Skocz do zawartości

[kupno roweru] Zmiana MTB na fitness / gravel lub konwersja


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 

Mam ogromny dylemat i proszę i poradę .

W zeszłym sezonie kupiłem Meride mtb big Nine - zmieniłem siodełko , lekko podwyższyłem kierownicę i zmieniłem opony na 2,0 semi slick . Jedzi mi się bardzo wygodnie ( praktycznie 90% po mieście ) ale za wolno - dużo energii kosztuje mnie jazda ok 19km/h nie mówiąc już i większych prędkościach .

i tak się zastanawiam czy kupić zestaw do konwersji na elektryka za 4k ( jazda z najsłabszym wspomaganiem ) czy raczej zmienić na normalny coś w stylu trek FX 3 

Zależy mi na komforcie i szybkiej jeździe ( nie wiem jak to będzie bez amortyzatora a krawężników nie brakuje )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomijając zakup MTB do miasta, trzeba więcej jeździć.

20 km/h po asfalcie to na spokojnie można 16 kg fullem pojechać z otwartym zawieszeniem. Chyba ze mówimy o średniej, ale w mieście przy częstych zatrzymaniach/hamowaniach to różnie może być. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak chodzi mi o średnią prędkość , stałą prędkość to różnie raz 18 raz 25 ale kosztuje mnie to dużo wysiłku ( pomijam fakt że zaraz 40 na karku i jedyny mój ruch to rower i kondycja już nie ta ) generalnie wystarczy mi żeby stałą prędkością jeździć 25km/h tylko żeby było lżej 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano.

Weź pod uwagę, że taki fitness/gravel z racji dużo węższych opon jest bardziej podatny na  snejki (krawężniki, dziury w asfalcie, czy w lesie korzenie) i uszkodzenia opon. Zatem jak nonszalancko sobie będziesz podjeżdżać pod krawężniki jak na góralu ... to więcej będziesz prowadzić niż jeździć. 😉

Komfort też leci na łeb.

Ale będzie szybszy. Na tyle na ile sam mu pozwolisz.

To kompromisy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wjedziesz fitnessem na szutrowkę, ale jak chciałeś jeździć szybciej, to kierownice trzeba było obniżyć, a nie podwyższyć. Fitness będzie miał ciut cieńsze opony i może szerszy wybór szybkich przełożeń, ale może dać jeszcze wyższą pozycję. Kluczowa jest aerodynamika. Pozycja i też strój. Czym szybciej tym bardziej to się liczy. Jak przełożeń ci nie brakuje, to mostek w dół, lycra i napieraj. 
Ja ma teraz DSX1 czyli taki fitness. W lesie super. Na drodze 30 idzie trwale, a przedwczoraj jechałem po płaskim ponad 42, ale to już w trupa, może 800 metrów. Jestem ponad 15 lat starszy. 

Edytowane przez Wojcio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 40tce na karku  nie myśl o elektryku . Chyba że twoja jazda jest typowo transportowa tzn chcesz szybko i wygodnie dojechać do pracy albo jesteś kurierem . Wtedy e-bike ma sens . Nie wiem czy gravel albo fitnes jest najlepszym wyborem do miasta . Gravel ma baranka co nie będzie najwygodniejsze , fitnes będzie miał  szosowy napęd i  geometrię  i cienkie opony. To są rowery wycieczkowe , wyprawowe , rekreacyjne ( co nie znaczy spacerowe ) .

Patrzyłeś na crossy ? Pozycja nieco bardziej komfortowa , geometria łagodniejsza niż w fitnesie , uniwersalny napęd , amor , opony podobne jak w gravelu tzn szersze niż w fitnesie . Cross to dość uniwersalny rower . Owszem na dłuższych odcinkach z dobrą nawierzchnią i na gravelu i na fitnesie pojedziesz szybciej ale tak naprawdę prędkość czy to chwilowa czy średnia zależy dużo bardziej od kondycji niż od roweru .

Edit - rozpisałem się , a nie popatrzyłem na tego Treka FX . Jest ok . Ten drugi w sumie też . A może spróbuj do swojej Meridy dać cienkie , ,,asfaltowe " opony ? Koło 29" i 28" to taka sama obręcz więc możesz założyć opony takie jak w gravelu czy crosie . Chyba że twoje obręcze są bardzo szerokie .

Edytowane przez WaGiant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak BTW to trza byłoby zrobić krótki wpis na forum który by się obowiązkowo pokazywał każdemu nowo zarejestrowanemu userowi:

"Chcesz kupić "górala" to się dobrze zastanów, bo jeśli nie wiesz co robisz będziesz żałował"

Tak się kiedyś zastanawiałem ilu ludzi w kraju zniechęciło się samych do rowerów przez to, że ich pierwszy (albo pierwszy po długim czasie) rower to ciężki MTB z kotwicą który po kilkunastu kilometrach ich przeorał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze im więcej czytam tym mniej wiem 😅 na pewno temat elektryka sobie na razie odpuszczę . Jeżdżę rekreacyjnie trasy ok 40-50km ( w zeszłym sezonie - podkreślę że to był mój pierwszy sezon po 20 latach siedzenia na dupie ) chętnie bym chciał robić dłuższe trasy i pokonywać je z jak największą prędkością ( mam z tego fun ) więc zależy mi na prędkości ale również komforcie - baranek u mnie odpada taka pozycja na pewno mi nie siądzie . A myślałem o gravelu z płaską kierownicą ( lub coś w tym stylu ) żeby czasem wjechać do lasu a w mieście jak wjadę czasem w jakąś dziurę od razu żeby mi się koło nie rozleciało 😅 dlatego opona powinna być cieńsza niż w mtb a szersza niż w szarówce - najchętniej kupiłbym rower używany ok 2 k ewentualnie max 3k

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zrobiłem niewielką trasę po mieście, wywaliłem przedłużke na d kierownicy i fakt trochę szybciej , ale za to poślad boli :) nie wiem czy w tej pozycji musiałbym zmienić siodełko a kupiłem bardzo wygodne dostosowane do rozstawu moich bioder ( ale kont nachylenia 60 stopni ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, siara_nh napisał:

W zeszłym sezonie kupiłem Meride mtb big Nine - zmieniłem siodełko , lekko podwyższyłem kierownicę i zmieniłem opony na 2,0 semi slick .

Jaki tam masz napęd w tej Meridzie (wielkości zębatek korby i kasety)? Jest kilka wersji pod nazwą Big Nine. 

Jaki model opon konkretnie założyłeś? Bo samo określenie "2.0 semi slick" szybkości nie gwarantuje. W to określenie może się łapać zarówno Schwalbe Furious Fred (wyczynowa, bardzo lekka i szybka, około 360 g) jak i Schwalbe Energizer Plus Tour, czyli pancerny, turystyczny kloc o wadze ponad 1 kg sztuka. Odczucia z jazdy na tych oponach będą skrajnie różne, a różnica w masie roweru to będzie około 1.5 kg. 

Opona rowerowa Schwalbe Energizer Plus Tour 28x2,0 - 9-29302823 - 13175373390 - Allegro.pl

Opona Schwalbe Furious Fred 29x2.00 LS Addix Speed | Części \ Opony i dętki \ Opony Części \ Opony i dętki \ Opony 29" Schwalbe | 11600075.03 | Sklep z częściami rowerowymi (bikefast.pl)

Ciekawą propozycję szybkiej i lekkiej opony tego typu, a jeszcze w rozsądnej cenie ma Continental:

Opona Continental Terra Hardpack SW 29x2.0 zwij. - CO0150565 - 13864834639 - Allegro.pl

Całkiem budżetowo to może jakaś Kenda:

OPONA KENDA K-1185 PIEDMONT 50-622 (700X50C) 30TPI - OP-2850K1185 - 13652178665 - Allegro.pl (ma też węższe wersje).

 

 

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutki przód i tył to altusy 3x9 ale jaka wielkość tych zębatek to nie mam pojęcia 

opony to continental double fighter III

 

Teraz grubo się zastanawiam tak kolega wyżej radził nad crossem ( te które przeglądałem ważą ok 13kg ) tylko czy zrobi mi to różnicę te 2 kg ? Bo może zmienić opony na 700x40c ( tylko może to głupio wyglądać )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te opony to straszne kotwice nie mające nic wspólnego z semislickiem... 

Po zmianie na, choćby, na Piedmonty odczujesz dużą różnicę. 

21 godzin temu, siara_nh napisał:

Dziś ważyłem równe 15kg 

To który to model...? 

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt Ci nie powie ze zdjęcia czy używka ma sens, trzeba by podjechać  I obejrzeć. Zacznij od zmiany opon i poprawy formy, bo ten rower powinien ładnie pojechać po płaskim. Dziwne że waży aż 15 kg...

Możesz jeszcze zablokować amor, albo wywalić i wstawić sztywny widelec jak rower pasuje.

 

Edytowane przez NerfMe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wierzę, że któryś z tych rowerów o nieznany, stanie technicznym coś wniesie i będziesz szybszy. To nie szosy. Poza treningiem proponuję następujące kroki:

Zmiana opon na szybki model premium o szerokości 40-45 - ale niestety takie z droższych i zwijanych. To tego lekkie dętki. Kosztem odporności zyskasz na prędkości. Nie podaje modelu, bo nie znam wszystkich, ale znam z doświadczenia gigantyczną różnicę między oponami. Tu są dane. https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews

Wyczyść na lustro napęd, szczególnie łańcuch i regularnie smaruj dobrym smarem

Ubieraj się w obcisłe

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
Cytat

rozumiem że mam patrzeć na rubrykę "RP LOW" i szukać gdzie jest najmniej WAT ?

Napęd i łańcuch zawsze czyściutki , delikatnie oliwiony i tak 2 razy w sezonie robię

 

Odnośnie rowerów wyżej bardziej chodzi mi o sam sen zakupu ( zakładając że obydwa rowery są sprawne technicznie ) czy zmiana na taki rower przyniesie zacznie większe korzyści niż tylko zmiena opon ( niby 2 kg mniej - ale czy to aż tak odczuje )

 

Edytowane przez siara_nh
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...