Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dobry napęd 1x12 pozwala zmieniać przełożenia szybko, w bardzo szerokim zakresie, pod (przynajmniej częściowym) obciążeniem i bez kombinowania, że jak przyśpieszyłem z przodu to muszę zwolnić z tyłu. Jak wyżej - problemem może być niewłaściwy do zastosowania napęd (czytaj góral na płaskim asfalcie), albo koszty eksploatacji przy dużych przebiegach. W góry nie wrócił bym do przedniej przerzutki. 

Napisano

W sumie nie wiem jak można narzekać na 1x. Dla mnie ma same zalety, od prostszej obsługi (mniej klikania), przez prostszy serwis, po (teoretycznie przynajmniej) mniejszą wagę.    Opcji jest teraz tyle, że można zbudować sobie na miękko albo na twardo i doćwiczyć, według uznania.

P.S. pisane z perspektywy MTB. O szosach i innych gravelach się nie wypowiadam, bo się nie znam.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Szosy z napędem 1xx bardzo żadko występują w przyrodzie, jakieś eksperymentalne albo bardzo wysoecjalizowane, profesjonalne jednostki torowe czy czasowe.

Grawele z napędem 1xx raczej mają sens tylko wcwersji 1x12 bo mają wystarczająco duży zakres, żeby pogodzić i twarde i miękkie przełożenia. Te z napędami 1x11 i 1x10 musiały iść na pewne kompromisy bo przy standardowych korbach 40/42T i kasetach 11-42T jest dość twardo, na płaskopolskę o.k. ale nie na góry. Zmiękczyć można poprzez zmianę korby na mniejszą ale wtedy może brakować prędkości. Ludzie robili też kombinacje z przedłużkami haka, żeby wsadzić większą kasetę ale to niby trochę upośledza zmianę biegów. Ja mam 2x10 w grawelu i w szosie (w mtb zresztą też) więc te moje wypociny to teoria zaczerpnięta z opisu innych użytkowników, tudzież testów czy wpisów z forów

Edytowane przez Greg1
Napisano

Rowery do jazdy na czas z 1x owszem są tylko mają potężne blaty na korbie by łańcuch szedł środkiem kasety a nie robił przekosów. Nawet tutaj ogarnęli kijową jazdę na najmniejszej koronce bo przecież nie chodzi o jej piłowanie i ciągłe zmiany;) 

Napisano (edytowane)
14 godzin temu, Greg1 napisał:

Te z napędami 1x11 i 1x10 musiały iść na pewne kompromisy bo przy standardowych korbach 40/42T i kasetach 11-42T jest dość twardo, na płaskopolskę o.k. ale nie na góry.

Kwestia nogi ;) Tam gdzie wielu wjeżdża z 51 ja mam często jeszcze 36 :) 

 

14 godzin temu, Greg1 napisał:

Grawele z napędem 1xx raczej mają sens tylko wcwersji 1x12

W sporcie schodzę do napędów 1x7, 1x8 ;) , bo  najmniej z tym kłopotu, a z twardego przekręcę,  z miękkiego przemielę  ;) , więc powiedzmy że napęd i dana konfiguacja  to już indywidualna sprawa do której każdy musi dojrzeć i dobrać w/g potrzeb. I tak, użytkuję też 2x, bo to u mnie również ma swoje  zastosowanie np w ultra maratonach szosowych na powiedzmy tysiaka, z bardzo mocną końcówa, gdzie mała tarcza i potężna kaseta się przydaje, lub w gonach o sekundy gdzie zaczyna wchodzić bardzo ciasne stopniowanie, gdzie blat jest potężny :D  a kaseta co 1 ;) 

 

Mimo to, 1x7 i 1x8 przejeżdżają u mnie  w roku najwięcej w sporcie gravelowym właśnie :D i takie 1x12 mogło by dla mnie wogóle nie istnieć ;) 

 

14 godzin temu, Greg1 napisał:

Szosy z napędem 1xx bardzo żadko występują w przyrodzie, jakieś eksperymentalne albo bardzo wysoecjalizowane, profesjonalne jednostki torowe czy czasowe.

Swego czasu było tego ;) 

klasycznie 46 i 1x6 :) 

Screenshot_20251007-173122 (1).png

Edytowane przez kaido2
Napisano
15 godzin temu, Greg1 napisał:

Szosy z napędem 1xx bardzo żadko występują w przyrodzie

Głownie ze względu na konswerwatyzm szosowców. 52 + 11-36 ma ten sam zakres co 52-39 + 11-27 - tak pi *drzwi, co całkiem niedawno było standardowym, miękkim nawet, napędem szosowym. Dzisiaj 11-36 to można na 13 rzędowej kasecie nawet kupić.

Napisano

@RabbitHood Się nie zdziw, jak za rok/dwa Dzuracze czy inne Rekordy będą mocno na 1x lansowane. Zalety jednego blatu na szosie też są. Zwłaszcza jak jakieś karbą wydziwiate ramy się upowszechnią.

Tak swoją drogą, ostatnia drama z UCI - ta na temat ograniczenia przełożeń, wynikła z tego, że SRAM ograniczony by byl do przełożenia 49/10, abo do porzucenia koronki 10t, którą to lansują od dekady. Na 49T N/W nie zrobisz, więc nie mogliby hipotetycznego napędu 1x13 w szosie oferować.

@kaido2 Po to, abyś miał przyzwoite hamulce i karbonowe koła.

Napisano
4 godziny temu, kaido2 napisał:

Kwestia nogi ;) Tam gdzie wielu wjeżdża z 51 ja mam często jeszcze 36 :) 

 

W sporcie schodzę do napędów 1x7, 1x8 ;) , bo  najmniej z tym kłopotu, a z twardego przekręcę,  z miękkiego przemielę  ;) , więc powiedzmy że napęd i dana konfiguacja  to już indywidualna sprawa do której każdy musi dojrzeć i dobrać w/g potrzeb. I tak, użytkuję też 2x, bo to u mnie również ma swoje  zastosowanie np w ultra maratonach szosowych na powiedzmy tysiaka, z bardzo mocną końcówa, gdzie mała tarcza i potężna kaseta się przydaje, lub w gonach o sekundy gdzie zaczyna wchodzić bardzo ciasne stopniowanie, gdzie blat jest potężny :D  a kaseta co 1 ;) 

 

Mimo to, 1x7 i 1x8 przejeżdżają u mnie  w roku najwięcej w sporcie gravelowym właśnie :D i takie 1x12 mogło by dla mnie wogóle nie istnieć ;) 

 

Swego czasu było tego ;) 

klasycznie 46 i 1x6 :) 

Screenshot_20251007-173122 (1).png

Uff co za ulga, zacząłem czytać twojego posta i już się obawiałem że nie wkleisz jakiegoś zupełnie nieistotnego screena ze Stravy 😌

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...