Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

 

Dzień dobry, jest to mój pierwszy post od razu zaznaczę, że w rowerach jest kompletnie zielony. Rok temu kupiłem MTB z kołami 29” i oponami MAXXIS IKON 29 x 2,2. Nie wiedząc w sumie, że sa rowery crossowe. Jako, że jeżdżę tylko po twardych, ubitych, suchych drogach oraz ścieżkach rowerowych w tym asfaltowych jak i żwirowych to chciałbym zmienić te opony na coś odpowiedniego. Trochę poczytałem i często przewijają się  modele: Continental Race King II Performance oraz SCHWALBE G-One Allround Performance (w obu mogę mylić wersje). Tutaj pojawiają się pytania, czy lepiej wymienić samą oponę czy całe koło? Czy powyższe opony są dobre? Jaki rozmiar szukać, oznaczenia na stronach nic mi nie mówią np 28x1.35” albo 27.5x2.80”. Jeżeli zapomniałem o jakiejś informacji to dajcie znać.

 

Edytowane przez KN888
Napisano

Samy kół nie trzeba wymieniać.

Rozmiar opony ogólnie:
AxB
A-rozmiar obręczy
B-szerokość opony(w calach lub mm);
("29er" i "28" to ten sam rozmiar obręczy)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Koło_rowerowe


Zmiana z opony "2.2" na "~1.75" powinna być zauważalna, np.:
SMART SAM 700x45C 28x1,85

28x1.75

Opony to część eksploatacyjna(jedne zużywają się szybciej drugie wolniej) jeśli nie kupi się opony "idealnej" to i tak za jakiś czas trzeba ją wymienić :).

Napisano

Dziękuję, czyli rozumiem, że  kupując np 28x1.35” lub x1.75 odczuje różnice i będzie pasować na moje koło. Dodam że mam hamulce tarczowe o ile to ma na cos wpływ w tym przypadku. Dodatkowo czy ta 1.35” nie będzie  będzie za wąska i będzie to źle wyglądać i jeździć w MTB? 

Napisano

x1.35 może być już trochę za wąska - w zależności od szerokości obręczy opona może zrobić się "płaska" - na oponie "gładkiej" może to być bardziej istotne niż na oponie z "kostkowym" bieżnikiem. 

Napisano

jeszcze kwestia tego, jakie maksymalne ciśnienie (bar/psi) przyjmie Twoja obręcz, a jakie jest minimalne ciśnienie danej opony

trochę miałem z tym ostatnio zachodu, przy zmianie opon na mtb 26. Przy 29 pewnie będzie większy wybór

Napisano (edytowane)

Co do szerokości obręczy nie mam pojęcia jaka jest. Czyli szukać czegoś 28x1,5 lub 28x1,75. Jakieś polecane modele? Tak jak w poście głównie gdzie jeżdżę to suche, ubite ścieżki, żwir, kostka trochę asfalt. Rozumiemy też, że dętka zostaje taka jaka jest? Mam sporo pytań, może banalnych  bo tak jak wspomniałem jestem zielony i dopiero zaczynam głębiej wchodzić w rowery :)
 

@bubulin  na oponie mam napisane 65 psi. 

Edytowane przez KN888
Napisano
18 minut temu, KN888 napisał:

Co do szerokości obręczy nie mam pojęcia jaka jest. Czyli szukać czegoś 28x1,5 lub 28x1,75. Jakieś polecane modele? Tak jak w poście głównie gdzie jeżdżę to suche, ubite ścieżki, żwir, kostka trochę asfalt. Rozumiemy też, że dętka zostaje taka jaka jest? Mam sporo pytań, może banalnych  bo tak jak wspomniałem jestem zielony i dopiero zaczynam głębiej wchodzić w rowery :)
 

@bubulin  na oponie mam napisane 65 psi. 

popatrz jeszcze na obręcz

Napisano

Skoro masz koła 29, to szukaj opon 29 (a nie 28). Zastanów się, czy chcesz jeździć stabilniej na ścieżkach i nierównościach (wtedy jakaś szersza z konkretniejszym bieżnikiem), czy szybciej na asfalcie (wtedy węższa i/lub semi slick). Zastanów się, czy wolisz opony odporniejsze na przebicia i cięższe (wtedy drutowane), czy lżejsze i mniej odporne (wtedy zwijane). A na końcu możesz zastanowić się jeszcze, czy chcesz dodatkowo odciążyć rower za pomocą kontrowersyjnych lekkich dętek tpu ;]

Do maksymalnego ciśnienia rekomendowanego dla swojej obręczy dobierasz oponę taką, by minimalne rekomendowane ciśnienie dla tej opony nie było większe (może się tak zdarzyć przy jakichś szybszych, węższych i często dużo lżejszych oponach, wymagających wysokiego ciśnienia, aczkolwiek to chyba mało kompatybilne z mtb)

Również upewnij się, że opona którą wybrałeś nie jest za wąska dla Twojej obręczy. U mnie 1.5 już było za wąsko, moje obręcze by tego raczej nie zniosły dobrze, więc założyłem 1.75. Aczkolwiek słyszałem historie o 1.5 na mtb, więc różnie to może być

Patrz na wagę opony, różnice wynoszą pół kilo na jedną lub więcej. Oprócz tego na szybkość wpływają opory toczenia, które można znaleźć na www.bicyclerollingresistance.com/ oraz aerodynamika opony, rodzaj mieszanki gum i typ bieżnika. Tyle zdołałem wyczytać, badając ostatnio trochę ten temat

Napisano

Dzięki, sprawdzę rozmiar obręczy. Pytanie czy zmieniając z moich 29x2.2 na 28x2.0 odczuje faktycznie zmianę a nie, że coś mam coś nowego?  

Napisano

Zmieniając oponę na inną nawet w tym samym rozmiarze możesz poczuć różnicę. Gdy jeszcze żona nie miała fitnessa, założyłem jej do MTB Vittoria Terreno Zero XC  2.1 - po typowych górskich oponach była to wielka różnica. Potem sam miałem te opony w swoim fitnessie i z kolei zmiana na wspomniane wyżej Continental Terra Hardpack 50 dało duży przyrost prędkości. A Tufo Speedero 40 to już leciał rower, ale trząsł i tonął w piachu i wróciłem do Terra Hardpack. 

Zwróć uwagę na szerokość obręczy (wewnętrzną) - skrajnie wąskich nie wkładaj, szczególnie jak masz obręcze 30mm. Takie 2.1, 2.0 szybkie, gładkie będą OK. 

Napisano (edytowane)

@bubulin chłopie jak nie masz o czymś pojęcia to nie doradzaj:

Godzinę temu, bubulin napisał:

Skoro masz koła 29, to szukaj opon 29 (a nie 28).

Wiesz jaka jest różnica w średnicy/rozmiarze obręczy obu tych opon? Już wcześniej było to wyjaśnione:

2 godziny temu, StrayRider napisał:

"29er" i "28" to ten sam rozmiar obręczy)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Koło_rowerowe

Następny kwiatek:

Godzinę temu, bubulin napisał:

Zastanów się, czy wolisz opony odporniejsze na przebicia i cięższe (wtedy drutowane), czy lżejsze i mniej odporne (wtedy zwijane).

Mogą być zwijane odporne na przebicie bo będą miały dobrą wkładkę antyprzebiciową i mogą być drutowe z kiepską ochroną antyprzebiciową.

Godzinę temu, bubulin napisał:

czy chcesz dodatkowo odciążyć rower za pomocą kontrowersyjnych lekkich dętek tpu ;]

WTF? Kontrowersyjnych? Możesz rozwinąć? 

Godzinę temu, bubulin napisał:

Zastanów się, czy chcesz jeździć stabilniej na ścieżkach i nierównościach (wtedy jakaś szersza z konkretniejszym bieżnikiem), czy szybciej na asfalcie (wtedy węższa i/lub semi slick).

Obecne trendy w maratonach mtb, czyli szybkich wyścigach to opony o szerokości 2,35-2,4". Konkretny bieżnik jest przydatny tylko i wyłącznie w enduro czy konkretnym błocie. Najszybszą obecnie oponą mtb jest Schwalbe Thunder Burt, która wcale nie ma konkretnego bieżnika. Ja mam Maxxis Recon Race 29x2,35", które też są dość szybkie, nie mają konkretnego bieżnika a są stabilne i zapewniają dobrą przyczepność w suchych warunkach.

Węższa opona też nie znaczy szybsza, wielokrotnie już tutaj o tym pisano.

Jakaś szybka opona 29" albo opona grawelowa 28", np. w rozmiarze 700x50c będzie dobrym wyborem 

Edytowane przez Greg1
Napisano (edytowane)

@Greg1 Polecisz jakieś konkretne modele opon? Jazda typowo rekreacyjna na twardej (asfalt/zwir) i suchej nawierzchni. 
 

to co znalazłem w sklepach z dobrymi opiniami -

TUFO Gravel Thundero HD 700x48c lub 700x44c 

CONTINENTAL Contact 28x1,75” 

CONTINENTAL Terra Hardpack 29 x 2,00”

Edytowane przez KN888
Napisano

A ile możesz przeznaczyć na te opony? Ja bym kupił albo Continental Race King 29"x2,0" lub  Continental Terra Hardpack 29"x2,0". Ewentualnie grawelowe w rozmiarze 700x50c, np. Maxxis Rambler albo Schwalbe G-One ale te w wersji Allround to chyba nie występują w szerokości 50c tylko 45c albo 2,2"

 

 

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Greg1 napisał:

@bubulin chłopie jak nie masz o czymś pojęcia to nie doradzaj:

Wiesz jaka jest różnica w średnicy/rozmiarze obręczy obu tych opon? Już wcześniej było to wyjaśnione:

Następny kwiatek:

Mogą być zwijane odporne na przebicie bo będą miały dobrą wkładkę antyprzebiciową i mogą być drutowe z kiepską ochroną antyprzebiciową.

WTF? Kontrowersyjnych? Możesz rozwinąć? 

Obecne trendy w maratonach mtb, czyli szybkich wyścigach to opony o szerokości 2,35-2,4". Konkretny bieżnik jest przydatny tylko i wyłącznie w enduro czy konkretnym błocie. Najszybszą obecnie oponą mtb jest Schwalbe Thunder Burt, która wcale nie ma konkretnego bieżnika. Ja mam Maxxis Recon Race 29x2,35", które też są dość szybkie, nie mają konkretnego bieżnika a są stabilne i zapewniają dobrą przyczepność w suchych warunkach.

Węższa opona też nie znaczy szybsza, wielokrotnie już tutaj o tym pisano.

Jakaś szybka opona 29" albo opona grawelowa 28", np. w rozmiarze 700x50c będzie dobrym wyborem 

Tak jak wyżej pisałem, tyle mam pojęcia, co ostatnio wyczytałem podczas szukania opon. Pomyślałem, że się może komuś przyda, A skoro coś źle zrozumiałem, to zacnie że sprostowałeś. Aczkolwiek też trochę się czepiasz. Węższa opona nie będzie z reguły szybsza od szerokiej na asfalcie? Atutem drutowych opon nie jest przeważnie trwałość i odporność za cenę wagi? Dętki tpu nie mają rozbieżnych opinii, szczególnie te z Azji? To chyba jakieś inne forum przeglądałem.

Edytowane przez bubulin
Napisano
26 minut temu, Greg1 napisał:

A ile możesz przeznaczyć na te opony? Ja bym kupił albo Continental Race King 29"x2,0" lub  Continental Terra Hardpack 29"x2,0". Ewentualnie grawelowe w rozmiarze 700x50c, np. Maxxis Rambler albo Schwalbe G-One ale te w wersji Allround to chyba nie występują w szerokości 50c tylko 45c albo 2,2"

 

 

Czy to są te? https://www.centrumrowerowe.pl/opona-schwalbe-g-one-allround-performance-pd20310/?v_Id=216356 

rozmiar 700 x 45C
 

jeżeli nie muszę zmieniać koła a te opony są naprawdę warte to myślę, że 130 zł za oponę jest ok. Continental Terra Hardpack są jakieś 20 zł tańsze na sztuce, jeżeli droższa = lepsza to wolę dołożyć :)

Napisano
Cytat

Węższa opona nie będzie z reguły szybsza od szerokiej na asfalcie?

@bubulin Powyżej 40 km/h  będzie bo do gry wchodzą opory aerodynamiczne. Opory toczenia nie zależą od szerokości ale m.in. od mieszanki gumy o czym zresztą pisałeś wcześniej i o czym można się przekonać na linkowanej przez Ciebie stronie Bicycle Rolling Resistance.

Cytat

Dętki tpu nie mają rozbieżnych opinii?

Nie wiem o jakich rozbieżnych opiniach piszesz. Opony z dętkami tpu i lateksowymi są "szybsze" niż z butylowymi bo są mniejsze tarcia między dętką a oponą (lateksowa jest jeszcze szybsza niż tpu, a może odwrotnie, nie pamiętam, ale kosztuje kilka razy więcej). Jedyną wadą dętek tpu jest to, że trzeba je częściej dopompowywać bo powietrze jakby ucieka ściankami

21 minut temu, bubulin napisał:

Atutem drutowych opon nie jest przeważnie trwałość i odporność za cenę wagi?

Opony drutowe są robione z taniej gumy, która często nie trzyma tak dobrze w różnych warunkach, zachowuje się jak plastikowa i nie bez przyczyny nazywana jest "kartoflakiem"

14 minut temu, KN888 napisał:

jeżeli nie muszę zmieniać koła a te opony są naprawdę warte to myślę, że 130 zł za oponę jest ok. Continental Terra Hardpack są jakieś 20 zł tańsze na sztuce, jeżeli droższa = lepsza to wolę dołożyć :)

Koła nie musisz zmieniać a 130 zł za oponę to nie jest dużo, tyle kosztują w miarę dobre opony w odróżnieniu od tych drutowych "kartoflaków" poniżej 100 zł. Ja bym chyba jednak wybrał te Hardpacki bo rozmiar 2,0" wg mnie bardziej pasuje do roweru mtb

  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Greg1 napisał:

A ile możesz przeznaczyć na te opony? Ja bym kupił albo Continental Race King 29"x2,0" lub  Continental Terra Hardpack 29"x2,0". Ewentualnie grawelowe w rozmiarze 700x50c, np. Maxxis Rambler albo Schwalbe G-One ale te w wersji Allround to chyba nie występują w szerokości 50c tylko 45c albo 2,2"

 

 

jeśli chodzi o dętki tpu (te azjatyckie), to chyba jeszcze unikać plastikowych wentylków, bo się łamią

A gdzieś też czytałem dywagacje, że szerokie opony mogą mieć de facto niższe opory toczenia niż węższe, lecz przy gorszej aerodynamice. Ale to chyba rozważania bardziej akademickie.

Z praktycznego punktu widzenia - zmieniłem ostatnio Schwalbe Rocket Ron 2.10 zwijane bieżnikowane na nieco cięższe Continental Contact Urban 1.75 drutowe semi slick i na asfalcie mam wrażenie jakbym dostał trzecią nogę, już powyżej 30kmh

Edytowane przez bubulin
Napisano

Jeśli faktycznie jeździsz maksymalnie po ubitych gruntówkach to i 1,75'' Semislick będzie aż nadto wystarczający a zyskasz sporo na asfalcie. No i musisz wziąć pod uwagę, że napęd będzie wydawał ci się miękki (będzie brakowało ci przełożeń).

Mądrości na temat 28'' i 29'' pominę minutą ciszy...

 

Napisano

Wspomniana tutaj conti Terra Hardpack 29x2.0 ma na moich obręczach około 47 mm szerokości, mniej więcej tyle, ile ma specialized trigger sport 1,75, w rowerze 29" miałem nawet Vittorie Voyager Hyper 38 mm. ale słabo to wygląda :D 

Chciałem polecić Vittoria Terrano Dry TLR G2, ale widzę że mi peron z cenami odjechał, gdzie te czasy, że były po 110 PLN? Z tańszych i dobrych na takie drogi opon używałem jeszcze Schwalbe Hurricane  i jak dla mnie są OK.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...