Skocz do zawartości

[do5000] MTB żeby nie brakowało prędkości na płaskim


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 

Szukam roweru MTB do 5000 który będzie służył raczej rekreacyjnie do jazdy po lasach czy szutrowych ścieżkach ale również w sporej części do płaskich asfaltów. Czytałem, że niektóre ułożenia napędów nie pozwalają na osiąganie większych prędkości (zależy mi żeby takie również osiągać 😉) z góry dziękuję za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to dla Ciebie jest wyższa prędkość?

Zakładając przeciętne koło 29" z oponą 2.2", korbę z malutką zębatką 30T i koronką 11T na kasecie:

Przy kadencji 80 RPM, pojedziesz 30 km/h, przy 100 RPM, 38 km/h.

Jeżeli kupisz rower z korbą 32T, co jest bardziej prawdopodobne przy napędzie 1x, to odpowiednio osiągniesz już 32 km/h i 40 km/h.

Pisząc krótko: nawet się nie zbliżysz do tych prędkości, jeżeli nie masz formy i zacięcia wyścigowego. Żeby jechać 30 km/h na MTB, trzeba mieć już trochę w nogach.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

rekreacyjnie do jazdy po lasach czy szutrowych ścieżkach ale również w sporej części do płaskich asfaltów.

Do tego zdecydowanie nie potrzebujesz mtb, są rowery lepiej dopasowane do takich zastosowań, pozostaje kwestia czy potrzebujesz amortyzator.

Co do napędów mtb, to praktycznie wszystko to już 1x12, przy kasecie 10-51 i korbie z przodu 34 (jest szansa na taką kombinację) to już raczej siła w nogach była by ograniczenie, co nie zmienia faktu że będziesz miał agresywne opony czy wyższą wagę i to też będzie wpływało na odczucia z jazdy. Lepiej iść w jakieś crossy, jeżeli zależy na bardzie jagresywnej sylwetce to też się coś na rynku znajdzie.

Rower crossowy Polygon Heist X7 | sklep rowerowy Sprint-Rowery.pl

Giant Roam 1 | Giant Bicycles Polska (giant-bicycles.com)

Giant Roam 0 | Giant Bicycles Polska (giant-bicycles.com)

 

Jednak jak już bardzo musi być mtb, to w tej sensie jest szansa na kombinacje 34/10

SENSA MERANO EVO RACE 2024 | Szybkierowery.pl

 

Edytowane przez Artur85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz płasko to szukasz jak największej zębatki z przodu. 30 to zdecydowanie za mało, 32 też nie bardzo, a 34 no może być. 

Przy czym zębatkę powinno się dać wymienić na większą, jakbyś kupił np. 30 ale trzeba się dowiadywać jaka największa wejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, ppolak100 napisał:

do jazdy po lasach czy szutrowych ścieżkach ale również w sporej części do płaskich asfaltów

Merida 500 Lite, w razie potrzeby zakładasz mniej terenowe opony i masz prawie (bo korba 36t) crossa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36t jest już wystarczające do "osiągania większych prędkości". Mam mtb z napędem Deore 2x10 i korbą 36/26T i da się pojechać dość szybko. Więc poleciłbym napęd 2xx i obecnie chyba jednym z nielicznych w miarę porządnych rowerów z takim napędem jest Merida Big.Nine 500 Lite z napędem 2x11. Jest jeszcze dużo tańszy Focus Whistler 3.8 z napędem 2x11 ale on nie ma sztywnych osi. Wydaje mi się, że dużą tarczę można też wymienić na 38t, przynajmniej jakiś czas temu była to jedna z dostępnych kombinacji w napędach 2-rzędowych

Edytowane przez Greg1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa rowery mtb

1. 29 cali z napędem 1x11 zębatka  z przodu 34 zęby, a  najmniejsza z tyłu 11

2. 26 cali z napędem 3x9 z przodu: 22,32,44, a najmniejsza z tyłu też 11

na pierwszym po płaskim na asfalcie utrzymanie stałej prędkości powyżej 30 km/h to wyzwanie, na drugim jeżdżę regularnie powyżej 30. Jeżdżę z kadencja koło 90, wiec w pierwszym ta zębatka 11 jest w użyciu głównie na zjazdach ew jakiś krótkich sprintach, w drugim używam znacznie szerszego zakresu przełożeń. Różnica jest oczywiście w oponach. Także chcąc jeździć szybko po płaskim i twardym na to zwróciłbym uwagę.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie sie zgodzę, że przy MTB regularne powtarzalne 30km/h to tylko dla lepszych zawodników - ze względu na budowę ram MTB max blat sprzodu to 34/36T - naprawe nie ma sie co męczyć- chyba ze ktoś lubi:)

Ja aktualnie  Giant Roam 1 - sprzodu 42T i zdecydowanie lepszy wybór, do jazdy spokojniejszej z wyższymi prędkościami- przy kasecie  z tyłu 11-42. Zdecydowanie polecam pójście w rower crossowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.05.2024 o 17:35, marvelo napisał:

36 zębów to jest w crossach, ale na środkowej zębatce (a zwykle nawet 38), więc przełożenie 36x11 to wciąż daleko do crossów. 

Nie do końca, bo producencie poszli po rozum do głowy i coraz częściej montują do crossów napędy 1-rzędowe z korbami 38t, a nawet 36t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie tu rozum?

To nic innego jak ograniczanie wszechstronności roweru crossowego, który traci wtedy sporą cześć zakresu przełożeń. Podnosi to też koszt wymiany kasety (i przyspiesza jej zużycie), powoduje większe przekosy, hałas. 

Kiedyś, po założeniu odpowiednich opon i ustawieniu aerodynamicznej pozycji mostkiem cross mógł być całkiem szybkim sprzętem na asfalt, a po założeniu terenowych opon 1.75 -2.0 (w zależności od ilości miejsca w ramie i widelcu) nieźle sobie radził w terenie, mając np. jako najlżejsze przełożenie 26/34.

Teraz, taki cross z napędem 1x to takie wykastrowane "niewiadomoco". Właściwie nie nadaje się do niczego.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie coś dla niedzielnych rowerzystów. Tak się teraz dzieli rynek: jak chcesz jeździć szybko, to wybierasz szosę, gravela, ewentualnie MTB (gdy chcesz szybko w terenie).
Crossy, mieszczuchy i trekkingi są przeznaczone dla niedzielnych rowerzystów. A że trzeba wymieniać częściej kasetę, łańcuch, zębatkę z przodu? Dla producentów osprzętu, to zysk. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@hulk14, skoro twierdzisz, że te rowery są dla niedzielnych rowerzystów to ile km rocznie zrobią? 500? 700? Bo 1000 to chyba maks maksów. To jaki koszt napędu 10s będzie na 3 lata?

@marvelo, też kiedyś próbowałem uterenowić crossa - bezsens totalny tym bardziej, że do bardzo niewielu ram wejdzie na tył 2-calowa opona...

Odnośnie szybkich przełożeń - nie każdy ma potrzebę dokręcać aż tak jak Ty z górki 🙂.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.05.2024 o 09:07, chudzinki napisał:

producencie poszli po rozum do głowy i coraz częściej montują do crossów napędy 1-rzędowe

Na szczęście jeszcze niektórzy oferują nie tylko crossy dla niedzielnych rowerzystów ale też "prawilne" crossy z napędem 3xx i porządnym osprzętem, jak np. Radon Scart Light 10.0 czy nawet "nasz" Romet Orkan 9 :)

Edytowane przez Greg1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, chudzinki napisał:

@hulk14, skoro twierdzisz, że te rowery są dla niedzielnych rowerzystów to ile km rocznie zrobią? 500? 700? Bo 1000 to chyba maks maksów. To jaki koszt napędu 10s będzie na 3 lata?

Twierdzę, że tak je pozycjonuje obecnie większość producentów. 

Ile? Więcej niż 3x7, 3x8 czy 3x9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...