Skocz do zawartości

[napęd 1x10] Test napędu 1x10 opartego na zębatkach HCC Components


rambolbambol

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

SLX to grupa MTB, trekkingowy jest Deore LX. Jedyna różnica między tym SLX a m675 to zewnętrzny pantograf zgodny z nową serią.

 

Może i MTB, ale i tak dedykowane pod 3x10. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jaki do tego jest uciąg linki.

 

http://cycle.shimano-eu.com/content/seh-bike/en/home/components1/mountain/slx-m7000/rd-m7000-10-sgs.html 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wcześnie wrzucam filmik o kasecie Sunrace MX8.

Serio czekałeś na nią 2 miesiące? Nie wiem czy jest jakaś oficjalna dystrybucja w Polsce, ale widzę te kasety na Allegro i w sklepach internetowych. Sam niedawno kupowałem, tylko 10-kę, i dostałem bez problemu w sklepie, w ładnym pudełku, itp. Za to pewnie zakup u źródła tańszy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serio serio :( Zamawiałem 11 listopada, ale pomimo czekania i tak się opłacało, bo dałem za kasetę ok. 250 zł,

Dystrybutor na Europę na chwilę zamawiania był jeden, jakaś firma w Holandii. Na szczęście kontakt z nimi jest całkiem dobry. Pisałem do nich z zapytaniem o wygląd kaset, bo kasety w katalogu i do dostania w zagranicznych sklepach miały grafikę na największej tarczy a te w Polsce były czyste. Okazało się że te bez nadruku to stara wersja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaje, podaje:

http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/

Manetka 11s MTB - 3,6

Przerzutka 11s MTB - 1.1

Zmierzone - 3.90

Skalkulowane - 3,96

 

Manetka 10s MTB - 3,4

Przerzutka 10s MTB - 1.2

Zmierzone - 3.95

Skalkulowane - 4,08

 

Kombinacja manetka 10s + przerzutka 11s skalkulowana wartość 3,74. Nie wiadomo ile wynosi zmierzona (dodając podobną różnicę 0,1/0,13 wychodziło by, że ok. 3,85/3,88. Brakuje zatem ok. 0,7 do wartości skalkulowanych), ale widocznie działa skoro działa :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Kaseta wygląda zacnie, gdyby tak miała jeszcze logiczniejsze stopniowanie, a nie taka gęstwinę na największych koronkach, to była by całkiem spoko i ogromną konkurencją dla Shimano.
 

 

Decydując się na 1x11 wolę równe postopniowanie Sunrace'a zamiast mega skoku w Shimano z 37 na 46.

Każdy lub coś innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znowu temat: "co kto lubi" :)

Obiektywnie patrząc kaseta XT 11-46 jest lepiej zestopniowana pod kątem jazdy po płaskim, natomiast Sunrace wg mnie w góry będzie lepsze.

Kupiłem latem Sunrace ze względu na niższą cenę i mi ciasne niskie biegi się przydają, kiedy sporo podjeżdzam.

Teraz brałbym jednak XT bo tych podjazdów nie mam aż tak dużo, a sekwencja 15-18-21 czasem na płaskim daje w kość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powiedział bym, że do jazdy po płaskim lecz do ścigania z korbą pokroju 36/38 czyli tak, by najczęściej używane biegi wyszły właśnie w okolicy tych 15-21z. Do jazdy po płaskim są kasety o pierwszych kilku koronkach stopniowanych co jeden ząbek (patrz kasety szosowe), a takich do MTB się już nie robi (ostatnią była 11-28 9s). 

 

Sunrace nie będzie lepsze w góry, już to pisałem, na podjeździe (im trudniejszy procentowo i technicznie to tym bardziej) znacznie lepiej sprawuje się stopniowanie w okolicy 17/20% na dużych koronkach, a nie 11 czy 13. Tak dokładne stopniowanie jest fajne właśnie do jazdy w płaskich terenach (u Shimano znajduje się ono w rozsądnym miejscu pomiędzy 15/21z) gdzie nie ma tylu przeszkadzajek wybijających z rytmu co na podjazdach. W efekcie na kasecie Sunrace będzie się zmieniało po dwa biegi na raz, zarówno na podjeździe jak i na zjeździe, bo pojedynczego praktycznie nie odczujesz. 

 

Generalnie są dwa modele fajnego stopniowania kaset, liniowy i paraboliczny ze wznoszącą parabolą.

Liniowy czyli taki gdzie skok przełożenia pomiędzy poszczególnymi koronkami jest identyczny lub prawie identyczny co wynika z niedoskonałości przekładni rowerowej np. 17/15/16/18/16/15/17/15%.

Paraboliczny czyli pierwsze koronki są ciaśniej zestopniowane, a największe luźniej np. 8/8/7/7/6/13/11/14/17/18/19/19% lub 18/15/13/12/11/15/17/18/19/19%

 

Niestety kaseta Sunrace jest totalnie dziwnym tworem i jej stopniowanie nie pasuje do żadnej z tych wymienionych, bo jest to parabola opadająca czyli najgorsze chyba rozwiązanie z możliwych do jazdy w terenie: 18/15/20/17/14/1714/13/11/15%. To może było by dobre do ITT na podjeździe, ale nie w MTB lecz w szosie.

 

Nie wiem czy rozumiesz o czym piszę, gdy na bardzo stromym podjeździe kadencja wynikła ze stromizny i spadku prędkości spada ci do 60 obrotów, to nie pragniesz jej podnieść o 7 obrotów, bo to nic nie daje, z chęcią podniósł byś ją o 15 obrotów za jednym klikiem, bo to odczujesz, a aby tak się stało skok przełożenia nie może wynosić 11 czy 13% lecz 17/20%, a i 24% nie pogardzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jako że prawdopodobnie będę przechodził na napęd 1x10/11 chciał bym się poradzić czy taki zestaw będzie działał:

 

1.

 

- korba 3 blatowa slx m660 +nw

- przerzutka xt m8000 sgs

- manetka xt m780

- kaseta sunrace 11-42

 

bonus: na korbie chciałbym zostawić młynek (24z) na awaryjne sytuacje/ wyjazdy w ciężkie góry. Czy będzie możliwość normalnej jazdy na najlżejszych przełożeniach kasety, po ręcznym zrzuceniu łańcucha? (rozumiem, że jest to skorelowane z wielkością przedniej zębatki nw) jaką największą/ najmniejszą mogę założyć?

 

2. Czy jest sens pakować się w 1x10 czy może od razu przejść na 1x11?

 

Edytowane przez kudizc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie masz uzasadnienie dla pozostania w 10s? Cena kaset niższa o 10usd?

 

Młynek zadziała, ale wszystko zależy od jego średnicy i średnicy blatu. NW są nieco szersze więc może się okazać, że tarcie łańcucha (jazda z młynka na małych koronkach kasety) będzie już na zestawie z 12 zębami różnicy. Tym niemniej 10/12z wydaje się ok.

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jako że prawdopodobnie będę przechodził na napęd 1x10/11 chciał bym się poradzić czy taki zestaw będzie działał:

 

1.

 

- korba 3 blatowa slx m660 +nw

- przerzutka xt m8000 sgs

- manetka xt m780

- kaseta sunrace 11-42

 

bonus: na korbie chciałbym zostawić młynek (24z) na awaryjne sytuacje/ wyjazdy w ciężkie góry. Czy będzie możliwość normalnej jazdy na najlżejszych przełożeniach kasety, po ręcznym zrzuceniu łańcucha? (rozumiem, że jest to skorelowane z wielkością przedniej zębatki nw) jaką największą/ najmniejszą mogę założyć?

 

2. Czy jest sens pakować się w 1x10 czy może od razu przejść na 1x11?

 

Ja mam, Kasetę sunrace 11-42, zmieniarke SLX, przerzutke ZEE, z przodu 32T oval, łańcuch hg50 i nawet na podjazdach w Srebrnej Górze, mimo mej przeciętnej formy jest ok (poza  tym z każdym podjazdem jest coraz lepiej:)).

Zostawianie zębatki do młynka i zrzucaniu ręcznie łańcucha przy 42 z tyłu wg mnie mija się z celem, bo przy 42/32 po jednym obrocie pedałów posuniesz się do przodu o 0,76 obwodu koła, a na "młynku" przykładowo 22/36 jedziesz 0,61, więc różnica nie jest aż tak duża żeby zostawiać dodatkową zębatkę z przodu, na 42 z tyłu i tej małej którą byś sobie zostawił z przodu np. 22T kręcił byś 0,52 obwodu koła na jeden obrót korbom, a to jest.... nie użyteczne :).

Zerknij na kalkulator przełożeń http://rowery.zbooy.pl/biegikal.html, powpisuj tam swoje obecne zestawienie napędu to będziesz miał porównanie o ile ciężej będzie Ci na 1x10/11

 

W 1x11 jedyną różnicą będzie dodatkowa zębatka ---> https://www.youtube.com/watch?v=COcCaDlCplE

 

 

Edytowane przez pavvelll
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zostawianie zębatki do młynka i zrzucaniu ręcznie łańcucha przy 42 z tyłu wg mnie mija się z celem

 

Nie chodziło mi nawet o zostawienie młynka na co dzień, tylko zakładanie go podczas wyjazdów w góry (Beskid Śląski). Teren w którym poruszam się najczęściej nie wymusza tak miękkich przełożeń, więc mógłbym zastosować nw 34 bądź 36 zębów. Stąd właśnie moje pytanie o kompatybilność młynka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się to bez sensu, ale jeśli Anne Caro tak robi, to nie jest bez sensu ;)

 

acc-front-chainring-setup.jpg

 

Aczkolwiek zakładanie młynka tylko w góry wydaje się dziwnym pomysłem. Serio będzie Ci się chciało przed każdym wyjazdem ściągać korbę i przykręcać zębatkę, a potem powtarzać operację po powrocie? Żeby zyskać 50 g (tudzież przełożenia, których na 90% nie użyjesz)?

 

Chyba, że masz na myśli wypad w Alpy 1-2 razy w roku.

Edytowane przez Wooyek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pavvelll, akurat różnica w najlżejszych przełożeniach jest istotna. Stąd też kasety z 46 czy 50T. Tu nie jest istotne jaką to daje prędkość wg kalkulatora tylko jak długi i techniczny jest podjazd.

Filmik jest o kasetach szosowych, więc jakby trochę inny temat niż tu poruszany...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czepiasz się, teraz chłopak zrobi nam przeliczenie tych ułamków obwodu koła na km/h i % nachylenia terenu, a my stwierdzimy, że pomiędzy 7km/h a 5,3km/h jest tak mała różnica, że nie warto młynków zakładać i w ogóle to nawet 9km/h w zupełności wystarczy na każdy podjazd, bo to też niewielka różnica w porównaniu do 7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...