rozk_rock Napisano 25 Lipca 2017 Napisano 25 Lipca 2017 Niestety jestem domorosłym dłubkiem rowerowym i wiem tyle co przeczytam na forum i w internecie dlatego po raz kolejny przychodzę na forum po pomoc. Mam nadzieję, że umieszczam post w odpowiednim dziale, chociaż mam wątpliwość czy nie powinien on trafić do działu ostre koło... Mam stary rower szosowy Steyr Clubman, przerobiony na single speeda. Bardzo go lubię. Niestety jego słaby stan zmusił mnie do tymczasowej wymiany przedniej korby wraz z suportem. I tutaj pojawiła się dziwna kwestia. Po jej wymianie łańcuch nie chce najść całkowicie na korbę (najlepiej obrazuje to zdjęcie - http://prntscr.com/g08cg3 ). Wygląda to jakby łańcuch miał za długie ogniwa na korbę. Jednak jak to możliwe? Na poprzedniej korbie obsadzony był idalnie. Wg sprzedawcy korba M-Wave Prowheel ma fabryczny blat pod szeroki łańcuch 1/8 więc powinno wszystko działać. Tylnia zębatka jest dobrze obsadzona a jest pod taki właśnie łańcuch... Może ktoś ma jakieś sugestie/pomysły?
TheJW Napisano 25 Lipca 2017 Napisano 25 Lipca 2017 Łańcuch pewnie od nowości? Wyciągnięty aż miło, wymień na nowy.
rozk_rock Napisano 25 Lipca 2017 Autor Napisano 25 Lipca 2017 Może i od nowości, wiem, że ze mną nie zrobił więcej jak 500km. Pewnie bym zaczął od jego wymiany, jednak zastanawia mnie dlaczego nachodził na poprzednią korbę idealnie.. Może jakaś sugestia co do wyboru łańcucha? Chodzi mi konkretna markę/mode.?
TheJW Napisano 25 Lipca 2017 Napisano 25 Lipca 2017 Pewnie bym zaczął od jego wymiany, jednak zastanawia mnie dlaczego nachodził na poprzednią korbę idealnie.. Bo się ze sobą zżyły. Łańcuch się rozciągał i wyrabiały się zęby korby, tak samo zębatka z tyłu. Dopasowały się po prostu do siebie (i sytuacji). Więc jeśli wymienisz łańcuch, prawie na 100% będziesz musiał też wymienić zębatkę. No chyba, że jest to jakiś nietypowy rower z nietypowym łańcuchem, gdzie odległość między parami ogniw jest większa/mniejsza niż cal. Tak z ciekawości - możesz wrzucić zdjęcia blatu?
huskarl Napisano 25 Lipca 2017 Napisano 25 Lipca 2017 Ten łańcuch wygląda jakby się skurczył. Jakby był rozciągnięty to by się podnosił na drugim zboczu zęba. Mam wrażenie, że na połowie obwodu korby łańcuch ma o jedno ogniwo mniej niż korba ma zębów.
TheJW Napisano 25 Lipca 2017 Napisano 25 Lipca 2017 Ten łańcuch wygląda jakby się skurczył. Szczerze mówiąc jak patrzę na zdjęcie dokładniej, to też mam takie wrażenie. Może założyłeś go na lewą stronę? Albo tył na przód? Przed wymianą korby był w ciągłej eksploatacji? Nie jest sztywny ani nic takiego?
rozk_rock Napisano 25 Lipca 2017 Autor Napisano 25 Lipca 2017 Bo się ze sobą zżyły. To jest argument nie do zbicia. (; Gdybym o tym wiedział to bym ich nie rozdzielał... Tylnią zębatkę mam w zapasie, także to nie wielki problem. A łańcuch nie jest sztywny, jest założony na dobrą stronę. Był w ciągłej eksploatacji i zanim zmieniłem korbę to na nim jeździłem. Tak z ciekawości - możesz wrzucić zdjęcia blatu? Jak rozumiem chodzi o zdjęcie starego blatu? Mogę, ale dopiero w czwartek albowiem nie mam teraz do niego dostępu...
Witboj Napisano 26 Lipca 2017 Napisano 26 Lipca 2017 A dla mnie na zdjęciu to wygląda jakby właśnie założony był wąski łańcuch a nie 1/8 i dlatego nie wchodzi na zęby do końca bo się rozszerzają także na boki
Garlock Napisano 26 Lipca 2017 Napisano 26 Lipca 2017 Wg sprzedawcy korba M-Wave Prowheel ma fabryczny blat pod szeroki łańcuch 1/8 więc powinno wszystko działaćZmierz grubość starej i nowej zębatki. Być może stara była pod wąski łańcuch i taki był założony. Albo zmierz szerokość łańcucha. Szeroki łańcuch powinien mieć wewnętrzną szerokość ok 3,1mm (długość sworzni powyżej 8mm) Bo jak napisał Witboj, to wygląda na wąski łańcuch założony na szeroką korbę.
Witboj Napisano 26 Lipca 2017 Napisano 26 Lipca 2017 Tym bardziej, że jak najbardziej są w sprzedaży typowe korby jednorzędowe pod napędy 1*5 i 1*6, a więc na wąskie łańcuchy ale bez potrzeby montowania prowadzic łancucha
rozk_rock Napisano 26 Lipca 2017 Autor Napisano 26 Lipca 2017 Zmierz grubość starej i nowej zębatki. Być może stara była pod wąski łańcuch i taki był założony. Albo zmierz szerokość łańcucha. Szeroki łańcuch powinien mieć wewnętrzną szerokość ok 3,1mm (długość sworzni powyżej 8mm) Bo jak napisał Witboj, to wygląda na wąski łańcuch założony na szeroką korbę. Zamówiłem już nowy łańcuch jednorzedowy, więc po prostu sprawdze czy on pasuje. W "warsztacie" gdzie stoi rower i tak będe dopiero z nowym łańcuchem. Dotychczas wykluczałem taką możliwość - jeżeli łańcuch nachodzi na zębatkę to uznałem, że nie może być za wąski na nią. Jednak jeżeli doświadczeni ludzie mówią, że tak wygląda za wąski łańcuch na szerokim blacie to jestem w stanie w to uwierzyć. Sprawdzę jutro i dam znać. Dziękuję za błyskawiczną pomoc. Nie rozumiem czemu wczesniej się nie poradziłem i rower stoi od dwóch tygodni. ):
inforobert Napisano 26 Lipca 2017 Napisano 26 Lipca 2017 Wygląda to jakby łańcuch miał za długie ogniwa na korbę Szerokie zęby,wąski łańcuch. Łańcuch nie na nachodzi na zęby do końca, z tego powodu w połowie drogi zęby korby opierają się o rolki. Łańcuch biegnie po większym okręgu stąd wrażenie jakby był za krótki o jedno ogniwo, na końcu znowu nachodzi na zęby częściowo bo różnica długości została częściowo skompensowana. Podobnie jest gdy łańcuch jest rozciągnięty, a korba jest nowa.
Arni220 Napisano 27 Lipca 2017 Napisano 27 Lipca 2017 Łańcuch nie na nachodzi na zęby do końca, z tego powodu w połowie drogi zęby korby opierają się o rolki. Nie ma takiej możliwości. Gdyby tak było, to na górze i na dole zębatki opierał by się w identyczny sposób co w połowie czyli na szczytach zebów. Tak nie jest i wyraźnie widać, że w dwóch punktach zęby wchodzą w łańcuch, a w jednym nie i w dodatku są przesunięte, a to świadczy tylko o bardzo dużym wyciągnięciu łańcucha, domniemam, że o ok. 1,5/2cm.
inforobert Napisano 28 Lipca 2017 Napisano 28 Lipca 2017 Jesteś w błędzie,ale wojny o czyjś łańcuch prowadzić nie będę. Gdyby tak było, to na górze i na dole zębatki opierał by się w identyczny sposób Otóż nie, na dole masz dużo mniejsze siły "zabierające łańcuch" niż na górze. M-Wave Prowheel Z internetu: Aluminiowa z grubą aluminiową zębatką. (Pod szeroki łańcuch) Rozmiar zębatki: 44 lub 46Z, 1/8" (szeroki łańcuch)
Arni220 Napisano 28 Lipca 2017 Napisano 28 Lipca 2017 Otóż nie, na dole masz dużo mniejsze siły "zabierające łańcuch" niż na górze. Siły nie mają tu znaczenia, łańcuch powinien wejść w zęby nawet luźno założony. Ale teraz jeszcze raz się przyglądam i chyba faktycznie efekt taki da zbyt wąski łańcuch, który nie wchodzi już na pierwsze zęby, układa się na nich za wysoko, a przez idzie po większym okręgu dając w konsekwencji efekt zbyt krótkiego.
Mod Team Puklus Napisano 30 Lipca 2017 Mod Team Napisano 30 Lipca 2017 Polaki to mają w naturze się kłócić i dowodzić racji na temat czegoś co powinno zostać wymienione ok 3000km temu
rozk_rock Napisano 31 Lipca 2017 Autor Napisano 31 Lipca 2017 Wasze uwagi okazały się jak najbardziej trafne, szeroki łańcuch wydaje się pasować idealnie. Jeżeli ktoś jest zainteresowany to mogę w najbliższych dniach zrobić zdjęcia. Dziękuję wszystkim bardzo za pomoc i zaangażowanie.
Witboj Napisano 1 Sierpnia 2017 Napisano 1 Sierpnia 2017 Fajnie, że problem rozwiązany, a ja się cieszę z poprawnej diagnozy :-)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.