marvelo Napisano 11 Maja Napisano 11 Maja (edytowane) Sprawdziłem te półmetaliczne klocki Jet w hamowaniu z 65-67 km/h do zera (trzy próby) i znów jest to szajs. Jedno hamowanie i klamka zapada się prawie do końca. Klocki znikają w oczach, pod koniec takiego hamowania czuć swąd i fading. Nie wiem, czy to wynika ze współpracy z lekką, ażurową tarczą Clarks, czy po prostu takie tanie klocki tak szybko znikają. Szczerze, mam już dość tarczówek. Chętnie widziałbym w tym rowerze V-ki. Są o niebo lepsze. Na zdjęciu poniżej (od lewej) klocki: Tektro (oryginał z M275), Nexelo, Jet (półmetaliczne). Wszystkie kruszą się na krawędziach (choć najbardziej Tektro), mają słaby współczynnik tarcia (wymagają dużo mocniejszego nacisku na klamkę niż jakiekolwiek V-ki). Modulacja wraz ze zmianą temperatury nieprzewidywalna. Beznadzieja. Te klocki Jet to taniocha - jak widać przepłaciłem. Okładziny klocki hamulca tarczowego SHIMANO H187 JET - 5902221524332 - 17050990138 - Allegro Czy możecie polecić coś, co nie będzie wymagało regulacji po jednym hamowaniu i podniesie skuteczność hamulca? Chodzi o przedni hamulec (wszystkie pokazane klocki były założone z przodu, z tyłu wielkich wymagań nie mam) i tarczę Clarks. Edytowane 11 Maja przez marvelo Cytuj
Electronite Napisano 11 Maja Napisano 11 Maja (edytowane) To przez tą ażurowość tarczy. wyraźnie widać, że ranty otworów wyrywają części okładziny mijając ją. MASAKRA JAKAŚ. ja też miałem barzo podobne problemy z tarczami. MInęło jak wadziłem ICEStopy pływające - te z małą ilością dziur - im mniej dziur tym lepiej. Teraz mam XLC kompletnie bez dziur, są OK, kosztują 50zł , ale piszczą jak pociąg. Do tego ceramiczne klocki na 4ero tłokowym zaicsku Saint. działa, jest super, uratowało mi D więcej niż raz. https://www.inspiralcycles.co.uk/components/brakes/xlc-180mm-floating-disc-brake-rotor__5023 Edytowane 11 Maja przez Electronite Cytuj
marvelo Napisano 11 Maja Napisano 11 Maja (edytowane) Może takie? Klocki hamulcowe CLARKS dla - Biostern CFA327HH - KLOCKI HAMULCOWE ROWEROWE SPIEKANE METALICZNE EBC SHIMANO M515 - 5050953010132 - 17182646746 - Allegro Klocki hamulcowe do Shimano Tektro TRP spiekane Baradine DS-10S+SP-10 - 4719708009067 - 12618623628 - Allegro Klocki hamulcowe tarczowe Jagwire Pro e-bike/Shimano - 5904569383664 - 15968192367 - Allegro Okładziny Jagwire DCA016 Deore M515 - Biostern Edytowane 11 Maja przez marvelo Cytuj
Maciorra Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja @Electronite nie jestem pewien czy tarcza bez otworów to dobry trop. Mam tarcze wycinane podobnie do tych u Marvelo i klocki mi się tak nie dezintegrują. Jak z chłodzeniem tych tarcz bez otworów i oczyszczaniem klocków? @marvelo Z tych klocków które wylistowałeś znam EBC i Jagwire - i jedne i drugie hamowały u mnie ok i wystarczały na długo. 1 Cytuj
NerfMe Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja https://allegro.pl/oferta/hamulce-tarczowe-shimano-bl-m4100-br-mt410-zestaw-komplet-15171328595 170 zł za komplet. Nie są najlepsze, ale działają... Z drugiej strony kolega ma jakieś tarczówki na linkę w ciężkim pseudo elektryku, przejechał na tym dwa sezony (jazda miejska) i jeszcze nie zmieniał klocków, twierdzi że hamują, tylko trzeba przewidywać Cytuj
Electronite Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja Bez najmniejszych problemow. Tylko jak pisaem, jak sie nagrzeja to piszcza - ale to dobrze bo ludzie uciekaja zpod kol. Cytuj
Turysta05 Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja Brak wyobraźni, chciejstwo, wymaganie cudów, a fizyka nie da się oszukać i daje "psztyczka w nos"😂 Zwykły rower, zwykłe hamulce, zwykła typowa jazda i wszystko działa, opony po kilku tys. km się poździerały, a hamulce ok!👍 Energia = ciepło hamowania musi być pochłonięta i rozproszona. Do ostrej jazdy -> ostre hamulce, ale to kosztuje Cytuj
marvelo Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja 23 godziny temu, marvelo napisał: Sprawdziłem te półmetaliczne klocki Jet w hamowaniu z 65-67 km/h do zera (trzy próby) i znów jest to szajs. Jedno hamowanie i klamka zapada się prawie do końca. Klocki znikają w oczach, pod koniec takiego hamowania czuć swąd i fading. Nie wiem, czy to wynika ze współpracy z lekką, ażurową tarczą Clarks, czy po prostu takie tanie klocki tak szybko znikają. Szczerze, mam już dość tarczówek. Chętnie widziałbym w tym rowerze V-ki. Są o niebo lepsze. Podtrzymuję to, co napisałem na końcu. Pokonywałem ten podjazd treningowo (a potem zjazd z hamowaniem do zera z takich prędkości) setki razy na różnych rowerach, z hamulcami szosowymi, V-brake i canti i nigdy nie było takich problemów, by klamka w trakcie jednego hamowania się zapadła. Obręcz po zatrzymaniu spokojnie można było dotknąć gołą dłonią i była tylko lekko ciepła, żadnego smrodu gumy, hamowanie bardzo przewidywalne i nawet na canti wystarczająco skuteczne. Tanie V-ki Promax z klockami wymienionymi na szufladkowe to już potęga i bez problemu można oderwać tylne koło od ziemi, ale modulacja pozwala do tego nie dopuścić. Z perspektywy kilkudziesięciu lat jazdy na hamulcach obręczowych hamulce tarczowe odbieram jako wręcz niebezpiecznie słabe i nieprzewidywalne. W warunkach górskich zjazdów asfaltem to już w ogóle sobie tego nie wyobrażam. Tak, fizyki nie da się oszukać a tarczówka jest właśnie taką próbą oszukania, projektem z góry stojącym na gorszej pozycji z punktu widzenia pojemności cieplnej i chłodzenia. Klocek jest mały, umieszczony blisko osi koła i bardzo blisko tarczy, masa i powierzchnia tarczy dużo mniejsza od obręczy. Same wady. Ja wcale nie pragnąłem hamulców tarczowych. Po prostu obecnie człowiek, kupując rower górski, jest na nie skazany. Tak, są jeszcze wyjątki, ale żaden rower z V-kami mi do końca nie pasował, a o kupnie samej ramy i składaniu też można już zapomnieć. Jak widać, największym problemem są właśnie duże prędkości i odprowadzanie ciepła. Cóż, spróbuję jeszcze jakieś droższe klocki metaliczne (spiekane), może wymienię pancerze na Jagwire Keb (by uzyskać trochę więcej siły ścisku i zapasu odległości klamki od kierownicy przy dużym nacisku), może inne klamki. W ostateczności założę oryginalną, cięższą tarczę Tektro na przód. 2 Cytuj
Electronite Napisano 12 Maja Napisano 12 Maja Zasadź tam rt58 i nawet na tych zaoranych klockach zacznie dzialac... Cytuj
uzurpator Napisano 13 Maja Napisano 13 Maja W dniu 11.05.2025 o 23:27, marvelo napisał: Czy możecie polecić coś, co nie będzie wymagało regulacji po jednym hamowaniu i podniesie skuteczność hamulca? Chodzi o przedni hamulec (wszystkie pokazane klocki były założone z przodu, z tyłu wielkich wymagań nie mam) i tarczę Clarks. Po pierwsze - masz źle wyregulowana hamulce. O ile, w przypadku mechaników, w miarę schodzenia klocków klamka będzie się zapadać, to nie ma prawa się to zdarzyć po jednym hamowaniu. Mam 15 różnych mechaników w 'stajni' i żaden nie wymaga regulacji częściej niż raz na kilka jazd. 8 godzin temu, marvelo napisał: Podtrzymuję to, co napisałem na końcu. Nie. Po prostu nie umiesz w tarczówki. W dniu 8.05.2025 o 18:07, marvelo napisał: można ustawiać punkt "brania hamulca" napięciem linki. NIe można. To jest błąd regulacji. Cytuj
nctrns Napisano 13 Maja Napisano 13 Maja Zjeżdżałem kilkukrotnie na TRP Spyre i tarczach RT56, klocki EBC półmetaliki stąd: Hamowanie z 70-80 do 30-40 co agrafka, 0 problemów z hamulcami. Cytuj
Wojcio Napisano 13 Maja Napisano 13 Maja Egzotyczna tarcza niedopasowana do szerokości klocków i możliwie tanie klocki - to nie jest recepta na sukces. Ostatnio ujeżdżamy zestawy SwissStop ( ich średniej klasy tarcza i klocki u mnie metaliczne, a u żony organiczne (bo muszą być ciche). W obu przypadkach znakomicie, w moim (bo większa tarcza), aż za dobrze (nerwowe ściśnięcie klamki więcej niż jednym palcem może się źle skończyć). Fakt, pamiętam dobre doświadczenia z V-brakeami, ale to w przypadku Avid Ultimate z klockami XTR, linkami Gore, obręczami Mavic i boosterem (żonie kupiłem taki zestaw, ja już wtedy miałem tarcze) - teraz trudno osiągnąć ten poziom, bo V nie jest już w jakości premium. Główne problemy V to praca w błocie. Cytuj
marvelo Napisano 13 Maja Napisano 13 Maja (edytowane) 10 godzin temu, uzurpator napisał: Po pierwsze - masz źle wyregulowana hamulce. O ile, w przypadku mechaników, w miarę schodzenia klocków klamka będzie się zapadać, to nie ma prawa się to zdarzyć po jednym hamowaniu. Mam 15 różnych mechaników w 'stajni' i żaden nie wymaga regulacji częściej niż raz na kilka jazd. Mam dobrze wyregulowane hamulce, na tyle na ile pozwala nieco bijąca tarcza (tak, by nie ocierała) i zwykłe pancerze spiralne (które kradną cześć skoku klamki). Lepiej się nie da. Klamka nie ma prawa się zapadać po jednym hamowaniu, ale jednak takie są fakty jeśli poddamy hamulce takiemu ekstremalnemu testowi. Przyczyną zapadania się klamki jest zmniejszająca się grubość klocków (które przez taką tarczę są nie tylko ścierane, ale wręcz frezowane) i być może także spadek współczynnika tarcia pod wpływem rozgrzania, zmuszający do zwiększonego nacisku na klamkę (a co za tym idzie, wykorzystania jeszcze więcej skoku klamki) dla uzyskania takiej samej siły hamowania. Mam te hamulce już od kilku miesięcy i podczas normalnej jazdy nie wymagają aż tak częstej ingerencji, ale jeden taki test i wszystkie wady wychodzą. 10 godzin temu, uzurpator napisał: NIe można. To jest błąd regulacji. Zawsze można, w każdych hamulcach na linkę, bo nie ma jednoznacznej odpowiedzi gdzie hamulec powinien zacząć "brać" i zależy to od wielu czynników (kształt klamek, długość i sprężystość pancerza, twardość klocków, centryczność obręczy czy tarczy), a także preferencji użytkownika. Regulacja służy właśnie do regulacji, także takich rzeczy. Edytowane 13 Maja przez marvelo Cytuj
marvelo Napisano 14 Maja Napisano 14 Maja Co sądzicie o tej teorii? Tu jeszcze trochę informacji o różnicach pomiędzy typami klocków: Cytuj
Maciorra Napisano 14 Maja Napisano 14 Maja Cytat Co sądzicie o tej teorii? Zdarzało mi się zmieniać klocki z organicznych na metaliczne i vice versa, ale nie zmieniałem przy tej okazji tarcz, za to solidnie je czyściłem IPA czy tam innym czyściwem do tarcz. Negatywnych skutków takiego postępowania nie stwierdziłem. Co do samego podziału na różne typy klocków (organiczne, metaliczne itd), to uważam, że jest to rzecz wtórna. Klocki dzielimy na dobre, przeciętne i kiepskie. Niestety które są które dojść można chyba tylko drogą eksperymentów, bo opinie w necie bywają mylące:) 1 Cytuj
marvelo Napisano 14 Maja Napisano 14 Maja (edytowane) W dniu 13.05.2025 o 11:00, Wojcio napisał: Egzotyczna tarcza niedopasowana do szerokości klocków i możliwie tanie klocki - to nie jest recepta na sukces A do jakiej szerokości klocków według Ciebie ta tarcza jest dopasowana? Już nie ma węższych klocków. Ta tarcza jest skonstruowana w taki sposób, że jej powierzchnia robocza wędruje do góry i do dołu klocka, raz będąc bliżej osi koła a raz dalej. Przecież to widać jak na dłoni. Edytowane 14 Maja przez marvelo Cytuj
leejoonidas Napisano 14 Maja Napisano 14 Maja (edytowane) Po śladach jakie zostawia klocek na tarczy to jest to tarcza do wąskich klocków, a twoje klocki są szerokie i okładziny mają 16mm szerokości. Zobacz jak klocek głęboko zostawia ślad na pająku tarczy, to nie powinno tak być, klocek w dolnej części przez większość czasu nie ma styku z tarczą, tylko okresowo muska ramię pająka który może wyrywać struktury klocka. Do twoich klocków powinny być tarcze przykładowo takie jak Tektro TR-24 lub Shimano RT-54, Rt-56. Do tej tarczy powinny być wąskie klocki które są długie, taki klocek nie wchodzi na pająk jak te które obecnie masz. Jeśli chcesz aby te zaciski dobrze hamowały to zmień tarcze na takie pod szerokie klocki albo zmień zaciski w których są instalowane wąskie klocki. Co do samych klocków czy one są metaliczne czy ceramiczne, organiczne to jest tak jak napisał kolega Maciorra, że jest to rzecz wtórna, klocki dzielimy na dobre, przeciętne i kiepskie. Edytowane 14 Maja przez leejoonidas 1 Cytuj
Tyfon79 Napisano 14 Maja Napisano 14 Maja Do zwykłego roweru w sumie czy organiczne czy inne to super znaczenia nie ma ale do innego zastosowania, stylu jazdy to z czego są to podstawa podstaw jazdy a nie jakieś wtórne tematy. Co to tarcz rzadko się widuje w górach ludzi na tego typu tarczach jak te Clarksy. Ostatnio jakoś mi się trafiło ale gość w sumie uprawia xco na lekkim fullu i głównie dobre drogi i szlaki to mu się takie coś spina. Cytuj
uzurpator Napisano 15 Maja Napisano 15 Maja (edytowane) 14 godzin temu, marvelo napisał: Co sądzicie o tej teorii? To praktykowana velofilia. W dniu 13.05.2025 o 18:09, marvelo napisał: Mam dobrze wyregulowane hamulce, na tyle na ile pozwala nieco bijąca tarcza (tak, by nie ocierała) i zwykłe pancerze spiralne (które kradną cześć skoku klamki). Lepiej się nie da. Skill issue. Jak mawia młodzież. W dniu 13.05.2025 o 18:09, marvelo napisał: Zawsze można, w każdych hamulcach na linkę W tarczówkach mechanicznych tego nie możesz robić. Znaczy sie - możesz, ale zależnie od konstrukcji hamulca ryzykujesz zablogowanie zacisku, utratę znacznego procenta siły lgnięcia klocków. 10 godzin temu, leejoonidas napisał: Po śladach jakie zostawia klocek na tarczy to jest to tarcza do wąskich klocków, a twoje klocki są szerokie i okładziny mają 16mm szerokości. Móc, to można. Tarcza to tylko blacha. Problem jest taki, że przy mocnym ściśnięciu klocków ramiona takiej tarczy działają jak nóż skrawający który masakruje klocki, powoduje wibracje klamki i powoduje nierówne schodzenie klocków. I to dodatkowo do wszelakich problemów które powycinane tarcze z kategorii aptekarskich powodują. Ędit - nawet na zdjęciach Marvelo widać jak mocno skasowane są dolne rejony klocków. Edytowane 15 Maja przez uzurpator Cytuj
Turysta05 Napisano 15 Maja Napisano 15 Maja Lekka sportowa tarcza (widziałem takie jak pracują w wyczynowych rowerach karbonowych, ale to zestawy innej klasy) + zwykłe klocki/zaciski i... @marvelo daj sobie wytłumaczyć, że to kłopoty na własne życzenie. Ale to dobrze, bo nauka też dla innych👍😉. Cytuj
Tyfon79 Napisano 15 Maja Napisano 15 Maja Przede wszystkim to trzeba sobie sprawić coś co jest hamulcem a nie produktem hamulcopodobnym. Takie produkt sprawdzają się gdzieś po płaskim i tyle. Potem teorie i generalizowanie o niebezpiecznych, słabych hydraulikach... 2 Cytuj
Wojcio Napisano 15 Maja Napisano 15 Maja (edytowane) 19 godzin temu, marvelo napisał: A do jakiej szerokości klocków według Ciebie ta tarcza jest dopasowana? Już nie ma węższych klocków. Ta tarcza jest skonstruowana w taki sposób, że jej powierzchnia robocza wędruje do góry i do dołu klocka, raz będąc bliżej osi koła a raz dalej. Przecież to widać jak na dłoni. Obrazek z zachowaniem skali. Klocki do M275 po lewej, to XT 8100 po prawej, Edytowane 15 Maja przez Wojcio 1 Cytuj
marvelo Napisano 15 Maja Napisano 15 Maja (edytowane) W dniu 13.05.2025 o 08:12, uzurpator napisał: Po prostu nie umiesz w tarczówki. Cóż, człowiek uczy się całe życie. Jest to mój pierwszy rower z tarczówkami, a wiadomo że dopiero w praktyce nauka odbywa się najbardziej skutecznie. Czasem na własnych błędach. Z tą szerokością klocków (że są wąskie i szerokie i do tego odpowiednie tarcze) słyszałem, ale sądziłem że mam właśnie te wąskie, bo np. tanie hamulce Shimano są parowane z tarczami wyglądającymi na jeszcze szersze niż te oryginalne Tektro w Madani. Widocznie to tylko złudzenie optyczne. Tarcza hamulcowa rowerowa MTB SM-RT10 SHIMANO 160mm centerlock CL trekking - 5907437531297 - 15714468694 - Allegro TARCZA HAMULCOWA 160MM TEKTRO + 6 Śrub Tarcza Hamulcowa Do Roweru - 4717592021608 - 17192541731 - Allegro Tu kiedyś była dyskusja o podobnej sytuacji: Edytowane 15 Maja przez marvelo 1 Cytuj
marvelo Napisano 16 Maja Napisano 16 Maja (edytowane) W dniu 15.05.2025 o 12:03, Turysta05 napisał: Lekka sportowa tarcza (widziałem takie jak pracują w wyczynowych rowerach karbonowych, ale to zestawy innej klasy) + zwykłe klocki/zaciski i... @marvelo daj sobie wytłumaczyć, że to kłopoty na własne życzenie. Ale to dobrze, bo nauka też dla innych👍😉. Nauki i testów ciąg dalszy: Te klocki bez opakowania to zwykłe, ograniczne Clarks'y (w Biostern po 18 zł), te spiekane po 45 zł, pancerz po 15 zł/metr. Bardzo dobre ceny. Hamulca ani tarczy nie będę na razie zmieniał. Nie wiem od czego zacząć, czy od pancerzy czy od klocków. I od których? Może na początek sam pancerz na starych klockach? A idą do mnie też klamki Avid FR5 (akurat były w promocji po 59,90 zł za parę w sklepie Rowerowa Holandia, gdzie kupowałem parę drobiazgów, no i skończyło się na większych zakupach, jak to często w zaawansowanej "cyklozie" bywa). Te żywiczne ostatecznie dam pewnie na tył. Choć słyszałem też o takiej praktyce, że daje się na jedną stronę metaliczny, a na drugą żywiczny. Pisał o tym ktoś w komentarzach pod którymś z filmów w tym temacie na Youtube. Może i miałoby to sens - od strony nieruchomego klocka dać wolno zużywający się (przynajmniej w teorii) spiekany, aby nie trzeba było często regulować kluczem (choć teraz i tak już wożę ampulową 5-kę ze sobą). Edytowane 16 Maja przez marvelo Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.