Skocz do zawartości

[amortyzacja] Olej do amortyzatorów - FAQ - lepkość, zamienniki, etc.


Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem zebrać informacje na temat olejów do amortyzatorów w jednym miejscu oraz wyjaśnić niektóre terminy w tej kwestii.

Poniżej zamieszczam także tabelę porównawczą, która pomaga wybrać zamiennik dla "oryginalnych" [Fox, Manitou, Rock Shox, etc.] olejów stosowanych w amortyzacji rowerowej oraz szczegółowe karty technologiczne uznanych producentów olejów do amortyzacji.

Czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy porównywaniu olejów jest lepkość [viscosity] zapisywana według standardu ISO w postaci: cSt@40C / cSt@100C / VI. Do wstępnego wyboru zamiennika i porównania olejów wystarczy pierwsza wartość w tabeli [cSt@40C].
W niektórych kartach technologicznych można znaleźć także inną jednostkę lepkości: mm2/s.

1 Centistoke [cSt] = 1 Square Millimeter Per Second [mm2/s]

Podczas wyboru oleju warto również zwrócić także uwagę na inną wartość: współczynnik lepkości [viscosity index = VI], który wskazuje wpływ zmiany temperatury na lepkość oleju.

Niski współczynnik lepkości oznacza stosunkowo dużą zmianę lepkości wraz ze zmianami temperatury. Innymi słowy, olej staje się bardzo "rzadki" w wysokich temperaturach i niezwykle "gęsty" w niskich temperaturach.

Wysoki współczynnik lepkości oznacza stosunkowo niewielkie zmiany lepkości w szerokim zakresie temperatur. W praktyce: im większy współczynnik lepkości [VI], tym bardziej jednolite i spójne tłumienie podczas dużych zmian temperatury.

Wysoki współczynnik lepkości szczególnie ważny jest w tylnych amortyzatorach gdzie, ze względu na charakterystykę pracy tylnego zawieszenia, olej pracuje w wysokich temperaturach.
W przednich amortyzatorach zazwyczaj skoki temperatur są mniejsze, co nie oznacza, że współczynnik lepkości nie ma tutaj znaczenia, np. podczas jazdy w niskich temperaturach.

Weight Oil vs. Viscosity.
W wyborze oleju nie należy sugerować się lepkością [oil weight] oleju według standardu SAE [society of Automotive Engineers], która najczęściej widnieje na etykiecie w postaci np. 2,5W, 7wt, etc.
Np. olej do amortyzatorów 7wt jednego producenta może mieć taką zbliżoną lepkość [viscosity] do oleju 10wt innego producenta:

Fox Suspension Fluid 7wt - 31.82 cSt @ 40C
Red Line Suspension Fluid 10wt - 30.40 cSt @ 40C

 


Tabela porównawcza olejów
PVD-ISO-Viscosity-Data.gif





Motorex Racing Forks Oils
Motorex%252520Racing%252520Fork%252520Oi
Motorex%252520Viscosity%252520Numbers.jp





Motul Fork Oil Factory Line
Motul%252520001.jpg
Motul%252520002.jpg






Silkolene Pro RSF
Silkolene%252520001.jpg
Silkolene%252520002.jpg





Red Line Synthetic Suspension Fluids
Red%252520Line%252520001.jpg
Red%252520Line%252520002.jpg





Tabela mieszania olejów Motorex
Viscosity%20Blend%20Chart.jpg


c.d.n.

 

 

 

 

edycja by mrmorty:

 

bardzo przydatny może być kalkulator mieszania olejów.

Pomoże nam gdy np mamy dwie butelki oleju motul 5W i 10W i chcemy  uzyskać olej do marcoków który przy gęstości 7,5 W ma bardzo niski współczynnik lepkości (bodajże 26 cst).
http://www.lubebase.com/cgi-bin/graph/calculate-blending-vg?desired_vg=26&visc1=22&visc2=46

 

dodatkowo wygrzebałem w sieci tabelkę z nowymi pozycjami:
 

https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota :) Fajnie, że Ci się chciało :D

 

Uwaga ode mnie: jeżeli jest jakiś producent oleum. który NIE podaje fiszki tzn. karty technicznej to proponuję NIE kupować takiego oleju. Kiedyś kupiłem w ten sposób Mobila Multigrade i amortyzacja zaczęła pracować tak jak by chciała a nie mogła co było naprawdę nie fajne :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm staram się to ogarnąć, czyli zależy mi żebym miał w amortyzatorze olej o jak najniższej lepkości nie patrząc na współczynnik lepkości czy poprostu nie opierać się przesadnie na oznaczeniu współczynnika lepkości? Ale co zrobić jeżeli nie ma tych oznaczeń jest tylko przykładowe 5W?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota :thumbsup: nie wiedziałem że przy tych samych oznaczeniach WT są aż takie duże różnice w lepkości.

 

W tym sezonie wymieniałem olej w swoim RS'ie i wlałem olej Yamalube i szczerze mówiąc nie czuję różnicy więc chyba trafiłem ;) Niestety nigdzie nie mogę znaleźć lepkości podanej w jednostkach cSt dla olejów Yamahy?

 

Ciekaw jestem również jaki jest "margines błędu" tzn. przy zmianie ilu jednostek cSt odczuwalna jest różnica w lepkości np. olej Rock Shox 15W ma 42.80 cSt @ 40C to jaki olej mogę użyć +/- aby nie odczuć różnicy w lepkości. Bo trafić olej który ma dokładnie 42.80 cSt @ 40C innej firmy niż RS nie będzie łatwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

XCR w lewej goleni ma sprężynę którą czasem można wyjąć, wyczyścić i przesmarować a w prawej goleni znajduję się kartusz olejowy który to jest nierozbieralny. Oczywiście można go wyjąć i przesmarować ale tylko zewnętrznie co może zapobiec osadzaniu się rdzy.

Z tym bym się spierał :036: Ten kartusz można bez problemu otworzyć, a nawet napompować (od spodu ma wentyl schroeder'a). Nie wiem w jakim stopniu jest rozbieralny, ale przypadkiem (w zapędzie czyszczenia) otwarłem ten element i wyciekło mi trochę oleju. Opisałem to zresztą jakiś czas temu na tym forum. Teraz w planach mam wymianę oleju na rzadszy, żeby amortyzator stał się czulszy.

 

Wracając do tematu, czy można bezpiecznie mieszać oleje różnych producentów? Mam gęsty olej Castrol (kupiony w celu smarowania) i chciałbym wymieszać go z lekkim motorexem (2,5W) aby otrzymać odpowiednią gęstość dla mojego marcocha opierając się na podanych tabelach. Jest to bezpieczne, a może lepiej nie ryzykować i mieszać jednego producenta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Fotka dla niedowiarków , że trzeba dbać o swojego amorka.Pacjent rock shox reba sl.Pełny serwis amortyzatora.Przebieg nieznany.Rocznik 2009. Brak oleju w dolnych lagach, powinno być 10ml. Komora powietrzna oleju brak, powinno być 5ml.Przez przypadek zlałem olej z komory motion control w celu sprawdzenia ubytku.Na pierwszy rzut oka super olej czysty bez drobinek metalu jak zwykle bywa.Pozostawiony na 1 dzień .....

post-151198-0-99506800-1363213779_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

Żaden z nich. Mają zupełnie inne parametry. Choć znam przypadki zalania Motorexem 10W z pozytywnym skutkiem ( znaczy -amorek jakoś działa- dotyczy modeli Open Bath)

Jedyną alternatywą o praktycznie takich samych parametrach jest Torco RSF Medium. Ewentualnie Silkolene Pro RSF 10wt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • Mod Team

Dodam od siebie:
Oleje Repsol - mało znany produkt wśród rowerzystów i serwisantów rowerów. Na tę markę zwrócił mi uwagę pewien pan serwisujący amortyzatory w motocyklach.
Producent nie zamieszcza info o lepkości w konkretnych temperaturach na etykiecie. Jest tylko 5W i 10W.

Znalezione na stronie producenta:

 

Olej Repsol Fork Oil 5W
100 stopni Celsjusza cSt 4,9

40 stopni Celsjusza cSt 22

 

Olej Repsol Fork Oil 10W

100 stopni Celsjusza cSt 8,3

40 stopni Celsjusza cSt 46

 

 

Porównując parametry Motorexa 5W i Repsol 5W widzimy  że różnice lepkości nie są tragicznie wielkie. Gorzej wypada olej o gęstości 10W - tu Motorex zdecydowanie wygrywa.

Olej o gęstości 5W z powodzeniem zastosowałem jak i w swoim, tak i w serwisowanych amortyzatorach Manitou kolegów gdzie producent zaleca oleje o gęstości 5W.
Cena za litr to ok 30 zł - zostaje na wiele serwisów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Sorry stary ale na wróżkę to musiałbyś poczekać do ok 01:00 na TVN

nie wiemy co za wideł i jaki ma dedykowany olej? Jaki masz tłumik?

Ja z góry zakładam że jest to widelec do XC/AM więc raczej będzie to oleum 5W, ale co z tego skoro producent postarał się mocno ukryć informację o lepkości swoich olei, a na stronie głównej raczy napisać tylko że do amorków ma oleje o wartości 5W i 10W o wysokim współczynniku lepkości bez info o cSt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co powiecie o olejach Valvoline? Z karty charakterystyki wynika że prawie idealnie pokrywa się 5W i 15W RS z Valvoline. Mój amior szału nie robi bo to RS Dart 2 z blokadą dlatego chciałem zaoszczędzić na oleju, ten kosztuje 29zł/litr.

A na dodatek 5W ten do tłumiąc ma wyższy indeks lekkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

W kwestii Darta, to akurat nie odczujesz żadnej różnicy zmieniając oleje. Siedzi tam najprostszy z możliwych tłumików pozwalający na blokowanie skoku.
Na Twoim miejscu przeszedłbym się do serwisu/sklepu gdzie ludzie grzebią przy quadach lub motocyklach i poprosiłbym o 100 ml oleju. Taka ilość w zupełności wystarczy.
Mam też jeszcze jeden zestaw który mógłby poprawić pracę Twojego widelca - odezwij się w priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używałem , kilka lat w Epiconie 80w i 5w (pełny serwis z 2,3 razy) , dokupiłem teraz 15w do reby. Bardzo przystępne ceny. Rebę mam nową więc oleju w tłumiku nie wymieniałem na razie. Ja ze swojej strony polecam. Bardzo zbliżone wartości lepkości oleju do fabrycznego oleju Rock Shock.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Mod Team

Wg zaleceń po 150 ml na goleń oleju sae7,5W. Naród twierdzi, że najlepiej widelec pracuje na oryginalnym oleju, ale patrząc na jego parametry to jestem innego zdania. Przynajmniej tak nakazuje logika. Przejdż się do serwisu gdzie naprawiają motory może odkupisz 300 ml Motorexa lub Motula.

Ja z kolei używam we wszystkich już widelcach Repsol. Tyle że firma nie produkuje oleju 7,5W więc swój uzyskałem drogą mieszania 5W i 10W.

Dziś była pierwsza jazda, ale niestety po płaskich leśnych ścieżkach, więc nie będzie miarodajna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...