Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Krótka piłka - czy można zmieniać czy raczej powinno się unikać, bo łańcuch się rozciągnie albo strzeli bądź wygnie się wózek przerzutki? Jakie macie doświadczenia w tym temacie i na jakich napędach? U mnie na XT M8000 mogę dowolnie zmieniać biegi, nawet pod obciążeniem, nic nie strzela, nic się nie wygina, biegi wchodzą jak w masło.

Napisano

Też tak mam, choć wydaje mi się, że Shimano dopiero od HG+ (12s) chwiali się zmianą pod obciążeniem - w zwykłym HG to jest bardziej brutalne. Dla SRAM to przy Transmission się tym chwalą. Fakt, że wolno nie oznacza, że to zdrowo. 

Napisano

Nikt mnie nie przekona, że zmiana pod obciążeniem jest bez wpływu na trwałość napędu. W to, że się da i że nie jest to tak bolesne jak dawniej - wiem, wierzę. Ale o ile nie wymaga tego sytuacja na trasie - nie ma mowy abym zdecydował się zmienić podejście opisane tutaj, jako "odpuszczenie". Nogi same w chwili kliknięcia na manetce ćwierć czy tam pół obrotu korbą robią z kadencją taką samą, ale o włos mniejszą mocą. Wytracenie prędkości jest nieodczuwalne a napęd na 100% jest za to wdzięczny. Zawsze i wszędzie, nawet pomimo zapewnień producenta, że tak się da.

  • +1 pomógł 4
Napisano

Z tym nie polemizuję, zmniejszenie nacisku na pedały w momencie zmiany przełożenia faktycznie powoduje ze biegi płynniej i z mniejszym oporem wchodzą, natomiast jest tez polecana taka technika żeby dobrać odpowiednie przełożenie jeszcze zanim zacznie się podjazd. Tyle ze to nie zawsze działa, bo jak podjazd jest długi, dochodzi zmęczenie, więc trzeba dalej zmieniać już w trakcie poodjeżdżania. I można to robić na miękko czyli "puszczając nogę z gazu" na ułamek sekundy, albo na twardo, czyli nie puszczając - przy czym z własnych doświadczeń używania M8000 wychodzi ze nawet bez zmniejszenia nacisku biegi wchodzą płynnie i bez problemowo.

  • Mod Team
Napisano

Przecież tu nie ma żadnej filozofii - jedziesz po płaskim, i jak cię nie ściga sfora psów, to nie ciśniesz z pełną mocą w momencie zmiany przełożenia (przynajmniej ja tak mam, ale widzę, że nie tylko ja). Po prostu siedząc na siodełku i mając rozsądną kadencję, nie trzeba bardziej dociskać, bo korba prawie sama się kręci, a zmiana jest stosunkowo krótka.  Na podjazdach bywa różnie - te łatwiejsze i bardziej przewidywalne nie wymagają zmian pod obciążeniem, a terenowe z rosnącym nastromieniem już tak, chyba że się poddamy i pchamy ;)

Pytanie właściwie do osób z nawykiem częstych zmian pod obciążeniem, głównie zawodników, bo zamulającego i cisnącego kapuchę Stefana nie liczę, choć może nie jeden napęd zajechał i nie jeden wózek wygiął...

  • KrissDeValnor zmienił tytuł na [Technika jazdy] Zmiana przełożeń pod obciążeniem na podjazdach
Napisano

To już chyba nawyk, że przy redukcji noga sama “zwalnia” w momencie nacisku na kciuka na przerzutkę zmiany biegów. 


Ja się podłączę z pytaniem. Czy to normalne że przerzutka wolniej przerzuca biegi zarówno w dół jak i w górę na tych 3 może 4 największych koronkach?  
 

Napisano

przy dużym obciążeniu możesz łańcuch nawet zerwać i zębatki + łańcuch szybciej zużyjesz.

Szczególnie przy elektryku, który potrafi 600W/85Nm dać, ale i mocna mogą tyle potrafi.

Dźwięk przy zmianie wszystko co powie. Jak huknie, toś przeciął i napęd niszczysz.

Ja zawsze odpuszczam moc na pół obrotu.

Napisano

Podobno SRAM AXS (te elektrycznie sterowane bez haka, mocowane bezpośrednio na ramie) są tak zaprojektowane żeby właśnie zmieniać biegi pod obciążeniem, że to obciążenie pomaga trochę łańcuchowi. Widziałem jakieś filmiki na jutubie i ludzie to potwierdzali. To może mieć sens bo te zdalne przerzutki nie zmieniają biegu wtedy kiedy wciśniesz, tylko po wciśnięciu, jak kaseta będzie w odpowiednim ustawieniu. Pewnie różnice są minimalne i pewnie dla zawodowców to jest bardzo odczuwalne/korzystne. 

Napisano
17 godzin temu, cervandes napisał:

Nikt mnie nie przekona, że zmiana pod obciążeniem jest bez wpływu na trwałość napędu.

Pomarvelujmy.

Co rozumiesz pod abstrakcyjnym pojęciem "napęd"? Bo jeżdzenie pod obciażeniem też skraca życie napędu, i to dramatycznie. Wręcz proporcjonalnie.

21 godzin temu, chudzinki napisał:

wiem jak to wygląda jak ja zmieniam i dlatego nikt mnie nie przekona

Protip: Twoje przekonanie o swojej racji może stać w polarnej opozycji do jej posiadania. 

19 godzin temu, Wojcio napisał:

Też tak mam, choć wydaje mi się, że Shimano dopiero od HG+ (12s) chwiali się zmianą pod obciążeniem

Shimano zawsze chwali się, że teraz to już można pod obciążeniem.

Prawda jest taka, że trzymając się tylnej przerzutki, system HG i pochodne są zaprojektowane tak, aby przerzutka w pełnej izolacji od sił napędowych przestawiła łańcuch z zębatki A na zębatkę B. Potem przez część obrotu koła łańcuch jest zapięty na dwóch zębatkach i z cichym ( lub głośnym ) *klonk* opuszcza zębatkę A i pracuje na zębatce B.

Samemu mechanizmowi przerzutki zwisa jak napęty jest łańcuch na górze, i dlatego tyłem możemy sobie machać pod obciążeniem ile wlezie.

  • +1 pomógł 3
Napisano (edytowane)

Obecnie elektryka nie mam, ale nie zgadzam się z Tobą że nie ma to wpływu na zużycie łańcucha, a bardziej zębatek. Choć przyznaję po jednym biegu pod obciążeniem się nie przejmowałem ze zmianą. Wydaje mi się że ma to niewielkie znaczenie. No ale właśnie - ważne by po jednym biegu zmieniać, zwłaszcza w je--bajku. Zresztą dlatego przekonałem się do manetek od tej obrzydliwej w nazwie firmy i żonie do eSUVa też taką założyłem, bo miała tendencję do zmiany więcej niż jeden pomimo usilnych tłumaczeń by tak nie robiła.

Edytowane przez DyktaTusek
Napisano

@DyktaTusek Troche nie rozumiem co piszesz, skoro napęd i manetki do tego napędu mają opcję zmiany o więcej niż jedno przełożenie na raz to chyba jest to po to żeby z tego korzystać. Czy w instrukcji do elektryka jest napisane żeby w ten sposób nie zmieniać biegów? Napęd się ogólnie zużywa od jeżdżenia po płaskim, więc żeby ograniczyć zużycie to trzeba by...powiesić rower na haku w domu i przestać jeździć ;)

Napisano (edytowane)

A jak myślisz, po jaką cholerę do elektryków skonstruowali single clicka i po co go instalują? Zmiana w elektryku pod obiążeniem więcej niż jedno przełożenie to by nie owijać w bawełnę czysta głupota moim zdaniem. W analogu można odpuścić w nogach i tak sobie można zmieniać. No ale zabronione to oczywiście nie jest. W aucie też nikt nie zabrania szarpać w manulau by zmienić bieg bez wciskania sprzęgła, da się? da się! Producent czy ASO się nawet ucieszą bo tego gwara nie obejmuje, czyli za głupotę buli użytkownik 😉 A argument że napęd i tak się zużywa to argument z tej literki D.

Edytowane przez DyktaTusek
Napisano

Nie wiem jak jest w elektrykach bo nie posiadam, zakładam natomiast ze jeśli manetka obsługuje wieloklik i nie jest napisane w instrukcji żeby go nie używać, to można używać. Chyba ze we wszystkich elektrykach jest jednoklik, to wtedy nie ma tematu.

Napisano

Jednokliki w elektrykach to jest problem niekompetencji operatora. Konkretnie.

Ludzie na elektrykach nie korzystają z biegów, ale pozwalają silnikowi robić robotę. W tym - robić robotę jak się gdzieś rower zagrzebie. Na analogu jak się zagrzebiesz, to nie będziesz próbować się wygrzebać przez wklikanie się 4 biegi niżej "jak w aucie", bo po prostu braknie siły w nogach. W elektryku sterownik ochoczo zapoda wtedy 500W na zębatki jak wykryje moment obrotowy na korbie.

Napisano

Ja tam zmieniam pod obciążeniem, szczególnie podczas wyścigu. Wcześniej, jakieś tam kilka lat temu stosowałem taką praktykę "odpuszczania" podczas podjazdów. Posiadam GX na linkę, i łańcuch X01 - jakoś mocnego czy szybszego zużycia napędu, nie zauważyłem. 

 

Wydaje mi się że kolega @uzurpator  dobrze wyjaśnił temat kilka odpowiedzi wyżej.

  • +1 pomógł 1
Napisano

@szamysz83 A który jesteś sektor PB? Bo to już daje wiele do myślenia na temat odporności napędu na takie zabawy w warunkach wyścigowych - zwłaszcza ze podczas wyścigu wszystko dzieje się w przyspieszonym tempie i jest czasem bardzo mało czasu na reakcję, a biegi trzeba zmieniać żeby zachować dynamikę jazdy ;) 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...