grissley Napisano Piątek o 21:38 Napisano Piątek o 21:38 (edytowane) Był już taki temat w 2014r, ale jest zarchiwizowany i nieco standardy się zmieniły, więc dodałem rok w tytule Jaki jest problem - dwa komplety kół, sztywne osie, chciałoby się przekładać "w locie" zależnie od tego, jak się chce korzystać. W moim przypadku na jednych kołach miałbym opony gravelowe w mleku, na drugich dętkowe z kolcami. No aale się nie da, bo każda tarcza ma jakieś-tam bicie, każda inne, grubości też różne, po zmianie trze to niemiłosiernie. Zacisku za każdym razem regulować nie będę, zresztą to nie wystarczy - trzeba by też każdorazowo rozpychać tłoczki. Jest na to jakiś patent, czy po prostu się nie da? Na mechanikach ustawiłbym większą szczelinę między klockami, ale na hydrauliki nie mam jakoś pomysłu... Edytowane Piątek o 21:39 przez grissley Cytuj
Przecietny Napisano Piątek o 22:39 Napisano Piątek o 22:39 Wiesz nie zauważyłem problemu o którym piszesz, wymieniam tak koła w 3 rowerach gdzie jeden jest na qr i nie musze regulować hamulców, może raz na 20 zmian ale wtedy tylko luzuje zaciski, kręce kołem zaciskam klamkę, zaciskają się okładziny dokręcam zacisk i wio w trasę😁. Tarcze mam różne, także nie wiem skąd obawy. Cytuj
przecietny.kolarz Napisano Sobota o 05:52 Napisano Sobota o 05:52 Cześć, Jeżeli kupisz koła zbudowane na tych samych piastach z tymi samymi tarczami, to przy sztywnych osiach nie powinieneś mieć problemu przy przekładce. U mnie mimo sztywnych osi w rowerze szosowym, wciąż się zdarza że po zdjęciu i założeniu przedniego koła słychać minimalne ocierane. Jest to ocieranie które nie wpływa na ruch koła, więc już jakiś czas temu machnąłem na to ręką. Nie generuje to oporów, nie słychać tego podczas jazdy. Jeżeli kół będziesz używał naprzemiennie i wystartujesz ze świeżym zestawem tarcz, to nie wyobrażam sobie że będziesz w stanie zużyć tarcze w tak znaczny sposób, żeby drugi zestaw przestał się mieścić między klocki. Cytuj
Rafał87 Napisano Sobota o 08:18 Napisano Sobota o 08:18 No w gravelowych hamulcach to może być niewykonalne. W mtb np. hample m6000 mają bardzo duży odstęp klocków od tarczy, mam dwa komplety kół, każdy na innych piastach i przekładam tarcze centerlock i może raz na 10 się zdarzy że coś przytrze. W hamulcach grx odstęp klocków od tarczy to jest grubość włosa, tam nawet kartka papieru nie wchodzi. Sramowskie apexy, rivale też miały blisko klocki ale odrobinę więcej miejsca było niż w grx. Cytuj
Przecietny Napisano Sobota o 08:54 Napisano Sobota o 08:54 zeby było dobrze ustaw idealnie zacisk i doprostuj jeśli jest taka konieczność tarcze, fajnie to wychodzi na już zamontowanym w rowerze kole bo widać gdzie ociera tarcza o okładzinę. Nie ma znaczenia czy piasty są te same, bez znaczenia jest tez system mocowania tarczy. Na pewno da się to ustawić. Cytuj
cervandes Napisano Sobota o 11:58 Napisano Sobota o 11:58 Przejdź na twarde klocki. Ja na G04TI jeżdzę a te się zużywają chyba ze 20 razy wolniej od żywicznych. Będziesz miał wtedy szansę na nierozpychanie tłoczków. Tylko dwa komplety tarcz i osobne komplety klocków zakup do zestawu - bo jednak klocki do tarcz się docierają dość precyzyjnie. Jedyna wada tych metalików jest taka, że wyją na deszczu jak syrena w lokomotywie. Cytuj
grissley Napisano Sobota o 23:43 Autor Napisano Sobota o 23:43 (edytowane) 15 godzin temu, Rafał87 napisał: No w gravelowych hamulcach to może być niewykonalne. W mtb np. hample m6000 mają bardzo duży odstęp klocków od tarczy, mam dwa komplety kół, każdy na innych piastach i przekładam tarcze centerlock i może raz na 10 się zdarzy że coś przytrze. W hamulcach grx odstęp klocków od tarczy to jest grubość włosa, tam nawet kartka papieru nie wchodzi. Czy to jest pewne z tymi M6000? Czy tak jest we wszystkich zaciskach z grup górskich, np w M8120 też? Bo jeśli tak, to wyp* bym te GRXy i założył M8120... Dzisiaj pól dnia to ch0lerstwo regulowałem i z przodu sukces odniosłem dopiero po tym, jak zacząłem ręką tarczę prostować. Z tyłu tarcza jest w miarę równa, ale nie udało mi się przez pół dnia ustawić tak, żeby w ogóle nie tarło. Przy dokręcaniu śrub zacisk minimalnie się przestawia i nie ma bata, żeby było bezboleśnie. Zostawiłem jak jest gdy udało mi się zrobić "trze minimalnie". Może klocek się zetrze za jakiś czas i samo przestanie... I to akurat dotyczy roweru w którym kół nie będę zmieniał Przy okazji - zaszalałem i kupiłem do niego Hope. Co było złym pomysłem, bo Hope ma centralny pałąk łączony z tarczą takimi kółkami. I te kółka są oddalone o nanomilimetr od adaptera. Po prawidłowym ustawieniu, bo lubią też o ten adapter po prostu trzeć. Czyli nie dość, że trzeba patrzeć aby tarcza o klocki nie tarła, to jeszcze o to, żeby mocowania nie tarły o adapter. Maskara. Co do drugiego roweru na którym chcę koła zmieniać - nie ma opcji na takie same tarcze i piasty. Po prostu Rower nr 1 dostał nowe koła, a jego dotychczasowe koła idą do roweru nr 2. Z kolei stare koła roweru nr2 są dość marne, ale właśnie założyłbym na nie kolcowaną oponę do sporadycznego korzystania, bo szkoda tych starych kół wyrzucać, a bawić się w zmianę opon zależnie od pogody to mi się w ogóle nie chce. Na tym drugim rowerze mam z przodu zacisk M5100, ale jazdy z ustawieniem takie same jak na GRX, także tam też chyba odległość między klockami jest na włos... Edytowane Sobota o 23:48 przez grissley Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano Niedziela o 10:06 Mod Team Napisano Niedziela o 10:06 Wkładałeś coś pomiędzy tarczę, a klocek (gruba kartka, cienki plastik itp.) ? U mnie pomogło. Cytuj
Greg1 Napisano Niedziela o 10:36 Napisano Niedziela o 10:36 Jak tak czytam problemy niektórych forumowiczów, to stwierdzam, że chyba mam niesamowite szczęście bo od półtora roku jak mam grawela na GRX 400 i hydraulicznych hamulcach, ani razu nawet nie musiałem regulować hamulców, nic mi nie trze i nigdy nie tarło. Koła zarówno przednie jak i tylne zdejmowałem mnóstwo razy i migdy nie było problemu po ponownym założeniu. Latem, po ponad roku użytkowania wymieniłem klocki na takie z radiatorami i to nie dlatego, że się starły i musiałem ale dla kaprysu i też nic nie ocierało po wymianie, nie musiałem regulować. To samo w mtb i szosie - koła były zdejmowane niejednokrotnie i zero ocierania i zero potrzeb regulacji Cytuj
zekker Napisano Niedziela o 10:39 Napisano Niedziela o 10:39 10 godzin temu, grissley napisał: Czy to jest pewne z tymi M6000? Czy tak jest we wszystkich zaciskach z grup górskich, np w M8120 też? Bo jeśli tak, to wyp* bym te GRXy i założył M8120... Zwiększenie odstępu tłoczków od tarczy, to głębiej pracujące klamki. 8120 są 4 tłoczkowe, koniecznie do weryfikacji czy nie potrzebują większej objętości tłoka w klamkach. Jeżeli potrzebują, to możesz w ogóle nie móc hamować, bo klamki dojdą do kierownicy. Do przemyślenia, czy kolcowane opony są niezbędne, może wystarczą zimówki bez i wtedy cały okres na nich przejeździć. Ewentualnie na zimę zostawić te drugie koła i zmieniać opony na kolcowane lub nie w zależności co się będzie z pogodą działo (wypadałoby dokupić kolejny zestaw opon). Też trochę roboty ale może mniej niż z regulacją zacisków. 1 Cytuj
grissley Napisano Niedziela o 10:40 Autor Napisano Niedziela o 10:40 32 minuty temu, KrissDeValnor napisał: Wkładałeś coś pomiędzy tarczę, a klocek (gruba kartka, cienki plastik itp.) ? U mnie pomogło. Tak, kombinowałem w ten sposób - mi też zazwyczaj to pomagało, ale tym razem się nie udało. Cytuj
dfq Napisano Niedziela o 17:28 Napisano Niedziela o 17:28 (edytowane) @Greg1 Przy sztywnych osiach to chyba rzadko ten kłopot występuje (regulacja hamulców po zdjęciu koła). Mam gravela w typie szosy Road+ na hamulcach shimano 105 i e-gravela na Shimano GRX BR-RX820. Oba pozbawione tego problemu. Można zdejmować koła do woli. @grissley Wygląda na to że to istna loteria i trzeba być szczęśliwcem żeby to się udało. Mam też 7 letniego (ale ten czas leci) górala (Specialized Chisel Expert). Kiedyś miałem pomysł żeby zmieniać mu opony w zależności od warunków. Kupiłem jakieś Continentale na błotnisty teren i ...szybko się poddałem i zwróciłem. Tak cholernie ciężko było je założyć i tyle czasu to zajmowało 🙃. Teraz po paru latach mam 3 sety RÓŻNYCH kół do niego. Oryginalne speca na piastach formula (koła takie se , mają z 15 tys, powoli się kończą - żonie piasta padła po 5 tys km) i oponach 2,35. Drugi set na kołach DT Swiss na piastach dt swiss 350 straightpull i oponach Pirelli Scorpion 2,10 na mleku. 3 set to "gravelowe" koła też na dt swiss 350 i oponki IRC boken 40c. Wszystkie te zestawy zmieniam w zależności od wybranego profilu trasy i warunków BEZ ŻADNYCH REGULACJI ZACISKÓW, spokojnie w 5 minut łącznie z kontrolą ciśnienia w oponach. NIC NIE TRZE. Hamulce i zaciski może nie rewelacyjne - to dwutłoczkowe Shimano MT500 (grupa Deore), tarcze SM-RT66 SLX Japan na 6 śrub, oczywiście sztywne osie. Da się ?, da się tyle że niestety na to wygląda że tylko czasami 🤣 Edytowane Niedziela o 17:30 przez dfq Cytuj
Turysta05 Napisano Niedziela o 17:41 Napisano Niedziela o 17:41 (edytowane) . 7 godzin temu, Greg1 napisał: Jak tak czytam problemy niektórych forumowiczów, to stwierdzam, że chyba mam niesamowite szczęście bo od półtora roku jak mam grawela na GRX 400 i hydraulicznych hamulcach, ani razu nawet nie musiałem regulować hamulców, nic mi nie trze i nigdy nie tarło.... Żeby normalne działanie nazywać szczęściem?😂😂 (tak sobie zażartowałem, żeby nie było...) Hamulce hydrauliczne w zasadzie są bezobsługowe, samoregulujące. U mnie podobnie, ale na początku tak nie było☹️, musiałem poprawiać fabrykę😡. Bardzo ważne jest aby płaszczyzna klocków była równoległa do płaszczyzny tarczy (płaszczyzna, a więc w dwóch osiach), i to naprawdę dokładnie, łatwo tego nie zauważyć, łatwo przestawić podczas dokręcania zacisku. Edytowane Niedziela o 17:42 przez Turysta05 Cytuj
grissley Napisano 8 godzin temu Autor Napisano 8 godzin temu U mnie zwłaszcza z tyłu bardzo ciężko jest idealnie ustawić zacisk - przy dokręcaniu śrub zwyczajnie się przemieszcza i dokręcanie na zaciśniętym zacisku w niczym nie pomaga, bo siła obkręcająca zacisk jest większa niż sztywność tarczy. W praktyce ustawiam go na oko i dokręcam, aż za którymś razem jest w miarę. Enyłej, udało mi się jakoś w obydwu rowerach wszystko poustawiać, to wziął spadł śnieg a temperatura to dzisiaj -2. Czyli apiać trzeba stare koła z kolcami wrzucać i regulować wszystko od nowa. Szlag... Cytuj
przecietny.kolarz Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu @grissley Twój problem raczej wynika z tego, że płaszczyzna mocowania hamulca nie jest idealnie prostopadła do tarczy hamulcowej. Efekt jest dokładnie taki jak opisałeś. Lekko dokręcasz i jest dobrze, a przy ostatecznym dokręceniu ociera. Nie wydaje mi się żebyś miał w dłonii więcej siły żeby utrzymać zacisk, niż gdy zacisk trzyma się tarczy. Mam ten sam problem i miałem w innych rowerach. Aktualnie widelec jest zrobiony idealnie i ustawienie hamulca to drobnostka, natomiast z tyłu zawsze jest chwila roboty. Jeżeli bawiłeś się z tym pół dnia, to znaczy znaczy że masz coś bardzo nie tak z mocowaniem. Cytuj
marvelo Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu (edytowane) W dniu 16.11.2025 o 18:41, Turysta05 napisał: Bardzo ważne jest aby płaszczyzna klocków była równoległa do płaszczyzny tarczy (płaszczyzna, a więc w dwóch osiach), i to naprawdę dokładnie, łatwo tego nie zauważyć, łatwo przestawić podczas dokręcania zacisku Aby tak było, płaszczyzny mocowania zacisków powinny być splanowane specjalnym urządzeniem z frezem (ale jest to dość droga usługa). W wielu ramach i widelcach nie da się idealnie ustawić hamulców bez takiego przygotowania mocowania zacisków. Ja u siebie w Madani Cabrero zamontowałem hamulce mechaniczne z półkolistymi podkładkami i dopiero te da się ustawić bez ocierania. Edytowane 4 godziny temu przez marvelo Cytuj
Tyfon79 Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Ustawianie zacisków poprzez naciskanie klamki by zacisk trzymał tarczę to jedna z najbardziej bezsensownych czynności w omawianej kwestii. Cytuj
emski Napisano 3 minuty temu Napisano 3 minuty temu W dniu 16.11.2025 o 11:06, KrissDeValnor napisał: Wkładałeś coś pomiędzy tarczę, a klocek (gruba kartka, cienki plastik itp.) ? U mnie pomogło. https://allegro.pl/oferta/przyrzad-do-ustawiania-klockow-hamulca-tarczowego-16824385806 albo wyciąć z puszki alu tak żeby objąć tarczę w miejscu styku klocków. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.