Skocz do zawartości

[Korba] Korba MTB w rowerze typu cross


lenon77

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jako, że jest to mój pierwszy post na forum to witam wszystkich serdecznie. :)

 

W ostatnim roku zmieniłem swój stary rower MTB i stałem sie posiadaczem roweru Merida Crossway 100V. Po kilku miesiącach jazdy stwierdzam, ze była to dobra zmiana bo charakterystyka roweru crossowego bardziej odpowiada mojemu stylowi jazdy. Rower posiada korbę FC-M311 28-38-48 i problem jest taki, że największy blat jest przeze mnie praktycznie nie wykorzystywany. Natomiast po wybraniu się w góry (asfaltowe podjazdy) brakowało mi chwilami lżejszego przełożenia.

 

W związku z tym zaświtał mi pomysł żeby wymienić korbę na 42-32-22. Prędkości raczej nie powinno mi brakować, przy stromych podjazdach można by wrzucić cos lekkiego i cały zakres korby byłby wykorzystywany. Przerzutka przednia FD-M311 jeśli wierzyć specyfikacji Shimano obsługuje zarówno 48 jak i 42 zęby wiec tu problemu nie powinno być. Napęd mam 8-rzędowy więc najrozsądniejsza wydaje się korba Alivio M410 lub Acera FC-M361. Wiadomo, że Alivio jest lepsza jednak zalecana do niej długość suportu to 113mm a obecna korba ma 123mm. Rozumiem więc, że konieczna była by wymiana wkładu ale czy wtedy przednia przerzutka będzie dała się poprawnie ustawić? A może zamiast tego wybrać nieco gorszą Acere FC-M361 która ma także 123mm i uniknąć wymiany suportu?

 

Będę wdzięczny za wszelkie rady jak i spostrzeżenia odnośnie sensu wymiany korby w crossie na korbę MTB i ewentualnych problemów z tym związanych. Pozdrawiam.

Napisano

Ale Ty wszystko wiesz, co jest Ci potrzebne;-)

"Prędkości" rzeczywiście brakować będzie po rezygnacji z dużego blatu, ale jesteś na to gotowy.

Do korby rzeczywiście musisz dobrać długość wkładu, i jeśli zrobisz to poprawnie, przerzutkę bez większych komplikacji ustawisz.

Co do samej zmiany suportu: obecny i tak Ci kiedyś padnie, więc nie przejmuj się nim i bierz lepszą korbę+do niej rozsądny odpowiedni suport. Odciągasz w czasie następne grzebanie się przy korbach.

Co do ogólnego sensu takiej zabawy, moje zdanie jest takie: każdy pomysł jest dobry, o ile umożliwia większą frajdę z jazdy. Ty wydajesz się wiedzieć czego chcesz, czego Ci brakuje i jak to rozwiązać, więc pomysł OK.

PS. Problemów nie przewiduję, chyba że nie spasujesz do siebie części pod kątem systemu działania (kwadrat, octalink itp.) oraz wymiarów gwintów suportu. Ale tu się trzeba postarać, olewając podstawowe zasady BHP;) żeby tak wyszło.

Napisano

Dzięki za odpowiedź. Obecnie jeżdżę głównie na przełożeniu 38-13 co daje na prostych prędkość ok 30km/h z odpowiadającą mi kadencją. Myślę wiec, że maksymalne po zmianie ustawienie 42-11 będzie mi w zupełności wystarczało. A co do korby to po dokładniejszych poszukiwaniach okazało sie ze Alivio występuje tez w wersji M411 http://allegro.pl/ko...2755028897.html na długość 123mm i chyba na taką się zdecyduje. Zastanawiam się jeszcze tylko czy przy okazji i tak nie wymienić suportu na coś lepszego bo fabryczny pewnie jakością nie grzeszy. W cenie ok 50 zł idzie dostać coś porządnego? Aha i jeszcze jedna sprawa napęd ma przejechane ok 2000km ale rozumiem, że łańcuch (HG50) przyjmie nową korbę?

Napisano

Co do suportu to już twój wybór. Natomiast w temacie łańcucha to bym go wymienił bo i tak za niedługo trzeba to będzie zrobić aby nie niszczył kasety. Nie wymienisz to też się nic nie stanie bo taki przebieg dla korby to praktycznie nic.

Napisano
Przerzutka przednia FD-M311 jeśli wierzyć specyfikacji Shimano obsługuje zarówno 48 jak i 42 zęby wiec tu problemu nie powinno być.

Ta przerzutka u mnie pracowała z korbą Altus FC-M311 42-32-22 i miała się dobrze. Obecnie pracuje z Alivio FC-M430 44-32-22 i bez problemu dało się ją wyregulować. Ja proponowałbym Ci takie stopniowanie korby. Ciężko bezpośrednio porównać obie bo stara była 170mm (kto wsadził taka krótka korbę do roweru z rama 20") a obecna ma 175mm. jednak mogę napisać, że obecna wydaje się lepiej dostosowana do moich potrzeb. Na asfaltowe dojazdy i suche płaskie szutry 44 jest super, na zjazdach da się dokręcić do ponad 55km/h (przy 11T na kasecie) a 32 i 22 sprawdzają się w ternie i na stromych podjazdach. W 42T coś mi brakowało...

Napisano

...Na asfaltowe dojazdy i suche płaskie szutry 44 jest super, na zjazdach da się dokręcić do ponad 55km/h...

 

Na zjazdach to i bez dokręcania nie raz osiągam 60km/h jak wiatr w plecy... wink.gif

 

Pochwal się jaką prędkość osiągasz na prostej, nie pochyłej drodze i z jaką kadencją wtedy zasuwasz.

Napisano

Zjazdy:

Jak pisałem do około 55 dokręcam przy przełożeniu 44/11, powyżej raczej już nie ma potrzeby (moim zdaniem), a rekord licznikowy to 69,7km/h :( raczej mało.

 

Płaskie:

Najczęściej 30-35 na 44/14; ale zdarza się trochę ponad 40 na 44/12. Na kenda'ch nevergala'ch więcej raczej się nie da ;)

Licznika kadencji nie mam ale będzie to coś koło 80-90.

Napisano

42-11 tyle ze kaseta szosowa 11-12-13-14-15.... predkosc max na plaskim 59km/h geax mezcal 2.1 tnt. Na zjezdzie 79.5km/h 14% okolice Trzebnicy Radlow -Skotniki. Wiec kadencji nie brakniepredzej sily w nogach

Napisano

Ja raczej pisałem o prędkościach przelotowych.

Maks na płaskim wykręcone to 44-12: 51km/h ale ja dopiero zaczynam jeżdżenie po 20 latach przerwy :P

Napisano

korzystając z okazji..jedzie do mnie rowerek który kupiłem jako drugi Bulls Cross Disc 28" do tej ramy wchodzi spokojnie opona 29x1.9 i z tą też myślą kupiłem ten rower ponieważ on w rozmiarze 17.5 cala ma niemal identyczną geometrię a nawet powiedziałbym ramę co Bulls 29", jedną z podstawowych zalet tej ramy to umieszczony suport dużo poniżej poziomej osi kół. Jednym słowy bedzie tani 29er.

 

Ale nie o to chodzi....chodzi o korbę tak jak autor tematu zastanawiam się nad wymianą korby od MTB bo głównie jeżdże po górach. W tym bulsse są korby shimano chyba alivio i blaty rozkręcane

i mam pytanie:

czy jest taka możliwość przełożenia środkowego blatu 38t jako pierwszego

wówczas dokupiłbym blaty 22 i 32 twożąc przełożenia adekwatne do kół 29" 38x32x22

 

 

jeżeli opowiadam pierdoły to sorki, dużo jeżdżę ale w samodzielne dłubanie bawię się od niedawna

Napisano

Jest taka możliwość, bo tak kiedyś zrobiłem. Z Alivio 28-38-48 zrobiłem 22-32-38. Trzeba zwrócić uwagę na kształt zębatki, bo najprawdopodobniej będzie niesymetryczna. Jako środkowa zęby miała w stronę ramy, a jako blat na zewnątrz.

 

Warto sprawdzić czy da radę przerzutkę obniżyć.

Napisano

Dzięki za odpowiedź.

W takim razie super a co do przerzutki to obniżyć się jej za bardzo nie da bo jest typu Top-swing z górnym ale mam "luźną" przerzutkę Deore Down-swing z górnym to myślę że pole regulacji znacznie się zwiększy.

 

Cudo to może nie będzie ale nie miałem okazji pojeździć w każdych warunkach 29-ką (osobiście jeżdże na 26") i od początku sezonu przyglądałem się każdemu napotkanemu trekkingowi w necie i na drodze, szukając czegoś co by się na tanią przerubkę nadało.

 

Jak ktoś będzie zainteresowany to mogę wrzucić fotki już przerobionego może jakiś filmik i krótki opis z wrażeń jazdy w terenie takim wynalazkiem, u mnie parę osób jest ciekawa finału tego eksperymentu (słuchając moich propozycji trochę z takim szyderczym kpiącym uśmieszkiem) ale szosą między TIRami się prawie nie da jeździć a trenować na wypieszczonym do startów rowerze trochę drogo wychodzi....raz w pewną sobotę zdarzyła mi się awaria i gdyby nie stare graty to nie stanąłbym na starcie w niedzielę...drugi rower to konieczność

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Jestem już po demontażu korby i wkładu (zakupiłem klucze i zdecydowałem się zrobić to samodzielnie) ale mam jeszcze dwa pytania:

 

1. Czy jest jakaś różnica miedzy wkładem suportu 123mm i 122,5mm? Dedykowane do korby jest 123mm ale takiej długości jest tylko BB-UN26 a np. Accent ma długość 122,5. Te pół milimetra nie będzie stanowiło problemu?

 

2. Czym posmarować gwinty misek suportu? Finish Line ma kilka rodzajów smarów, który się lepiej sprawdzi Ceramic Grease http://www.velo.pl/p...=4&pk=%&id=1508 czy Anti-Seize? http://www.velo.pl/p...=4&pk=%&id=1283

  • Mod Team
Napisano

1. różnica jak sam zauważyłeś to 0.5mm i nie będzie to problemem.

2. jak bym gwintu nie smarował, można ale zawsze może sie tam dostać pył co później utrudnia życie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...