Skocz do zawartości
Sla

[hamulce] pułapki XTR

Rekomendowane odpowiedzi

Sla

Cześć,

Chcę założyć do roweru hamulce BR-M9120 lub BR-M9100.

Interesuje mnie czy tej klasy sprzęt z uwagi na jednak profesjonalne przeznaczenie nie ma jakiś pułapek serwisowych. Używam roweru totalnie amatorsko i chciałbym sprzęt , który będzie jak najbardziej bezobsługowy. Czy np. to , że w XTR bardzo istotna jest waga to cały osprzęt nie jest bardziej wrażliwy na uderzenia lub mniej staranne czyszczenie i lepiej wybrać XT lub SLX ?

Jest to totalna fanaberia więc nie piszcie mi "po co ci to" . Cena jest nieistotna - zmieniłem hobby z motocykli crossowych więc wszystko wydaje mi się prawie darmowe ;)

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Jeśli to fanaberia, to po co pytania? :)

Kup, montuj, ciesz się. Jeśli cena nieistotna, to przecież kosztami serwisu też się nie będziesz przejmował.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

XTR=XT Racing, płacisz za wyścigowe przeznaczenie. Są piękne,świetnie działają, serwisują się jak każde. Jak weźmiesz wersję z karbonowymi klamkami, zawsze będzie ryzyko połamania przy glebie, ale kto bogatemu zabroni. U mnie dwóch kolegów z roboty używa wersje karbonową  i są zachwyceni. No ale co założyć do roweru za 15 tys żeby nie było obciachu ;-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir
4 godziny temu, Sla napisał:

. Cena jest nieistotna - zmieniłem hobby z motocykli crossowych więc wszystko wydaje mi się prawie darmowe ;)

 

Więc nad czym tu się zastanawiać?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sla
Napisano (edytowane)

O właśnie o ten serwis chodzi. Nie bardzo mam ochotę i czas wozić rower do serwisu. Chcę robić wszystko sam i obawiam się trafić na jakieś "zawodowe" rozwiązania wymagające specjalistycznej wiedzy i narzędzi, których w niższych grupach bym uniknął. W sportach motorowych jest wiele tego typu pułapek.

Pisząc cena nieistotna miałem na myśli, że różnicę między SLX za 400 a XTR za 1600 przy budowie roweru mogę pominąć ale wymieniać zacisk czy klamkę co miesiąc to mi już nie bardzo pasuje.

 

Edytowane przez Sla

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant

A to nie masz się czego bać. Właściwie wszystko jest tak samo zbudowane tylko masz lżejsze materiały, albo trochę więcej wyfrezowanych rzeczy żeby jeszcze wagę obniżyć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Fordoniak

Odpowietrzanie takie samo jak w niższych grupach Shimano.

A jak ma być szpan oraz hample mają przypominać te motorowe, to można rozważyć Saint'y.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
akkwlsk

W starszej serii, tj. M985/988 był dosyć częsty problem z cieknącymi klamkami, a jak wiadomo shimano nie sprzedaje zestawów naprawczych, zresztą klamka jest praktycznie nierozbieralna (w przeciwieństwie do niższych serii począwszy od XT). Ale nie działo się to po miesiącu, tylko po dłuższym czasie. U mnie pierwsza padła po trzecim sezonie, druga jakieś pół roku później. Z zaciskami zero problemów a mają już 6 sezonów. Nie sądzę, żeby nowszy XTR znacząco się różnił, bo budowy klamki praktycznie nie zmienili.  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AkadaemiaStolarstwa

Słyszałem opinie że xt ze względu na większa masę  zacisków i co za tym idzie pojemność cieplną , lepiej sprawują się przy długotrwałym hamowaniu.  Do tego akurat dwoje moich znajomych połamało przy glebach aluminiowe klamki w xtr. Osobiście nie znam nikogo kto połamałby xt.  Ale pisze tutaj o starszych modelach z alu klamkami.   A co do serwisowania pamiętaj że w razie awarii płacisz za odpowiednio droższe części, klocki etc. Chyba że wkładasz jakieś tańsze bez radiatorów, ale wtedy z xtr zostaje tylko wygląd. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sla
Napisano (edytowane)

Wychodzi, że z uwagi na dbanie o masę może to być wszystko bardziej delikatne. Czyli tak jak miałem w motocyklu , sportowe super klamki a przy glebie wszystko się łamało - wiadomo, że na zawodach ma się kilka zestawów więc to nie była żadna wada. Wystarczyło, że zszedłem o jeden poziom niżej i problem znikał.

Chyba jednak zejdę na XT choć trochę szkoda szpanu ;)

W dodatku nie zaoszczędzę dużo bo żadnym innym przypadku nie ma tak małej różnicy procentowej w cenie między XT a XTR jak w czterotłoczkach.

 

Edytowane przez Sla

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Kup tak jak wyżej wspomniano saint'y i będziesz miał mocne klamki w wersji na wypasie. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sla

Saint'y do hardtaila ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

A w czym to przeszkadza? Na HT można jeździć ostrzej niż na fullu. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Saint'y w hardtail'u be a czterotłoczkowe xtr albo xt są w sam raz? To praktycznie takie same hamulce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

.....i do tego jeszcze tarcze 203. Hamulce w XC to nie ma być kotwica o działaniu 0-1. Ale może ktoś tak woli. Koła 29 przy wadze 90 kg spokojnie wystarcza system 2 tłoczkowy z tarczą 160 tył i 180 przód, nawet w górach. Ważniejsza jest modulacja niż siła. Ale kto komu zabroni. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
akkwlsk
W dniu 12.11.2019 o 12:52, AkadaemiaStolarstwa napisał:

Słyszałem opinie że xt ze względu na większa masę  zacisków i co za tym idzie pojemność cieplną , lepiej sprawują się przy długotrwałym hamowaniu.  Do tego akurat dwoje moich znajomych połamało przy glebach aluminiowe klamki w xtr. Osobiście nie znam nikogo kto połamałby xt.  Ale pisze tutaj o starszych modelach z alu klamkami.   A co do serwisowania pamiętaj że w razie awarii płacisz za odpowiednio droższe części, klocki etc. Chyba że wkładasz jakieś tańsze bez radiatorów, ale wtedy z xtr zostaje tylko wygląd. 

Klamki (dźwignie) konstrukcyjnie nie różnią się między XT a XTR - chyba że zastosowali różny materiał. Korpus klamki jest inny. Klocki są te same co do deorek, slx, xt więc argument o droższych klockach jest inwalidą ;) a hamulce są nieserwisowalne, tj. shimano nie sprzedaje części zamiennych, tylko całe klamki/zaciski. 

Jeśli chodzi przegrzewanie się - nie odczułem różnicy między klockami z radiatorem i bez, za to odczułem różnicę po przejściu z tarcz 180/160 na 203/180 - hamulce przestały się przegrzewać, nawet na długich beskidzkich zjazdach. A jeżdżę na kołach 29x3.0 z masą brutto układu rower+jeździec w okolicach 105 kg. 

W dniu 12.11.2019 o 22:08, abdesign napisał:

Kup tak jak wyżej wspomniano saint'y i będziesz miał mocne klamki w wersji na wypasie. 

klamki w saintach i XTR o ile wiem są identyczne. 

P.S.: Podobno mega dobrym zestawem są klamki shimano + zaciski magury, tzw. shigura ;) jak chcesz mieć coś wyjątkowego to poszedłbym w tę stronę, ja chyba tak właśnie zrobię w następnym rowerze. 

Edytowane przez akkwlsk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sla
W dniu 13.11.2019 o 08:54, woojj napisał:

Koła 29 przy wadze 90 kg spokojnie wystarcza system 2 tłoczkowy z tarczą 160 tył i 180 przód, nawet w górach. Ważniejsza jest modulacja niż siła. Ale kto komu zabroni. 

Właśnie na precyzji w dozowaniu siły hamowania najbardziej mi zależy. I tu jak rozumiem XT/XTR są lepsze niż sainty, które są podobno bardziej zero-jedynkowe  ?

Czterotłoczki chcę bardziej pod kątem używania mniejszej siły na klamce niż samej skuteczności - o ile to prawda.

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
Teraz, Sla napisał:

Czterotłoczki chcę bardziej pod kątem używania mniejszej siły na klamce niż samej skuteczności - o ile to prawda.

Niestety nie jest tak. 

Zaciski czterotłoczkowe dają większą siłę hamowania i lepszą modulację, ale nie powodują lżejszej pracy klamki. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Powierzchnia tłoczków w saint/zee jest o jakieś 6-7% większa niż w dwutłoczkowych slx/xt/xtr. Jeśli chcemy uzyskać tą samą siłę działającą na klocki w hamucach saint/zee co we wspomnianych dwutloczkowcach to o tyleż mniejszą siłę na kłamce bedzie trzeba przyłożyć. To różnica blisko połowę mniejsza niz między mt200 m8000.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant

Rzeczywiście, ta zmiana jest mała. Wydaje mi się, że większa powierzchnia kontaktu też ma na to wpływ no i z większą powierzchnią, przy takiej samej sile, ciepło powinno się lepiej rozpraszać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×