Skocz do zawartości

[2016] Napęd X01 12s


Ipla

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie. Ja składając 1x od samego zakładałem posiadanie dwóch zębatek. Na góry... i resztę świata.

W prawdzie to poprawia tylko właściwości podjazdowe ale przy zjazdach olewam dokręcanie bo nie po to pół dnia gramolę się na szczyt, żeby zjeżdżać potem nudnym szutrem czy jakąś drogą ppoż. :)

Poza tym na singlu gdzie jest tzw. flow utrzymać odpowiedni pęd można samą techniką (pompowanie, prawidłowe hamowanie i branie zakrętów etc.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana zębatki pod konkretne zawody jest jak najbardziej logiczna. Natomiast wrzucenie dodatkowej zębatki, manetki, przerzutki i kabla w razie potrzeby może wielu zniechęcić. Mi się wydaje że tutaj jest problem taki, że istnieją dwie grupy osób, których intresuje jazda z jednym blatem. Pierwsza grupa jest w pełni świadoma ograniczeń i tak dobiera zestaw zębatek, aby dawały niezbędne minimum  (np. na wyścigu). Druga grupa chce uzyskać zbliżoną uniwersalność dwublatu w jednym blacie i narzeka, na zbyt twarde lub zbyt miękkie przełożenia. Wejście na rynek kasety 11-46 może ten problem rozwiązać. Oczywiście część osób nadal pozostanie przy 2x10 i 2x11, a powodów ku temu jest wiele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale facet mówił, że łańcuch będzie się kilkukrotnie mniej wyciągał od poprzedników. Bzdura, fizyki się nie oszuka, jeden rząd więcej i łańcuch ma średnio 10% szybsze wyciąganie w zakresie jednego producenta. 

 

Szkoda, że więcej tego złotego nie użyli. W sumie jest go więcej niż czarnego, jak dla mnie efekt wizualny jest tandetny. Wyjmuje swoją kasete DA 7800 (kupiona za 130 zł jak nowa) zaprojektowaną 2004r i wygląda jak milion dolców, a nie robią jej 9 godzin jak XX.

Edytowane przez GTZaskar1991
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sram musi bredzić by sprzedać więc zachwalać zwyczajnie to muszą. Mnie to osobiście lata natomiast najgorsze w tym wszystkim jest wciskanie super hiper z wodotryskiem technologi. Nie ma tu zupełnie nic co odzwierciedla cenę. Za cenę jednej kasety mamy to samo plus tylną zmieniarkę, manetkę, korbę, łańcuch w 1x11 XT. Są jakieś granice absurdu gdzie nawet pośmiać się nie wypada a tylko popatrzyć z politowaniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beskid, zawsze tak mozna powiedzieć, że w cenie czegoś mozna mieć np. zapas ziemnaków na 2 lata :) Oczywiście zgadzam się, że dla wielu z nas pomysły Srama wydają się oderwane od rzeczywistości, ale widocznie opłaca im się taka polityka. Może to jakas forma reklamy, albo badanie produktu na "żywych ludziach"  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dlaczego taki problem robicie z tym blatem? Nie można mieć kilku? Zmieniać 32, 34, 36 i 38 między zawodami, a w razie potrzeby wrzucić dodatkowe zębatki i manetkę?

 

Chyba nie doczytałeś mojego posta do końca

 

 

Pisze głównie o zastosowaniu na maratonach, gdzie jest bardzo zróżnicowany teren. Raz ścianki po 25-30%, raz kilka km zjazdu asfaltem.

 

Jaką zębatkę założysz na taką trasę ? Albo idziesz z buta pod górę,bo za twardo, albo jedziesz 35km/h z kadencją >100.

Polecam przejechać się na takim napędzie na bikemaratonie w Wiśle, Wałbrzychu itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje potrzeby te 50 zębów by dało radę przy blacie 32 a nawet przy 34. Odstrasza cena to raz.. a dwa że jednak ciągle ten młynek.
jechałem ostatnie Myślenice w BM, i był odcinek zjazdu szutrowego, zaraz na początku, gdzie dokręcałem 38/11.  Zaś pod koniec były ściany pewno gdzieś ok 25/27% jak nie więcej, gdzie mało kto wyjeżdzał. (mnie się udało, nawet całkiem sprawnie :)). Także zmiana blatów to też żadne rozwiązanie.

Jedni będą zadowoleni, inni nie. Tego nie przeskoczymy wielkością kaset, bo i tak to już się robi absurdalne.

Edytowane przez Jarek516
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://m.youtube.com/watch?v=v_jows3vKsQ

 

Niekoniecznie. Bębenek do kasety 10 i 11rz też jest taki sam, a jednak szerokość kaset inna (mowa o odległości między zębami małej i wielkiej koronki). Wielce prawdopodobne, że koronka 50 będzie jeszcze bardziej nachodziła na szprychy, a zatem kaseta stanie się szersza, czyli zmieni się także linia łańcucha.

 

 

Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem to co napisałem, jest tam wyraźnie że "SPODZIEWAM SIĘ ŻE PRZEKOSY SĄ TAKIE SAME". To nie znaczy że NA PEWNO takie same będą ale że jest to PRAWDOPODOBNE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beskid, zawsze tak mozna powiedzieć, że w cenie czegoś mozna mieć np. zapas ziemnaków na 2 lata :) Oczywiście zgadzam się, że dla wielu z nas pomysły Srama wydają się oderwane od rzeczywistości, ale widocznie opłaca im się taka polityka. Może to jakas forma reklamy, albo badanie produktu na "żywych ludziach"  ;)

Pierwsza grupa 1x11 Srama też była (i nadal jest) droga. Płacz przycichł po roku, gdy pojawiły się te napędy w grupach niższych. Dziś są GXy i NXy to też nie jest dobrze bo kaseta waży pół tony :) Żadna strategia materiałowo-cenowa nie okazuje się być dobra, mimo że od kiedy pamiętam zawsze było pod tym względem tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale facet mówił, że łańcuch będzie się kilkukrotnie mniej wyciągał od poprzedników. Bzdura, fizyki się nie oszuka, jeden rząd więcej i łańcuch ma średnio 10% szybsze wyciąganie w zakresie jednego producenta. 

 

 

a'propo... http://magazynbike.pl/artykul-wiecej-zebatek-wyzsze-zuzycie.htm

Edytowane przez ishi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś był taki test Wippermanna i według mnie był on w pełni obiektywny, ten dotyczący 1x11 też bym tak traktował. To ciągle jest różnica +/- kilka / kilkanaście procent, a nie kilkukrotnie jak rzekomo w "Eagle". Możemy przyjąć, że zużycie nie ma większego znaczenia w przypadku sporu co kupić, czy 1x11/12 czy 2x10, bo są ważniejsze aspekty jak przekosy i kultura pracy łańcucha na najmniejszych zębatkach kasety, tych poniżej 13T. 

 

Oglądaliście pewnie niejednokrotnie swoje kasety, chodzi mi szczególnie o zębatki 12,11T. U mnie na wszystkich tego rozmiaru po pewnym czasie (bardzo szybko, wystarczy 500 km) robią się wżery na dystansie, który separuje 13t od 12t i 12t od 11t. Nie mam zdjęć aby to pokazać, ale to świadczy o źle zaprojektowanej kasecie i/lub za wysokim łańcuchu. Od czasów gdy standardem były w szosie kasety 13-23T,13-21T i inne z najmniejszą zębatką 13t, napędy działały płynnie i nie było tego czuć jak się staje na pedały przy 9rz i 10rz na biegach kolejno mtb 44t/11t i szosa 50-53t/11-12. Straty wattów na takich przełożeniach są wielokrotnie większe niż powinny być. A ja tu czytam, że mają być kasety 46/9T, a nawet mi się obiło 8T, litości. Trzeba przeprojektować łańcuch całkowicie, inna wysokość, inny rozstaw ogniw, po prostu nowy standard.

Edytowane przez GTZaskar1991
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Bardzo fajny artykuł, bo daje jakieś dane doświadczalne (mniej lub bardziej wartościowe, ale doświadczalne). Polecam Arniemu220, który niemal zjadł mnie za tezę, że łańcuch 11rzędowy nie musi być mniej wytrzymały od 10rzędowego tylko dlatego, że jest węższy.

 

W mojej ocenie jednak widać, że jest to artykuł pisany tak, żeby promować jedenastki i to najlepiej SRAMowskie. Dlaczego?

- test napędu jest przeprowadzony przy prostym łańcuchu (32x17-19), czyli w sytuacji, gdy zużycie jest zminimalizowane,

- o szkodliwości przekosów jest jedno zdanie (Doświadczenia pokazują, że  przy ustawieniach skośnych łańcucha zużycie może wzrosnąć.),

Sęk w tym, że napęd 1x11 skazany jest na pracę w przekosach w większym stopniu niż  2xXX. Tego jednak nie akcentują. Najciekawsze wyniki dałby test, w którym łańcuch działa w całym zakresie przełożeń.

- w tekście podkreślono, jak to SRAM zrobił postęp i jego łańcuch 11 jest wytrzymalszy od 10, natomiast shimano zrobiło krok w tył; ciekawe że nie napisali w tekście, że łańcuch shimano jest wciąż wytrzymalszy od sramowkiego (da się to wyczytać z tabelki),

Ogólne wrażenie jest takie, że SRAM idzie do przodu a shimano nie stanęło na wysokości zadania. Podczas gdy z punktu widzenia użytkownika istotna informacja jest taka: 10 rzędowy łańcuch shimano ma wyższą trwałość niż 11 shimano i super-ulepszony 11 sram. No ale kto chciałby promować tezę, że 10rzędowy napęd ma zalety i nie trzeba się przesiadać na nowy sprzęt?

- półgębkiem wspomina się o wpływie rozmiaru zębatek kasety na zużycie (i nie spędzać zbyt wiele czasu na zębatkach o liczbie zębów mniejszej niż 18, bo grozi mu przedwczesne zużycie), czyli większe biegi są, ale staraj się ich unikać, bo zużycie napędu rośnie.

- mowa też o większej trwałości napędu przy większej koronce na korbie (im mniejszy blat z przodu, tym większy naciąg łańcucha przy tej samej sile pedałowania) i zaleca się w miarę możliwości przejście na większy blat.

 

Generalnie mam wrażenie, że artykuł ma rozwiewać wątpliwości tych, którzy martwią się o trwałość 1x11. Jest na tyle uczciwy, że wspomina o czynnikach negatywnie wpływających na tę trwałość. Nie rozwija ich jednak. Ale wystarczy sobie samemu dopowiedzieć: Ja musiałbym używać 26-28 w 1X11, 30-32 w 1x12 - źle. Często jeździłbym na najniższym biegu - źle. Koronek mniejszych niż 18 używałbym regularnie - nie za dobrze.  Jak ktoś robi długie dojazdówki lub mieszka w płaskich okolicach - dramat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic dodać, nic ująć pasowało by napisać. 

 

W zeszłym roku w powyższym magazynie był test napędu XT 2x11 i 1x11. Odbywał się z tego co pamiętam w okolicach Gardy. I choćby jak ktokolwiek starał się zachwalać napęd 1x w stylu "genialna łatwość obsługi przełożeń w górzystym terenie" co jest mocno zabawne to zawsze wygrywał 2-blat i przednia zmieniarka. Zawsze gdzieś komuś, coś brakowało. Padło tam też takie zdanie, że dla "przeciętnego" użytkownika przednia zmieniarka w górach to podstawa. Napęd z 1 blatem będzie rewolucją tylko wtedy gdy "wymuszą" to producenci a raczej jeden producent. 

Były też testy GX'a gdzie wyrażnie napisali, że nie odbiega w żadnym względzie od wyższych grup precyzją działania. Dlatego tak bardzo wk...a mnie to podniecanie się technologiami i ceny. Jak zrobią odpowiednik w 1x12 to będzie można cokolwiek napisać, że to mega super rewolucja. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Jak ktoś robi długie dojazdówki lub mieszka w płaskich okolicach - dramat.

 

Jak ktoś mieszka w płaskich okolicach to po co mu napęd jednorzędowy? Na płaskim przerzucanie przedniej przerzutki nie jest tak uciążliwe.

 

 

 Odbywał się z tego co pamiętam w okolicach Gardy. I choćby jak ktokolwiek starał się zachwalać napęd 1x w stylu "genialna łatwość obsługi przełożeń w górzystym terenie" co jest mocno zabawne to zawsze wygrywał 2-blat i przednia zmieniarka. Zawsze gdzieś komuś, coś brakowało. Padło tam też takie zdanie, że dla "przeciętnego" użytkownika przednia zmieniarka w górach to podstawa.

 

Coraz bardziej genialne wnioski! Konieczność używania przedniej przerzutki i robienie redukcji na tylnej jest lepsze niż używanie tylko tylnej.

Jak nie masz nogi to załóż sobie dwu lub trójblat, napęd 1x nie jest dla ciebie, po co wymyślać że to nie ma sensu? Napęd 1x nie jest dla każdego, zawsze się znajdzie jakiś turysta, który musi mieć przełożenie 0,50 na podjeździe bo jego rower waży 15kg a on sam 100kg.

Edytowane przez Cona78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie małe porównanie:
22/34=0,647
22/32=0,688
24/34=0,706
24/32=0,75

42/13=3,231
42/12=3,5
42/11=3,818
44/13=3,385


38/11=3,455
38/50=0,76

W tej chwili jeżdżę (w treningówce 26"): korba 42/32/24, kaseta 11/34, więc najtwardsze przełożenie mam 3,818, najbardziej miękkie 0,706. Gdybym założył napęd 12 rzędowy 38-11/50, byłoby to odpowiednio: 3,455 i 0,76. To już bardzo blisko i gdyby nie cena, spokojnie mógłbym przechodzić na 1x12. Pozostaje problem przekosu, ale czekam cierpliwie, aż któryś z konstruktorów zada sobie pytanie: a po co właściwie potrzebujemy 12 przełożeń? I skonstruuje kasetę 11/50 8-mio lub 9-cio rzedową, ALE O MNIEJSZEJ SZEROKOŚCI. Kłopot polega na tym, jak zestopniować taką kasetę "w środku" pomiędzy 11 a 50 zębów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje problem przekosu, ale czekam cierpliwie, aż któryś z konstruktorów zada sobie pytanie: a po co właściwie potrzebujemy 12 przełożeń? I skonstruuje kasetę 11/50 8-mio lub 9-cio rzedową, ALE O MNIEJSZEJ SZEROKOŚCI. Kłopot polega na tym, jak zestopniować taką kasetę "w środku" pomiędzy 11 a 50 zębów

Tak się nie stanie, bo nie będzie popytu na taka kasetę/napęd. Ludzie nadal są łakomi na cyfry i bardziej przemawia do nich 12 lub 13 niż 8 czy 9. Tu akurat uważam, że dla napędu 1xX kaseta 12rz to dobre posunięcie, ale to jeszcze nie koniec, bo można lepiej, dokładniej, szerzej. Taka 13 lub nawet 14rz kaseta dopiero stanie się konkurencją dla starych, poczciwych napędów 2x9. Oczywiście mowa o samych przełożeniach. Dla tego ja będę sobie cierpliwie czekał na swój ideał aż powstanie, a na razie szkoda mi kasy by wymieniać dobre na dobre.

 

 

 

Bardzo fajny artykuł, bo daje jakieś dane doświadczalne (mniej lub bardziej wartościowe, ale doświadczalne). Polecam Arniemu220, który niemal zjadł mnie za tezę, że łańcuch 11rzędowy nie musi być mniej wytrzymały od 10rzędowego tylko dlatego, że jest węższy.
 

A dziękuję za pamięć, poczytam w wolnej chwili z przyjemnością :)

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd 1x nie jest dla każdego, zawsze się znajdzie jakiś turysta, który musi mieć przełożenie 0,50 na podjeździe bo jego rower waży 15kg a on sam 100kg.

 

Zobacz sobie na Puchar Świata XC, czy wszyscy jeżdżą na 1x11? Pauline Ferrand Prevot, która jest obecną mistrzynią świata tylko w zeszłorocznym Novym Meście miała 1x11 z zębatką 30T (przy kasecie 11-42) więc jak widać nawet prosi nie preferują 1x11 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coraz bardziej genialne wnioski! Konieczność używania przedniej przerzutki i robienie redukcji na tylnej jest lepsze niż używanie tylko tylnej.

Jak nie masz nogi to załóż sobie dwu lub trójblat, napęd 1x nie jest dla ciebie, po co wymyślać że to nie ma sensu? Napęd 1x nie jest dla każdego, zawsze się znajdzie jakiś turysta, który musi mieć przełożenie 0,50 na podjeździe bo jego rower waży 15kg a on sam 100kg.

 

Nie wiem czemu personalnie w moją stronę kierujesz te uwagi. Napisz tam do redaktorów Bike'a, że są w błędzie. Nie wiem czy którykolwiek branżowy magazyn ośmielił by się wyjechać z tekstem, że przednia zmieniarka tak bardzo upośledza napęd. Tym bardziej nowa XT. 

 

Co do reszty to wybacz ale zalatuje tutaj straszną arogancją. Zarówno w kwestii "jakiś turysta" jak i tych kilogramów. Nie każdy jest młody, tak silny i szczupły jak Twoja osoba. Nie każdy też się ściga i to raczej tych "turystów' jest większość. Swego czasu jak byłem sporo młodszy latałem po górach na najbardziej miękkim przełożeniu 22Tx30T więc daruj sobie kto ma jaką nogę. 

 

W ostatnim zdaniu próbujesz zakpić ale raz wychodzi chyba Twoja nie wiedza a dwa trafiłeś w sedno gdzie taki napęd ma największy sens. Tyle ważą budżetowe rowery enduro i niestety ale "nowe" właściwości podjazdowe nie poszły w parze z napędami. Gdzie się nie zerknie Sram GX tylko niestety okazało się, że z 32T jest za twardo. Ja z rozpędu sądziłem, że nie ma nic innego a tu zerkam na jedną z ofert Canyona a tam 2x11 GX'a z korbą 36x24T. Bardzo wyrażnie przedstawiłem powody pomysłów z kasetami typu 45/50T w pierwszym moim poście na tej samej stronie. Nigdzie nie wyśmiewam tego pomysłu a jedynie zwracam uwagę, że Sram się za bardzo rozpędza z "zabójcami" przedniej zmieniarki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Napisz tam do redaktorów Bike'a, że są w błędzie. Nie wiem czy którykolwiek branżowy magazyn ośmielił by się wyjechać z tekstem, że przednia zmieniarka tak bardzo upośledza napęd. Tym bardziej nowa XT. 

 

Redaktorzy Bike'a piszą o 'typowym' użytkowniku więc nie są w błędzie. Cały czas piszę że 1x12 nie jest dla każdego, a tym bardziej 1x11 z jeszcze mniejszym zakresem. Po prostu każdy ma inne potrzeby wynikające ze stylu jazdy i kondycji fizycznej. Wywaliłem przednią przerzutkę z 29, 26 i fatbajka bo 1x11 wystarcza. W szosie wywalę przednią przerzutkę jak będzie 1x13 bo akurat tam lubię mieć małe różnice w kadencji więc na razie przednia przerzutka mi pasuje. Sąsiadowi na pierwszy rower poleciłbym napęd dwublatowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziewczyny nie kłóćcie się już!

 

Wracając do tematu. Policzyłem z grubsza koszta samego tyłu (obejmuje łańcuch + przerzutka z ew. klatką + kaseta z ew. dokładką)

Nie brałem pod uwagę typu posiadanej piasty bo wymienić bębenek to nie jest już jakaś duża misja jak jeszcze pare lat temu

 

Eagle X01 (10-50) ~700eu

X1 + E13 TRS+ 11 (9-44) ~470eu

XTR + M8000+Garbaruk ext/cage (11-45) ~380eu

XTR + M8000+Shark set (11-50) ~370eu 

 

Ogólne słabo to wygląda :/

 

Eagle to jakiś kosmos - absolutnie nie dla zwykłych zjadaczy kaset.

Zagraniczne kombinacje na bazie ciężkiej M8000 też szczerze mówiąc za prawie 1.5 klocka póki co dupy nie urywają.

Jakby się ktoś jednak na nie decydował to chyba lepiej dołożyć te +400pln i brać kasetę e13 z SRAMem - wyjdzie znacznie zwiewniej

 

Patrząc na te opcje odpuszczam sobie upgrade 1x10 w tym sezonie. Za mały zysk jak za taką kasę.

Mam tylko nadzieje, że rynek małych manufaktur oferujących "extendery" jeszcze nas czymś sensownym zaskoczy.

Na odpowiedź shimano w postaci 12s bez zmiany w piastach nie liczyłbym. Po prostu nie wyobrażam sobie, aby jeszcze bardziej byli w stanie przesunąć kasetę w kierunku szprych jak to miało miejsce przy 11s.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...