Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
Bop3

[Rama] spawanie wahacza hollowlink w stumpjumper 2006

Rekomendowane odpowiedzi

Bop3

Witam,

Koleżanki i koledzy niech mi podpowiedzą kto w Legionowie, Warszawie lub okolicach jest w stanie zespawać mi wahacz aluminiowy do mojego Stumpjumpera FSR expert 2006? Szukałem też możliwości kupna ale nie znalazłem. Może znacie kogoś kto ma tą część na sprzedaż albo jest w stanie ją naprawić ewentualnie dorobić? Pacjent na załączonym zdjęciu.

link sj 2006(2).jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Tak na moje oko to nie ma co tu spawać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Pisałeś może do Speca bezpośrednio?

Nowy element jest na pewno obrabiany po spawaniu, więc spawacz musiałby skombinować specjalny uchwyt, żeby zachować osiowość otworów, a potem zastosować odpowiednią obróbkę cieplną całego elementu, bo spawanie zniszczy jego strukturę. Naprawa może wyjść drożej niż nowa część od producenta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Tak pisałem do nich, już nie mają nic na składzie :(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malutki

powinno się dać pospawać, jednak brak wiedzy jaki to dokładnie gatunek jest problemem. drugi problem jak już wspomniane to osiowość otworów. Szukałbym na aukcjach tej części lub ramy na części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Aluminium ma np oznaczenie T6 na końcu stopu, to oznacza np tygodniową obróbkę cieplną, po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, co jest już mało opłacalne, o ile znajdziesz kogoś kto to faktycznie rzetelnie i uczciwie zrobi, pierwszy lepszy magik co nałoży na to gluta tutaj nie pomoże, na ten element działają spore siły.

https://www.mountainbikecomponents.co.uk/components/suspension-modifications/linkages/specialized-fsr-04-06-linkage
Zapytaj ich, widać że oni to sami robią wiec może zrobią dodatkowy, ale cena... no wysoka.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
Godzinę temu, phoe napisał:

 po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, 

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Przede wszystkim nie obniży jakości spawu tylko negatywnie wpłynie na trwałość całego elementu np. może trzasnąć następnym razem na pół w płaszczyźnie prostopadlej do obecnego pęknięcia. W punkcie podparcia wahacza działają na niego największe siły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)
5 godzin temu, Bop3 napisał:

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

U Speca za oryginał też tyle byś dał.

Spawając, cały wahacz zostanie nagrzany i zrobi się z "aluminium lotniczego" puszka "po coli" - jak chodzi o wytrzymałość.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
6 godzin temu, mrovka napisał:

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Możesz to jeszcze u kogoś zrobić z np stali, z aluminium jak to ma być wytrzymałe to dość problematyczne, chyba że wyciąć właśnie na CNC z gotowego kutego bloczka aluminiowego, tylko nie wiem jak to będzie z wytrzymałością tutaj, bo to nie blat do napędu 1x.

A wahacz wycenili na 118, a nie 180, rama może i będzie tańsza, ale przesyłka(jej cena) może to dość mocno skomplikować. ;)

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)
14 godzin temu, Bop3 napisał:

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Tak czy inaczej..118 czy 180 - ile by to nie kosztowalo..... to ja na pewno:

-zalozylbym tylko oryginal

-kupilbym uzywana cala rame na czesci /taki sam model/

-lub poprostu poszukal innej ramy /inna firma.model/

na pewno bym tego nie dorabial u pana Jozka w garazu !! No chyba ze pan Jozek jest glownym ekspertem technologicznym w/w marce

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-Stumpjumper-FSR-XC-Frame-19/254047311098?hash=item3b266654fa:g:~9oAAOSwKEhbrjUG:rk:12:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-stumpjumper-Fsr-Xc-Frame-Fox-Float-Shock/372552275107?hash=item56bdd894a3:g:uV8AAOSwNXpcKMzA:rk:13:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-S-Works-Stumpjumper-FSR-M5-Mountain-Bike-Suspension-Frame-18-45-8cm/143017014486?hash=item214c7a74d6:g:HwQAAOSwV1Vb8Ck2:rk:16:pf:0


 

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 5.01.2019 o 08:36, mrovka napisał:

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko...

 

Chcę ją naprawić bo naprawdę polubiłem tę ramę. Jak na razie najlepszym rozwiązaniem jest CNC, czekam jeszcze na wycenę. Dam znać jak będę wiedział. Wycinanie ze stali może zwiększyć wytrzymałość ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Jeżeli chodzi o linki to nie ten model, posiadam ten poniżej

https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-specialized-bicycles-stumpjumper-fsr-pro-06-12930/

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piter233

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
severian
4 godziny temu, Bop3 napisał:

ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
3 minuty temu, severian napisał:

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

He, ke? To dlaczego mostki są wycinane na CNC?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 6.01.2019 o 13:44, Piter233 napisał:

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Tak jak napisałem wczesniej, polubiłem tę ramę. Jakbym sie decydowal na zmianę to koszt ramy (27,5" lub 29", główka taper, sztywna oś) ~1500zł + widelec ~1500zł, + koła 1000zł + damper 700zł.

Jak widzisz opłaca mi sie naprawić lub wymienic cały rower, ale nie samą ramę. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe

Żeby nie było tak fajnie co do kosztów, to do nowej ramy musisz jeszcze doliczyć suport, stery, nowa szerszą kierownicę, sztycę + zacisk + prawdopodobnie bushingi do dampera + możliwe że też tylna oś. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Habibek

http://www.metrob.com.pl/ (co prawda to nie okolice, o których piszesz ale...) spawałem tu tylny trójkąt z T6, kosztowało mnie to w zeszłym roku stówę (panowie robili na fuchę), do dziś nic się nie dzieje złego, a mięsa na rurkach było tyle co w tym piwocie (a dźwignia znacznie większa).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
9 minut temu, kolo1 napisał:

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Tak!!! Poproszę :) dziś miałem wysłać do spawania, ale w takim razie się wstrzymam do poniedziałku. Czekam na info :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam :) . Jak coś to pisz na pyjorwojciech@vp.pl

P1300087.JPG

P1300088.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Dziś odebrałem przesyłkę od @kolo1, jego wahacz jest odrobinę inny niż mój, różnica w średnicy śruby mocującej damper i odległościach między łożyskami a tą śrubą, ale wygląda na to że będzie pasował. Po dorobieniu odpowiedniej tulejki i śruby mój stary poczciwy stumpjumper wraca do lasu :)
Dla innych którzy w przyszłości napotkają taki lub podobny problem:
Spawanie jest opcją jeżeli nie można odkupić części od kogoś. Niestety nie jest łatwo znaleźć kogoś kto się podejmie takiego zadania, w moim przypadku dostałem tylko dwie pozytywne odpowiedzi na kilkanaście zapytań. Jedną od wspomnianej wyżej firmy http://www.metrob.com.pl/ , człowiek z którym rozmawiałem a później korespondowałem przez pocztę elektroniczną nie widział problemu w wymianie części drogą pocztową i płatności cześć przed, część po, zdecydowanie polecam ten zakład. Całkowita wycena, spawanie, obróbka termiczna i lakierowanie na dzień dzisiejszy to koszt około 200zł
Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Niestety tutaj jeszcze trudniej znaleźć zakład który wykona pojedynczy element na podstawie rysunku lub modelu 3D. Nie mniej jednak, udało się znaleźć jednego chętnego poprzez facebookową grupę "CNC praca/zlecenia" zaoferowano mi wykonanie wahacza za około 450zł plus koszty przesyłki. Więc jak widać, czasem może się nie opłacać.
Tymczasem sprawa załatwiona pomyślnie i wątek do zamknięcia, dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za podpowiedzi.

dwa wahacze.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, Bop3 napisał:

Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd.

Tylko pod warunkiem, że obrabiamy z odkuwki, bo jak z odlewu to możemy sobie takiego "linka" pod telewizorem położyć, papier nim przyciskać lub za gołębiami rzucać, bo najwyżej tyle wytrzyma:down: I to choćby był ze stali (staliwa). Może tytan dałby radę...

Co do tych naprężeń, to nie prawda, bo obróbka cieplna, której poddawane są ramy jest właśnie po to, żeby je usunąć i dlatego na początku pisaliśmy, że zwykłe pospawanie tego nie da rady. To nie jest hartowanie tylko przesycanie i starzenie, a to jest powolna obróbka. Dlatego też jest taka kosztowna.

Nie mniej jednak gratuluje, że Ci się udało znaleźć część bez kombinowania. Wąskich singli i gumowych drzew życzę:)

Edytowane przez seraph

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Brombosz
      Przez Brombosz
      Witam forumowiczów.
      Przyszła pora pozbyć się mojego leśnego przecinaka 27,5". Poniżej link do ogłoszenia, pod którym wszystko jest dokładnie opisane. Kontakt przez Allegro, OLX lub PW na forum. 
      Rower zadbany, w pełni sprawny, kilka podzespołów od nowości wymienione. Bezawaryjnie nabijał spore kilometry pod moją słuszną wagą 100kg i dlatego też muszę pochwalić firmę Karbon za to, że obok rowerków dziecięcych i damskich, wypuścili całkiem dobrą maszynę w rozsądnych pieniądzach. Rower ma dosyć agresywną geometrię i zachęca do mocniejszego deptania. Posiada drobne ryski i otarcia, ale nie rzucają się w oczy. Waga 14kg. Polecam osobie wysokiej jako kompromis między transportem a zabawą. Sprzedaję bo mam inną maszynę na średnim kole, a w późniejszym planie jest gravel albo odchudzony 29er.


      Pozdrawiam i zachęcam.
    • Gregorio99
      Przez Gregorio99
      Witam szukam opony WTB WOLVERINE 27.5X2.2 skąd ją kupię  bądź zamiennika innej firmy która szybko się nie zedrze i nie straci bieżnika. Obecnie mam z przodu tą oponę z dobrym bieżnikiem a z tyłu jakaś lipę którą kupiłem za parę złotych żeby zimę przejeździć. Zależy mi  żeby opona była dobra szybko się nie zużyła była antyprzebiciowa  i budżet ja wiem 100-120 zł max .
    • Kuba311
      Przez Kuba311
      Witam chciałbym zmienić ramę w moim rowerze na coś wytrzymałego do skakania. Chciałbym się spytać jakie polecacie sztywne ramy hardtail.Rama będzie używana do skakania(Lekkie dh). Budżet do 1000zł. Specyfikacja roweru: koła 26" ,   skok amortyzatora 150mm,                         rura sterowa 1 1/8"
      Zastanawiałem się nad ramą dartmoor hornet 2017/2018 co o niej sądzicie? 
      Lepiej kupić używaną czy nową ramę?
      Chcę zmienić ramę bo moja jest raczej skazana na pękniecie prawdopodobnie pod główką bo ma za duży amortyzator i geometria już nie jest dobra
      W razie pytań proszę pytać
    • sCzun
      Przez sCzun
      Cześć, może kiedyś już był taki temat lecz nie było w nich sensownych odpowiedzi wiec pisze. Zastanawiam się czy oś 9mm będzie siedzieć w ramie na 10mm?
    • Maxiej737
      Przez Maxiej737
      Witam, 
      Mam problem z dobraniem rozmiaru Merida big seven 100, myślę pomiędzy rozmiarem M 17" (reach 409mm, stack 591mm), a L 19" (reach 425mm, stack 605mm). Rower chcę do jazdy na co dzień, raczej więcej asfaltu i szutru niż jakichś ścieżek. 
      Wolę bardziej wyciągniętą pozycję na rowerze, ale boje się że L będzie za duży. 
      Mój wzrost to 176 cm, wew. długość nogi 81,5 cm. Z góry dziękuję za rady.
×