michalr75 Napisano wczoraj o 10:42 Napisano wczoraj o 10:42 Krótka piłka - czy można zmieniać czy raczej powinno się unikać, bo łańcuch się rozciągnie albo strzeli bądź wygnie się wózek przerzutki? Jakie macie doświadczenia w tym temacie i na jakich napędach? U mnie na XT M8000 mogę dowolnie zmieniać biegi, nawet pod obciążeniem, nic nie strzela, nic się nie wygina, biegi wchodzą jak w masło. Cytuj
uzurpator Napisano wczoraj o 10:52 Napisano wczoraj o 10:52 Z tyłu - możesz zmieniać ile wlezie. Z przodu zależnie w jakim kierunku. Cytuj
chudzinki Napisano wczoraj o 10:52 Napisano wczoraj o 10:52 Krótka piłka - jak we wszystkich pojazdach z przekładnią od zawsze odpuszczam i nikt mi nie wmówi, że nie ma to żadnego wpływu na układ 🙂. 1 Cytuj
michalr75 Napisano wczoraj o 10:59 Autor Napisano wczoraj o 10:59 @chudzinkiA co to dokładnie znaczy "odpuszczam"? Cytuj
uzurpator Napisano wczoraj o 11:00 Napisano wczoraj o 11:00 @chudzinki W rowerze, z nowoczesnymi napędami ( nowoczesne: z systemem HG lub pochodnym - czyli lata 1990+ ) i z tyłu to nie ma znaczenia. Cytuj
chudzinki Napisano wczoraj o 11:29 Napisano wczoraj o 11:29 @michalr75 na ułamek sekundy zwalniam nacisk na pedały. @uzurpator wiem jak wygląda zmiana biegów u moich dziewczyn jak one zmieniają, wiem jak to wygląda jak ja zmieniam i dlatego nikt mnie nie przekona, że nie mam racji 🙂. Cytuj
Mandoleran Napisano wczoraj o 11:57 Napisano wczoraj o 11:57 @chudzinki Działa pamięć mięśniowa, mam dokładnie tak samo. Cytuj
Wojcio Napisano 23 godziny temu Napisano 23 godziny temu Też tak mam, choć wydaje mi się, że Shimano dopiero od HG+ (12s) chwiali się zmianą pod obciążeniem - w zwykłym HG to jest bardziej brutalne. Dla SRAM to przy Transmission się tym chwalą. Fakt, że wolno nie oznacza, że to zdrowo. Cytuj
cervandes Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu Nikt mnie nie przekona, że zmiana pod obciążeniem jest bez wpływu na trwałość napędu. W to, że się da i że nie jest to tak bolesne jak dawniej - wiem, wierzę. Ale o ile nie wymaga tego sytuacja na trasie - nie ma mowy abym zdecydował się zmienić podejście opisane tutaj, jako "odpuszczenie". Nogi same w chwili kliknięcia na manetce ćwierć czy tam pół obrotu korbą robią z kadencją taką samą, ale o włos mniejszą mocą. Wytracenie prędkości jest nieodczuwalne a napęd na 100% jest za to wdzięczny. Zawsze i wszędzie, nawet pomimo zapewnień producenta, że tak się da. 4 Cytuj
michalr75 Napisano 21 godzin temu Autor Napisano 21 godzin temu Z tym nie polemizuję, zmniejszenie nacisku na pedały w momencie zmiany przełożenia faktycznie powoduje ze biegi płynniej i z mniejszym oporem wchodzą, natomiast jest tez polecana taka technika żeby dobrać odpowiednie przełożenie jeszcze zanim zacznie się podjazd. Tyle ze to nie zawsze działa, bo jak podjazd jest długi, dochodzi zmęczenie, więc trzeba dalej zmieniać już w trakcie poodjeżdżania. I można to robić na miękko czyli "puszczając nogę z gazu" na ułamek sekundy, albo na twardo, czyli nie puszczając - przy czym z własnych doświadczeń używania M8000 wychodzi ze nawet bez zmniejszenia nacisku biegi wchodzą płynnie i bez problemowo. Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano 19 godzin temu Mod Team Napisano 19 godzin temu Przecież tu nie ma żadnej filozofii - jedziesz po płaskim, i jak cię nie ściga sfora psów, to nie ciśniesz z pełną mocą w momencie zmiany przełożenia (przynajmniej ja tak mam, ale widzę, że nie tylko ja). Po prostu siedząc na siodełku i mając rozsądną kadencję, nie trzeba bardziej dociskać, bo korba prawie sama się kręci, a zmiana jest stosunkowo krótka. Na podjazdach bywa różnie - te łatwiejsze i bardziej przewidywalne nie wymagają zmian pod obciążeniem, a terenowe z rosnącym nastromieniem już tak, chyba że się poddamy i pchamy Pytanie właściwie do osób z nawykiem częstych zmian pod obciążeniem, głównie zawodników, bo zamulającego i cisnącego kapuchę Stefana nie liczę, choć może nie jeden napęd zajechał i nie jeden wózek wygiął... Cytuj
michalr75 Napisano 19 godzin temu Autor Napisano 19 godzin temu (edytowane) @KrissDeValnorByłem mało precyzyjny - chodziło mi o zmianę przełożeń pod obciążeniem podczas jazdy pod górę. Mogę jakoś edytować tytuł? Edytowane 19 godzin temu przez michalr75 Cytuj
Czikol Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu To już chyba nawyk, że przy redukcji noga sama “zwalnia” w momencie nacisku na kciuka na przerzutkę zmiany biegów. Ja się podłączę z pytaniem. Czy to normalne że przerzutka wolniej przerzuca biegi zarówno w dół jak i w górę na tych 3 może 4 największych koronkach? Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano 14 godzin temu Mod Team Napisano 14 godzin temu Na logikę tak - zanim łańcuch opasa większą zębatkę, to mija więcej czasu niż przy mniejszej. 1 Cytuj
RabbitHood Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu Praw fizyki pan nie oszukasz. Więcej zymbuf do podebrania. 1 Cytuj
Patron920 Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu przy dużym obciążeniu możesz łańcuch nawet zerwać i zębatki + łańcuch szybciej zużyjesz. Szczególnie przy elektryku, który potrafi 600W/85Nm dać, ale i mocna mogą tyle potrafi. Dźwięk przy zmianie wszystko co powie. Jak huknie, toś przeciął i napęd niszczysz. Ja zawsze odpuszczam moc na pół obrotu. Cytuj
Buber Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Podobno SRAM AXS (te elektrycznie sterowane bez haka, mocowane bezpośrednio na ramie) są tak zaprojektowane żeby właśnie zmieniać biegi pod obciążeniem, że to obciążenie pomaga trochę łańcuchowi. Widziałem jakieś filmiki na jutubie i ludzie to potwierdzali. To może mieć sens bo te zdalne przerzutki nie zmieniają biegu wtedy kiedy wciśniesz, tylko po wciśnięciu, jak kaseta będzie w odpowiednim ustawieniu. Pewnie różnice są minimalne i pewnie dla zawodowców to jest bardzo odczuwalne/korzystne. Cytuj
uzurpator Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu 17 godzin temu, cervandes napisał: Nikt mnie nie przekona, że zmiana pod obciążeniem jest bez wpływu na trwałość napędu. Pomarvelujmy. Co rozumiesz pod abstrakcyjnym pojęciem "napęd"? Bo jeżdzenie pod obciażeniem też skraca życie napędu, i to dramatycznie. Wręcz proporcjonalnie. 21 godzin temu, chudzinki napisał: wiem jak to wygląda jak ja zmieniam i dlatego nikt mnie nie przekona Protip: Twoje przekonanie o swojej racji może stać w polarnej opozycji do jej posiadania. 19 godzin temu, Wojcio napisał: Też tak mam, choć wydaje mi się, że Shimano dopiero od HG+ (12s) chwiali się zmianą pod obciążeniem Shimano zawsze chwali się, że teraz to już można pod obciążeniem. Prawda jest taka, że trzymając się tylnej przerzutki, system HG i pochodne są zaprojektowane tak, aby przerzutka w pełnej izolacji od sił napędowych przestawiła łańcuch z zębatki A na zębatkę B. Potem przez część obrotu koła łańcuch jest zapięty na dwóch zębatkach i z cichym ( lub głośnym ) *klonk* opuszcza zębatkę A i pracuje na zębatce B. Samemu mechanizmowi przerzutki zwisa jak napęty jest łańcuch na górze, i dlatego tyłem możemy sobie machać pod obciążeniem ile wlezie. 3 Cytuj
DyktaTusek Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu (edytowane) Obecnie elektryka nie mam, ale nie zgadzam się z Tobą że nie ma to wpływu na zużycie łańcucha, a bardziej zębatek. Choć przyznaję po jednym biegu pod obciążeniem się nie przejmowałem ze zmianą. Wydaje mi się że ma to niewielkie znaczenie. No ale właśnie - ważne by po jednym biegu zmieniać, zwłaszcza w je--bajku. Zresztą dlatego przekonałem się do manetek od tej obrzydliwej w nazwie firmy i żonie do eSUVa też taką założyłem, bo miała tendencję do zmiany więcej niż jeden pomimo usilnych tłumaczeń by tak nie robiła. Edytowane 3 godziny temu przez DyktaTusek Cytuj
michalr75 Napisano 3 godziny temu Autor Napisano 3 godziny temu @DyktaTusek Troche nie rozumiem co piszesz, skoro napęd i manetki do tego napędu mają opcję zmiany o więcej niż jedno przełożenie na raz to chyba jest to po to żeby z tego korzystać. Czy w instrukcji do elektryka jest napisane żeby w ten sposób nie zmieniać biegów? Napęd się ogólnie zużywa od jeżdżenia po płaskim, więc żeby ograniczyć zużycie to trzeba by...powiesić rower na haku w domu i przestać jeździć Cytuj
DyktaTusek Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu (edytowane) A jak myślisz, po jaką cholerę do elektryków skonstruowali single clicka i po co go instalują? Zmiana w elektryku pod obiążeniem więcej niż jedno przełożenie to by nie owijać w bawełnę czysta głupota moim zdaniem. W analogu można odpuścić w nogach i tak sobie można zmieniać. No ale zabronione to oczywiście nie jest. W aucie też nikt nie zabrania szarpać w manulau by zmienić bieg bez wciskania sprzęgła, da się? da się! Producent czy ASO się nawet ucieszą bo tego gwara nie obejmuje, czyli za głupotę buli użytkownik 😉 A argument że napęd i tak się zużywa to argument z tej literki D. Edytowane 3 godziny temu przez DyktaTusek Cytuj
michalr75 Napisano 3 godziny temu Autor Napisano 3 godziny temu Nie wiem jak jest w elektrykach bo nie posiadam, zakładam natomiast ze jeśli manetka obsługuje wieloklik i nie jest napisane w instrukcji żeby go nie używać, to można używać. Chyba ze we wszystkich elektrykach jest jednoklik, to wtedy nie ma tematu. Cytuj
uzurpator Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Jednokliki w elektrykach to jest problem niekompetencji operatora. Konkretnie. Ludzie na elektrykach nie korzystają z biegów, ale pozwalają silnikowi robić robotę. W tym - robić robotę jak się gdzieś rower zagrzebie. Na analogu jak się zagrzebiesz, to nie będziesz próbować się wygrzebać przez wklikanie się 4 biegi niżej "jak w aucie", bo po prostu braknie siły w nogach. W elektryku sterownik ochoczo zapoda wtedy 500W na zębatki jak wykryje moment obrotowy na korbie. Cytuj
szamysz83 Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Ja tam zmieniam pod obciążeniem, szczególnie podczas wyścigu. Wcześniej, jakieś tam kilka lat temu stosowałem taką praktykę "odpuszczania" podczas podjazdów. Posiadam GX na linkę, i łańcuch X01 - jakoś mocnego czy szybszego zużycia napędu, nie zauważyłem. Wydaje mi się że kolega @uzurpator dobrze wyjaśnił temat kilka odpowiedzi wyżej. 1 Cytuj
michalr75 Napisano 2 godziny temu Autor Napisano 2 godziny temu @szamysz83 A który jesteś sektor PB? Bo to już daje wiele do myślenia na temat odporności napędu na takie zabawy w warunkach wyścigowych - zwłaszcza ze podczas wyścigu wszystko dzieje się w przyspieszonym tempie i jest czasem bardzo mało czasu na reakcję, a biegi trzeba zmieniać żeby zachować dynamikę jazdy Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.