Skocz do zawartości

[Piasta] Ruszająca się tarcza CL


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Mam piasty pod Centerlock. Gdy zacisnę hamulec, jestem w stanie ruszać minimalnie kołem, mimo że tarcza jest zablokowana w zacisku. Tarcza dokręcona dość mocno, do wyraźnego oporu, kluczem 25 cm.

To normalne? Poczytałem na szybko na innych forach i wygląda że jest to "known issue", ale chciałbym znać Waszą opinię.

Uprzedzając pytania. Nie, to nie klocki się ruszają w zacisku, to nie luz na sterach itd. Sprawdzone, to na 100% to co napisałem.

@Dokumosa Ty chyba kiedyś pisałeś że jesteś zwolennikiem CL. Coś wiesz na ten temat? @MikeSkywalker?

Nie wydaje się to wielkim problemem, bo raczej nie jeździ się rowerem do tyłu... Gorzej że czasami na światłach trzymam zaciśnięty hamulec i ruszam rowerem. 

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umiarkowanym zwolennikiem ;)

Nie ma tam ciasnego pasowania na wielowpuście i druga sprawa klocki też mają pewien luz w zaciskach. Jak tarcza poprawnie dokręcona to nic jej nie będzie (nie odkręci się). Podczas normalnego użytkowania nie ma to znaczenia. Analogicznie jak na kasecie.

Zakładam, że piasty masz OK. Bywaly felerne crossride'y i 240tki, które się rozklejały i można było kilka stopni kołem przekręcić na zaciśniętych hamulcach.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O klockach wiem, to nie to. Po prostu tarcza się rusza w osi piasty, nie na boki.

No cóż, trzeba żyć z tym "cudem". A jak składałem nowe koła, to nie wiem po co wybrałem CL...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jedyne z czym się spotkałem w przypadku Centerlocka to z poluzowanymi tarczami. Nie pamiętam już jakim momentem się to robi ale może "wyraźny opór" to za mało, i trzeba nieco poprawić? 

Z drugiej strony - do dokręcania kół w samochodzie zalecają taki który wymaga dociągania śrub, więc może i tutaj trzeba wyjść poza normę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40Nm. Wyraźny opór to tyle, że bez mocnego napinania się, nie da się dalej ruszyć kluczem. Wydaje mi się że wystarczająco mocno.

Poczytałem, ludzie dokręcali nawet 50Nm i było to samo. Widać "ten typ tak ma".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokręciłem trochę, będąc i tak już poza swoją strefą komfortu. Z przodu sytuacja się nieco poprawiła, z tyłu minimalnie. Nadal można ruszać, ale czuć większy opór.

Zostawiam tak jak jest, najwyraźniej nic z tym nie da się zrobić. Widziałem filmiki gdzie tarczę trzeba wpasować na piastę, a u mnie na dobrą sprawę po prostu wpadła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa rowery z CL, w jednym piasty Shimano 8100, w drugim Novatec`ki. Nie mam problemów z ruszaniem się tarcz, a sama tarcza w tych przypadkach wchodzi na wielowypust dość ciasno. Mam jeden klucz dynamo z zakresem 5-25, a drugi bodajże 42-210 i jest za wielki by sprawnie tym obsługiwać tarcze, więc dokręcam kluczem do suportów w taki sposób, że do oporu, a potem 3-5 "klików" podkładki (mam na myśli blaszaną podkładkę pod kołnierzem nakrętki, ona przy dociąganiu "klika" o współpracujące powierzchnie.

Mogę zmierzyć przy okazji średnicę zewnętrzną wielowypustu na piaście. Może masz za luźny wielowypust w piastach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, nie chce mi się tym przejmować teraz. Z tego co pamiętam, na piastach Shimano z tarczami Shimano niskiej grupy było podobnie.

Czytałem dziesiątki tematów i znaczna część ludzi, wręcz przeważająca ma to samo.

Nie będę machał rowerem w przód i tył, więc i problemu nie powinno być.

Po sezonie skontroluję stan piasty. Teraz przy podmianie tarcz z Shimano ( było to samo), nie zauważyłem niczego niepokojącego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co Wy macie do tarcz Shimano. Założyłem niedawno RT76 produkcji China, w miejsce wysłużonych RT76 Japan. I pierwsze hamowania owszem - słabe, ale po dotarciu klocka i tarczy, gdy widać było już po powierzchni tarczy, że zaczęła cała pracować - heble są kotwica. 

@skom25 -  jak zdejmiesz koło i poruszasz tarczą względem niego, jesteś w stanie ten ruch wywołać? Aż mi się nie chce wierzyć, że tam jakikolwiek luz występuje. A może masz tarcze z adapterami pod CL. a nie dedykowane pod CL?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam tarcze MT800 i piasty DT Swiss, jak najbardziej jest tam minimalny luz, który nie wpływa na nic. Wyczuwalny tylko kiedy na zaciśniętym hamulcu kiedy poruszam rowerem w tył i przód. Na kombinacji piast Shimano i tarcz Shimano było to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj potrafią się ruszać i to może nie jest nagminnie ale częste. Generalnie to ja przykręcam 40nm ale jeżeli trzeba to trzeba i poprawiam właśnie do momentu aż luz znika.

Edytowane przez Fikander
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z adapterami Cl, zdarzyło mi się że tarcza zaczęła luzować się w trakcie jazdy. Okazało się że była za słabo dokręcona.  Z tarczami na Cl dokrecam do wyraźnego oporu, podkładka kliknie kilka razy, luzu nie ma.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na tarczach TRP nie ma "klikania", bo pod nakrętką jest blaszka. Być może przez to tarcza nie blokuje się w nakrętce i może się lekko ruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filip, nie ma co się doktoryzować na tarczach CL - czasem się kręci czasem nie. Mi tarcze rt99 na piastach 180 i nakrętkach DT się nie kręcą można nawet do zalecanej wartości nie dojechać, to samo mam na piastach fulcruma z tarczami rt81 i nakrętkami Shimano... a kurna na taka sama tarcza rt81 ta sama nakrętka Shimano na przedniej (tylko przedniej) piaście 350 kręci się jak głupia - muszę przeciągnąć te "ćwierć obrotu" żeby stanęła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem klucz dynamometryczny i uznałem że podejdę do tematu jeszcze raz. Odkręciłem, obejrzałem, wyczyściłem i dokręciłem zalecanymi 40Nm.

No i chyba już wiem, gdzie "pies jest pogrzebany". Pasowanie tarczy TRP jak i Shimano na piaście jest dość luźne, ale bez dramatu. Natomiast to w nakrętce chyba leży problem.

Nakrętka Shimano ma ząbki na obwodzie ( nie całej nakrętce) oraz blaszkę, pełniącą rolę podkładki. TRP za to nie ma nic. Nie ma blaszki, ani ząbków, jest idealnie gładka. Przy Shimano tarcza pewnie chociaż odrobinę zaczepia się na nakrętce i wzajemnie się blokują. Przy TRP tego tarcia nie ma, więc przy tak dużej dźwigni jaką jest koło, nie dziwne że ząbki tarczy ślizgają się po nakrętce. Zresztą nawet to było widać, bo po odkręceniu, zostało sporo opiłków metalu.

Dokręciłem, bez szarpania koło stoi sztywno. Jak mocno, sprawdzał nie będę, bo to tylko będzie niszczyło nakrętkę i ząbki.

Pytanie dodatkowe:

Nakrętki są wymienne i kompatybilne?

Dla spokojnej głowy, wolałbym nakrętki stalowe z gniazdami na dwa klucze. Ta nakrętka TRP jest dość miękka i już widać miejscami że się odgniata. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...