KNKS Napisano wczoraj o 06:23 Napisano wczoraj o 06:23 (edytowane) "Wygenerować moc kadencją"... Co za bzdury... Widzę że @chrismel, zamiast uczęszczać na lekcje fizyki, wolał bumelować i nie zrozumiał pojęć "moc" i "kadencja". Z praktyka tez chyba jest na bakier... Chłop zapytał jaka kasetę założyć a Ty tutaj, jak zwykle, pseudonaukowy bełkot 😉. Edytowane wczoraj o 06:44 przez KNKS Cytuj
uzurpator Napisano wczoraj o 06:31 Napisano wczoraj o 06:31 W dniu 28.07.2025 o 16:46, rafalszy napisał: Mocny napęd 85Nm i jazda po płaskim z przyczepą pełną dzieci oznacza, że łańcuch i małe zębatki potrafię zużyć po 500-700 km i przeskakiwać. Czy wymiana tylnej kasety a przede wszystkim łańcucha na lepszy model pomoże? Jakby kasa nie była problemem to wybrać kasetę SHIMANO XTR CS-M9101 i łańcuch XTR czy to przesada i wystarczy połowę tańsza kaseta Deore XT CS-M8200? Sprzedajesz osprzęt w pizdu, kupujesz cues 1x10 i zajeżdżasz łańcuchy LS500 za50zł sztuka. Drogsze nie oznacza lepsze. W dniu 28.07.2025 o 18:36, rafalszy napisał: Ja jeżdżę po płaskim z kadencja 40-50, może 60 maksymalnie. Jak komputer mi pokazuje że mam zrzucić bieg to to robię ale generalnie jeżdżę płynnie i raczej trafiam 99% we właściwy. No to zarzynasz kasetę, bo piłujesz silnikiem z dużym momentem tycie zębatki kasety. Mając pewno zadek raczej XL niż XS, oraz ciągając przyczepkę z dziedzictwem. Podczas gdy napędy 1x12 są stworzone dla 70 kilowych krosiarzy analogowych. 18 godzin temu, PiotrWie napisał: Kadencja 50 jest "naturalna" o czym świadczy fakt że inną trzeba wypracować i ćwiczyć. Bzdury gadasz. 18 godzin temu, chrismel napisał: To nie jest naturalna kadencja bo nogi nie pracują płynnie. Ty też bzdury gadasz 17 godzin temu, Electronite napisał: Także jestem w stanie spokojnie się zgodzić, że 50-60 jest naturalne. I Ty też. Kadencja nie jest jakąś magiczną wartością która jest stała, ale jest wypadkową kilku czynników, z których źródłowym jest stosunek włókien szybko i wolno kurczliwych w mięśniach w superpozycji do gęstości unerwienia poszczególnych partii mięśni. Są ludzie którzy jeżdżą 60-70, są ludzie którzy od wejścia na rower jadą 80+. Można się wytresować do korzystania z innej kadecji, ale nie w nieskończonym zakresie. Wolnoobrotowcy będą zawsze krećic, statystycznie, wolniej. Cytuj
KSikorski Napisano wczoraj o 06:49 Napisano wczoraj o 06:49 24 minuty temu, KNKS napisał: "Wygenerować moc kadencją"... Co za bzdury... Widzę że @chrismel, zamiast uczęszczać na lekcje fizyki, wolał bumelować i nie zrozumiał pojęć "moc" i "kadencja". Z praktyka tez chyba jest na bakier... Chłop zapytał jaka kasetę założyć a Ty tutaj, jak zwykle, pseudonaukowy bełkot 😉. Zachowując stały moment obrotowy i zwiększając średnią prędkość kątową (kadencję) zwiększa się moc. P = Mω 1 Cytuj
KNKS Napisano wczoraj o 07:02 Napisano wczoraj o 07:02 Tyle tylko że, w warunkach biomechaniki, uzyskanie mocy teoretycznie uważanej za wysoką, dajmy na to od 450 wat w górę, potrzebny jest "twardy obrót", czyli kadencja na poziomie 70-75 rpm, gdyż do przyłożenia wysokiej mocy niezbędny jest opór, czyli wektor skierowany przeciwnie do wektora siły generowanej przez kolarza, a takowy generuje opór układu napędu który jest zależny od zastosowanego przyłożenia. Cytuj
chudzinki Napisano wczoraj o 07:14 Napisano wczoraj o 07:14 10 godzin temu, rafalszy napisał: rower jest do jeżdżenia i właśnie go przystosowuje pod siebie wiec głupszego komentarza od dawna nie widziałem, ale patrząc po liczniku rozumiem, że chodzi o ilość a nie jakość. Ja chcesz zabłysnąć to posyp się brokatem 😀. @rafalszy, w którym miejscu napisałem głupotę? To nie jest rower do jeżdżenia po płaskim szczególnie dla osoby, która użytkuje go jako motojowejek, czyli bardzo niska kadencja, a robotę odwala za Ciebie silnik. Ale nie martw się, bo multum ludzi tak robi. Są wyjątki, które tak nie robią... Bzdurą jest to 10 godzin temu, rafalszy napisał: Jego zadaniem jest przewieźć mnie, przyczepkę z dziećmi i masą bambetli z punktu A do B dlatego musiał być mocnym elektrykiem + jazda po Mazowszu - do czegoś takiego to wystarczyłby spokojnie silniczek 60 Nm i "skręcone" wspomaganie. A to sugerowanie się komputerkiem przy zmianie biegu - ehhh. Wybrałeś jak wybrałeś, kilka odpowiedzi dostałeś, ale nie dziw się, że kupując "suva" do miasta unikniesz kosztów... Czyli podsumowując - robisz downgrade żeby przyjemność z jazdy była zdecydowanie gorsza, ale tańsza 🙃. Cytuj
kaido2 Napisano 23 godziny temu Napisano 23 godziny temu (edytowane) 39 minut temu, KNKS napisał: Tyle tylko że, w warunkach biomechaniki, uzyskanie mocy teoretycznie uważanej za wysoką, dajmy na to od 450 wat w górę, potrzebny jest "twardy obrót", czyli kadencja na poziomie 70-75 rpm, gdyż do przyłożenia wysokiej mocy niezbędny jest opór, czyli wektor skierowany przeciwnie do wektora siły generowanej przez kolarza, a takowy generuje opór układu napędu który jest zależny od zastosowanego przyłożenia. Na twardym obrocie robi się siłę i to przeważało w okresie przygotowawczym odpowiednio przed sezonem startowym na treningach w klubie Resztę jeżeli chodzi o treningi z "wychowania fizycznego" stanowił rytm( wysoki obrót ). Ten wysoki obrót( wysoka kadencja) w połączeniu z siłą pozwalał na pokonywanie podjazdów 12% jeszcze z tarczy 53 , a kasety mieliśmy 11-21 Zresztą taki rower stoi u mnie w górach właśnie typowo na góry Jazda z tego to czysta przyjemność, bo jest naprawdę szybko, a kolana wcale nie pekają 32 minuty temu, chudzinki napisał: To nie jest rower do jeżdżenia po płaskim szczególnie dla osoby, która użytkuje go jako motojowejek, Ale gość jest połamany stąd padło na taki kompromis jednak faktem jest, że rower został zaprojektowany do zupełnie innego zastosowania stąd np napęd znika w trymiga Jestem ciekaw co będzie jak przyjdzie do reanimacji zawieszenia Edytowane 23 godziny temu przez kaido2 Cytuj
KNKS Napisano 23 godziny temu Napisano 23 godziny temu (edytowane) Trening treningiem, a piknikowe pitu-pitu rządzi się swoimi prawami. @kaido2 Dawaj wykresy moc/kadencja jak ciśniesz pod górę, +/-90-95rpm, generując 450W 😉. Oczywiście z blatu 53T. Jak zobaczę to uwierzę. Godzinę temu, chudzinki napisał: Bzdurą jest to + jazda po Mazowszu - do czegoś takiego to wystarczyłby spokojnie silniczek 60 Nm i "skręcone" wspomaganie. A to sugerowanie się komputerkiem przy zmianie biegu - ehhh. Nie zauważyłeś że gros użytkowników elektryków, kupując rower do miasta, kieruje się prostym kluczem: Maksymalna pojemność baterii x maksymalny możliwy skok zawieszenia x najszersze, możliwie najbardziej agresywne, terenowe opony. Poza tym króluje przekonanie, że FS wymyślono po to, żeby było wygodnie 🙄. Edytowane 23 godziny temu przez KNKS Cytuj
rafalszy Napisano 21 godzin temu Autor Napisano 21 godzin temu 12 godzin temu, Tyfon79 napisał: Taa zwłaszcza najlepiej full enduro do ciągnięcia przyczepki i tony szpeja z prędkościami amatora na ścigackiej szosie Ano tak zapomniałem ortopeda tak doradził... Idz ponownie na wizytę i niech ci doradzi w kwestii napędu jak tutejsze forumowe wypowiedzi ci nie pasują. ustalmy fakty: mamy anona z internetu, który nawet nie wie o jakim rowerze mówimy ale ma swoje uwagi, że źle dobrany. Wiesz gdzie mam Twoją opinię o tym? Mamy też producenta tego roweru, który wyraźnie pokzuje, że ten konkretny model roweru jest do tego przeznaczony: https://www.ktm-bikes.at/bikes/detail/macina-chacana-792-burnt-orange-black-silver-sh-deore-xt-12-bosch-pt-cx7k4-2023 Ja naprawdę nie potrzebuję Twojej opini czy kupiłem dobry rower, wiem, że chcesz się poczuć lepiej jak ktoś skrytykujesz ale powtarzam, mam to naprawdę gdzieś. Cytuj
PiotrWie Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu (edytowane) 3 godziny temu, chudzinki napisał: @rafalszy To nie jest rower do jeżdżenia po płaskim szczególnie dla osoby, która użytkuje go jako motojowejek, czyli bardzo niska kadencja, a robotę odwala za Ciebie silnik. Ja jeżdżę na niskiej kadencji - ok 50, mniej więcej 5% na Eco+, 35% na Eco, 60% na off, więc też silnik odwala za mnie robotę. Co więcej - przedtem 45 lat jeździłem na analogu na niskiej kadencji, zjeździłem Polskę i kawałek Europy. O pojęciu kadencji usłyszałam pierwszy raz jakieś 25 lat temu. A jakbym dziś kupował kolejny rower to będę robił downgrade - bo nikt nie oferuje trekkingu z ramą karbonową, lekkim silnikiem i napędem 9x. Mam w zapasie nową przerzutkę i manetkę DeoreXT 9x, 9 rzędowe Alivio 11-32 da się kupić bez problemu i do moich potrzeb to rower idealny. Edytowane 21 godzin temu przez PiotrWie 1 Cytuj
kaido2 Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu 1 godzinę temu, KNKS napisał: Dawaj wykresy moc/kadencja jak ciśniesz pod górę, +/-90-95rpm, generując 450W 😉 W czasach kiedy tak jeździłem nie było Stravy , co nie oznacza, że na 12% nie jedzie 53 ze wspomnianym zakresem z tyłu, bo jedzie, tylko kadencja już inna i prędkość , bo i pesel i zużycie po 400 koła też już inne, ale nadal wyższe jak z obecnymi korbami i kasetami na góry Cytuj
uzurpator Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu 37 minut temu, rafalszy napisał: Mamy też producenta tego roweru, który wyraźnie pokzuje, że ten konkretny model roweru jest do tego przeznaczony: https://www.ktm-bikes.at/bikes/detail/macina-chacana-792-burnt-orange-black-silver-sh-deore-xt-12-bosch-pt-cx7k4-2023 No fakty są takie, że producenci wyczuli pismo nosem, tzn, że ludzie korzystają z elektryków enduro/AM do jeżdżenia nie tam, gdzie te rowery jeżdżone być powinny. Więc sprzedają te same rowery, tylko z bardziej cywilnymi oponami. Tyfon ma akurat sporo racji. To nie zmienia faktu, że masz rower z mocnym silnikiem, tycią przednią zębatką, który wykorzystujesz poza górami ciągnąć dużą przyczepkę. Będziesz zarzynać napęd i XTR tutaj niczego nie zmieni. Tzn zmieni - będzie jeszcze drożej. 1 Cytuj
KNKS Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu (edytowane) @kaido2 kolego sympatyczny, dzisiaj w dobie precyzyjnych czujników kadencji i pomiarów mocy, dyskusja o relacji kadencja-moc, bez wykresów jest o kant d... potłuc 😉. Na ten przykład wykresy z płaskiej, rozjazdowej trasy. Kadencja na poziomie 74 RPM i mocno średnie 188W. Rozumiem że specjaliści od watów i wykresów, w tym @chrismel, uważają że to za niska wartość i koniecznie powinienem ta wartość podnieść ? Kolego @KSikorskiczy możesz mi, na podstawie wykresów, unaocznić jak będzie kształtowała się zmienna korelacja kadencja-moc i dowieść twierdzenia że rowerzysta jest w stanie generować identyczny moment obrotowy przy zmianie kadencji wynikającym ze zmiany przełożenia? Bo moim zdaniem twoje twierdzenie jest czysto teoretyczne i nie uwzględnia aspektu biomechanicznego. Edytowane 20 godzin temu przez KNKS Cytuj
uzurpator Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu 3 minuty temu, NerfMe napisał: Przecież tam jest zębatka 36 t.... Silnik 250W, to tyle co mocny amator ma FTP + bliżej nieokreślona moc samego rowerzysty. W praktyce - jakieś ~350W non-stop idzie w kasetę. Cytuj
kaido2 Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu (edytowane) @KNKS jeżeli chcesz to ując bardzo precyzyjnie to tak, jest wiele zmiennych i efekty różne co dzisiaj właśnie w tej dobie tych precyzyjnych pomiarów mocy i czujników jasno widać i można dobrać optimum pod danego zawodnika , to jest to o czym napisał @uzurpator że ludzie w związku ze swoją budową mięśniową mają "talent " do kręcenia na niskim obrocie w sile, albo bardzo wysokim w kardio na niskim obciążeniu. Ja poruszyłem tylko sam fakt, że jeżeli jesteś w stanie jechać na wysokiej kadencji w sile to pojedziesz szybciej i pod te kryteria nas przygotowywano w całorocznym procesie szkoleniowym. Jedni mogli, inni nie i to była ta przewaga, że wystarczyło dokręcić kilka obrotów na tym samym ciężkim przełożeniu co rywal z tyłu i zrywałeś go z koła, chyba że nadrabiał kardio na bardzo wysokim obrocie z miększego( bo tacy też byli) . Edytowane 20 godzin temu przez kaido2 1 Cytuj
chudzinki Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu 41 minut temu, PiotrWie napisał: A jakbym dziś kupował kolejny rower to będę robił downgrade - bo nikt nie oferuje trekkingu z ramą karbonową, lekkim silnikiem i napędem 9x. Mam w zapasie nową przerzutkę i manetkę DeoreXT 9x, 9 rzędowe Alivio 11-32 Miałem się już tutaj nie udzielać, ale skoro mnie już wywołałeś do tablicy 🙂. Rozumiem @PiotrWie, że Ty również jeździsz prawie 30-kg klocem na 2.6-calowym kapciu i zębatce 36t? Zapewne nie. A porównywanie tego osprzętu, o którym piszesz z Cues to wg mnie nieporozumienie, bo Cues nie dorasta mu do pięt... Cytuj
marvelo Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu 8 godzin temu, KSikorski napisał: Zachowując stały moment obrotowy i zwiększając średnią prędkość kątową (kadencję) zwiększa się moc. Tylko że im wyższa kadencja, tym trudniej utrzymać wysoki moment obrotowy. Oczywiście moc wciąż może rosnąć, ale tylko tak długo jak wzrost obrotów "nadrabia" z nawiązką spadek momentu. Tak jak w silnikach spalinowych, moment opada (względem maksymalnego), ale moc jeszcze długo rośnie, zwykle aż do obrotów niewiele poniżej ogranicznika. Tylko że gdy tej mocy nie potrzeba wiele zawsze lepiej się opłaca (pod względem zużycia energii) generować stosunkowo wysoki moment na niskich i średnich obrotach. Po wysokie sięgamy dopiero gdy chodzi o maksymalne osiągi (przyspieszenie, prędkość maksymalna, pokonywanie stromych podjazdów). Generalnie, w jeździe na rowerze jest wyraźna prawidłowość, że im mniejsze zapotrzebowanie na moc, tym niższa kadencja. Tak jest ekonomiczniej. Understanding optimal cadence dynamics: a systematic analysis of the power-velocity relationship in track cyclists with increasing exercise intensity - PMC In summary, our study reveals a consistent and systematic increase in the optimal cycling cadence with intensity, following a sigmoidal pattern. This increment spans from 45 rpm during very low-intensity efforts to 85 rpm at maximal aerobic effort, irrespective of the specific physiological parameter considered. Cytuj
rafalszy Napisano 15 godzin temu Autor Napisano 15 godzin temu 5 godzin temu, uzurpator napisał: No fakty są takie, że producenci wyczuli pismo nosem, tzn, że ludzie korzystają z elektryków enduro/AM do jeżdżenia nie tam, gdzie te rowery jeżdżone być powinny. Więc sprzedają te same rowery, tylko z bardziej cywilnymi oponami. Tyfon ma akurat sporo racji. To nie zmienia faktu, że masz rower z mocnym silnikiem, tycią przednią zębatką, który wykorzystujesz poza górami ciągnąć dużą przyczepkę. Będziesz zarzynać napęd i XTR tutaj niczego nie zmieni. Tzn zmieni - będzie jeszcze drożej. To było pytanie: czy jest sens zmieniać czy nie i dostałem na nie odpowiedź, że nie ma bo kombinacja mocnego silnika + napęd 12s z małymi zębatkami będzie powodował taki efekt. Wszystkie osobiste przytyczki o tym, że mam nauczyć się po 50tce jeździć z kadencją 75, że zły rower wybrałem itd są naprawdę niepotrzebne i świadczą tylko o tym, że ktoś ma małego i chce dogryzając innym lepiej się poczuć. jak dla mnie temat zamknięty 1 1 Cytuj
KSikorski Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu 8 godzin temu, KNKS napisał: dowieść twierdzenia że rowerzysta jest w stanie generować identyczny moment obrotowy przy zmianie kadencji wynikającym ze zmiany przełożenia Najłatwiej jest to zweryfikować zapinając tryb erg w trenażerze - można sobie jechać 300w z kadencją 60 lub 100 i porównać odczucia. Moc będzie identyczna, kadencja skrajnie różna. Co do prób dowodowych - nie, takie rzeczy robi się w kontrolowanych warunkach na dużej próbie. Cytuj
PiotrWie Napisano 11 godzin temu Napisano 11 godzin temu Do takich zastosowań i z tymi zastrzeżeniami to z KTM trzeba było kupić Macina Style FS Prime, ma napęd crossowy i bardziej drogowe opony. Ale cenę też ma. Coś w tym stylu ( trekking z pełnym zawieszeniem) ma w ofercie też Lapierre i chyba Giant. Cytuj
rafalszy Napisano 9 godzin temu Autor Napisano 9 godzin temu Kolejny typ komentarzem co trzeba było kupić, tyle że się nie zna. jak chcesz to kup dla siebie ale zwróć uwagę na dwa fakty: do tego brzydala nie ma jak podłączyć przyczepki ze względu na typ tylnej ośki. Sprawdzałem w sklepie a Ty już nie, zanim dałeś radę. chyba nigdy nie ciągnąłeś przyczepki jak uważasz, że rower z wąskimi oponami na asfalt ruszy z przyczepką w lesie i że w ogóle z taką przyczepką pojedzie. ja już dawno temat rozwiązałem z Perplexity, które nie dawało rad abym miał większą kadencję albo kupił inny rower. 1 Cytuj
uzurpator Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu 13 godzin temu, rafalszy napisał: To było pytanie: czy jest sens zmieniać czy nie i dostałem na nie odpowiedź, że nie ma bo kombinacja mocnego silnika + napęd 12s z małymi zębatkami będzie powodował taki efekt. Wszystkie osobiste przytyczki o tym, że mam nauczyć się po 50tce jeździć z kadencją 75, że zły rower wybrałem itd są naprawdę niepotrzebne i świadczą tylko o tym, że ktoś ma małego i chce dogryzając innym lepiej się poczuć. jak dla mnie temat zamknięty Na wszystkie Twoje wątpliwości została Ci udzielona odpowiedź, łącznie z szczegółowym wytłumaczeniem dlaczego. Cała reszta to superpozycja faktu, że forumowa loża szyderców nie ma co robić oraz faktu, że temat na forum zawsze odjeżdża od punktu w którym się zaczął. To, oraz fakt, że retoryka niekoniecznie musi Ci się podobać, ale jest słuszna. Cytuj
RabbitHood Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu 13 godzin temu, rafalszy napisał: Wszystkie osobiste przytyczki o tym, że mam nauczyć się po 50tce jeździć z kadencją 75, że zły rower wybrałem itd są naprawdę niepotrzebne i świadczą tylko o tym, że ktoś ma małego i chce dogryzając innym lepiej się poczuć. Mam dużego i uważam, że wybrałeś nieodpowiedni rower. Nie ma się czego wstydzić - każdemu może się zmienić i tylko facet z dużym pytongiem potrafi się przyznać do pomyłki. Cytuj
XYZPV Napisano 55 minut temu Napisano 55 minut temu Jako jedyny merytoryczny się wypowiem bez biadolenia o kadencjach, czyste fakty: Mam elektryka enduro do jazdy enduro, niczego nim nie ciągnę dla jasności ale to powiem, żeby doktoranci się nie doktoryzowali. Z racji, że mam wszystkie bębenki świata (piasty a'la DT 350 z ali + komplet bębenków), to sobie mixuje kasety jak chcę i skupuje je po okazyjnych cenach na zapas. Z moich doświadczeń od tej która zdaje się być najtwardsza: NX Eagle 12s, GX 11s, GX Eagle 12s, XT M8100 (M6100 jest z tego samego materiału, różni się tylko największymi koronkami które są z alu żeby zmniejszyć wagę, Chinol SUNSHINE, nie wytrzymał nawet 200km bo się połamał Wszystko paruję z łańcuchem XO1 Eagle (SRAM PC-X01) - najbardziej trwały 12s chyba, szybkie zużywanie się łańucha (a shimano i sram poniżej X01 w elektryku to max 800km przy moim użytkowaniu, a ja nawet turbo nie odpalam nigdy). W kolejce czeka kaseta GX Transmission, ciekaw jestem ile to wytrzyma bo zębatki wyglądają mega porządnie, najbardziej mięsiście ze wszystkich. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.