Skocz do zawartości
Bop3

[Rama] spawanie wahacza hollowlink w stumpjumper 2006

Rekomendowane odpowiedzi

Bop3

Witam,

Koleżanki i koledzy niech mi podpowiedzą kto w Legionowie, Warszawie lub okolicach jest w stanie zespawać mi wahacz aluminiowy do mojego Stumpjumpera FSR expert 2006? Szukałem też możliwości kupna ale nie znalazłem. Może znacie kogoś kto ma tą część na sprzedaż albo jest w stanie ją naprawić ewentualnie dorobić? Pacjent na załączonym zdjęciu.

link sj 2006(2).jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Tak na moje oko to nie ma co tu spawać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Pisałeś może do Speca bezpośrednio?

Nowy element jest na pewno obrabiany po spawaniu, więc spawacz musiałby skombinować specjalny uchwyt, żeby zachować osiowość otworów, a potem zastosować odpowiednią obróbkę cieplną całego elementu, bo spawanie zniszczy jego strukturę. Naprawa może wyjść drożej niż nowa część od producenta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Tak pisałem do nich, już nie mają nic na składzie :(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malutki

powinno się dać pospawać, jednak brak wiedzy jaki to dokładnie gatunek jest problemem. drugi problem jak już wspomniane to osiowość otworów. Szukałbym na aukcjach tej części lub ramy na części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Aluminium ma np oznaczenie T6 na końcu stopu, to oznacza np tygodniową obróbkę cieplną, po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, co jest już mało opłacalne, o ile znajdziesz kogoś kto to faktycznie rzetelnie i uczciwie zrobi, pierwszy lepszy magik co nałoży na to gluta tutaj nie pomoże, na ten element działają spore siły.

https://www.mountainbikecomponents.co.uk/components/suspension-modifications/linkages/specialized-fsr-04-06-linkage
Zapytaj ich, widać że oni to sami robią wiec może zrobią dodatkowy, ale cena... no wysoka.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
Godzinę temu, phoe napisał:

 po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, 

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Przede wszystkim nie obniży jakości spawu tylko negatywnie wpłynie na trwałość całego elementu np. może trzasnąć następnym razem na pół w płaszczyźnie prostopadlej do obecnego pęknięcia. W punkcie podparcia wahacza działają na niego największe siły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)
5 godzin temu, Bop3 napisał:

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

U Speca za oryginał też tyle byś dał.

Spawając, cały wahacz zostanie nagrzany i zrobi się z "aluminium lotniczego" puszka "po coli" - jak chodzi o wytrzymałość.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
6 godzin temu, mrovka napisał:

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Możesz to jeszcze u kogoś zrobić z np stali, z aluminium jak to ma być wytrzymałe to dość problematyczne, chyba że wyciąć właśnie na CNC z gotowego kutego bloczka aluminiowego, tylko nie wiem jak to będzie z wytrzymałością tutaj, bo to nie blat do napędu 1x.

A wahacz wycenili na 118, a nie 180, rama może i będzie tańsza, ale przesyłka(jej cena) może to dość mocno skomplikować. ;)

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrovka
Napisano (edytowane)
14 godzin temu, Bop3 napisał:

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Tak czy inaczej..118 czy 180 - ile by to nie kosztowalo..... to ja na pewno:

-zalozylbym tylko oryginal

-kupilbym uzywana cala rame na czesci /taki sam model/

-lub poprostu poszukal innej ramy /inna firma.model/

na pewno bym tego nie dorabial u pana Jozka w garazu !! No chyba ze pan Jozek jest glownym ekspertem technologicznym w/w marce

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-Stumpjumper-FSR-XC-Frame-19/254047311098?hash=item3b266654fa:g:~9oAAOSwKEhbrjUG:rk:12:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-stumpjumper-Fsr-Xc-Frame-Fox-Float-Shock/372552275107?hash=item56bdd894a3:g:uV8AAOSwNXpcKMzA:rk:13:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-S-Works-Stumpjumper-FSR-M5-Mountain-Bike-Suspension-Frame-18-45-8cm/143017014486?hash=item214c7a74d6:g:HwQAAOSwV1Vb8Ck2:rk:16:pf:0


 

Edytowane przez mrovka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 5.01.2019 o 08:36, mrovka napisał:

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko...

 

Chcę ją naprawić bo naprawdę polubiłem tę ramę. Jak na razie najlepszym rozwiązaniem jest CNC, czekam jeszcze na wycenę. Dam znać jak będę wiedział. Wycinanie ze stali może zwiększyć wytrzymałość ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Jeżeli chodzi o linki to nie ten model, posiadam ten poniżej

https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-specialized-bicycles-stumpjumper-fsr-pro-06-12930/

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piter233

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
severian
4 godziny temu, Bop3 napisał:

ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
3 minuty temu, severian napisał:

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

He, ke? To dlaczego mostki są wycinane na CNC?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
W dniu 6.01.2019 o 13:44, Piter233 napisał:

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Tak jak napisałem wczesniej, polubiłem tę ramę. Jakbym sie decydowal na zmianę to koszt ramy (27,5" lub 29", główka taper, sztywna oś) ~1500zł + widelec ~1500zł, + koła 1000zł + damper 700zł.

Jak widzisz opłaca mi sie naprawić lub wymienic cały rower, ale nie samą ramę. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe

Żeby nie było tak fajnie co do kosztów, to do nowej ramy musisz jeszcze doliczyć suport, stery, nowa szerszą kierownicę, sztycę + zacisk + prawdopodobnie bushingi do dampera + możliwe że też tylna oś. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Habibek

http://www.metrob.com.pl/ (co prawda to nie okolice, o których piszesz ale...) spawałem tu tylny trójkąt z T6, kosztowało mnie to w zeszłym roku stówę (panowie robili na fuchę), do dziś nic się nie dzieje złego, a mięsa na rurkach było tyle co w tym piwocie (a dźwignia znacznie większa).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3
9 minut temu, kolo1 napisał:

mam chyba takiego linka , poszukam :)

 

Tak!!! Poproszę :) dziś miałem wysłać do spawania, ale w takim razie się wstrzymam do poniedziałku. Czekam na info :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kolo1

mam :) . Jak coś to pisz na pyjorwojciech@vp.pl

P1300087.JPG

P1300088.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bop3

Dziś odebrałem przesyłkę od @kolo1, jego wahacz jest odrobinę inny niż mój, różnica w średnicy śruby mocującej damper i odległościach między łożyskami a tą śrubą, ale wygląda na to że będzie pasował. Po dorobieniu odpowiedniej tulejki i śruby mój stary poczciwy stumpjumper wraca do lasu :)
Dla innych którzy w przyszłości napotkają taki lub podobny problem:
Spawanie jest opcją jeżeli nie można odkupić części od kogoś. Niestety nie jest łatwo znaleźć kogoś kto się podejmie takiego zadania, w moim przypadku dostałem tylko dwie pozytywne odpowiedzi na kilkanaście zapytań. Jedną od wspomnianej wyżej firmy http://www.metrob.com.pl/ , człowiek z którym rozmawiałem a później korespondowałem przez pocztę elektroniczną nie widział problemu w wymianie części drogą pocztową i płatności cześć przed, część po, zdecydowanie polecam ten zakład. Całkowita wycena, spawanie, obróbka termiczna i lakierowanie na dzień dzisiejszy to koszt około 200zł
Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Niestety tutaj jeszcze trudniej znaleźć zakład który wykona pojedynczy element na podstawie rysunku lub modelu 3D. Nie mniej jednak, udało się znaleźć jednego chętnego poprzez facebookową grupę "CNC praca/zlecenia" zaoferowano mi wykonanie wahacza za około 450zł plus koszty przesyłki. Więc jak widać, czasem może się nie opłacać.
Tymczasem sprawa załatwiona pomyślnie i wątek do zamknięcia, dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za podpowiedzi.

dwa wahacze.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, Bop3 napisał:

Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd.

Tylko pod warunkiem, że obrabiamy z odkuwki, bo jak z odlewu to możemy sobie takiego "linka" pod telewizorem położyć, papier nim przyciskać lub za gołębiami rzucać, bo najwyżej tyle wytrzyma:down: I to choćby był ze stali (staliwa). Może tytan dałby radę...

Co do tych naprężeń, to nie prawda, bo obróbka cieplna, której poddawane są ramy jest właśnie po to, żeby je usunąć i dlatego na początku pisaliśmy, że zwykłe pospawanie tego nie da rady. To nie jest hartowanie tylko przesycanie i starzenie, a to jest powolna obróbka. Dlatego też jest taka kosztowna.

Nie mniej jednak gratuluje, że Ci się udało znaleźć część bez kombinowania. Wąskich singli i gumowych drzew życzę:)

Edytowane przez seraph

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Gość Mateusz
      Przez Gość Mateusz
      Cześć Wszystkim!
      Mam do Was pytanie, ale najpierw skrótowo opiszę sytuację - mianowicie 24.04.2019 zakupiłem dwa rowery RR 520ST w Decathlonie w Łodzi. Na następny dzień chciałem sobie pojeździć i co zaobserwowałem: blaty na korbie pływają raz w lewo, raz w prawo co powoduje obcieranie łańcucha o koszyk przerzutki, a tylne koło ewidentnie ósemkuje. Postanowiłem podjechać na serwis Decathlonu i wyjaśnić sprawę. Na miejscu dostałem info, że ósemkowanie koła spowodowane jest wadą opony, a nie brakiem centrowania (sprawdzone na palec) i mogą mi to wymienić, ale teraz zaczyna się sezon i jak zostawie rower to dopiero za miesiąc, albo i lepiej, będzie odbiór. Co do przerzutki to podregulowali, żeby nie obcierało i tyle. Nie muszę dodawać, że taki stan rzeczy jest dotąd i za każdym razem (byłem 2 razy) naprawa wg. serwisu odbywała się poprzez regulowanie przerzutki od ręki i stwierdzeniem, że tylne koło muszą zdjąć, a to = zostawieniem na miesiąc roweru. Ostatnio zauważyłem, że rower dostał luzu przy goleniach amortyzatorów, no i tłucze, jak podjeżdża się pod poprzeczną nierówność. Suport wydaje niepokojące trzaski i regularnie strzela, łańcuch prawdopodobnie się już wyciągnął, bo mierząc suwmiarką sworznie wychodzi 2,56... Od momentu zakupu zrobiłem na tym rowerze jakieś 1500km, więc dosyć szybko zaczyna się sypać. Zaczyna mnie to już ostro wkurzać i zastanawiam się nad oddaniem roweru (jakoś pod koniec sezonu) na rękojmię i żądaniem usunięcia wad. Niekoniecznie chciałbym zostawiać u nich rower na tak długo, bo wolałbym sam zakupić nowe części i sobie wymienić od ręki. Tylko co zrobić wtedy z poczuciem wbicia się na minę? 
      Ktoś przerabiał podobne historie z Decathlonem? 
      Z góry dzięki za każdy odzew. 
    • Gość Justyna
      Przez Gość Justyna
      Hej. Poszukuję roweru mtb w kwocie do 8.500 zł. Koła 27,5", napęd 2x11, hardtail, rozmiar ramy 15/16"- na 162/164 cm wzrostu, może być model damski. Rower do jazdy głównie po Karkonoszach- cross country/ trial. Jestem po kolejnej operacji kolana, więc zależy mi na mniejszej i lekkiej ramie oraz bardziej 2x11 niż 2x10 lub mniej, bo po prostu inaczej wiem, że nie dam rady. Mogą być rocznikowo starsze modele. Będę mega wdzięczna za wszystkie podpowiedzi. Dzięki.
    • Stasiekk
      Przez Stasiekk
      Cześć, posiadam rower mtb univega ht500, jest to rower za 1000zl, którym jeżdżę już parę lat i jestem z niego zadowolony. Ma on np widelec sr suntour v2, przerzutke tył i kasetę 8 deore. Do rzeczy, jeżdżę głównie po asfalcie, 30% to jest piach, szuter, chodniki. Obecnie mam opony kenda kwest, ale strasznie już boki sparciały i chciałbym je wymienić. Czy opona Continental race King 26 x 2,2 będzie w miarę dobrze się sprawować? Z racji tego, że ostatnio trochę bolą mnie barki i męczy podnoszenie głowy, chciałbym kupić mostek regulowany, żeby podnieść trochę kierownicę czy coś takiego da radę? (mam 196cm wzrostu) https://allegro.pl/oferta/mostek-kellys-cross-ahead-regulowany-125-mm-31-8-7376682866?reco_id=2f83cdfe-bccf-11e9-bd1e-b8ca3a69c730&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951  
      Nigdy nie robiłem żadnego serwisu w rowerze, teraz chciałbym zrobić, czym powinienem się zająć? Dziękuję i pozdrawiam, proszę się nie złościć tylko mi pomóc
    • melepeta31337
      Przez melepeta31337
      czy ten osprzęt w rowerze za 2200pln jest odpowiedni i godny tych pieniędzy?
      https://www.giant-bicycles.com/pl/talon-29-3--ge--2019
    • altControl
      Przez altControl
      Siemano wszystkim.
      Problem1: luz na laczeniu rama <--->  tylni widelec(dolna strona)
      Problem2: gdzie znalezc czesci do wymiany??
      Niby czesci sa w zestawie "out of bound bearings kit #3", ale jest niedostepny. Jesli ktos mial z podobnym przypadkiem do czynienia to prosze o pomoc.
      Czy moze da sie gdzies dorobic czesci??
      Dodaje zdjecie na orientacji, gdzie wystepuja luzy.
       

×