matbud15 Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Mam problem z niepokojąco szybkim zużywaniem się łańcuchów i próbuję znaleźć przyczynę. Moja sytuacja: Jestem kolarzem amatorem, jeżdżę zazwyczaj raz w tygodniu po około 100 km. Mieszkam w Małopolsce, więc trasy obfitują w podjazdy (500-700m przewyższeń na dystansie). Jazda spokojna, 15-20 km/h, bez dodatkowego obciążenia. Historia problemu: Dwa miesiące temu po przejechaniu około 700 km łańcuch (CN-HG40) osiągnął 1% zużycia i wymagał wymiany wraz z kasetą. Wyszło to przy okazji innej awarii na trasie (łancuch zaklinował się tak podczas zmiany przerzutki przedniej, że wymagało to rozkręcenia). To było zdecydowanie za szybko, więc zacząłem analizować swoje nawyki. Moje dawne błędy (które już poprawiłem): Zmieniałem przerzutkę przednią podczas pedałowania, bez "zwalniania" Zmieniałem przełożenia podczas podjazdów pod obciążeniem Nie dokładnie czyściłem łańcuch przed smarowaniem - tylko przejechałem szczotką i nakładałem kolejną warstwę oleju Czasem ruszałem z twardszego przełożenia Podczas przerzucania przedniej przerzutki nie dostosowywałem równocześnie tylnej, co powodowało duże przekosy Obecny problem: W czasie tamtej wymiany, w serwisie dostałem nowy łańcuch KMC - niestety nie wiem jaki bo w tamtym momencie chcialem po prostu jak najszybciej ruszać. Teraz staram się unikać wszystkich wcześniejszych błędów, a mimo to: Po 200-300 km przymiar MW-03 pokazał 0,4% zużycia - ok, uznałem że może dali mi zużyty łanuch ale… Właśnie skończyłem trasę 250 km z 2500m przewyższeń i przymiar pokazuje już 0,6% zużycia To oznacza wzrost o 0,2% na jednej trasie, co wydaje mi się niepokojąco dużo, szczególnie że poprawiłem swoje nawyki. Potencjalna przyczyna: Serwisant na początku sezonu wspomniał, że moja przednia korba będzie wymagała wymiany w kolejnym sezonie. Czy zużyte zęby korby mogą być głównym winowajcą tak szybkiego niszczenia łańcuchów, nawet przy poprawnej technice jazdy? Sprzęt: Rower Romet Aspre 1 Łańcuch: KMC (model nieznany) Kaseta: Shimano HG41 8rz Przymiar: MW-03 Pytania: Czy tempo zużycia 0,2% na 250 km z dużymi przewyższeniami to norma, czy rzeczywiście za dużo? Jak bardzo zużyta przednia korba może wpływać na żywotność łańcucha? Skoro poprawiłem swoje nawyki, a problem nadal występuje - na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę? Czy warto wymienić korbę przed następną wymianą łańcucha, żeby przerwać ten cykl? Będę wdzięczny za podzielenie się doświadczeniami i sugestiami! Cytuj
chudzinki Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu (edytowane) Nie znam tego przymiaru (w ogóle żadnego nie używam), ale znam HG40 i to jest jak guma od majtek. Jeżeli nie znasz modelu KMC to najprawdopodobniej jest taki sam. Kup porządny łańcuch, może być nawet 9-rzędowy HG53 i problem zniknie. Czy tempo zużycia 0,2% na 250 km z dużymi przewyższeniami to norma, czy rzeczywiście za dużo? - nie zwracam na to uwagi, ale jeżdżę na dobrych łańcuchach Jak bardzo zużyta przednia korba może wpływać na żywotność łańcucha? - zależy zapewne jak bardzo Skoro poprawiłem swoje nawyki, a problem nadal występuje - na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę? - zmienić łańcuch na coś normalnego Czy warto wymienić korbę przed następną wymianą łańcucha, żeby przerwać ten cykl? - jak wyżej Edytowane 1 godzinę temu przez chudzinki Cytuj
Dokumosa Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Jeśli to KMC serii Z to jest jeszcze gorszy niż HG41. Cytuj
PiotrWie Napisano 58 minut temu Napisano 58 minut temu Kup nowy lepszy łańcuch i jeździj aż Ci zacznie przeskakiwać przy silnym nacisku. Wtedy będziesz wiedział ile wytrzymuje zestaw kaseta + łańcuch. Ja się też kiedyś przejąłem i kupiłem przymiar do łańcucha ale jak mi wyszło że powinienem wymieniać łańcuch co 500 km to trafił na złom. Jeżdżę do zużycia łańcucha i kasety i wychodzi mi ok 8000 km. Wyciągnięty łańcuch co najwyżej zniszczy kasetę ( tarcze z przodu z reguły są bardziej wytrzymałe) a 8 rzędowa kaseta nie jest na tyle droga by opłacało się wymieniać co chwilę łańcuch by ją chronić. Cytuj
Eathan Napisano 33 minuty temu Napisano 33 minuty temu Raczej słaby łańcuch. U mnie ostatnio łańcuch 11 rzędowy HG-701 po 4000 km ma 0,4 wyciągnięcia wg. przymiaru MW-03 PS @chudzinki ten przymiar to: Cytuj
szczupak56 Napisano 29 minut temu Napisano 29 minut temu Te wszystkie mierniki wyciągnięcia łańcucha są nic nie warte. Cytuj
RabbitHood Napisano 22 minuty temu Napisano 22 minuty temu A tę swoja teorię na czym opierasz? Chłopski zdrowy rozum? Cytuj
Galvatron Napisano 16 minut temu Napisano 16 minut temu Smarowanie nie ma żadnego wpływu na rozciąganie się łańcucha, a wymiana korby jest konieczna tylko w wypadku, gdy rozciągnięty łańcuch zniszczył zęby, a zębatki są przynitowane. Wypróbuj KMC X8/X9. Cytuj
Eathan Napisano 14 minut temu Napisano 14 minut temu @Galvatron czyli chcesz powiedzieć, że niepotrzebnie smarujemy i chłopaki biją pianę w wątkach o lubrykantach do łańcucha? Cytuj
RabbitHood Napisano 7 minut temu Napisano 7 minut temu Czy wpływa? Oczywiście, że wpływa - smarowanie zmniejsza tarcie, mniejsze tarcie mniejszy ubytek materiału. Czy zapobiega? Nie zapobiega. Czy smarować czy nie smarować? Oczywiście że smarować. Cytuj
szczupak56 Napisano 7 minut temu Napisano 7 minut temu (edytowane) 14 minut temu, RabbitHood napisał: A tę swoja teorię na czym opierasz? Chłopski zdrowy rozum? Nie chłopski zdrowy rozum. Przymiar to jedno, a zawieszenie na gwoździu dwóch łańcuchów to drugie. Po prostu. Wieszasz na gwoździu nowy łańcuch i ten używany i za pomocą suwmiarki mierzysz sobie wyciągnięcie w milimetrach, a następnie przeliczasz to na procenty. Edytowane 6 minut temu przez szczupak56 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.