkę 40 zębów). Manetka Alivio SL-M3100 prawa 9rz. OEM - Biostern Manetka Alivio SL-M3100 lewa 3rz. - Biostern Przerzutka tył OEM Acera RD-M3020 8rz. - Biostern Korba FC-M311 42/32/22T 170mm czarna - Biostern suport neco 122,5mm - Biostern CSHG201 11-36 kaseta 9rz OEM - Biostern łańcuch KMC X9 x116 szary OEM - Biostern Przerzutka przód FD-M313 3rz. 34.9mm x3 - Biostern Taki zestaw będzie działał. Kompletny napęd za 400 zł. Nie ma za co. 2 Cytuj
PJ4cK Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu Godzinę temu, LUKULUS napisał: pojemność podają 14T wg. https://bike.shimano.com/pl-PL/products/components/pdp.P-FD-M4100-E.html 10T Cytuj
KSikorski Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu W przypadku napędów 1x12 większość rowerów przyjmie tarczę korby 34t, w przypadku modeli dedykowanych do ścigania w xc można niejednokrotnie zainstalować 36t lub 38t. Co do pojemności przednich przerzutek to Shimano podaje 10t, bo takie ma teraz korby, ale kształt wózka jest zbliżony do tego co było w czasach różnic do 14t. Miałem hardtaila z napędem 2x11 z korbą 36/26 i kasetą 11/42. Zaletą takiego napędu była możliwość szybkich grubszych zmian przełożenia z przodu w terenie interwałowym, krótki zjazd, krótki podjazd. Bez przeklikiwania się przez kasetę. Wadą był fakt że zrzucenie łańcucha nie było czymś wybitnie trudnym, zwłaszcza w sytuacji długiego podjazdu po korzeniach i innych przeszkodach. Redukujesz tył, zaczyna brakować, trzeba zredukować przód, ale z jednoczesną korektą tyłu o dwa biegi by nie stracić pędu, a to wszystko pod obciążeniem i podskakiwaniem. Zgrzyt, chrup i trzeba nawlekać łańcuch na korbę. Mając z tyłu kasetę 11-42 nie uzyskasz istotnie lepszego stopniowania niż z kasetą 10-51 bo zagęszczenie biegów jest podobne. Ja skończyłem z napędem 1x12 z korbą 36t w hardtailu do jazdy w lekkim terenie i z napędem 1x12 z korbą 30t do jazdy w bardziej wymagających warunkach. Mógłbym to połączyć w jednym napędzie 2x12 (korba 36/26 i kaseta 10/45), ale lepiej mi się sprawdza posiadanie dwóch rowerów. Cytuj
RabbitHood Napisano 9 godzin temu Napisano 9 godzin temu 6 godzin temu, LUKULUS napisał: @kipcior Więc chcę jechać MTB po asfalcie - 30 lat tak jeździłem, po mieście również. No cóż. To chyba zamyka temat? Cytuj
KSikorski Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu 36/11=3,27, więc w zasadzie nie zamyka. Cytuj
RabbitHood Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu A ja już teraz wiem, że jak zawodnikowi polecicie 1x12 do jazdy "po mieście" do biedry to za miesiąc wróci z pytaniem o kombinację co by zmienić by było szybciej. Cytuj
KSikorski Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu 1x12 z tarczą 36t - 38t jest wystarczające do utrzymania tempa na gravelowej ustawce. Zwłaszcza że 36/10 jest przełożeniem równym 40/11 w popularnym grx. Ja nie widzę problemu. 1 Cytuj
uzurpator Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu (edytowane) 13 godzin temu, LUKULUS napisał: Czy będzie jakaś zaleta posiadania napędu 2x10 zamiast 1x12. W rowerze z 2x masz gwarancję, że wejdzie dwurzędowa korba ( hehe ). To oznacza, że możesz sobie zestawić napęd 2x12 lub 2x13 z quasi szosową kasetą 11-32 lub 11-36 i masz napęd do objechania całej polski od Helu aż do samuśkich Tater ( hej ). Na zielonopolskę masz nadziubdziane biegów szybkich, na pomarańczowopolskę masz 36 na kasecie do użytku z 36 na korbie, a na czerwonopolskę zrzucasz na młynek i na czilu sobie jedziesz w górę. ĘDIT - dla jasności. W rowerze z napędem 1xX nie masz gwarancji, że dwublat da się wstawić, więc siłą rzeczy jest taki rower mniej elastyczny w konfiguracji. Co może, niekoniecznie musi ( i _raczej_ nie będzie ) problemem. Edytowane 5 godzin temu przez uzurpator Cytuj
wr81 Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu 6 godzin temu, KSikorski napisał: Mógłbym to połączyć w jednym napędzie 2x12 (korba 36/26 i kaseta 10/45), ale lepiej mi się sprawdza posiadanie dwóch rowerów. Ja tak dokładnie zrobiłem w hardtailu budowanym budowanym jako "one for all". Oczywiście w międzyczasie kupiłem drugi mtb (full)... i rzeczony hardtail został heavy duty flatbar fs. gravelem . Dla takiej opcji istnieje (moim zdaniem) troszkę lepsza konfiguracja : 2x12 korba 38/28 i kaseta 10/45. Niestety 38/28 oznacza xtr M9100... Cytuj
KNKS Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu 38 minut temu, KSikorski napisał: 1x12 z tarczą 36t - 38t jest wystarczające do utrzymania tempa na gravelowej ustawce. Zwłaszcza że 36/10 jest przełożeniem równym 40/11 w popularnym grx. Ja nie widzę problemu. Dokładnie tak. Ostatnio leciałem kawałek na "uasfaltowionym" hardtailu XC wyposażonym w 38T x 10-42. Jako zdeklarowany szosowiec powiem tyle: SZYBKO. Do kasowania grawelowców - jak znalazł. 1 Cytuj
marcin_ostrów Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu 7 minut temu, wr81 napisał: Niestety 38/28 oznacza xtr M9100... Nie samym Shimano człowiek żyje Pierwsza lepsza korba Srama z chińskim zestawem https://pl.aliexpress.com/item/1005007981042035.html?spm=a2g0o.productlist.main.22.fc882effzQoFJp&algo_pvid=ae7c06d2-a6ba-4cf5-ba32-aadd35f7dcdf&algo_exp_id=ae7c06d2-a6ba-4cf5-ba32-aadd35f7dcdf-21&pdp_ext_f={"order"%3A"28"%2C"eval"%3A"1"}&pdp_npi=6%40dis!USD!21.65!21.64!!!153.20!153.20!%40211b80c217576633585904107e8d36!12000043196716942!sea!PL!708908547!X!1!0!n_tag%3A-29919%3Bd%3Af2e0f77%3Bm03_new_user%3A-29895&curPageLogUid=XEizt4Z9F1jc&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A|x_object_id%3A1005007981042035|_p_origin_prod%3A 1 Cytuj
uzurpator Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu 10 godzin temu, marvelo napisał: Manetka Alivio SL-M3100 prawa 9rz. OEM - Biostern Manetka Alivio SL-M3100 lewa 3rz. - Biostern Przerzutka tył OEM Acera RD-M3020 8rz. - Biostern Manetki alivio mają niezdejmowalny telewizorek, co czyni je mało kompatybilnymi z wieloma hamulcami. Przerzutka bez sprzęgła do roweru mtb to... awangardowy pomysł. Cytuj
wr81 Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu 47 minut temu, marcin_ostrów napisał: Nie samym Shimano człowiek żyje Pierwsza lepsza korba Srama z chińskim zestawem Wolałbym zostać z shimano, bo taką korbę już mam i generalnie wszystkie korby mam shimano. Poza tym tam jest opis 11/12speed - czy SRAM robił napędy MTB 2x12? Nie zauważyłem takowych. Po trzecie jak wygląda sprawa z chińskimi napędami 2x? 1x NW np. Deckasa nie budzą zastrzeżeń ale układ 2x z rampami itp. jest chyba bardziej wymagający a rynek na to znacznie mniejszy.. Cytuj
marcin_ostrów Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Sram już od dawna nie robi 2x w MTB. No to zawsze zostaje M6000-2B , czyli deorka . Też jest 38/28 Cytuj
chudzinki Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Cytat M6000-2B Nie mam zamiaru wracać do napędów 2xx (a tym bardziej 3xx), ale zapytam z ciekawości: taka korba będzie bezproblemowo działać w układzie 11s bądź 12s? U siebie mam i miałem różne dziwne kombinacje, ale jakbym komuś przypadkowo montował bądź polecał - nie będzie wtopy? 🙂 1 Cytuj
filipog44 Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu 1 godzinę temu, KSikorski napisał: 1x12 z tarczą 36t - 38t jest wystarczające do utrzymania tempa na gravelowej ustawce. Zwłaszcza że 36/10 jest przełożeniem równym 40/11 w popularnym grx. Ja nie widzę problemu. Godzinę temu, KNKS napisał: Dokładnie tak. Ostatnio leciałem kawałek na "uasfaltowionym" hardtailu XC wyposażonym w 38T x 10-42. Jako zdeklarowany szosowiec powiem tyle: SZYBKO. Do kasowania grawelowców - jak znalazł. Potwierdzam, w swoim Radonie (rower XC) z napędem 1x12, mam tarczę 36T i kasetę 10-51. Na asfalcie z górki bez problemu dobijam do 60 km/h i wówczas siła w nogach już się kończy, a zapas przełożenia jeszcze jest. Ciekawostka - 60,5 km/h udało mi się pojechać tym samym rowerem na fabrycznej, mniejszej zębatce 32T i to był mniej więcej max jeśli chodzi o przełożenie. Po wymianie na 36T przy 60 km/h jeszcze zapas jest Cytuj
JWO Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Cytat Na asfalcie z górki bez problemu dobijam do 60 km/h Ja tez, bez pedalowania 2 1 Cytuj
Tyfon79 Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu 50 minut temu, filipog44 napisał: Potwierdzam, w swoim Radonie (rower XC) z napędem 1x12, mam tarczę 36T i kasetę 10-51. Na asfalcie z górki bez problemu dobijam do 60 km/h i wówczas siła w nogach już się kończy, a zapas przełożenia jeszcze jest. Ciekawostka - 60,5 km/h udało mi się pojechać tym samym rowerem na fabrycznej, mniejszej zębatce 32T i to był mniej więcej max jeśli chodzi o przełożenie. Po wymianie na 36T przy 60 km/h jeszcze zapas jest Co za pierdoły... 3 1 Cytuj
wr81 Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu Godzinę temu, marcin_ostrów napisał: No to zawsze zostaje M6000-2B , czyli deorka . Też jest 38/28 To jest napęd 10 speed więc kombinacja z kasetą 10-45 będzie nie "książkowa" a mało jest niestety praktycznych informacji o mieszaniu grup 12 i 10/11 w napędach typu 2x 9 w odróżnieniu od 1x. Z kolei ta korba z kasetą 11-46 nie wnosi nic za bardzo w porównaniu z 36/26 i 10-45... Cytuj
filipog44 Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu 2 godziny temu, JWO napisał: Ja tez, bez pedalowania 1 godzinę temu, Tyfon79 napisał: Co za pierdoły... Wasze komentarze są niemerytoryczne i nic nie wnoszą do dyskusji. Napisałem dokładnie, co zmierzyłem i w jakiej konfiguracji - to fakty, nie wymysły. Proponuję trzymać poziom albo zostawić dyskusje ludziom, którzy chcą wymieniać się informacjami, a nie osobistymi zaczepkami. 1 Cytuj
marvelo Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu 3 godziny temu, uzurpator napisał: Manetki alivio mają niezdejmowalny telewizorek, co czyni je mało kompatybilnymi z wieloma hamulcami. A w jaki sposób? Może mało w życiu widziałem, ale nie bardzo jestem w stanie to sobie wyobrazić. Do tej pory żaden telewizorek (choć zupełnie go nie potrzebuję) nie kolidował mi z dźwignią hamulca. Analogiczne w budowie Sl-M315 wyglądają tak: Telewizorek jest pod kierownicą, a obejma hamulca przed obejmą manetki. 3 godziny temu, uzurpator napisał: Przerzutka bez sprzęgła do roweru mtb to... awangardowy pomysł. Nie, to korzenie. Jedyne sprzęgło jakie jest niezbędne w rowerze (choć można i na ostrym kole) to to w bębenku piasty. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.