Skocz do zawartości

[Napęd] 1x11 + blat 48t


ROzi78

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

To mój pierwszy post, więc chciał bym się na początek przywitać. Ponieważ jednak przybywam tu z konkretnym problemem do rozwiązania, to do rzeczy.

Mianowicie jeżdżę sobie na rowerku typu fitness, a dokładnie Orbea Vector. Generalnie jest wszystko ok, ale ponieważ rower miał tradycyjny napęd z dwoma blatami z przodu i korbą na kwadrat, zapadła decyzja o zmianie na napęd 1x10 lub 1x11. O ile tył wydaje się  prosty, to kwestia korby mnie przerosła. A to dlatego, że chciał bym mieć z przodu blat 46-48t, a największy gravelowy blat to 42t. Dla mnie to trochę za mało. Tradycyjne napędy szosowe są natomiast dwublatowe. Czyli próbuje połączyć tył mtb/gravel, korbę jednoblatową i przednią koronkę większą niż 42. No i to jest okazało się dla mnie problematyczne, bo kompletnie nie wiem jak wybrać korbę aby to hulało, a aby to nie kosztowało milionów. Czy jest tu ktoś kto przerabiał taki problem i zakończył to sukcesem, to znaczy udało mu się w ten sposób przebudować rower i na nim jeździć? Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi.

Pozdrawiam, Kuba

Edytowane przez ROzi78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, ROzi78 napisał:

Nie koniecznie. wystarczy asfalt i dłuższy zjazd.

Kaseta SunRace MS8 11-speed 11-46T.

A jak trafisz na dłuższy podjazd z 1x... I blatem 48 ? Nie będzie już tak fajnie .

Zmiana samego blatu z 42 na 48 (jak znajdziesz 48) tonjuz nie będzie taki koszt. A może podpasuje 42 będzie najbardziej uniwersalny do 1x...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower jeździ, trzeba sobie zrobić tabelkę z ulubionymi przełożeniami ( pojeździć i sprawdzić jakie zakres jest potrzebny)  a potem dobrać sobie nowy napęd wg uznania. Tak aby nie było za twardo i za miękko.  Ważne żeby dobrać korbę z linią łańcucha dopasowaną do tej Orbei…  Sam używam w jednym z rowerów blatu   46 NW Decas i starej korby górskiej na 110, na kwadrat 😉rower nie ma przerzutek .

wymiana korby i kasety pociągnie za sobą być może przerzutkę manetkę nowy łańcuch  , wszystko musi pasować i współpracować.
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kettler chce rozwiązanie 1x. przednia przerzutka mnie denerwowała, bo cały czas były z nią jakieś problemy. Ponadto mniejszej tarczy używałem sporadycznie, W efekie zdjąłem ją i jeżdżę obecnie na jednym blacie (łańcuch czasem spada - wiadomo, ale nauczyłem się go zakładać piątą bez zsiadania ;)) . Przy czym na niektórych dłuższych podjazdach bywa za twardo. Dlatego uznałem, że zmianiając na napęd 1x11 uda mi się wyeliminować wszystkie niedogodności które obecnie mi doskwierają.

A sama zmiana jest konieczna, bo obecny napęd ma przejechane jakieś 7-8tys i wszystko jest już zużyte ponad wszelkie normy.

@itr tak, zmieniam wszystko, łącznie z manetką. najwyższy czas.

@KSikorski jest jakiś niesymetryczny rozstaw na 4 śruby. 60x100 albo coś koło tego. Przy czym mam wątpliwość, czy nawet jak znalazł bym coś 46-48t do swojej korby i jej nie zmieniał, to czy offset blatu zapewni odpowiednią linię łańcucha? Czy aby to nie jest tak, że dla korb 1x domyślny montaż blatu jest bliżej osi ramy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://allegro.pl/oferta/mechanizm-korbowy-dartmoor-rock-v-2-narrow-wide-32-12310559086
https://allegro.pl/oferta/zebatka-narrow-wide-48t-round-104-bcd-11021912785

Ale cen
owo słabo to wychodzi. Dodatkowo 104BCD to nie jest rozstaw dobry do dużych tarcz. Gną się pod dużym obciążeniem. Lepiej brać 110BCD, ale i tak korba 500zł a tarcza 100zł, do tego suport tokena. Tak więc tak czy siak 750zł na stole położysz.

Edytowane przez Electronite
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy dobrać suport na kwadrat zębatkę z Ali i korbę retro  5x 110 jak się patrzy… cena może być niższa. Druga opcja na HT to korba szosowe 3x i używać miejsca ma środkową tarczę, Deckas  Nw na 130 mm ? Trzeba poszukać. Problem może być z ramą-   48 czy 46 może ocierać bo szosowo to był zestaw 52/42/30  na styk, a ząbki  46 już trą po lakierze. W suportach na kwadrat czasami różne długości pozwalają na więcej. W HT nie jest różowo

warto popatrzeć co używają przełajowi kolarze, …

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to fitness to szedł bym w stronę przedniego blatu 42 a tył 11-42/46. Korba szosowa 3 rzędowa lub 2 rzędowa. Sam mam fitnesa z kołem na piascie tiagra z tyłu i korbie rs500. Niby szosa o tej samej linii łańcucha a linia łańcucha jest strzelona tak że swobodnie można by jeździć tylko na dużej zębatce, bo to ona jest w linii . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Chleje24na7 napisał:

Mnie ciekawi czy jeden łańcuch starczy żeby ogarnąć takiego potwora z przodu i tyłu.

Własciwie jest spory wybór. CN-HG601, 701 i 901 są dostępne w długościach 116, 126 i 138 ogniw. Jest jeszcze przyzwoity i tani CN-LG500 o długości 138.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w swoim commuterze napęd 1x7 z korbą 48T i wolnobiegiem 14-34T i czasami jest naprawdę ciężko. W mieście na płaskim przeważnie używam 5/6 "biegu" z tyłu, czyli 16/18T, jak jest jakiś podjazd czy wiadukt to na zębatce 34T z tyłu jest dość ciężko - ale jak będziesz miał 42T to będzie dużo lepiej. Jedynie jak jest lekko z górki albo się ostro rozbujam na długiej prostej to używam 14T, 11T to chyba naprawdę tylko i wyłącznie żeby dokręcić z góry albo jak pisali poprzednicy trzeba mieć nogę jak koń. Też bym radził pójść w blat 42T i zobaczyć jak będzie. Na Ali jest pełno tego w granicach 130-150 zł na kwadracie od 30T do 52T, np.:

https://a.aliexpress.com/_mKXsJHM

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak rower stoi na oponach 32C i są to szybkie opony na asfalt, plus wyższe ciśnienie, to blat 48 nie jest niczym gorszącym.

Shimano czy Sram napędy pod 1xx w grawelu traktują prestiżowo i wszelkie kombinacje są nie wskazane :).

Jak chcesz budżetowo, to i tak musisz iść do chińczyka.

1. Ramiona korby Sram SX, suport truvativ power spline 113mm. Ramiona mają sramowski system mocowania GXP, blat NW. aliexpress, jest spory wybór.

2. Korba alivio 4060 3rz od trekkinga, rozstaw śrub 104, na ali szukasz zębatki pod 104 i śruby. Montujesz zamiast środkowego blatu.

3kupujesz gotowy zestaw z Aliexpress korba, zebatka, suport np Prowheel DMA

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mihau_ nie rozumiem. Obecnie mam napęd z przodu 48+32 i tył 11-32. I jest ok, poza tym, że na podjazdach 32 jest za twarda. I właśnie dlatego chce 11rz z tyłu. przełożenia 48/11 używam co prawda rzadko, ale używam. Może nie jak jeżdżę do pracy, ale na treningach wokół Krakowa jak najbardziej się zdarza.

Ale generalnie chyba mam już rozwiązanie. Korba na 120bcd, na razie z małą zębatką (42t) i potem będę ją zmieniał na jakąś chińszczyzne, jak zobaczę jak duża tarcza wchodzi.

Tak, że chyba temat do zamknięcia, a wszystkim doradzającym bardzo dziękuję.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...