Skocz do zawartości

[Kompatybilność napędów] Temat do dyskusji, zadawania pytań, etc.


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, kupiłem rower który ma tylną przerzutką 105 11 rzędową z kasetą 11-34 do tego manetka 105 na płaską kierownicę. Wrzuciłem do tego korbę GRXa 600 1x11. Chcę mieć takiego "gravela" z szosowymi przełożeniami i prostą kierownicą. Jedyne co mnie martwi to brak sprzęgła w tylnej przerzutce (shadow rd+ chyba to się tak nazywa?) jak będę chciał pojeździć po bardziej dziurawych drogach. I tu moje pytanie, czy mogę zastąpić przerzutkę 105 np GRX 810. GRX ma sprzęgło, jest 11 rzędowy no i jest do kaset 11-34. I czy będzie ta przerzutka działać z manetką 105? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, 

chciałbym wymienić swoją korbę 3 rzędową na 1 rzędową.

Nie jestem pewny kompatybilności, ale z tego co wynika to trzeba patrzeć na specyfikację korby ile obsłuży przerzutek tylnych.

Jestem amatorem, coś tam grzebie w rowerze więc jakieś zdolności manualne mam ale nie mam doświadczenia w modyfikacjach.

Specyfikacja:

Kross level A6 2013

Rok modelowy: 2013
Liczba biegów: 27
Rozmiar koła: 26"
Napęd: 3x9
Tylna przerzutka: SHIMANO SLX
Przednia przerzutka: Shimano Acera M390
Manetki: Shimano Alivio M430, 9 biegów
Dźwignie hamulca: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczne)
Hamulce: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
Mechanizm korbowy: Shimano Alivio M430 Octalink 44/32/22T
Suport: Shimano Alivio BB-ES25 Octalink
Kaseta: Shimano Alivio HG30-9 11-32T
Łańcuch: Shimano HG53
Piasta przód: Shimano RM475 32H
Piasta tył: Shimano RM475 32H
Obręcze: WTB SpeedDisc i19 32H

 

Chciałbym niewielkim kosztem zrobić ta modyfikację.

Macie jakieś propozycje?

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Każda korba obsługuje tylko jedna przerzutkę tylną.

Jak już się decydujesz na radykalne posunięcie 1x z napędem 9sp ważne jest odpowiednie dobranie przedniej zębatki, żeby się jakoś jeździło. Generalnie te napędy są do kaset o dużej rozpiętości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sznib napisał:

Każda korba obsługuje tylko jedna przerzutkę tylną.

Jak już się decydujesz na radykalne posunięcie 1x z napędem 9sp ważne jest odpowiednie dobranie przedniej zębatki, żeby się jakoś jeździło. Generalnie te napędy są do kaset o dużej rozpiętości.

 

Z reguły jeżdżę na tej 2 po środku, więc szukałbym w podobnej ilości.

Polecisz coś?

 

@Sobek82

Myślałem o tym ale moja jest krzywa, musiałbym zobaczyć czy blat czy całość jest krzywa 

Ale chcę też hollowtec, zajeździłem 2x suporty bo mało nie ważę i często cisnę pod górkę wstając z roweru i cisnę na maxa w SPD. 

Edytowane przez Abyss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.03.2024 o 16:40, Kuzuki napisał:

Wrzuciłem do tego korbę GRXa 600 1x11. Chcę mieć takiego "gravela" z szosowymi przełożeniami i prostą kierownicą. Jedyne co mnie martwi to brak sprzęgła w tylnej przerzutce (shadow rd+ chyba to się tak nazywa?) jak będę chciał pojeździć po bardziej dziurawych drogach. I tu moje pytanie, czy mogę zastąpić przerzutkę 105 np GRX 810. GRX ma sprzęgło, jest 11 rzędowy no i jest do kaset 11-34. I czy będzie ta przerzutka działać z manetką 105? 

Będzie działać, ale przetestuj aktualną przerzutkę 105. Mam taką w gravelu z napędem 2x11, nie czuję potrzeby zmiany a na początku też zakładałem że będzie konieczna. Sprężyna jest wystarczająco mocna na moje potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@olo850
No facet w sklepie mnie nastraszył trochę, że bez tego sprzęgła jest szansa, że po najechaniu na dziurę przy większe prędkości łańcuch może spaść mimo tego, że z przodu jest zębatka narrow wide. I tak pomyślałem, że lepiej zapobiegać niż leczyć i nie będę czekał aż mi spadający łańcuch rozwali ramę, koło czy coś innego. W każdym razie dzięki za odpowiedź, chciałem się upewnić co do kompatybilności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje pytanie można w sumie podciągnąć pod kompatybilność. Nigdy nie miałem roweru z kozą, pierwszy gravel w moim życiu złożony, z 1000km już pojeżdżony, o wrażeniach założę osobny temat, bo jestem ciekaw takowych u innch, ale pytanie o korbę GRX 1x12 40T i jej linię łańcucha (zmieniłem od razu z 40T na 38T od Specialities). Jakoś nie sprawdziłem wcześniej, ale zaraz po wyjęciu z pudełka zdziwiłem się, że to ta sama korba co 1x11, 2x11 i 2x12, a różnica to po prostu blaty, w wypadku 1x ten mnniejszy nie jest zamontowany. Optymalizacja kosztów, ok. ale jak zobaczyłem linię łańcucha zaraz po założeniu to się przeraziłem. Niby podana 49,7 to nic nadzwyczajnego, ale po złożeniu wypadała gdzieś na 3cim biegu licząc od dołu. Piasta oczywiście 142mm. Przekos na 51ce był przerażający, jakość pracy i dżwięki wydawane jak zażynanej świni. Kręcąc w tyl łańcuch czasem spadał. Masakra, wiadomo 51ka robi swoje w naciągu i przekos bardziej daje po dupie niż na mniejszych kasetach, ale i tak nie rozumiem jak projektantom coś tak głupiego przyszło do głowy. Wyjąłem korbę retro XT z 1992 i tam najmniejszy blat zamontowany był na długich 12mm śrubach/kominach z podkładkami 5.25, więc użyłem tego setu, by sprawdzić jak się zmienia sytuacja, i powiem szczerze od razu po problemie. Na fotce nie widać ale rama ma miejsca dużo na takie przysunięcie, weszła by i 42ka. Linia łańcucha wypada teraz w środku kasety, bezproblemowo się jeździ i na 10ce i na 51ce. Dotoczyłem inne podkładki o większej średnicy 16mm by większą powierzchnią siadł blat na ramionach i wszystko teraz gra, można kręcić w tył dowoli, zmiana przełożeń bezproblemowa, "ostre" mam wrażenie zęby nowej 38ki się szybko dotarły i teraz całkiem cicho to też działa.

I tu pytanie czy ktoś tu używa takiego zestawu GRX 40x10/51 i czy tak jeździ dłużej? Oczywiście to nie poprawia absurdalnej lini łańcucha, ale może to o tą 38kę Specialities i jej zęby chodzi, a z oryginalnym 40T chodzi to ciszej/lepiej ? Nie sprawdzałem tej 40ki, bo od razu chciałem jako nową odsprzedać - no właśnie jak coś do sprzedania 😉

20240323_143158.jpg

20240323_143139.jpg

Edytowane przez Mentos
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale żeś tych podkładek nawalił. Jak zrzucisz łańcuch na najmniejszą zębatkę 10t i zaczniesz kręcić do tyłu to łańcuch chce wskoczyć na wyższą zębatkę 12t, pewnie jak jest na zębatce 12t i nadal kręcisz do tyłu to łańcuch próbuje wskoczyć na zębatkę 14t. Z tym przesuwaniem linii łańcucha nie ma co przesadzać bo przy normalnym pedałowaniu do przodu szlifujesz łańcuchem sąsiednie zębatki na grubość i to te które najczęściej używasz, czyli w zakresie najmniejszych w kasecie 12,14,16,18t. 

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompletna bzdura, nic nie przeskakuje kręcąc w tył na 10 czy 12ce, a linia łańcucha jest właśnie idealna bo wypada dokładnie w środku kasety, no i nie "nawalił podkładek" bo podkładka jak napisałem jest per gniazdo słownie jedna. Zarówno ta ze starej korby XT o grubości fabrycznej 5.25mm użyta do sprawdzenia, jak i ta szersza (nie grubsza!) dorobiona. Próbowałem też z podkładkami z korby podobnej, ale o rok młodszej bo tam był inny alu blat najmniejszy i podkładki 4mm, jednak po testach z podkłądką 5.25 pracuje to jeszcze lepiej.

Ale pytanie nie było do kogoś kto będzie mi teoretyzował i pisał "pewnie jak..." bo teoretyków to można w necie na pęczki znaleźć, a do praktyka, kogoś kto jeździ na secie oryginalnym Shimano 40x10/51 i jego odczuciach na najmiększych biegach, ewentualnie kogoś kto ma set jak ja z 38ką Specialities, no ale to mało prawdopodobne.

Edytowane przez Mentos
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

What???? Że zacytuję -"podkładek nawalił", "pewnie jak kręcisz w tył...". A więc nic nie wnosisz do tematu/pytania tylko se teoretyzujesz, na dodatek masz jakieś dziwne rozumienie słów. Jak nic konstruktywnego do powiedzenia nie masz poza " nie doświadczyłem o co pytasz, nie znam się - ale się wypowiem" to lepiej po prostu nic nie mów. 

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym zamienić miejscami korby z dwóch rowerów w jednym jest SLX FC-M660 z jedną zębatką(https://si.shimano.com/ko/pdfs/ev/FC-M660-2790/EV-FC-M660-2790C.pdf), w drugim Deore FC-M590 z 3 zębatkami (https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/FC-M590-2926/EV-FC-M590-2926B.pdf). Z tego co widzę chyba obie mają tę samą linię łańcucha 50mm i ten sam rozstaw otworów do montażu zębatek, ale same zębatki wyglądają inaczej, w m660 jest jakaś dziwna stalowo plastikowa, czy da się je przełożyć? Oczywiście same korby, zębatki zostałyby przy tych rowerach przy których aktualnie są? Zależy mi na tym bo mają różne długości jedna 170 druga 175.

Edytowane przez michalab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...