LUKULUS Napisano wczoraj o 12:20 Autor Napisano wczoraj o 12:20 Tak, chcę mieć rower jak ktoś ładnie napisał "one for all - heavy duty" co pojedzie po wszystkim i wszędzie dojedzie. Nie każdy ma garaż, w którym trzyma 3 rowery. Ja mieszkam w mieszkaniu w mieście, mam czasu tyle ile mam, nie chce mieć rowerów trzech, nie chce serwisować trzech. Mam crossa, szukam MTB XC, więc już będzie drugi - a miejsca mało, więc docelowo ma go zastąpić. @marvelo 13 godzin temu, marvelo napisał: Wciąż można mieć szeroki zakres przełożeń w rowerze mtb, do tego tani w eksploatacji, ale trzeba zrobić "downgrade" do napędu 3x. Ja nie rozumiem, dlaczego pozostawiono takie napędy jedynie w najtańszych grupach - dla mnie są idealne, by uzyskać zarówno szybkie biegi na asfalt, jak i lekkie na trudne podjazdy w terenie. Trzeba kombinować, ale da się i już podaję przykład. To dobry zestaw naprawczy, na bazie jeszcze istniejących komponentów 3x9. Przedni blat 42T idealnie tu wchodzi w pojemność tylniej przerzutki dla kasety 11-36. Niestety, do 3x9 lepszych grup nic nie ma. Za 400 zł bajka, pół roweru wymienione, jedzie, działa. Sam modernizuję crossa 3x9, bo go lubię i szkoda , że na Ciebie wcześniej nie trafiłem, bo części mi już przyszły. Ale o tym w innym wątku napiszę, bo utknąłem. Chcę kupić MTB XC z karbonu i chcę mieć w nim uniwersalny napęd - to już było opisane. Czyli obecnie kupno roweru MTB musi wyglądać tak: - kupuję rower MTB XC z kasetą 12s : 10-51, bo większość takie ma, lub szukać od razu 10-45. - musze wymontować cały napęd, kupić korbę dwurzedową, manetkę , linkę, wywalić kasetę 10-51 i kupić 10-45, jak się okaże, że przerzutka tylnia nie ogarnia 2 rzędów to też wymienić przerzutkę tylną. Kupic przednią przerzutkę, linkę, manetkę. Ramy mogą nie mieć kanałów na prowadzenie linki do przedniej przerzutki, bo po co skoro producent nie przewiduje 2 blatów z przodu. Korba typówka dwurzedowa to 36/26, szukam 38/28 i nie mogę znaleźć. Czyżby potrzebne są nowe robótki i wymiana obu zębatek w nowej korbie ? Przednie Altusy mają pojemność 20T przy korbach 48T a XT/XTR teraz po 10T ... Korba 38/26T - była by też dobra. No ale przerzutka - poj. 10T !!! Przerzutka przednia musi być więc XTR FD-M9100 do 38/28. Pytanie co z długością łańcucha wtedy. Ogarnia ten co był - czy też wymiana na inny ? Niezła jazda. Nie dziwię się, że pacjent idzie i kupuje mając MTB, jako drugi Gravel i stawia do kąta... Problem w tym, jak zabrać drugi rower na plecy w trasę, żeby sobie zamieniać w zależności od terenu... Rower MTB XC allrounder SUV 12s : 38/28T x 10-45T - jest widzę do ogarnięcia - ale dużym dodatkowym kosztem, gdzie na nowy rower, to powinienem wsiadać i jazda, ewentualnie siodło zmienić. Cytuj
chudzinki Napisano wczoraj o 12:30 Napisano wczoraj o 12:30 Cytat Chcę kupić MTB XC z karbonu i chcę mieć w nim uniwersalny napęd Cytat Ramy mogą nie mieć kanałów na prowadzenie linki do przedniej przerzutki I elegancko poprowadzisz pancerz po ramie 🙂. Cytat Pytanie co z długością łańcucha wtedy. Ogarnia ten co był - czy też wymiana na inny ? I Ty w tym wszystkim martwisz się łańcuchem...? Serio? Długość dobierasz jak już wszystko będziesz miał zamontowane. Cytuj
wr81 Napisano wczoraj o 13:59 Napisano wczoraj o 13:59 Co do nowego roweru/ramy i napędu 2x to rzeczywiście ne jest to łatwe zadania w chwili obecnej. Co do ram karbonowych to sam wrzucałem na forum info o wyprzedawanych ramach karbonowych Radona w bike-discount (już nie ma jakby co). W aluminium niewiele lepiej chociaż dalej da się kupić w sumie mój rower - Meridę Big Nine Lite w historycznie chyba najniższej cenie. 2 uwagi przy tym: - ten rower startowo na pewno nie jest "lite" i w sumie nigdy chyba nie będzie - geometria jest "przestarzała" jak na mtb. (kąt główki mniej progreswyny niż w aktualnych gravelach) ale jakby miał zastępować crossa to może być ok. Co do dokładania przedniej przerzutki do współczesnego roweru MTB to jest materiał na youtube kanale "Wstał sprzed kompa" gdzie prezentowany jest tak przerobiony Specialized Chisel. 2 Cytuj
Tyfon79 Napisano wczoraj o 15:03 Napisano wczoraj o 15:03 2 godziny temu, filipog44 napisał: Wasze komentarze są niemerytoryczne i nic nie wnoszą do dyskusji. Napisałem dokładnie, co zmierzyłem i w jakiej konfiguracji - to fakty, nie wymysły. Proponuję trzymać poziom albo zostawić dyskusje ludziom, którzy chcą wymieniać się informacjami, a nie osobistymi zaczepkami. Ściemniać trza umić Mistrzu, peleton na czasówkach zapitala na prostych w przedziale 50-60km/h a mają z przodu patelachę 68T zdaje się, wyrażnie mniej niż środek kasety i jaką oni mają kadencję oraz moc. Tyle mniej więcej się na góralu lata z naszych górskich zjazdów a ty chcesz tu mi wmówić, że latasz 60-ką na 32T? Taki "świr" na zjazdy jak Pidcock na większości Alpejskich zjazdów ma nieco ponad 70km/h. Gdzieś tam chwilowo jest ~80-ka. Czego to ma być z twojej strony poziom jak nie pitolenia farmazonów? 1 Cytuj
LUKULUS Napisano wczoraj o 16:27 Autor Napisano wczoraj o 16:27 @wr81 Super kanał "Wstał sprzed kompa" Można by też w grawelach wywalić napędy 2x i zostawić 1x. Po co 2x - to absolutnie jest niepotrzebne i wszystkim np. 40T zostawić. Tanio będzie się rower montować, bez linek, manetek, przerzutek. A rowerzysta się przyzwyczai, najwyżej rower pod górkę popchnie. 2x12 to fajny napęd i Shimano taki ma, tylko go nie promuje, a wręcz ukrywa. Oficjalnie jest korba XTR 38/28 w absurdalnej cenie - poza zasięgiem XTR 38/28 Stąd kombinatoryka z blatami w niższych grupach. Przerzutka SLX albo XT w 2x12 - też jest. Nic nie stoi na przeszkodzie oprócz polityki firmy, aby w niższych grupach 2x12 były standardem. Wtedy nikt za napędem 3x by nie tęsknił. A masowość rozwiązania wpływa na niską cenę. Jest jeszcze CUES 2x11, ale jakoś nie widziałem rowerów MTB XC do ścigania na CUES Jest jak jest. Cytuj
Tyfon79 Napisano wczoraj o 17:03 Napisano wczoraj o 17:03 Do Tanga trzeba dwojga więc i producenci ram musieli by chcieć wsadzać napędy 2x z korbami większymi niż 36T. Choć sam uważam, że MTB jest najbardziej uniwersalny to jednak jak ktoś chce szybko to od tego są obecnie inne rowery. Nie oszukujmy się gravele i tym podobne wynalazki "zabiły" niejako potencjalnych chętnych do szybkiej jazdy na góralu. Pełno jest graveli na 2x wiec nikt niczego nie ukrywa a co najwyżej kieruje w inną stronę. Dla mnie amor wyklucza jakieś cuda prędkościowe więc jest zbyt mało chętnych na takie MTB w obecnych czasach. Co nie zmienia faktu, że nie pojęte dla mnie jest, że jak już coś jest na 2x to niechby choć było z korbami na 38 zębów. 1 Cytuj
kipcior Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu No niestety dzisiaj MTB mają beznadziejne napędy na asfalt, a gravele na góry, bo tam z kolei nie ma miękkich przełożeń. Rynek jednak oferuje rozwiązanie tego problemu - rower elektryczny. Co prawda delikatnie drożej od kompletnego napędu 3x no ale Jednak jeśli ktoś się brzydzi prądem to jest też inne rozwiązanie i to analogowe - Pinion. Tylko jak chcesz lekkie MTB XC to ten... No jest ale tak delikatnie drożej niż dobry rower elektryczny np.: https://www.quantor-bikes.de/URKRAFT-90-SKYLINE Choć są tańsze modele tylko wiadomo, waga idzie w górę. Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano 22 godziny temu Mod Team Napisano 22 godziny temu Jak się nie jeździ po górach, albo/i nie ma słabej nogi, to napęd 2x jest w MTB zbędny. Nie trenuję, ani nie interesuje mnie prędkość sama w sobie (stąd nie testowałem V-max ), a na dojazdach wystarcza ok. 30 km/h na kilku km (mam blaty 32 i 36 z kasetami 10-51, i używam wtedy koronek 8 -11). PS pamiętam jednak kolegę z 1 sektora, który mówił, że zauważalnie ciężko robi się przy 55 km/h (32/10-51) 1 Cytuj
LUKULUS Napisano 21 godzin temu Autor Napisano 21 godzin temu @KrissDeValnor Cytat (mam blaty 32 i 36 z kasetami 10-51, i używam wtedy koronek 8 -11). @KrissDeValnor To jakaś magia . Chodzi, że podmieniasz pojedyncze najmniejsze koronki w kasetach 10-51 - czy jak ? Cytuj
marvelo Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu (edytowane) 4 godziny temu, Tyfon79 napisał: Ściemniać trza umić Mistrzu, peleton na czasówkach zapitala na prostych w przedziale 50-60km/h a mają z przodu patelachę 68T zdaje się, wyrażnie mniej niż środek kasety i jaką oni mają kadencję oraz moc. Tyle mniej więcej się na góralu lata z naszych górskich zjazdów a ty chcesz tu mi wmówić, że latasz 60-ką na 32T? Przełożenie 32/10, z oponą 29x2.2 (obwód koła 230 cm), przy prędkości 60 km/h wymaga kadencji 136 obr/min. Jest to do zrobienia, ale na krótką chwilę. Sam rozkręciłem kiedyś na zjeździe crossa (44/11), do 81,5 km/h co wymagało już kadencji prawie 150 obr/min. Szosówką, nawet na 53/11 nigdy 80 km/h nie udało mi się przekroczyć, co nie znaczy że długie, szosowe przełożenia nie są potrzebne. One są bardziej istotne przy długotrwałym utrzymywaniu prędkości 50-60 km/h, bo przy niższej kadencji zużywamy mniej energii. Edytowane 21 godzin temu przez marvelo 1 Cytuj
chudzinki Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu (edytowane) 3 godziny temu, LUKULUS napisał: i zostawić 1x. Po co 2x - to absolutnie jest niepotrzebne i wszystkim np. 40T zostawić. Tanio będzie się rower montować, bez linek, manetek, przerzutek. A rowerzysta się przyzwyczai, najwyżej rower pod górkę popchnie. I w gravelu to pewnie dla 90% użytkowników byłby idealny napęd, a pchać nikt nie musi, bo wielokrotnie w gravelowych napędach 1xx są miększe przełożenia. Edytowane 21 godzin temu przez chudzinki Cytuj
ahaja Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu LUKULUS 2x10/11 da Tobie niedostępną dla napędów 1x11/12 elastyczność - łatwość doboru przełożenia do obciążenia/zmęczenia w danej chwili. Jeżdżąc po płaskopolsce mam 34-24/11-32 (kaseta). 26 na korbie i np 42 na kasecie - osobiście nie rozumiem takiego przełożenia i zestawienia (korba/kaseta) w napędzie 2x - bardziej walczy się wtedy nad utrzymaniem się na rowerze z racji niskiej prędkości niż posuwa się do przodu ... lepiej podprowadzić ;-). Tzn rozumiem producentów takich gratów - bidule robio co mogo coby na te bułkie z masłem zarobić ;-). Ścigam się sam ze sobą w lesie więc i prędkości 40-50km/h nie muszę rozwijać. W okolicach 6 biegu (środek kasety) mam około 25km/h przy kadencji +-90 i w zupełności mi wystarcza jak na przelotową prędkość. Cytuj
chudzinki Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu (edytowane) Cytat 26 na korbie i np 42 na kasecie - osobiście nie rozumiem takiego przełożenia i zestawienia (korba/kaseta) w napędzie 2x - bardziej walczy się wtedy nad utrzymaniem się na rowerze z racji niskiej prędkości niż posuwa się do przodu ... lepiej podprowadzić Co Ty gadasz? Bardzo często używam sporo miększego 30x51 i nie mam najmniejszego problemu, a jakbym częściej bywał w górach to z pewnością wleciałoby na przód 28, bo na koniec dnia byłoby przyjemniej 🙂. Aaa i chyba wkradł Ci się błąd przy ilości zębów Twojej korby. Edytowane 20 godzin temu przez chudzinki Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano 20 godzin temu Mod Team Napisano 20 godzin temu 44 minuty temu, LUKULUS napisał: @KrissDeValnor To jakaś magia . Chodzi, że podmieniasz pojedyncze najmniejsze koronki w kasetach 10-51 - czy jak ? Mimo, że mieszkam na nizinie, to kaseta po 10 tysiącach km przyjęła nowy 6 -ty łańcuch bez żadnych kombinacji i podmian. Te 8 -11 to liczba biegów, czyli przedział 18 -12 zębów. Cytuj
Greg1 Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu 33 minuty temu, ahaja napisał: 26 na korbie i np 42 na kasecie - osobiście nie rozumiem takiego przełożenia i zestawienia (korba/kaseta) w napędzie 2x - bardziej walczy się wtedy nad utrzymaniem się na rowerze z racji niskiej prędkości niż posuwa się do przodu Mam napęd 2x10 z korbą 36/26T i kasetą 11-36T i nie jeżdżąc po prawdziwych górach ale po nadmorskich morenowych pagórkach, krótkich ale stromych, niejednokrotnie myślę żeby wymienić kasetę na 11-42T bo czasami przydałoby się trochę lżejsze przełożenie. Ale może po prostu stary już jestem... Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano 20 godzin temu Mod Team Napisano 20 godzin temu A ja nie szukam prędkości/nie mam możliwości jazdy a'la ustawkowe grawele - tam, gdzie ja mam 32 km/h na 2 km szutru, one mają 40 km/h (w tym kobiety )... W terenie zdarza się czasem nie dojechać na nagłym nastromieniu, zwłaszcza z techniczną końcówką typu sypki piach z mokrymi korzeniami - wtedy podchodzę ostatnie metry. Może nieco nieskromnie, ale w wieku 47 lat raczej wstydu nie ma Cytuj
filipog44 Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu 8 godzin temu, Tyfon79 napisał: Ściemniać trza umić Mistrzu, peleton na czasówkach zapitala na prostych w przedziale 50-60km/h a mają z przodu patelachę 68T zdaje się, wyrażnie mniej niż środek kasety i jaką oni mają kadencję oraz moc. Tyle mniej więcej się na góralu lata z naszych górskich zjazdów a ty chcesz tu mi wmówić, że latasz 60-ką na 32T? Taki "świr" na zjazdy jak Pidcock na większości Alpejskich zjazdów ma nieco ponad 70km/h. Gdzieś tam chwilowo jest ~80-ka. Czego to ma być z twojej strony poziom jak nie pitolenia farmazonów? Próbujesz nieudolnie odwracać kota ogonem i ośmieszać mnie, tylko że wychodzi Ci to wyjątkowo słabo. Twoje „argumenty” to mieszanka tematów nie mających ze sobą nic wspólnego. Porównywanie peletonu na czasówkach do MTB na zjeździe w mieście to absurd, który sam w sobie dyskwalifikuje Twoje wywody. Kadencja przy 60,5 km/h na kole 29×2,25" i przełożeniu 32T x 10T to ok. 136 rpm. Na asfalcie, na zjeździe, przez kilkanaście sekund - absolutnie nic ekstremalnego, wbrew temu, co sugerujesz. W Warszawie jest długa i równa ul. Agrykola, którą jeżdżę regularnie i znam ją doskonale. Za każdym razem, gdy jest pusto i bezpiecznie, szczególnie nocą, zbliżam się tam do 60 km/h - raz 55, innym razem 58, czasem 60, w zależności od wiatru czy dnia. Prędkość na 3 niezależnych pomiarach - Sigma, Garmin, Strava. GPS potrafi zawyżać maksymalną prędkość, więc zawsze podaję dane z Sigmy, bo są najbardziej dokładne i najczęściej najniższe. Przykładowy przejazd: Sigma pokazała 59,73 km/h, Strava 62,8 km/h. Ten przejazd podaję nieprzypadkowo, bo jest z 19 maja 2024 - na fabrycznej zębatce 32T, którą wymieniłem dopiero 11 czerwca 2024 na 36T. Od tego momentu przy 60 km/h mam jeszcze zapas przełożenia, ale opór powietrza i opon skutecznie utrudnia przebicie tego wyniku (przynajmniej na Agrykoli). Jedyne, co wnosisz do tej dyskusji, to przybliżone, oderwane od tematu porównania i puste insynuacje. W praktyce Twoje przykłady nie mają żadnego znaczenia i tylko pokazują, że opierasz się na własnych wyobrażeniach. @marvelo Słusznie zauważył: 4 godziny temu, marvelo napisał: Przełożenie 32/10, z oponą 29x2.2 (obwód koła 230 cm), przy prędkości 60 km/h wymaga kadencji 136 obr/min. Jest to do zrobienia, ale na krótką chwilę. Sam rozkręciłem kiedyś na zjeździe crossa (44/11), do 81,5 km/h co wymagało już kadencji prawie 150 obr/min. Szosówką, nawet na 53/11 nigdy 80 km/h nie udało mi się przekroczyć, co nie znaczy że długie, szosowe przełożenia nie są potrzebne. One są bardziej istotne przy długotrwałym utrzymywaniu prędkości 50-60 km/h, bo przy niższej kadencji zużywamy mniej energii. I dokładnie o to chodzi - to świetny przykład, że w krótkim zjeździe, przy konkretnym przełożeniu i konfiguracji, osiągnięcie takich prędkości jest w pełni realne. Jego uwagi potwierdzają, że fakty i pomiary mają znaczenie, a nie wyobrażenia czy teoretyczne porównania. Cytuj
uzurpator Napisano 11 godzin temu Napisano 11 godzin temu 17 godzin temu, marvelo napisał: A w jaki sposób? Dlatego. Przy ustawieniu klamki do hamowania palcem wskazującym, manetka z telewizorkiem ląduje daleko od gripa, bo przez ten telewizorek nie da się manetki dać na wewnętrzną stronę dźwigni hebla. Cytuj
zekker Napisano 10 godzin temu Napisano 10 godzin temu W dniu 11.09.2025 o 23:18, LUKULUS napisał: Przerzutka tył Deore RD-M4120 - pojemność podają 41T i tu jest kiszka, bo przy tarczy 40T pojemność przerzutki będzie potrzebna 45T. Jak masz wprawę z napędami 2x, 3x i nie chcesz używać każdej możliwej kombinacji, to pojemność przerzutki da się naciągnąć. W grawelowym mam złożone 2x10. Z tyłu grx812 z deklarowaną pojemnością 31. Kaseta 11-42, korba 28-42, czyli jak dobrze liczę pojemność wychodzi 45. Długość łańcucha mam tak dobraną, żeby z blatu dało się używać całej kasety, z młynka wychodzi przynajmniej połowa. Działa to wystarczająco dobrze, choć są pewne niuanse przy regulacji odległości przerzutki od kasety. Myślę, że przekroczenie pojemności 41 na 45 pójdzie bez większego problemu. Można też pomyśleć nad zmianą małej zębatki na 28 jak rama przyjmie. Cytuj
Tyfon79 Napisano 9 godzin temu Napisano 9 godzin temu @marvelo pisząc pierdoły nie chodzi o sam fakt, że się nie da bo ja na enduraku z blatem 30T też bym na chwilę spiął tyłek pod 40km/h. Po prostu widać w tym roku na tym forum co jest "planktonem" globalnego problemu, że dla wielu współczesne 1x w MTB są sporym problemem. Serio zatem uważasz, że oni oczekują porad w stylu naucz się kadencji albo bo przez chwilę da się jechać 60-ką? Przecież to jest mało poważane. Oni nie potrzebują rad od ludków co jadą za gravelem na godzinkę albo dwie wałami tylko potrzebują porad na normalną jazdę bez napinki pod swoją kadencję. Tak poza tym ile x trzeba pisać, że dla wielu nie jest akceptowalne śmiganie na najmniejszych koronkach. To jest nawet mniej efektywne co właśnie widać na czasówkach gdzie jest jakiś powód tak ogromnych patelni. Tym powodem jest fakt bardziej efektywnej jazdy w środku kasety by nie przekaszać łańcucha. Cytuj
ahaja Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu Nie, no korbę mam 34/24 SLX więc na pewno taka jest. Ano, pół wieku z grosikami minęło mi i takie zestawienie o jakim pisałem jest dla mnie super. Próbowałem 36/26 i 11-42 i to nie dla mnie. Cytuj
LUKULUS Napisano 4 godziny temu Autor Napisano 4 godziny temu @ahaja No i super, że jest SLX dwurzędowy blat. Już wiem, dlaczego napędy 2x10 : 36/26 x 11-42 zniknęły z rynku - bo zakres mają identyczny jak 1x12 32 x 10-51 a większym komfortem jest zmiana przełożenia pod obciążeniem na tylnej kasecie. Ja nie jestem zawodnikiem ultramaratonów XC, i patrzę przez inny pryzmat - zabawy, rekreacji i uniwersalności. Jak to ładnie tu zostało ujęte, przez pryzmat "uasfaltowienia" mtb XC. Skoro grawelowiec może założyć opony 2 calowe oraz amortyzator z niskim skokiem i funkcjonować w terenie, to szukam rozwiązania w druga stronę. Wszystko wskazuje, że Złoty Gral to napęd 2x12 : 38/28 x 10-45T. Trzeba wziąć pod uwagę, że w takim rozwiązaniu nie było by wachlowania przodem. Na danej tarczy z przodu dostępna jest w zasadzie cała kaseta z tyłu. To teoretycznie powinno działać jak dawniej napęd 4x4 w samochodzie terenowym - włączasz albo wyłączasz - w zależności czy jedziesz w terenie, czy po asfalcie. Porównałem napędy 1x12: 32x10-51 z 3x9: 44/32/22 x 11-36 i nowatorskim 2x12: 38/28 x 10-45. Prędkości przy kadencji 90 są podane nad trójkątami dla koła 29"-2.25" (57-622). Teoretycznie 2x12 - to piękne rozwiązanie, pokrywa zakres 3x9, a prostota obsługi deklasuje. Asfalt 38T. Teren 28T. Żadnego wachlowania podczas jazdy przednią przerzutką w terenie być nie powinno. Cytuj
marvelo Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu 9 godzin temu, uzurpator napisał: Dlatego. Przy ustawieniu klamki do hamowania palcem wskazującym, manetka z telewizorkiem ląduje daleko od gripa, bo przez ten telewizorek nie da się manetki dać na wewnętrzną stronę dźwigni hebla. Dla mnie hamowanie samym palcem wskazującym i ustawianie położenia manetki i klamki pod takie wymagania to jakiś chory pomysł, zupełnie pozbawiony sensu. Wychowałem się na klamkomanetkach mtb Shimano (czyli wszystko na jednej obejmie) i tam projektant (moim zdaniem słusznie) nie przewidział, że ktoś będzie chciał hamować tylko palcem wskazującym, bo wtedy manetki do obsługi przerzutki byłyby zbyt daleko od palców. W dodatku, wskazujący musi być w gotowości do zrzucenia biegu (multiplikacji w prawej, redukcji w lewej - w klasycznym układzie low normal), a hamowanie tylko wspomaga. Ja często hamuję środkowym i serdecznym, a wskazujący obejmuje grip lub zmienia biegi. Oczywiście wskazującym i środkowym, lub nawet trzema też, ale sam wskazujący ma nie tylko niewystarczającą siłę, ale przede wszystkim brak mu precyzji w zarządzaniu ruchem jednak wymagającej trochę siły dźwigni, zwłaszcza w hamulcach mechanicznych. Dlatego, z mojego punktu widzenia Twoje wymagania to jakaś abstrakcja, a przynajmniej awangarda. 1 Cytuj
afly Napisano 38 minut temu Napisano 38 minut temu 20 godzin temu, chudzinki napisał: Bardzo często używam sporo miększego 30x51 i nie mam najmniejszego problemu, a jakbym częściej bywał w górach to z pewnością wleciałoby na przód 28, bo na koniec dnia byłoby przyjemniej 🙂. Również się pod tym podpisuję, "góry uczą pokory". Pamiętam komentarze na forum, po co w rowerze 22T x 36T. Mój rower z napędem 30T x 10-51T praktycznie widzi tylko teren, więc ani razu przełożeń mi nie zabrakło. Nie wiem czy na tylnej 10T nakręciłem nawet 500m. Cytuj
LUKULUS Napisano 37 minut temu Autor Napisano 37 minut temu (edytowane) Porównałem jeszcze dla napędu 2x12 korbę katalogową 36/26 x 10-45 z napędem 1x12: 32 x 10-51. Wygląda, że przy 2x12 jest większy zapas na mięciutko 26x45 = 0,58 a dla 32x51 = 0,63 a same biegi są gęściej czyli płynniej stopniowane - duża elastyczność . Więcej się dzieje pod górę (czerwony obszar) i więcej się dzieje po płaskim, np asfalt (niebieski obszar) - w sensie stopniowania/elastyczności, ale i zakresu. No i mamy dwie charakterystyki - co pozwala dopasować się do terenu i zmęczenia, jak pisał Ahaja. Żywotność może i lepsza w 2x12, bo paradoksalnie mimo dodatkowego blatu - przekosy mniejsze niż w 1x12. Przyjemnie to wygląda, mniej przyjemna jest strona finansowa, ale zębatki są wymienialne, a przerzutki trwałe bo to SLX / XT. Może nieoficjalnie coś z Deore można zaadaptować. Ale do rzeczy. Jest korba SLX 36/26 lub XT 36/26 pod 2x12. Czy ktoś wie jak z modyfikacją blatów do nich ? @ahaja Czy Ahaja kupiłeś już SLX 34/24 ? Czy modyfikowałeś ? Modyfikacja SLX na 38 i 28 to jest w ogóle możliwa ? Szukam i nic nie znajduję. Te zębatki muszą być pod łańcuch 12s, a po sklepach zębatki są różne - do 10s, albo 11s i nie będą pasować. Patrząc na wykres 38/28 i 36/26 widać, że biegi w 38/28, bardziej na siebie zachodzą, a w 36/26 środek jest bardziej zróżnicowany, między pierwszym i drugim blatem. Kto tu jeździ na napędzie 2x12 ? Edytowane 29 minut temu przez LUKULUS Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.