Skocz do zawartości

[mostek] wymiana mostka w gravelu


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

chciałabym wymieć sobie w moim gravelu mostek na nieco krótszy, ponieważ jestem zbyt wyciągnięta do przodu (wielkość ramy jest ok)

Aktualnie mój mostek ma 80 mm. Czy jest jakaś metoda "wyliczenia" jaki najkrótszy mostek można zastosować w rowerze żeby jazda była komfortowa i bezpieczna?

Mam 157 wzrostu, rower to Cannondale Topstone 4 XS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugeruję sprawdzić mostek 60mm, 2cm to duża różnica - powinnaś wyczuć zmianę w pozycji.  Podbij do lokalnego warsztatu rowerowego albo lepiej lokalnej grupy cyklistów i spróbuj wypożyczyć takowy na testy.  Jeśli jesteś niedaleko Pojezierza Drawskiego to pisz na priv.

Nie ma opcji wyliczenia długości mostka, ramy itepe bez analizy proporcji ciała, czasem jego gibkości.  Albo metoda prób i błędów, jak przedpiszca sugeruje, albo jakieś studio bajkfiterskie które sprawdzi czy może to nie jest kwestia zbytniego wysunięcia siodła do tyłu lub złego kąta kierownicy / klamek...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, ChuChu napisał:

Metoda nazywa się: próby i błędy

LOL 😛

Tak na oko, to po prostu złap kierownicę przed aktualnym chwytem i sprawdź, ile mniej więcej musisz cofnąć dłonie żeby było wygodniej.

Ile jeździsz aktualnym rowerem?

 

właśnie chwytam ją dużo wcześniej niż w miejscu "docelowym" gdzie są klamkomanetki, bo tak mi jest po prostu dużo wygodniej. najchętniej założyłabym najkrótszy mostek jaki można i najlepiej z jakimś większym kątem nachylenia, jak sugerował @RabbitHood , w tej chwili mam 7 stopni

rower mam od niedługiego czasu, przejechałam nim zaledwie kilkaset km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś, oprócz długości, chciała też zmieniać kąt nachylenia to tutaj masz kalkulator:

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

Można też, oprócz mostka, wymienić kierownicę na taką z mniejszym reachem. Następna opcja to zakup kierownicy z małym dropem i przejście na dolny chwyt jako standardowy. Np. takiej: https://www.specialized.com/pl/pl/kierownica-hover-alloy---wznios-15-mm-plus-flare/p/155205?color=231077-155205

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma mniejszych graveli niż XS, szczerze mówiąc patrząc na niego, ma się wrażenie że to rower dziecięcy. Górna rura ramy jest na tyle nisko, że nie mam problemu w stanięciu na ziemi, wiec rozmiar ramy wydaje się być dopasowany.

Z tego co zauważyłam, XS u jednego producenta nie równa się rozmiarowi XS u innego producenta. Początkowo chciałam kupić Accent Furious Pro i tam rozmiar XS jest przeznaczony dla wzrostu 159 cm i więcej, a w Cannondale'u XS jest rozmiarem na wzrost 152 i więcej.

image.png.fa7179b79eb7df8997de2747d42694be.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma mniejszych u Cannondale. Te rozpiski producenta to jedna wielka ściema.

Jakimś super znawcą geometrii nie jestem, ale rozumiem co oznaczają te cyferki. Według mnie, to jest rower na kogoś bliżej 165 cm.

Kobiety mają dłuższe nogi i krótszy tułów, co dodatkowo gra na Twoją niekorzyść. Stąd Twoje problemy i szukanie ekatremalnie krótkiego mostka. 80 mm to i tak dość mało.

To że masz luz w kroku, potwierdza tylko to, co napisałem powyżej.

Spójrz na to:

https://bikeinsights.com/compare?geometries=5f36f44247333e00174800f9,62795c2ab7be9700245bfb4b,

Twój rower porównany z moim. Ja mam 174 cm wzrostu. Jak popatrzysz na tabelkę, to dowiesz się że Reach, czyli to co definiuje jak daleko sięgasz do manetek, w Twoim rowerze jest mniejsza tylko o 7 mm. Dzieli nas natomiast 17 cm wzrostu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, martmart napisał:

Nie ma mniejszych graveli niż XS,

Liczą się fizyczne wymiary ram a nie to jak sobie producent rozmiary nazywa.

37 minut temu, martmart napisał:

szczerze mówiąc patrząc na niego, ma się wrażenie że to rower dziecięcy

Rowery szosowe i gravele mają inne proporcje ram niż jakieś trekkingi, crossy, mtb itd więc sama rama "wydaje się" mniejsza od tego co widzisz na ulicy

37 minut temu, martmart napisał:

Górna rura ramy jest na tyle nisko, że nie mam problemu w stanięciu na ziemi, wiec rozmiar ramy wydaje się być dopasowany.

To nie ma żadnego znaczenia, wysokość na jakiej jest względem podłoża górna rura nie jest wyznacznikiem rozmiaru.

 

 

 

BTW masz za duży rower i tyle, wszystko co chcesz zrobić z tym mostkiem to pudrowanie trupa bo obecna długość to i tak minimum przyzwoitości. Dla niskich kobiet są przeznaczone damskie rowery w małych rozmiarach.

Mężczyźni mają inne proporcje ciała (stosunkowo krótsze nogi przy tym samym wzroście) więc przeciętnemu facetowi o wzroście 157 byłoby się łatwiej do tego dopasować (choć imo i tak byłby za duży).

Zresztą porównaj sobie geometrię i rozmiarówkę typowo damskiego gravela do tego co masz https://www.liv-cycling.com/pl/devote-1

Edytowane przez Mihau_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma żadnego spisku tabelkowego producenta.  Cannondale czy inni producenci mają tak szerokie kontakty z światem sportu rowerowego, że absurdem jest stwierdzenie, ze nie znaleźli by kogoś kto by ogarnął im tabelkę, jest wręcz przeciwnie, wyznaczają nowe trendy w takiej rozmiarowce.

Niskie osoby są skazane na krótkie mostki, bo nie można w nieskończoność skracać roweru, bo rower gravelowy ma większe koła niż rower szosowy, gdzieś te koła trzeba zmieścić. Rowery z kołami 28cali nie schodzą poniżej 520mm TT. 

Czy mostek 80mm to mało, nie. W XC od dawna już montuje sie krótkie mostki, przypominam że kiedyś tez montowano mostki w okolicach 100mm 120mm. Obecnie nawet w takim mieszczuchu jak Stinson w rozmiarze xl mam mostek 45mm. 

Nic nie daje w gravelach długi mostek, wręcz przeciwnie jest to dźwignia która może spowodować łatwiejsze przerzucenie kogoś przez kierownice gdy koło o sztywnym widelcu wpadnie w dołek. 

P.S.

Powoływanie się na Michau i KNKS którzy nigdy nie czytałem żeby użytkowali jakiegoś gravela, jest troszkę kontrowersyjne. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyznaczają trendy? Raczej robią tabelkę tak, żeby nie ominąć ani jednego potencjalnego klienta. Efekty powyżej. Tak wyznaczyli trend, że autorka nie może trzymać za klamkomanetki.

Co z tego że jakiś tam rower ma mostek 45 mm? W rowerze autorki jest 80 mm przy tak małym rozmiarze. Jasno z tego wynika, jaki był projekt. Rozmiar na średniego faceta będzie miał pewnie 100 mm. Jakoś Twoja teoria się nie klei...

A wiesz dlaczego kiedyś w XC były długie mostki, a teraz już nie? Bo zmienił się rozmiar z koła 26" na 29", a co za tym idzie geometria ramy.

Rowery z kołami 28" nie schodzą poniżej 520 TT? Hm, to chyba Kross Esker nie ma kół 28". A to pierwszy rower, jaki postanowiłem sprawdzić.

https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-6-0-czarny-szary-polysk

A żeby się wypowiadać na temat geometri, nie trzeba mieć roweru danego typu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie 1001 temat od kogoś, kto kupił rower z "barankiem" i narzeka na niewygody i niedogodności z tym związane. Zaraz będzie wymiana mostka na taki rodem z enduro, potem plusowanie tegoż, następnie 5 podkładek lub mostek regulowany... "Baranek" ma być nisko i daleko, bo ma zapewniać aerodynamiczną pozycję i wąski chwyt. Czasem trzeba się do tego po prostu przyzwyczaić.

Niech lepiej autorka pokaże aktualne zdjęcie w/w. roweru. Wtedy zobaczymy jak toto jest poustawiane, jaki jest offset sztycy, wysokość siodła, jego ustawienie itp... Wtedy będziemy mogli deliberować.

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla porównania np. Grizl w rozmiarze 3XS ma od centymetr krótszą górną rurę niż Topstone i "fabryczny" mostek 50 mm (plus koła 27,5"). Wg oznaczenie producenta jest przenaczony dla osób do 160 cm wzrostu.

Z kolei Grizl w rozmarze 2XS ma górną rurę jak Topstone, mostek 60 mm i wg Canyona jest dla osób od 160 do 166 cm.

Edytowane przez Chociemir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ChuChu napisał:

Wyznaczają trendy? Raczej robią tabelkę tak, żeby nie ominąć ani jednego potencjalnego klienta. Efekty powyżej. Tak wyznaczyli trend, że autorka nie może trzymać za klamkomanetki.

Na podstawie czego stwierdzasz że tak robią? Jak tabelka jest wadliwa, warto przedstawić dlaczego? Autorka dopiero kupiła rower, normalne że wymaga dopasowanie roweru. Niech kupi mostek 60mm będzie miała bliżej.

 

1 godzinę temu, ChuChu napisał:

Co z tego że jakiś tam rower ma mostek 45 mm? W rowerze autorki jest 80 mm przy tak małym rozmiarze. Jasno z tego wynika, jaki był projekt. Rozmiar na średniego faceta będzie miał pewnie 100 mm. Jakoś Twoja teoria się nie klei...

Nic nie wynika. Mostek to mostek, rzecz wymienna jest mnóstwo rowerów gdzie montuje się mostki krótsze niż 100mm. 

1 godzinę temu, ChuChu napisał:

.A wiesz dlaczego kiedyś w XC były długie mostki, a teraz już nie? Bo zmienił się rozmiar z koła 26" na 29", a co za tym idzie geometria ramy.

W gravelach dzieje się to samo coraz szersze opony mogą przyjąć. Podobne zmiany jak w XC.

1 godzinę temu, ChuChu napisał:

Rowery z kołami 28" nie schodzą poniżej 520 TT? Hm, to chyba Kross Esker nie ma kół 28". A to pierwszy rower, jaki postanowiłem sprawdzić.

https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-6-0-czarny-szary-polysk

A żeby się wypowiadać na temat geometri, nie trzeba mieć roweru danego typu...

O ile faktycznie ma rację. Doświadczenie pozwala potwierdzić lub obalić swoje teorie.

1 godzinę temu, KNKS napisał:

Jak dla mnie 1001 temat od kogoś, kto kupił rower z "barankiem" i narzeka na niewygody i niedogodności z tym związane. Zaraz będzie wymiana mostka na taki rodem z enduro, potem plusowanie tegoż, następnie 5 podkładek lub mostek regulowany... "Baranek" ma być nisko i daleko, bo ma zapewniać aerodynamiczną pozycję i wąski chwyt. Czasem trzeba się do tego po prostu przyzwyczaić.

Niech lepiej autorka pokaże aktualne zdjęcie w/w. roweru. Wtedy zobaczymy jak toto jest poustawiane, jaki jest offset sztycy, wysokość siodła, jego ustawienie itp... Wtedy będziemy mogli deliberować.

Ktos kto kupił prawidłowy rower, zazwyczaj się tym nie chwali.  Aerodynamika praktycznie nie istnieje w gravelach, ale jazda w terenie już tak i to ona jest najtrudniejsza i pod taka jazdę powinno się ustawiać rower, czasem to wymaga ustawienie mostka na plus. 

W tej dyskusji nad ustawieniami, uczciwość nakazuje przedstawić jak duże doświadczenie ma ktoś w danym typie roweru. I to traktować je jako sugestie, a nie jakąś wyrocznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejno:

Dlaczego jest wadliwa? Serio uważasz, że ten rozmiar pasuje dla krasnala 152 cm?

Mostek. Sam napisałeś że Twój rower ma 45 mm. Najwyraźniej ktoś go pod taki wymiar projektował. Rower autorki ma 80 mm i tak zakładał projekt. Stąd też takie, a nie inne wymiary ramy.

Ty widzisz różnicę między zwiększeniem szerokości opony o 10 mm vs kompletną zmianę filozofii 26" vs 29"?

Nie odpowiedziałeś, skąd twierdzenie że nie ma rowerów krótszych niż TT 520 mm. Ja Gravela miałem, mogę się wypowiadać. Co do innych, Gravel daleko od szosy nie pada, zwłaszcza taki jak ten Cannondale.

Jak kupisz spodnie na kogoś kto ma 180 cm, a Ty masz 160 cm, to też nie należy oceniać, bo nie ma się doświadczenia? Pewne rzeczy wynikają z ogólnie przyjętych zasad.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ChuChu napisał:

Rowery z kołami 28" nie schodzą poniżej 520 TT? Hm, to chyba Kross Esker nie ma kół 28". A to pierwszy rower, jaki postanowiłem sprawdzić.

https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-6-0-czarny-szary-polysk

A widziałeś w jaki sposób ta krótka rura górna została osiągnięta? Poprzez wystromienie kąta rury podsiodłowej (radykalne 75 st.) i spłaszczenie kąta główki ramy (znów radykalne 69 st., tylko z drugiego bieguna). Z wszystkimi tego konsekwencjami, także negatywnymi. Choćby trail. Jeśli producent zastosował dokładnie ten sam widelec (z tym samym offsetem) we wszystkich rozmiarach, to najmniejszy rozmiar kończy z ogromną wartością trailu (ciągu/śladu chyba po polsku się na to mówi). Rower nie chce wtedy skręcać, jest jak krowa. Poważni producenci dają czasem wtedy widelec z większym offsetem (bo wtedy wypadkowy trail się zmniejsza) ale to kosztuje. Tu w tabelce nic nie podają, więc nie wiemy. 

Drugi parametr, czyli kąt podsiodłowy. Jak ktoś zakłada sztycę bez offsetu by przybliżyć się do kierownicy to źle. Ale jak producent stawia podsiodłówkę w najmniejszym rozmiarze pod kątem 75 st. to już dobrze, tak?

Rozmiar S względem M ma reach mniejszy o zaledwie 3,4 mm. A cały rower jest nawet nieco dłużyszy, jeśli chodzi o bazę kół (o 8,5 mm). 

Niech martmart zakłada ten krótszy mostek i tyle. Producent dał 80 mm bo coś musiał założyć, tak jak siodełko. Mało kto narzeka, że w nowym rowerze musi sobie zmienić siodełko, bo fabryczne mu nie pasuje. Do mostka można podchodzić podobnie.

 

 

    

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, ChuChu napisał:

Rower autorki ma 80 mm i tak zakładał projekt.

Dżizys. To że producent włożył taki mostek nie oznacza że nie można go zmienić, żeby przystosować rower do swojej anatomii. Do mojego gravela producent włożył oidp mostek 90mm 6st i założył go na minusie, a ja zmieniłem go na 70mm 6st i założyłem go na plusie. Zmieniłem też kierownicę na szerszą, z większą flarą i mniejszym dropem. Przejeździłem tak już kilka lat i teraz mam dylemat czy mogę tak jeździć nadal czy to jakieś faux pas?@martmart  tak jak wyżej pisano: kup/pożycz sobie krótszy mostek i testuj:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...