Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

rok temu kupiłem sobie pierwszy od bardzo dawna rower - MTB Trek Procaliber. 6
Trochę się wkręciłem, przejechałem około 5 tys km, na trasach głównie 50-100 km.

Rower jest generalnie super, jeździ się na nim jak na krążowniku co ma wady i zalety.
Zalety ma na maksymalnie 20% z moich tras kiedy jadę po lesie po jakiś niepewnych ścieżkach, wady na wszystkich pozostałych fragmentach - jest wolno i trochę ociężale:)

Jeżdżę tylko rekreacyjnie, żadnych wyścigów, na tych trasach 20 km/h średnio to nie przekraczam.

Chętnie spróbowałbym czegoś szybszego/ lżejszego/ zwinniejszego.
Optymalnie aby mi zastąpiło MTB przy moim stylu jazdy - jednak nie jestem pewny czy to możliwe.

Jeżeli nowy zakup jednak mi nie podejdzie to po prostu sprzedam ze stratą - raz się żyje, oczywiście nie chcę wyrzucić ciężko zarobionych monet w błoto, jednak z drugiej strony za długo o tym myślę, aby wreszcie po prostu nie spróbować.

Chciałbym wypróbować rower gravelowy, który spełnia jak najwięcej z poniższych założeń:
1. Zdecydowanie bardziej terenowo / przygodowy niż wyścigowo szosowy.
2. Aluminiowy.
3. Możliwi niska waga - w tym przedziale cenowym to widzę, że około 10 kg to już jest nieźle.
4. Możliwie dużo punktów montażowych.
5. Możliwie szeroki prześwit na opony z możliwością założenia bez problemu błotników na okres jesienno-zimowy.
6. Napęd 1x, teraz mam taki i jest dla mnie super, zarówno f**kjonalnie jak i wizualnie.
7. Możliwa szeroka sieć serwisowa, dostępność części, uniwersalność stosowanych rozwiązań. 
8. Większe szanse na odsprzedać jeżeli jednak uznam, że to nie to.
9. Rower ma mi się podobać z wyglądu - stąd moje wstępne propozycje:)
8. Cena: maksymalnie około 11 tys, bardzo chętnie mniej:)

Po wstępnym rozpoznaniu rynku biorę pod uwagę:

1. Trek Checkpoint ALR 5:
https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-na-wyprawy/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/41640/
Cena: 11 tys i widzę, że sklepy są mało skłonne coś zbić.
Wydaje mi się, że spełnia wszystkie moje wymagania poza prześwitem na opony + nie jestem przekonany czy to dobry stosunek jakość/cena = ile dopłacam za markę.

2.  Canyon Grizl 6 BY
https://www.canyon.com/pl-pl/rower-gravel/przygoda/grizl/al/grizl-6-1by/3716.html?dwvar_3716_pv_rahmenfarbe=R075_P06
Cena: 7.7 tys
Tu gorszy osprzęt, niższa cena (zniknęły od jakiegoś czasu wersje 7 i 8 jedno-blatowe), ale z wyglądu super, najszersze opony, boję się jedynie, że w praktyce serwisy okoliczne będę kręcić nosem przy serwisowaniu, nie potrafię ocenić ile tam jest niestandardowych rozwiązań.

3. Merida Silex 700.
https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4878-6512/silex-700-25
Cena: myślę, że za około 10 tys do kupienia.
Na stronie ta geometria wydawała mi się dziwna, jednak dziś przymierzałem się do Silex 400 (zakładam, ze to ta sama rama) i ten rower na żywo wyglądał bardzo atrakcyjnie, wydawał się też lekki.
Ewentualnie jako alternatywa Silex 400 - za 6.5 tys dzisiaj mi proponowano ale nie ma jednego blatu tam.

Wszelkie komentarze co wydaje się sensownym wyborem w kontekście moich założeń, wskazanie gdzie może moje założenia są błędne, gdzie mi coś umyka - bardzo docenię.

Naoglądałem się filmów na youtube oczywiście ale nie ma ich wcale tak wiele aby z tego coś sensownego wywnioskować. Sprzedawców słucham z uwagą, jednak oczywiste jest, że każdy ciągnie w swoją stronę.

Bardzo dziękuję za wszelkie komentarze:)

Pozdrawiam,
Arek

  • Mod Team
Napisano

Dlaczego nie karbon ?  Droższy, ale lżejszy... Abstrahując od tego, że 11 k za alu to według mnie już gruba przesada (ostatnio w moich oczach tym większa, że nawet niektóre motocykle są tańsze).

Napisano

Cześć,

mam obraz karbonu w głowie, że bardziej poddatny na uszkodzenia i nie zamontuje bez dodatkowych kombinacji na bagażnik na dach - często używam.

Poza tym karbon to jeszcze sporo drożej...

Napisano (edytowane)

Kupisz takiego Treka, nie spasi ci i komu to potem opchniesz i za ile jak ciut poniżej albo nawet dużo mniej da się kupić ramę w plastiku? Będziesz czekał na fanboya marki czy dasz cenę typu 6 tys bo ja osobiście nawet nie wiem, czy tyle bym dał za taką używkę? Jakoś mam wrażenie, że chcesz coś kupić na alu tylko by ładnie spawy były zamaskowane imitując plastik. Po co to tak kombinować jak masa ludzi tłucze i to dosłownie plastikowe rowery w terenie i to dużo cięższe też czasem pakuje na dach auta? Szczerze przy takim podejściu kupił bym coś najtańszego jak ten Canyon i tyle. Moim zdaniem też będzie to ciężko opchnąć jak coś ale przynajmniej bazowa kwota sporo niższa.  

Edytowane przez Tyfon79
Napisano
4 godziny temu, arhetyp napisał:

Cześć,

mam obraz karbonu w głowie, że bardziej poddatny na uszkodzenia i nie zamontuje bez dodatkowych kombinacji na bagażnik na dach - często używam.

Poza tym karbon to jeszcze sporo drożej...

Może u Treka faktycznie trzeba wyłożyć sporo więcej, ale są inni producenci:

 

https://www.centrumrowerowe.pl/rowery/gravel/?price=-11000&material-ramy[343]=carbon

Troszkę tego jest, wszystko do 11 tyś.

Canyona w plastiku też kupisz :

https://www.canyon.com/pl-pl/rower-gravel/przygoda/grizl/cf-sl/

Karbonu nie ma czego się obawiać, to przecież nie jest materiał ze szkła, sam użytkuje już 3 rok bez najmniejszych problemów, a nawet jak coś, to jest to materiał naprawialny.

Każdy szanujący się serwis ogarnie każdy rower, a niestandardowe rozwiązania to chyba miały niektóre włoskie marki.  

Jak ma to być na siłę jakiś aluminiak, to nie więcej niż 6 tyś by nie dał:

https://www.centrumrowerowe.pl/rowery/gravel/?price=-6000&attr[29]=27168&material-ramy[343]=aluminium

Napisano

Tego Kellysa chciałem zobaczyć ale cieżko w okolicy.

Na papierze jednak wydaje się sporo cięższy niż Silex.

A wcale też nie tani:)

Napisano

Cześć. Zobacz sobie speca diverge E5 elite. 
Ma dwa blaty ale możesz je odkręcić i zamontować jeden jaki chcesz za nieduże pieniądze. Ja włożyłem sobie 40 i śmigam elegancko. 
Opony spokojnie do 47mm. Sporo punktów mocowań itp. 
Wg mnie nie ma sensu karbonu za kilka tysięcy więcej. Lepiej fajną torbę lub ciuch za to - w praktyce bardziej docenisz. 
Jeździmy takimi z żoną rekreacyjnie trasy 20-100km i jest super. Polecam. 

Napisano

Dzięki, Diverge waga fajna, ale też oponki trosze za cienkie, kolejna zmiana na start, szkoda mi się bawić. I porównywalny Silex 400 sporo jednak tanszy.

Napisano

Jak ma być terenowy to Silex + amor RS Rudy. W Silexie 400 z 2019/2020 r. doszło ledwie 600g wagi. Nie wiem czy te nowsze Silexy z inną geo mają widły ważące tyle samo, choć pewnie tak. A jak budżet pozwoli to karbon + amor. Sam karbon nie dodaje "terenowości" choć pod górę będzie ciut lżej.

Napisano (edytowane)

Gość ma problem na 80% czasu lżejszej jazdy wiec proponowanie amora do gravela jest co najmniej niewypałem tym bardziej jak chce zwinności i szybkości. W gravelu teronowość w tego typu modelach jak chce to minimalnie geo a reszta to opony, ciśnienie  i tyle. Karbon też będzie wartością dodaną ale jak ktoś wyraźnie nie chce to się nie wciska mu w brzuch bo to nie ma sensu. Sam musi do pewnych wniosków dojść. 

Edytowane przez Tyfon79
Napisano

Gość ma taki sam problem jak miałem ja, jeżdżąc całkiem zwinnym fullem na szybkich oponach. Amor w gravelu jest najlepszym rozwiązaniem dla zachowania możliwości jazdy w terenie przy znacznie lepszych wrażeniach jazdy po asfalcie.

Napisano
W dniu 11.05.2025 o 07:43, arhetyp napisał:

Cześć,

mam obraz karbonu w głowie, że bardziej poddatny na uszkodzenia i nie zamontuje bez dodatkowych kombinacji na bagażnik na dach - często używam.

Poza tym karbon to jeszcze sporo drożej...

To luknij na giant revolta....no i jednak szedłbym w napęd 2x10, 2x11 jak chcesz szybciej szczególnie na płaskich przelotach.

Napisano

Looknę na Gianta, podejdę do sklepu, tym bardziej, że teraz jest nowy Revolt.

Co do Silexa i arguementu wagi to ja go nie widzę akurat patrząc na oficjalne dane - czy karbon czy alu to jest około 10 kg.

Po tych wszystkich odpowiedziach (za które bardzo dziękuję) klaruje mi się natomiast inne pytanie:

Czy warto dopłacać do silex 700 względem silex 400, to w praktyce ok. 6.5 tys. lub 10 tys. czyli dopłaca się 50% właściwie, sporo:

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4879/silex-400-25
https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4878/silex-700-25

Zakres napędu właściwie taki sam, 1x vs 2x i gorszy osprzęt, ale czy aż tak istotnie?

Pozdrawiam,
Arek

Modyfikuj wiadomość
 
Napisano

Imho 6 lat temu nie miało to sensu, dzisiaj też nie ma. No chyba, że koniecznie musisz mieć to 1x. 

Reszta to zapewne lepsze koła i tarcze hamulcowe ale przy tej różnicy w cenie to można sobie zamówić jeszcze ciekawsze. 

Jak już to lepiej dopłacić do modelu 4000, gdzie jest karbonowa rama i po prostu będzie lżejsza baza na ewentualny upgrade.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Cześć,

temat w toku nadal:)
To dla mnie sporo kasy, nie chcę żałować a mam na czym jeździć na co dzień więc presji nie ma.

Trochę pochodziłem po sklepach i podotykałem/ karnąłem się:)

Moje spostrzeżenia:

1. Merida silex 700, chyba to wydaje mi się całościowo najsensowniejszy zakup - super osprzęt (pewnie lepszy niż nawet potrzebuję), opona 45, karbonowa sztyca - choć nie wiem ile ta meridowska warta, jedyne co mi się nie podoba to nie zamleczone fabrycznie opony i jednak nie takie dobre warunki gwarancyjne jak konkurencja. Karbon osobiście nie widzę sensu w tym modelu, wagowo może z 400 gram różnicy. Lżejsza wydaje się niż giant revolt.

2. Oglądałem gianty revolty, aby był jeden blat musi być dopiero advanced 1 apx co już wychodzi poza mój budżet, na plusy zamleczony, opona wchodzi 5.3, giant wydaje mi się jednak bardziej ugruntowaną marką niż merida - moze się mylę, na minus - hmm, z wyglądu nie przekonuje mnie ten rower, choć wiem, że ma wielu zwolenników.

3. Trek checkpoint, z wyglądu, malowanie sztos, mocowania - najlepsze na rynku, cały osprzęt bontrager i serwis trek na plus, tyle, że ten rower wydaje mi się taki bardziej w stronę szosy niż powyższe merida i giant. Ja jednak przychodzę z mtb i chcę mniejszy szok przeżyć. Wydaje się odrobinę lżejszy niż merida, ale to juz mała różnica.

4. Jeszcze zobaczę cannondale topstone 1 apex - wydaje się sensowną alternatywą ale nie mogę się doszukać ile waży.

5. Canyona Grizl jednak odrzucam w tej opcji dystrybucji.

Podsumowując - serce mówi, bierz silexa 700, rozum - czy na pewno to będzie taka jakoś jak Trek, na którą aktualnie nie narzekam:)

I pytanie jeszcze - jak jeden blat to sram czy grx czy bez różnicy?

Co jeszcze ciekawe, sprzedawcy nie wiedzą dokładnie ile ważą rowery, które sprzedają, widzę, że dane na poczekaniu na czują wymyślają w głowie. Plus - nie znam się w temacie - ale uparcie wszyscy powtarzają, że jak na teren to tylko dwa blaty, mi się zawsze wydawało na odwrót, poza tym gear-calculator.com sugeruje inne wnioski niż słyszę w sklepie, można wierzyć temu kalkulatorowi?

Bardzo proszę o komentarz do tego co napisałem wyżej, gdzie coś może źle oceniam, wyciągam błędne wnioski:)

Pozdrawiam,
Arek

Napisano

Piszą Ci wszyscy wyżej, że wybrali by coś innego ale widać że napaliłeś się na Meridę to ją po prostu kup, rower musi się podobać. W tym budżecie osobiście brałbym coś w karbonie i już z elektroniczną grupą (chociażby tego Grizla 7, co Ci nie pasuje w dystrybucji?) a nie grx'a i alu ramę.

Sram czy grx to jest różnica przy elektronicznym - lepszy sram, analogowy bez większej różnicy.

Jak łazisz po sklepach oglądać rowery to kup sobie wagę do bagażu, grosze kosztuje a nie będziesz musiał polegać na informacjach od producenta (często niezgodnych z rzeczywistością).

Jeden blat przy napędzie x12 w zupełności wystarczy do zwykłego jeżdżenia.

Tak, kalkulator jak wszystko dobrze podasz to liczy prawidłowo.

Napisano

W teren bardziej 1xx a dwa blaty na szosę. Niestety sprzedawcy bardzo często gadają jak potłuczeni, już kilka razy w sklepach poprawiałem sprzedawców jak wciskali ciemnotę klientom i widziałem ich spojrzenie, którym chcieli mnie zabić. Ja w tej cenie też bym już myślał o czymś na karbonowej ramie, no ale to Ty będziesz jeździł tym rowerem i to Ty masz mieć banana na twarzy za każdym razem jak na niego będziesz wsiadał. Osobiście mając taki budżet jak Ty rozważał bym coś takiego:

https://www.canyon.com/pl-pl/rower-gravel/przygoda/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-8-1by/3697.html?dwvar_3697_pv_rahmenfarbe=R095_P11

Napisano (edytowane)

Wg deklaracji producenta karbonowa rama Silexa waży 1220  gramów (i tak sporo),  aluminiowa 1900 - to jest przepaść. A różnica w masie to nie jedyna przewaga karbonu nad aluminium.

Minusem Meridy jest to, ze -zdaje się-  dla zachowania gwarancji trzeba wykonywać płatne przeglądy w autoryzowanym serwisie, plusem Canyona (w przypadku np. Cannondale też chyba tak jest), że żadne przeglądy nie są wymagane.

 

7 godzin temu, arhetyp napisał:

,jedyne co mi się nie podoba to nie zamleczone fabrycznie opony 

I bardzo dobrze, że nie są "fabrycznie zamleczone". Jaki byłby sens "fabrycznie zamleczać" opony, kiedy rower potencjalnie może stać miesiącami w sklepie?

Edytowane przez Chociemir
Napisano

Heh, jak mi zamleczyli lokalnie w sklepie/serwisie Gianta koła po wymianie szprych (poszedłem bo najbliżej i w sumie do tamtej pory nie miałem żadnych negatywnych przejść z nimi) to miałem reakcję "Look how they massacred my boy". Dziękuję bardzo, sam zrobię to lepiej. Dodatkowo - wiem, czym zalałem więc nie ma problemu z późniejszą dolewką.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...