Skocz do zawartości
AuthorTraction2010

[dynamo w piaście] Kompendium - wszystko o... doświadczenia, opinie, porady, dodatki...

Rekomendowane odpowiedzi

stefankowalski

Oto krótki film pokazujący różnicę w jasności pomiędzy standardowym oświetleniem halogenowym a diodami LED przy zasilaniu z dynama w piaście

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
vitesse

Problem w tym, że takie lampki to nie jest 50-200 lumenów, a kilka razy tyle. Zwłaszcza jak trafi się niemyślący o innych osobnik i włączy tryb max, bo "teraz to on dobrze widzi".

 

jesli taka lampke skieruje sie w ziemie tak by swiecila do kilku metrow przed rower to nikogo nie oslepi, chyba ze ktos chce, oswietlac droge na 50metrow przed rowerowerem to wtedy tak

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rzymo

Kilka metrów przed rower to za mało, chyba że poruszasz się 10-15km/h.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1

We wszelkiego typu projektach amatorskich i komercyjnych męczy się obłyśnik typu spot, który jest poważną wadą przy oświetleniu dużej mocy. Żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka trzeba albo znacznie zmniejszyć strumień świetlny, albo praktycznie świecić po ziemi. W jednym i drugim przypadku traci się znacznie na efektywnym oświetleniu drogi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
vitesse

Kilka metrów przed rower to za mało, chyba że poruszasz się 10-15km/h.

 

dla mnie oswietlenie w miescie jest bardziej po to bym byl widziany, w lesie wiem ze to malo ale nie jezdze, niestety moja lampka nie moze swiecic blisko i daleko jednoczesnie :) wiec wybieram ustawienie by oswietlac blizszy obszar :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Logan21

Jednak nie miałem ochoty za diodę wartą 3zł w ładnej obudowie placić kilkaset złotych.

 

Zależy o jaką diodę chodzi. Bo jeżeli mówisz o markowej Power-LED to jesteś w błędzie kolego... Tym bardziej, że we wspomnianym przez Ciebie Philips`ie (domyślam się, że chodziło o saferide) istnieją 2 diody Luxeon. Ale to tak na marginesie...

 

Następnie podłączyłem mostek Graetza i podłączyłem do dynama w rowerze. Zmierzyłem napięcie na diodach led i pobór prądu po energicznym zakręceniu kołem roweru. 7V i 0,5A czyli łączna moc 3,5W.

 

1. Po primo powiedz jakim urządzeniem pomiarowym robiłeś pomiary i czy uwzględniało ono Root Mean Square- czyli wartość skuteczną mierzonych wielkości fizycznych.

2. Na mostku dwupołówkowym który nie zbyt słusznie zastosowałeś masz spore straty-> spadek napięcia na takim mostku to ok 1-1,4V. Lepiej byłoby zastosować prostownik jednopołówkowy czyli po prostu diodę- najlepiej diodę http://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_Schottky'ego , do tego zbocznikować ją z kondensatorem 2200uF/ 16V dla wygładzenia napięcia- czym większa pojemność tym lepiej. Dobrze też byłoby zastosować zaraz przy diodach kondensator odsprzęgający 100n/25V. Diody szeregowo- wtedy nie potrzebny jest rezystor. To jest najprostszy układ który jest niezawodny. Oczywiście można rozwijać się w stronę układów z przetwornicą, podtrzymaniem na postoju ale to już są większe koszta i potrzebna większa wiedza.

Edytowane przez Logan21

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Najtańsze diody 3W z radiatorem obecnie po 3,2zł http://allegro.pl/di...3132222483.html

Jeśli chodzi o markowe diody to są faktycznie droższe (zazwyczaj kilkanaście zł) choć można kupić gotową latarkę z diodą Luxeon 3W za 6 zł http://allegro.pl/lu...3145165564.html

Pomiary wykonywałem przyrządem Fluke 189 TRUE RMS MULTIMETER.

Na wyjściu mostka prostowniczego zastosowałem 2 kondensatory 4700µF/35V. Idealnie mieszczą się rurze widelca.

Czy ktoś próbował policzyć jaka jest różnica straty mocy na mostku z diod prostowniczych i diod Schottkiego? Mi wychodzi że przy prądzie 0,5A dodatkowa strata mocy wynosi 0,25W do 0,3W. Znacznie bardziej istotne jest jaką to powoduje różnicę w sile światła. Moim zdaniem jest to na tyle niewielka różnica że nie zawsze warto się tym przejmować.

 

Kolega Logan21 proponuje prostownik jednopołówkowy zamiast całofalowego twierdząc że zapewni to dostarczenie większej mocy do diody dzięki mniejszemu spadkowi napięcia? Dla mnie to absurdalny pomysł jest raczej, ale może kolega jakoś to uzasadni? Tak jak pomysł zastosowania kondensatora odsprzęgającego. Jaki cel tego kondensatora w tym układzie?

 

Można całkowicie zrezygnować z diod prostowniczych używając 4 diody LED 1W połączone jako mostek Graetza zwarty na wyjściu lub jeszcze prościej post-162381-0-42852600-1365099985_thumb.jpg Unikamy w ten sposób strat na diodach prostowniczych, jedynie trudnym zadaniem może być umieszczenie 4 diod LED w obudowie lampki rowerowej.

Edytowane przez stefankowalski

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1
Najtańsze diody 3W z radiatorem obecnie po 3,2zł

 

Parafrazując powiedzenie...Allegro przyjmie wszystko...

 

Czy ktoś próbował policzyć jaka jest różnica straty mocy na mostku z diod prostowniczych i diod Schottkiego?

 

Dioda to nie rezystor. Zależy jakie diody dobierzesz... Trzeba by zajrzeć w charakterystykę.

Edytowane przez mklos1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Tak się jeszcze zastanawiam czy pomiar wartości skutecznych napięcia jest istotny w tym przypadku. Dynamo dostarcza napięcia sinusoidalnego, więc pomiar miernikiem nieposiadającym True RMS da te same wyniki. Dodatkowo moje pomiary dotyczyły prądu stałego i określały moc pobieraną przez diody LED z pominięciem strat na mostku Graetza. W tym przypadku nie ma znaczenia to czy miernik posiada True RMS.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1

W kiepskich miernikach "RMS" jest liczony przez pomiar wartości średniej * współczynnik. Problem w tym, że wynik jest prawdziwy tylko dla fali sinusoidalnej. A fala po mostku to już nie jest sin(x), tylko |sin(x)|.

 

http://www.escoglobal.com/resources/pdf/white-papers/True_G2.pdf

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Po mostku nie mierzymy napięcia zmiennego lecz stałe. Pomiar wartości True RMS dotyczy tylko pomiarów napięcia zmiennego. W przypadku dynama rowerowego pomiar przed mostkiem napięcia zmiennego da te same odczyty dla mierników z i bez True RMS. Pomiar napięcia stałego za mostkiem również.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1
Po mostku nie mierzymy napięcia zmiennego lecz stałe.

 

Od kiedy napięcie za mostkiem prostowniczym jest stałe? :blink:

Edytowane przez mklos1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Może zbytnio upraszczam, faktem jest że jest to napięcie tętniące, ale mówimy tu o układzie z kondensatorem filtrującym i obciążeniu w postaci diod LED. Robiąc pomiary za mostkiem prostowniczym naturalnym jest użycie woltomierza i amperomierza prądu stałego. Pomiary z użyciem przyrządów prądu zmiennego po stronie stałoprądowej układu nie pokazałyby prawdziwych wartości, raczej wyniki bliskie zeru.

 

Wracając do strat mocy na mostku z popularnych diod prostowniczych 1N4007 do dla diody takiej spadek napięcia przy prądzie 500mA to Uf=0,85V czyli strata mocy na mostku Graetza to 0,85W.

 

Od kiedy napięcie za mostkiem prostowniczym jest stałe? :blink:

Historycznie rzecz ujmując od 1895 roku.

Edytowane przez stefankowalski

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1
Robiąc pomiary za mostkiem prostowniczym naturalnym jest użycie woltomierza i amperomierza prądu stałego

 

Mniej świadomość zatem że mierzysz wartość średnią. Przy założeniu, że nie gładzisz, błąd RMS a wartości średniej jest około 10%. W sumie akceptowalne.

 

Dioda 1N5817... Wcale nie jakaś wysublimowana... przy 0,5A 0,35V... Oszczędzasz 0,5W... Można by znaleźć coś ciekawszego, ale już droższe i trudniej dostępne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Z tym że do pomiarów używam raczej porządny miernik który przy pomiarach prądu stałego wyświetla również składową zmienną.

 

Przeprowadzałem również próby załączając włącznikiem kondensator wygładzający i okazuje się że jest on niezbędny. W znacznym stopniu likwiduje miganie diod przy wolniejszej jeździe rowerem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1

Gdzieś czytałem, że dla ludzkiego oka granica migotania to tak 15 Hz. Powyżej już zaczyna się zlewać i nie jesteśmy wstanie rozróżnić mignięć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Ale dla poruszających się obiektów występuje efekt stroboskopowy który jest zauważalny przy kilkakrotnie wyższych częstotliwościach niż 15 Hz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
Gdzieś czytałem, że dla ludzkiego oka granica migotania to tak 15 Hz. Powyżej już zaczyna się zlewać i nie jesteśmy wstanie rozróżnić mignięć.

Wchodzisz na bardzo grząski grunt. Co innego powstawanie wrażenia ruchu (około 25klatek/s), a co innego postrzeganie migotania (obserwowane bezpośrednio lub pośrednio).

Z tego co wiem nie ma ustalonej granicy kiedy przestaje się dostrzegać miganie, jednemu nie przeszkadza monitor kineskopowy 60Hz, inny poniżej 120Hz nie schodzi.

 

Na forach komputerowych dyskusje na temat widzenia różnic w ilościach klatek na sekundę ciągną się przez wiele stron. Nie ma sensu tutaj się nad tym rozwodzić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefankowalski

Wracając jeszcze do pomiarów prądnicy rowerowej różnymi  miernikami przeprowadziłem mały test z użyciem trzech multimetrów: Fluke 189 (posiada True RMS), UNI-T UT70C (nie posiada True RMS) i UNI-T UT204 (posiada True RMS). Mierzyłem napięcie zmienne na wyjściu prądnicy obciążonej lampkami LED i napięcie stałe za mostkiem na kondensatorze. Wyniki na zdjęciach post-162381-0-39041200-1365360149_thumb.jpgpost-162381-0-77189000-1365360324_thumb.jpg

Okazuje się że miernik bez True RMS zawyża odczyty o okolo 10% przy pomiarze napięcia zmiennego, natomiast przy pomiarze napięcia stałego za mostkiem odczyty na wszystkich miernikach są do siebie zbliżone. Aby upewnić się czy środkowy miernik nie jest uszkodzony przeprowadziłem pomiar napięcia zmiennego na wyjściu transformatora sieciowego i wszystkie mierniki dały ten sam odczyt.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mklos1

Jak pisałem wcześniej. Za mostkiem jest funkcja |sin(x)| (a nie sin(x)) dlatego są rozbieżności we wskazaniach. Na DC mierzysz wartość średnią, więc dlatego wartości są zbliżone.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dziobolek

Firma SunupEco właśnie wprowadziła na rynek dynamo SunupEco DYNAMAX.

 

Jest ono wyposażone w osobną linię służącą do ładowania urządzeń za pomocą portu USB.

Sumaryczna wydajność - 8W.

 

Niestety cena zabija - $190 plus przesyłka $30.

 

Podczas gdy cena poprzedniego modelu Sunup Eco DS-1R o wydajności 6W wynosi $125 z przesyłką free.

Edytowane przez dziobolek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lukaszb

Witam.

 

Jestem tu świeży dlatego nie wiem czy w dobrym miejscu piszę.

Szukałem w innych tematach ale nie znalazłem odpowiedzi.

Mam dynamo Shimano DH 3N-20 i zauważylem że od pewnego czasu coś w nim chrupie. Z podłączonym kabelkiem o oświetlenie chrupie dośyć głośno z niższą częstotliwością, z włączonym oświetleniem ciszej, ale za to z wyższą częstotliwością. Po odłączenie kabelka jest cicho.

Po rozkręceniu piasty myślałem że to wina konusa bo były metalowe opiłki w smarze a konus był jakby wyszczerbiony. Jednak wymiana konusa nie pomogła. Zacząłem szukać w samej lampce skoro po jej odłączeniu jest cicho. Wymieniłem kondensator który byl napuchnięty ale też nie pomogło. 

 

Czy ktoś już się spotkał z takim problemem?

Oświetlenie jest ledowe. Nie ma znaczenia jak przewody podłączone są do dynama.

 

 

Pozdrawiam,

Lukasz

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Czy ze zmianą prędkości zmienia się częstotliwość, głośność?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lukaszb

Tyrkotanie zaczyna się od pewnej prędkości. Dokładnie bedzie widać wszystko na filmiku. Byłem z tym w serwisie. Tam mi powiedzieli że nic nie da się zrobić i piasta do wymiany. Jednak nie przekonało mnie to bowiem nie rozkręcali koła a na pytanie czy się z czymś takim spotkali usłyszałem że nie.

Bardzo będę wdzięczny jeśli ktoś mi podrzuci radę inną niż w serwisie :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

"Ten film jest prywatny" - nie da rady obejrzeć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • gruby2
      Przez gruby2
      Cześć

      Czy ktoś się spotkał z czymś takim? Piasta z prądnicą podajże DH-3N31. Pękł korpus. Wada fabryczna czy efekt eksploatacji? Miała przejechane ok. 15-20tyś i nic się z nią nie działo. Po prostu nagle pojawiły się trzaski i po parunastu km się rozleciała. Nie było jakiegoś żadnego mocnego uderzenia, łożysko pracowało prawidłowo. Jak rozbiorę to sprawdzę czy są kulki ale raczej wątpliwe by w mig się zdezintegrowały.

    • hulaj
      Przez hulaj
      Zapraszam na filmowy poradnik na temat nawigacji rowerowej i zasilania do niej:
       

    • enterek16
      Przez enterek16
      Witam,
       
      Zakupiłem córce używany rower Batavus Koala na kołach 20''.
      Naprawiam w nim oświetlenie przednie, które jest zasilane z dynama na przednim widelcu uruchamianego manetką z kierownicy. Po wyregulowaniu linki dynamo opuszcza się na rant opony i podciąga w porządku.
       
      Problem leży w dziwnym zachowaniu dynama. Gdy koło kręci się do przodu (zgodnie z kierunkiem jazdy roweru) to żarówka bardzo słabo świeci, prawie wcale. Natomiast gdy pokręcę kołem w przeciwnym kierunku (do tyłu) żarówka świeci się bardzo jasno. W czym tkwi problem ? Czy dynamo jest uszkodzone ? Dodam tylko, że dynamo jest przeznaczone do montażu po lewej stronie i tak jest zamontowane.
       
       
    • norbertso
      Przez norbertso
      Witam, chciałbym złożyć rower w stylu retro. Widziałem na jednej z aukcji na rowerze lampke na widelcu, bardzo podobną do tej na zdjęciu niżej. Poszukuje lampki w podobnym stylu na widelec jednak na baterie a nie dynamo. Czy dałoby rade wymienić mechanizm w niej na taki z bateriami a zostawić tylko klosz?

    • Bartek1994
      Przez Bartek1994
      Witam.
      Jestem posiadaczem trekinga z wbudowaną piastą - prądnicą w przednie koło. Jej model to shimano DH-3N72.
      Od jakiegoś czasu wyczuwam znaczący opór przy toczeniu. Opór jest tak duży, że wręcz rower po przejechaniu kilku metrów się zatrzymuje. Opór jest obecny cały czas, nawet gdy prądnica nie działa. W załączniku przesyłam kilka zdjęc tego modelu i opis problemu. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu... Może coś źle skręciłem? Ale co? Przeciez ten czarny element nie może się kręcić...





       
×

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz dowiedzieć się więcej tutaj: Polityka prywatności, Regulamin.