Skocz do zawartości
Bop3

[Rama] spawanie wahacza hollowlink w stumpjumper 2006

Rekomendowane odpowiedzi

Bop3

Witam,

Koleżanki i koledzy niech mi podpowiedzą kto w Legionowie, Warszawie lub okolicach jest w stanie zespawać mi wahacz aluminiowy do mojego Stumpjumpera FSR expert 2006? Szukałem też możliwości kupna ale nie znalazłem. Może znacie kogoś kto ma tą część na sprzedaż albo jest w stanie ją naprawić ewentualnie dorobić? Pacjent na załączonym zdjęciu.

link sj 2006(2).jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Tak na moje oko to nie ma co tu spawać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Pisałeś może do Speca bezpośrednio?

Nowy element jest na pewno obrabiany po spawaniu, więc spawacz musiałby skombinować specjalny uchwyt, żeby zachować osiowość otworów, a potem zastosować odpowiednią obróbkę cieplną całego elementu, bo spawanie zniszczy jego strukturę. Naprawa może wyjść drożej niż nowa część od producenta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Tak pisałem do nich, już nie mają nic na składzie :(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malutki

powinno się dać pospawać, jednak brak wiedzy jaki to dokładnie gatunek jest problemem. drugi problem jak już wspomniane to osiowość otworów. Szukałbym na aukcjach tej części lub ramy na części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Aluminium ma np oznaczenie T6 na końcu stopu, to oznacza np tygodniową obróbkę cieplną, po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, co jest już mało opłacalne, o ile znajdziesz kogoś kto to faktycznie rzetelnie i uczciwie zrobi, pierwszy lepszy magik co nałoży na to gluta tutaj nie pomoże, na ten element działają spore siły.

https://www.mountainbikecomponents.co.uk/components/suspension-modifications/linkages/specialized-fsr-04-06-linkage
Zapytaj ich, widać że oni to sami robią wiec może zrobią dodatkowy, ale cena... no wysoka.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
Godzinę temu, phoe napisał:

 po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, 

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Przede wszystkim nie obniży jakości spawu tylko negatywnie wpłynie na trwałość całego elementu np. może trzasnąć następnym razem na pół w płaszczyźnie prostopadlej do obecnego pęknięcia. W punkcie podparcia wahacza działają na niego największe siły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)
5 godzin temu, Bop3 napisał:

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

U Speca za oryginał też tyle byś dał.

Spawając, cały wahacz zostanie nagrzany i zrobi się z "aluminium lotniczego" puszka "po coli" - jak chodzi o wytrzymałość.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
6 godzin temu, mrovka napisał:

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Możesz to jeszcze u kogoś zrobić z np stali, z aluminium jak to ma być wytrzymałe to dość problematyczne, chyba że wyciąć właśnie na CNC z gotowego kutego bloczka aluminiowego, tylko nie wiem jak to będzie z wytrzymałością tutaj, bo to nie blat do napędu 1x.

A wahacz wycenili na 118, a nie 180, rama może i będzie tańsza, ale przesyłka(jej cena) może to dość mocno skomplikować. ;)

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)
14 godzin temu, Bop3 napisał:

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Tak czy inaczej..118 czy 180 - ile by to nie kosztowalo..... to ja na pewno:

-zalozylbym tylko oryginal

-kupilbym uzywana cala rame na czesci /taki sam model/

-lub poprostu poszukal innej ramy /inna firma.model/

na pewno bym tego nie dorabial u pana Jozka w garazu !! No chyba ze pan Jozek jest glownym ekspertem technologicznym w/w marce

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-Stumpjumper-FSR-XC-Frame-19/254047311098?hash=item3b266654fa:g:~9oAAOSwKEhbrjUG:rk:12:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-stumpjumper-Fsr-Xc-Frame-Fox-Float-Shock/372552275107?hash=item56bdd894a3:g:uV8AAOSwNXpcKMzA:rk:13:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-S-Works-Stumpjumper-FSR-M5-Mountain-Bike-Suspension-Frame-18-45-8cm/143017014486?hash=item214c7a74d6:g:HwQAAOSwV1Vb8Ck2:rk:16:pf:0


 

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 5.01.2019 o 08:36, mrovka napisał:

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko...

 

Chcę ją naprawić bo naprawdę polubiłem tę ramę. Jak na razie najlepszym rozwiązaniem jest CNC, czekam jeszcze na wycenę. Dam znać jak będę wiedział. Wycinanie ze stali może zwiększyć wytrzymałość ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Jeżeli chodzi o linki to nie ten model, posiadam ten poniżej

https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-specialized-bicycles-stumpjumper-fsr-pro-06-12930/

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piter233

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
severian
4 godziny temu, Bop3 napisał:

ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
3 minuty temu, severian napisał:

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

He, ke? To dlaczego mostki są wycinane na CNC?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 6.01.2019 o 13:44, Piter233 napisał:

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Tak jak napisałem wczesniej, polubiłem tę ramę. Jakbym sie decydowal na zmianę to koszt ramy (27,5" lub 29", główka taper, sztywna oś) ~1500zł + widelec ~1500zł, + koła 1000zł + damper 700zł.

Jak widzisz opłaca mi sie naprawić lub wymienic cały rower, ale nie samą ramę. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe

Żeby nie było tak fajnie co do kosztów, to do nowej ramy musisz jeszcze doliczyć suport, stery, nowa szerszą kierownicę, sztycę + zacisk + prawdopodobnie bushingi do dampera + możliwe że też tylna oś. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Habibek

http://www.metrob.com.pl/ (co prawda to nie okolice, o których piszesz ale...) spawałem tu tylny trójkąt z T6, kosztowało mnie to w zeszłym roku stówę (panowie robili na fuchę), do dziś nic się nie dzieje złego, a mięsa na rurkach było tyle co w tym piwocie (a dźwignia znacznie większa).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
9 minut temu, kolo1 napisał:

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Tak!!! Poproszę :) dziś miałem wysłać do spawania, ale w takim razie się wstrzymam do poniedziałku. Czekam na info :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam :) . Jak coś to pisz na pyjorwojciech@vp.pl

P1300087.JPG

P1300088.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Dziś odebrałem przesyłkę od @kolo1, jego wahacz jest odrobinę inny niż mój, różnica w średnicy śruby mocującej damper i odległościach między łożyskami a tą śrubą, ale wygląda na to że będzie pasował. Po dorobieniu odpowiedniej tulejki i śruby mój stary poczciwy stumpjumper wraca do lasu :)
Dla innych którzy w przyszłości napotkają taki lub podobny problem:
Spawanie jest opcją jeżeli nie można odkupić części od kogoś. Niestety nie jest łatwo znaleźć kogoś kto się podejmie takiego zadania, w moim przypadku dostałem tylko dwie pozytywne odpowiedzi na kilkanaście zapytań. Jedną od wspomnianej wyżej firmy http://www.metrob.com.pl/ , człowiek z którym rozmawiałem a później korespondowałem przez pocztę elektroniczną nie widział problemu w wymianie części drogą pocztową i płatności cześć przed, część po, zdecydowanie polecam ten zakład. Całkowita wycena, spawanie, obróbka termiczna i lakierowanie na dzień dzisiejszy to koszt około 200zł
Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Niestety tutaj jeszcze trudniej znaleźć zakład który wykona pojedynczy element na podstawie rysunku lub modelu 3D. Nie mniej jednak, udało się znaleźć jednego chętnego poprzez facebookową grupę "CNC praca/zlecenia" zaoferowano mi wykonanie wahacza za około 450zł plus koszty przesyłki. Więc jak widać, czasem może się nie opłacać.
Tymczasem sprawa załatwiona pomyślnie i wątek do zamknięcia, dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za podpowiedzi.

dwa wahacze.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, Bop3 napisał:

Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd.

Tylko pod warunkiem, że obrabiamy z odkuwki, bo jak z odlewu to możemy sobie takiego "linka" pod telewizorem położyć, papier nim przyciskać lub za gołębiami rzucać, bo najwyżej tyle wytrzyma:down: I to choćby był ze stali (staliwa). Może tytan dałby radę...

Co do tych naprężeń, to nie prawda, bo obróbka cieplna, której poddawane są ramy jest właśnie po to, żeby je usunąć i dlatego na początku pisaliśmy, że zwykłe pospawanie tego nie da rady. To nie jest hartowanie tylko przesycanie i starzenie, a to jest powolna obróbka. Dlatego też jest taka kosztowna.

Nie mniej jednak gratuluje, że Ci się udało znaleźć część bez kombinowania. Wąskich singli i gumowych drzew życzę:)

Edytowane przez seraph

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Exon15
      Przez Exon15
      Cześć,
      Mam okazje kupić ramę prodigy 9.81,w stanie bardzo dobrym za 200 zł, jedynym moim problemem jest to, że rama jest w kolorze szarym, a ja chciałbym ramę białą, i musiałbym ją przemalować, a to dodatkowe koszta (+50-60 zł), myślicie, że warto kupywać tą ramę, czy lepiej poczekać na jakąś inną okazję typu dartmoor street fighter, two6player, jeszcze zastanawiam się, nad tym, czy waga tej ramy będzie mocno zauważalna przy jeździie (3kg), gdy aktualnie aluminiowe ramy zazwyczaj ważą ok. 2kg
    • Exon15
      Przez Exon15
      Witam,
      Mam zamiar kupić ramę prodigy 9.81, i czy do tej ramy wejdzie mi przerzutka (tj. shimano deore 9 rz.) i kaseta (tj. shimano deore 9 rz), zazwyczaj tą ramę widzę z single speedem. I czy przerzutkę montuję się w te kółko pod mocowaniem koła? Oraz jak tą przerzutkę musiałbym zamontować? Musze kupić jakiś hak, czy coś w tym stylu?
      Rama:

    • PanWojtek
      Przez PanWojtek
      Witam, przymierzam się do zespawania swojej ramy rowerowej pod rower elektryczny. Nie mogę tylko znaleźć nigdzie sklepu z surową mufą suportu i główką ramy ponieważ tych elementów samodzielnie nie jestem w stanie wykonać. Jeśli ktoś zna kogoś kto zajmuje się takimi rzeczami albo jest w stanie pomoc mi zdobyć te dwa elementy będę wdzięczny. Jak nie uda mi się kupić gotowych to najwyżej poszukam kogoś kto wykona je dla mnie samodzielnie. Z góry dzięki ;)
    • TheJW
      Przez TheJW
      Poniższe pytanie kierowane jest głównie do użytkowników komputerów rowerowych Garmin itp.
      Zostałem mile zaskoczony przez nasz wymiar sprawiedliwości i w najbliższym czasie otrzymam niespodziewane środki.
      Mam dwa wyjścia:
      1. odłożyć na konto - "niech leży", albo
      2. kupić jakiś fajny komputerek do rowerów.
      Chyba wszyscy lubimy wydawać kasę na mniej lub bardziej potrzebne gadżety (szczególnie jeśli związane są z rowerem), dlatego zacząłem się zastanawiać, czy nie sprawić sobie za to jakiegoś Garmina.
      Dlaczego się zastanawiam, a nie po prostu zamówię? Ano do tej pory nie jeździłem z nawigacją, nie jeździłem z pulsometrem, nie korzystałem z dobrodziejstw tak zaawansowanej rowerowej elektroniki (dopiero pół roku temu założyłem czujnik kadencji!). Nie mam zamiaru kupować pomiaru mocy.
      Zakup urządzenia rozważałem pod kątem wyścigów w nieznanym terenie (wiedziałbym z wyprzedzeniem, kiedy i jak długi będzie zjazd/podjazd) oraz treningów z pulsometrem (w końcu). Wiem też, że Garmin ma możliwość synchronizacji ze smartfonem.
      Tylko...czy aby na pewno jest mi do tego potrzebne urządzenie pokroju Edge 520 Plus w cenie ok. 1750 zł?
      Czy zauważyliście jakieś realne korzyści płynące z używania komputerka rowerowego?
      P.S. Może poza Garminem Edge 520 Plus jest jeszcze jakiś inny model wart uwagi? Coś od innego producenta? Będę wdzięczny za podpowiedzi.
    • porywacz_zwlok
      Przez porywacz_zwlok
      Hejka. Przepłukiwać na trasie napęd i hamulce wodą czy zostawić do powrotu takie zabrudzone elementy? Wczoraj mnie moja traska przetargała i przez te odgłosy pod koniec jazdy nienawidziłem swojego roweru.
×