Skocz do zawartości

[smarowanie] Smary używane przy serwisie rowerów


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Szukałem na forum wątku zbiorczego, podobnego do tego o olejach do łańcuchów, dotyczącego wad i zalet różnych smarów stosowanych podczas serwisu roweru, jednak nic takiego nie znalazłem. Postanowiłem więc taki wątek założyć. :) (jeśli jednak jest coś takiego, to proszę moderację o usunięcie; a jeśli nie, to może go przypiąć...?)

Jak wiadomo, znaczna część (jeśli nie wszystkie...) smarów rowerowych to przebrandowane środki stosowane w motoryzacji czy przemyśle z ceną wyższą kilka, kilkanaście razy. Może więc nie warto na siłę kupować "specjalnych smarów rowerowych", tylko za część ich ceny nabyć zapas smarowidła na lata.

Chciałbym, żebyśmy skupili się na zaletach i wadach poszczególnych środków, a nie licytowaniu, kto ma rację i czyj smar jest najlepszy.
Analiza kart charakterystyki / kart technicznych danych substancji jako argument "za" lub "przeciw" mile widziana. :)
UWAGA! Nie róbmy z tego wątku kolejnego bazaru z olejami do łańcucha. O tym było na forum aż za wiele...

A więc...

Jakich smarów, do jakich części i dlaczego używacie?
Czy udało Wam się znaleźć skuteczne lub lepsze zamienniki popularnych dedykowanych smarowideł rowerowych?

 

Mi na przykład ostatnio wyświetlił się gdzieś Kajo Top 2050, kosztuje ~30zł za tubę 400g i do złudzenia przypomina Motorex Bike Grease 2000 oraz Shimano Premium Grease. BG2000 to podobno to samo co Motorex Fett 2000, kosztujący tyle co wspomniany Kajo.
Mnie natomiast kusi by przetestować coś innego, "nierowerowego". Często widzę na różnych filmach mechaników stosujących smary w kolorze czerwonym/bordowym i niebieskim. Do tego pierwszego koloru pasuje np. Silkolene Pro RG2, a do drugiego Mobil Mobilgrease XHP 222. I przyznam, że te dwa zwróciły moją uwagę. Co myślicie?

Nie lubię natomiast eksperymentować z chemią do serwisu amortyzacji i tutaj zawsze stawiam na to, co w podręczniku serwisowym zaleca producent. Ale wiem, że i te środki mają swoje zamienniki, więc jeśli macie coś sprawdzonego, to śmiało. :)

No i zastanawia mnie jeszcze kwestia różnic pomiędzy środkami zapobiegającymi zapiekaniu gwintów - białym Shimano Anti Seize i smarami miedzianymi.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi przy trzech rowerach, w tym jednym katowanym na zawodach w każdych warunkach, jednak trochę tego smaru schodzi, więc rozglądam się za jakąś alternatywą. Szczególnie, że BG2000 nie jest moim zdaniem w ogóle odporny na wymywanie, a ja potrzebuję czegoś, co zabezpieczy łożyska również od zewnątrz, bo z tym mam obecnie największy problem. A wiadomo, że im szybciej smar zniknie z zewnątrz, tym szybciej brud i woda dostaną się do środka łożyska.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam Mobila XHP 222 od czasów gdy serwisowałem wyciągarki samochodowe, czyli dobrze ponad 10 lat. Niezależnie od jakości uszczelnienień, soli drogowej, gównobłota, zawsze byłem zadowolony.

Mając więcej zasobów warto rozważyć też Mobil mobilith shc220 - podobnie jak wyżej, ale z syntetyczną bazą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, TheJW napisał:

Mi przy trzech rowerach, w tym jednym katowanym na zawodach w każdych warunkach, jednak trochę tego smaru schodzi, więc rozglądam się za jakąś alternatywą. Szczególnie, że BG2000 nie jest moim zdaniem w ogóle odporny na wymywanie, a ja potrzebuję czegoś, co zabezpieczy łożyska również od zewnątrz, bo z tym mam obecnie największy problem. A wiadomo, że im szybciej smar zniknie z zewnątrz, tym szybciej brud i woda dostaną się do środka łożyska.

Mobil XHP 222. Chwalony w wielu miejscach i dość tani. Ostatnio go nakładałem u siebie i pierwsze wrażenie bardzo pozytywne. Stery kulkowe na Top Grease wyraźnie "szumiały", na XHP tego nie słychać. Smar jest dość lepki.

Do wszelkich gwintów polecam Shimano Anti Seize. Jest tani, bardzo dobrze utrzymuje się na gwintach, a jego nadmiar bez problemu da się zetrzeć. Wcześniej w tym celu używałem smaru Ceramicznego CX80 i potem roweru domyć nie mogłem. Na chropowatych powierzchniach zostawały białe "mazy" i nie dało się tego zmyć.

Top Grease/ Motorex BG2000 jak kto tam woli jest dobry, ale do jazdy w suchych warunkach i gdy robi się serwis raz na rok. Na tyle wystarcza i łatwo się go pozbyć. Niestety jest to także oczywistą wadą, gdy jeździ się w mokrych warunkach i / lub często myje rower.

Często także pojawia się pytanie, czego użyć do zapadek bębenka. Polecam SRAM Butter, stosowany w widelcach RS. Jeżeli ktoś ma amortyzator, to warto wtedy kupić, mimo że opakowanie nie jest duże. Żeby nie było że prawie herezje: sam producent wskazuje że może być używany do bębenka.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, TheJW napisał:

Czy udało Wam się znaleźć skuteczne lub lepsze zamienniki popularnych dedykowanych smarowideł rowerowych?

1. Do łożysk:

Petamo GHY 133n albo Motorex 2000.  Oba drogie ale zaj....

2. Przeciwko zapiekaniu się:

RSP Creak Freak albo byle jaki grafitowy do jakichś starych kóz.

3. Do karbonu:

Testuję EXPAND o zapachu wiśniowym. :) O innych brak wiedzy.

4. Oleje do goleni, tłumików itp:

Dedykowane od producenta albo z palety Fuchsa o podobnym wsółczynniku cSt w 40 stopniach C. Tunning też Fuchsa.

5. Smary do kurzówek i innych bebechów amortyzatora:

SRAM Buter albo RSP Slick Kick (to drugie rzadsze i lepsze w gorszych jakościowo sprzętach. Oba bezlitowe.)

6. Do łańcucha:

100% Rohloff. (Na jakieś woski czy inne ceramizery to nawet nie patrzę. Rowerem nie jeździ się tak żeby się nie brudził, tylko się go czyści kiedy się pobrudzi.)

 

Chyba tyle. Jak coś się przypomni to dopiszę.

 

Aaaa... Jeszcze jedno. Do Ratcheta miksuję Petamo GHY133n z RSP Slick Kick. Sprawdza się super. Nie czuję potrzeby kupować oryginału od DT Swiss.

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam do wszystkiego (oprócz amortyzacji) orlenowskiego łt43 400gram kupione za 9zł na promocji w auchan. Daje radę. Ale wiadomo że systematyczność serwisów będzie lepsza niż najlepszy smar i niedbalstwo🙂. Mam jedną uwagę co do niego, czy to możliwe że od smaru może się oddzielać olej??  rozszczelniło mi się trochę opakowanie na dole, po podniesieniu była mała plama oleju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smar miedziowy nie może być stosowany jako zapobiegający spiekaniu. Miedź reaguje i z alu i stalą. Lepsze są te białe pasty na bazie jakiejś ceramiki(?) jak shimano antiseize (jak dla kogoś drogo 50g za 10zł to jest coś podobnego pod alufelgi w moto (nie pamiętam rynkowej nazwy) w cenie około 30zł za 400g).

Osobiście od wielu sezonów używam w rowerze "morskich", syntetycznych shc220 i shc460 do wszelkiej maści łożysk i jako uszczelniający przed wodą (np. oś korby). Daję go też do sprzęgła przerzutek. Czasami używam również mineralnego z dodatkiem molibdenu xhp222 (testuję go własnie w sprzęgle ratchet w dwóch piastach - na razie jest ok aczkolwiek smar mocno gęstnieje w niskich temp więc się zobaczy czy się tam sprawdzi).

Wszelka amortyzacja właściwie tylko dedykowane kosmertyki (motorex, maxima i rockshox).

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ja tam mam...

Do zwykłych miejsc, typu łożyska od zewnątrz - używam XHP-222. Do łożysk i rzeczy bardziej precyzyjnych - Shimano Premium Grease. Pedałki czy suporty wkręcam na Shimano Anti Seize. Amorki Slick Kickiem smaruję przy serwisie. No i oczywiście mam też smar Shimano do sprzęgła. A do ratcheta używam dedykowanego, otrzymanego na prezent świąteczny ❤️ od  @Punkxtr DT SWISS SPECIAL GREASE.

 

Kto smaruje, ten jedzie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Michal_288 napisał:

Ja używam do wszystkiego (oprócz amortyzacji) orlenowskiego łt43 400gram kupione za 9zł na promocji w auchan. Daje radę. Ale wiadomo że systematyczność serwisów będzie lepsza niż najlepszy smar i niedbalstwo🙂. Mam jedną uwagę co do niego, czy to możliwe że od smaru może się oddzielać olej??  rozszczelniło mi się trochę opakowanie na dole, po podniesieniu była mała plama oleju

Zwracam uwagę na fragment od 2:16, gdzie jest mowa o tym, że takie oddzielanie się oleju bazowego czasem jest pożądane, ale to zależy od konkretnej aplikacji.

Ja np. zauważyłem to zjawisko w smarze KleenFlo (taki biały), który ogólnie uważam za dobry i wcale tani nie jest (w porównaniu do innych motoryzacyjnych w podobnych opakowaniach). 

BIAŁY SMAR LITOWY KLEEN-FLO 907 225g WHITE GREASE 907 za 24,50 zł z BIAŁYSTOK - Allegro.pl - (9175644174)

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smary:

Xhp 222 - mam wrażenie że sprawdza się najlepiej (doładowanie nim łożysk)

Morgan blue - zamiennie,  stosowany jako testowy. Polecany dlatego kupiłem. Zobaczymy co będzie jak klienci wrócą z rowerami na kolejne serwisy. 

Shimano premium grease (motorex) - unikam. Mieliśmy w pracy jako podstawowy,  w mokrych warunkach wymiękał i nie chronił przed korozją. 

Shimano freehub grease, do sprzęgł bebenków 

Shimano cable grease  - do pancerzy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Dokumosa napisał:

Własnie, macie może jakiś zamiennik cable grease? Cena jest obecnie przerażająca

Kapkę wcześniej wspomnianego Petamo, zmiksowane z olejem RockShoxa 5WT. Linka jeszcze przed włożeniem, cała pryśnięta Fork Juice od JuiceLubes... Ale to tylko w ciężkich, mocno poskręcanych przypadkach. ;) Zazwyczaj nie smaruję linek.

PS. No i właśnie. Wcześniej nie dodałem informacji o tym czego używam do górnych goleni, gdyby serwis się przeciągał, albo warunki jazdy były ciężkie i błotniste... No takiego używam:

image.jpeg.c54bd5ece467ed2af621e68ed1a51c18.jpeg

Czasami i linkę tylko tym potraktuję. A golenie to wiadomo, lepiej dbać tak aby niczym nie ciapać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z takich mniej popularnych produktów.

Shimano Chain Lube

SHIMANO Smar do łańcucha i linek Chain Lube

Na łańcuch go nigdy nie nakładałem, bo nie widzę powodu, ale świetnie nadaje się do sworzni przerzutek. Bardzo rzadki, idealnie wpływa w szczeliny. Leci pod niskim ciśnieniem, więc nie ma problemu że wszystko dookoła będzie zalane.

Muc Off Silicon Shine

Środek do polerowania Muc-Off Silicon Shine - Rowertour.com

Nie wnikam w efekty estetyczne jakie daje, bo nie o tym temat. Mi się sprawdza gdy nie robię pełnego serwisu danego komponentu, a chcę go lekko "odświeżyć". Myję, a następnie obficie spryskuje wspomnianym sprayem i wycieram. Nie dość że bardzo dobrze nabłyszcza, to jeszcze dzięki temu że jest to silikon, smaruje. Oczywiście podobny efekt osiągnie się Sprayem Silikonowym, ale Muc Off pachnie zdecydowanie lepiej i efekt chyba pozostaje na dłużej. 

Muc Off Speed Polish

Muc-Off Speed Polish- środek do polerowania | Sklep Moto-Tour.com.pl

Rewelacyjny wosk w sprayu. Po spryskaniu na powierzchni tworzy się matowa warstwa, którą należy wypolerować. Zupełnie jak z twardym woskiem. Efekt jest świetny i długotrwały, a sama aplikacja bardzo łatwa. Gdyby ktoś miał okazje kupić tanio, to polecam, bo aktualna cena jest absurdalna i lepiej użyć czegoś z kategorii "Detailing Samochodowy"

Peaty's Degreaser

Peaty's Foaming Drivetrain Degreaser 500ml PD-500-12

Napiszę to co kiedyś. Jeżeli chodzi o właściwości myjące, to jest jak K2 Akra albo i gorszy. Plus jest taki, że nieco lepiej pachnie. Cena wysoka, ale jakoś dał mi spokojną głowę, że nie stanie się nic nieoczekiwanego. Raczej nie kupię drugi raz, bo nie warto, zwłaszcza że napęd myję poza rowerem. Jeżeli ktoś myje na rowerze, to może warto z wcześniej wspomnianego powodu.

Morgan Blue Chain Cleaner

Preparat czyszczący MORGAN BLUE Chain Cleaner250ml

Opis mogę skopiować z Peaty's Degreaser. Wnioski są takie same. Tyle że wychodzi chyba jeszcze drożej...

Decathlon Plant - Based Degreaser

Plant-Based Bike Chain Degreaser DECATHLON - Decathlon

No i to jest jeden z najciekawszych środków, jakie miałem okazję używać, a opinii mało.

Przede wszystkim, traktowanie go jako Degreasera jest dość umowne. Żeby go użyć, trzeba mieć od razu inny Degreaser, którym zmyjemy ten pierwszy.

Każdy kiedyś widział olej spożywczy. Właśnie tak pachnie i wygląda ten produkt. Zaleta jest taka i właśnie tak go używałem, że wlewałem go trochę do pojemnika i wrzucałem tam kasetę, łańcuch, blaty i co tam jeszcze potrzebowało "odmoczenia". Plus jest taki, że jest to olej, więc części mogą leżeć tam i miesiąc. Z racji że nie spływa, można go po prostu nałożyć pędzlem i będzie rozpuszczał brud. Właściwości myjące ma całkiem niezłe.

Brzmi mało sensownie, ale gdy rozbierałem cały rower do serwisu, to po prostu wszystko co brudne wrzucałem do pojemnika i się odmaczało. Potem tylko standardowy Degreaser, żeby ściągnąć ten środek.

Absolutnie nie nadaje się do bieżącej konserwacji. Nie patrzcie na to, co jest na opakowaniu.

Decathlon Degreaser

aerozol-odtluszczajacy-decathlon-do-myci

Polecam. Jest go całkiem dużo, czyści dobrze, nie ma intensywnego zapachu.

Smar Litowy CX80

Smar Litowy uniwersalny puszka 500 g CX-80 JAKOŚĆ - 6795863580 - oficjalne  archiwum Allegro

Jak ktoś lubi "dużo za mało", to można kupić. Taka puszka kosztuje około 25 zł z tego co pamiętam. Jeżeli chodzi o właściwości, to smar jak smar. Bywały lepsze, bywały gorsze. Dla mnie wadą która go skreśla, bo rower czasami trzyma się w domu, a większość czasu w zamkniętym pomieszczeniu, że po prostu śmierdzi. Po serwisie roweru tym smarem i wejściu do pomieszczenia, po prostu czuć ten zapach. Tak samo przy późniejszym demontażu. 

Krótki pisząc: wali...

Smar Ceramiczny CX80

Smar ceramiczny KERAMICX 40g CX-80 - EBMiA.pl

Bardzo przyjemny w aplikacji, bo jest jak pasta. Nakłada się na gwinty nawet lepiej niż Shimano Anti Seize. Wada jest taka, że brudzi potwornie. Ciężko go zmyć, a na czarnej matowej powierzchni, zostawia ślady których nie da się usunąć. Próbowałem szorowania IPA, APC i podobnymi, a jakieś tam przebarwienie zawsze było. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Postawiłem na XHP 222, na który już poskładałem szosę. Zobaczymy, jak będzie z odpornością na wymywanie i przy wyższych temperaturach. Smar, na który była poskładana fabrycznie, przy dłuższej jeździe w upale się rozpuszczał i wypływał, głownie w główki ramy. Do tego co wypłynęło przylepiał się brud i jeździłem całe lato z brunatną "brodą" na widelcu. ;)

Ma dobrą konsystencję, jest odpowiednio lepki i fajnie przylega do powierzchni, na której jest aplikowany. Nie pachnie najlepiej, ale do smarów nikt olejków eterycznych nie dodaje... :P I nie dla zapachu się je kupuje.

Kusi mnie jeszcze, żeby zamówić SHC 220, chociaż przeglądając charakterystyki wydaje mi się, że ten chyba lepiej sprawowałby się wewnątrz łożysk, niż jako smar ogólnego zastosowania. Zachowuje właściwości w ujemnych temperaturach, a XHP 222 wg. specyfikacji od 0°C.

Jeszcze odnośnie XHP 222, to przy okazji szukania łożysk do piast DT240 wyczytałem, że jest on stosowany w standardowych łożyskach Enduro:
https://cycling.endurobearings.com/pages/bearing-basics-1#bearing grease

Do nasmarowania linek, pewnie mnie za to zjecie, użyłem SRAM Butter. Akurat stał gdzieś pod ręką, chciałem go przestawić i umoczyłem palucha. Rozcierając dłużej w palcach zauważyłem, że jest bardzo śliski i w ogóle się nie lepi. Postanowiłem więc poeksperymentować. ;) A! Nasmarowałem nim też mechanizm klamkomanetek ST-R7020.

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...