Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam do rozwiązania problem dotyczący wyboru optymalnego napędu do elektryka z silnikiem centralnym. Na 90% będzie to Bosch SX. Tańsze modele mają zwykle napęd Cues, gorszy amortyzator i gorsze hamulce. Droższe XT i lepsze dwa pozostałe elementy. Cena generalnie nie jest dużym problemem więc wybór wydaje się oczywisty -XT. Ale czy na pewno ?

Mógłbym kupić tańszy model, wymienić w nim amortyzator oraz hamulce. Cena wyjdzie wtedy zbliżona. Czyli mamy dwa rowery w tej samej cenie - jeden na Cues 10s, powiedzmy z kasetą 11-43, drugi na XT z kasetą 10-51.

Zaczynam się skłaniać do wersji z napędem Cues bo po co w elektryku 12 biegów. Z moich obliczeń wynika że przy zębatce 42T koronki 10T oraz 51T raczej nie będą wykorzystywane w ogóle.

Czyli świadomie chcę kupić rower z "gorszym" napędem za tyle samo. Czy mój tok rozumowania jest logiczny ? Co Wy byście wybrali ?

Napisano

@chrismel, jeżeli cena nie jest dużym problemem to ja bym nawet nie myślał o Cues. Zapewne wiesz jak działa XT, a Cues? 

Nawet jakbyś nie używał skrajnych zębatek to żaden problem 🙂

  • +1 pomógł 1
Napisano

@chudzinki Jak działa XT wiem. Jak działa Cues nie ma pojęcia. Nie miałem okazji przejechać na tym nawet 1 cm :) Shimano coś tam pisze o większej trwałości i to jest dla mnie głównym argumentem.

51 minut temu, sznib napisał:

Linkglide

Poza Cues jest tylko seria M5100 1x11 z tą technologią ? Mam rację ?

Napisano

Tylko czy jest to faktycznie poziom XT czy tylko Shimano tak napisało ? Poza tym w tych bardziej budżetowych ebikach Cues jest przeważnie 9s lub 10s. 9s to trochę mało ale 10s byłoby wystarczające. 11s w stopniowaniu 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 takie jak w M5100 jeszcze by uszło. Ale sensu 12s nie widzę żadnego. No może w wydaniu SRAM-a z kasetą XPLR i w e-gravelu do sportowej jazdy.

  • Mod Team
Napisano

Poziomy Cues tak jak w innych grupach Shimano; im wyższy tym lżej. Jednak ciężej niż w zwykłych grupach, bo jak ma być bardziej trwałe to musi być cięższe. W elektryku dużej różnicy to nie robi. Jeśli chodzi o pracę; Linkglide pracuje wolniej, ale bardziej płynnie. To też wpływa na wolniejsze zużycie napędu, ale do rowerów "wyścigowych", gdzie istotna jest bardzo szybka zmiana przełożeń, się nie nadaje.

Kumpel ma w elektryku XT 12sp i już nieraz wspominał ze chętnie by zmienił na 10sp Linkglide, bo napęd zwykły zużywa bardzo szybko.

  • +1 pomógł 2
Napisano

Wrzuć swój napęd w kalkulator, oceń na których biegach będziesz śmigał. A jak się okaże, że w XT będą to np 14-16-18 to zerknij na ceny pojedynczych koronek. Bo te są śmiesznie niskie: https://www.bike-discount.de/en/shimano-sprocket-wheel-for-cs-m8100/m7100

 

No i kalkulator: https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=22,36&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Można brać xt i zmieniać łancuch i tryby kasety co 300-400km (bez przesadnego ciśnięcia na wysokich przełożeniach). Linkglide (cues) powinny starczyć na przynajmniej 2x więcej. Znam takich co pokupowali elektryki i używaja tylko 3 najmniejszych koronek kasety - koronka 10T kasety zużywa się po kilkudziesięciu km.

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Napisano

Dzięki. Tak mi się wydawało i pójdę w stronę Linkglide.

@cervandes Zrobiłem kalkulację i wychodzi mi że 11-42 to absolutnie wszystko czego potrzebuję. A najczęściej używaną koronką będzie 17T przy 42T z przodu.

Godzinę temu, sznib napisał:

chętnie by zmienił na 10sp Linkglide

Mam dokładnie takie same przemyślenia. Dlatego nie rozumiem tego uszczęśliwiania ludzi "na siłę" i zakładania do elektryków 10-51 12s.

Napisano
4 godziny temu, sznib napisał:

do rowerów "wyścigowych", gdzie istotna jest bardzo szybka zmiana przełożeń, się nie nadaje.

To jest ciekawe, że zdarza się słyszeć psioczenie na powolną pracę cues, ale równie powolną pracą sram transmission już się wypada zachwycić 😉

  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Napisano
3 godziny temu, chrismel napisał:

Mam dokładnie takie same przemyślenia. Dlatego nie rozumiem tego uszczęśliwiania ludzi "na siłę" i zakładania do elektryków 10-51 12s.

Jak klient płaci za rower 20+ to nie może nie mieć najnowszego napędu . A że to sensu nie ma to insza inszość 

Napisano

W warunkach górskich te 51t się przydaje, ale to już w takich warunkach, że potrzebna jednocześnie wyższa kadencja i nie za wysoka prędkość, czyli jazda jak po schodach w górę. Jak jest mowa o korbie 42 to pewnie nie do wspinania się po skałach. Drugą zaletą XT (w ogóle HG+) jest zmiana pod obciążeniem. Ale jak celem są kilometry to Linkglide. A może trafisz na rower z mechanicznym transmission, albo z tym T1000.  Wymiana hamulców i zawieszenia może być słaba ekonomicznie. 

Napisano

@Wojcio w wymianach słabych ekonomicznie mam olbrzymie doświadczenie :) Problem w tym że jak montują lepsze hamulce i amortyzator to dają też "lepszy" napęd. Więc mam do wyboru albo kupić tańszy rower i zrobić upgrade armora i hamulców albo droższy i zrobić downgrade napędu. W sumie to znalazłem rower który byłby idealny: https://www.cube.eu/pl-pl/cube-editor-hybrid-pro-fe-400x-black-n-spectral/823110 W ogóle nie ma amortyzatora więc i waga sensowna, poniżej 19 kg. Problem w tym że nabywcą będzie moja koleżanka, chce mieć ramę typu mid-step i nie chce czarnego :) W każdym razie utwierdziłem się po Waszych postach w koncepcji Linkglide i raczej 10s.

Napisano (edytowane)
Cytat

Problem w tym że nabywcą będzie moja koleżanka

+

Cytat

Z moich obliczeń wynika że przy zębatce 42T

czego nie doczytałem...

To zmienia postać rzeczy 🙂.

Nie wiem dlaczego założyłem, że to rower dla Ciebie... To faktycznie kupić coś prostego i trwałego, bo znając życie to i tak będzie jeździła jak 90% użytkowników elektryków, czyli niska kadencja, a resztę niech robi silnik.

Edytowane przez chudzinki
Napisano

Sprawdzałem jej kadencję i wychodzi średnio w przedziale 75-80. Więc jest OK. Ale problemem jest waga. Teraz jeździ na Merida Silex i jak potrzebuje wrzucić rower do bagażnika kombi nie ma problemu. Ale jak spróbowaliśmy tego samego z rowerem o wadze blisko 30 kg to podsumowała go jednym słowem - powariowali :) Dlatego musi mieć coś co waży jak rower a nie motocykl :) 

Napisano

Jak ma być mid-step i lekki i jeździ z taką kadencją to niech kupi Cube Kathmandu C:62 i zmieni napęd na Cues 10 ( lub Deore Linkglide 5130, chyba pierwsze wersje Linkglide miały wyższą kulturę pracy ) a fabryczne XT sprzeda. Ewentualnie KTM Macina Sport SX Elite ale 2025 bo 2024 jest czarny.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, chrismel napisał:

Ale biegi będą zmieniać się ciężej.

Posiadałem we wcześniejszym rowerze xt 780 chodziło to ciężej i bardziej mi sie podobało. Miałem już do czynienia z systemem multi- relakse. Czyli taka zmiana wyjdzie na plus. 

Edytowane przez Thomass13

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...