GregoryYY Napisano 17 Września 2017 Udostępnij Napisano 17 Września 2017 Witam, może mi jakiś posiadacz piasty wielobiegowej powiedzieć, czy taki opór jak na filmiku nie jest za duży? Czytałem że przerzutki w piaście mają większe opory od tradycyjnych zewnętrznych ale czy u mnie koło nie za szybko się zatrzymuje? Dla porównania kręcę przednim kołem z porównywalną siłą i kręci się bardzo długo. Sprawdzałem napięcie łańcucha i zarówno przy napiętym jak i przy dużym luzie jest tak samo. Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 18 Września 2017 Udostępnij Napisano 18 Września 2017 Piasty wielobiegowe mają zazwyczaj większe opory ale nie aż tak. Jaki masz hamulec? Jest prawidłowo wyregulowany? Przy takim w piaście lub rolkowym krzywe przykręcenie ramienia powoduje, że hamulec ciągle trze. Do sprawdzenia też czy łożyska nie są za bardzo skręcone, lub piasta za mocno ściśnięta ramą (bywa przy źle wyregulowanych łożyskach, że mocne przykręcenie koła do ramy powoduje ściśnięcie ich i większe opory). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GregoryYY Napisano 18 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 18 Września 2017 Hamulec w piaście mam w kontrze (nie taki regulowany na kablu, tylko przykręcany kawałek metalu do ramy - rozumiem że to jest "ramię" i sprawdzę jak jest przykręcone. Ta przerzutka ma przejechane koło 50kkm i się zastanawiam, czy to nie czas na wymianę ale sprawdzę wszystko co napisałeś i dam znać. Bardzo dziękuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 18 Września 2017 Udostępnij Napisano 18 Września 2017 Czas albo na dobry serwis albo wymianę, bo widać że coś nie jest okej. Opory są spore ale nie aż takie, tutaj piasta od razu się zatrzymuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 19 Września 2017 Udostępnij Napisano 19 Września 2017 czy taki opór jak na filmiku nie jest za duży? Zbyt duży. Odkręć ramię hamulca torpedo od ramy (blacha owinięta wokół ramy). Przytrzymaj jedną ręką to ramię hamulca, a drugą ręką zakręć kołem. Jeśli ramię hamulca nie będzie stawiać dużego oporu a koło kręcić się będzie lekko, to oznacza że ramię jest krzywo przykręcone do ramy. Jeśli jest opór na ramieniu hamulca : Zdejmij koło. Złap za końce piasty, jeśli oś obraca się z oporem, to oznacza że łożyska są zbyt mocno skontrowane lub brak smaru, ewentualnie korozja. Na youtube jest film dla podobnego modelu jak zdemontować piastę. Do serwisowania piasty planetarnej potrzebny jest smar w klasie NLGI-1 lub NLGI-0 (0 jest pół płynny, stosuje się dla dobrze uszczelnionych piast) ŁT-41 jest w klasie NLGI-1 ale nie nadaje się do układów centralnego smarowania. EP-1 lub EPX-1 będzie odpowiedni. Dostaniesz w sklepie motoryzacyjnym lub smar shimanowski do piast planetarnych w sklepie rowerowym, ale cena zaporowa. Z doświadczenia wiem że EPX jest trudniej dostępny. www.sheldonbrown.com zaleca jeszcze smarowanie olejem do skrzyń automatycznych ATF (tzn zamoczenie,odczekać aż odkapie i skręcić, oczywiście shimano też wymyśliło olej , ale cena zaporowa), ale lepiej sprawdza się smar EP-1 Jeśli smar w środku piasty będzie wyglądał jak zużyty (ciapa wymieszana z wodą, korozja itp) , wyczyść piastę w benzynie. Sprawdź stan łożysk. Na olx są oferty z zamiennymi częściami, w sklepie rowerowym można zamówić, ale najczęściej unikają tych piast jak ognia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GregoryYY Napisano 20 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 20 Września 2017 Bardzo dziękuję, będe w przyszły piątek miał dostęp do roweru to dam znać co to było.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 22 Września 2017 Udostępnij Napisano 22 Września 2017 Jeszcze kilka uwag. Na filmie możesz pierwsze 10 sekund pominąć. Ta osłona plastikowo-gumowa nie musi być demontowana. Po pierwsze nie ubrudzisz się ze smaru, po drugie jak łożysko od strony napędu się rozpadło to lulki łożyska pozostaną w tej osłonie plastikowo-gumowej, inaczej wypadną. Od 10 do 30 sekundy robisz tak jak na filmie. W 30 sekundzie widać pierścień Segera. Wkładasz w szczelinę wkrętak płaski, lekko przekręcasz i pierścień zdemontowany. Łapiesz za środek piasty i ciągniesz do gór. W ten sposób masz napęd rozłożony na dwie części. Z jednej strony masz osłonę z łożyskiem i układem zapadek o raz osią. W drugiej stronie masz koło zębate z którym pracują zapadki i układ planetarny. W taki prosty sposób ma się łatwy dostęp do elementów mechanizmu w celu czyszczenia i ponownego smarowania. Składa się łatwo. Na osi jest wcięcie (pierwsza część) a w środku układu planetarnego "ząbek" (druga część), zakładając układ planetarny na ośkę trzeba wcelować "ząbek" w wcięcie. Wszystko wchodzi bez użycia siły. Ps. Film pokazuje jak z napędu torpedo zrobić napęd z wolnobiegiem. Można wtedy zastosować hamulce v-brake. Łożyska zapadki i układ planetarny smaruje się umiarkowanie. Jak wszystko będzie pokryte grubo smarem to nie będzie działać jak należy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cotynato Napisano 10 Września 2019 Udostępnij Napisano 10 Września 2019 Witam! Czy rozwiązałeś problem dużego oporu koła ? Pytam, ponieważ mam identyczny przypadek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.