Skocz do zawartości

[budowa kół 29"] kilka pytań odnośnie budowy średnio-budżetowych kół do MTB


levisik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Niestety mój ulubiony rowerowy zawinął manatki i teraz nie mam z kim przedyskutować kwestii kół.

Moje obecne są ok, ale dość ciężkie nie nie są przystosowane pod tubeless stąd decyzja o zmianie.

Jeżdżę głównie w dość łatwych warunkach, głównie marathony MTB na mazowszu.

Ważę 95kg i mam 193cm wzrostu.

Przedni amor jakiś tani Suntour na sprężynie powietrznej z blokadą na kierownicy.

Moje ośki to 15x100 przód i QR 9mm tył (wiem, że nie warto inwestować, słyszałem to już dużo razy :) )

Teraz moje pytania:

Czy przy mojej jeździe 28H z przodu i 32H z tyłu to optymalny wybór ?

Czy obręcze o średnicy wewnętrznej 22.5-23.5 będą akurat dla opon Race King 2.2 ?

Czy warto brać pocieniane szprychy 2.0-1.6-2.0 - jeżeli tak, to jakiej firmy i jak z ich żywotnością w porównaniu do standardowych Sapimów, CN spoke, czy DT o grubości 2.0 ?

Czy aluminiowe nylpe nie robią problemów w perspektywie czasu ?

Czy warto dopłacić do piasty straight pull, czy dla średnio zaawansowanego zawodnika to nie ma znaczenia ? Jak wygląda sprawa serwisu takich szprych - częściej/rzadziej/tak samo w porównaniu do giętych ?

Kolejne pytania pewnie wyjdą w trakcie.

Na chwilę obecną wybrałem kilka komponentów, ale poczekam na Wasze opinię zanim je przedstawię.

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie każde koła można przerobić na TLR odpowiednimi opaskami, więc najpierw możesz rozważyć taką opcję. 
28h na przód nie wiem dlaczego - różnica w masie (jeśli o nią Ci chodzi) będzie absurdalnie mała jeśli nie masz wylajtowanego roweru. 

Opony śmiało można zakładać na obręcze o podanej średnicy wewn. Przy Twojej wadze, wzroście i rozmiarze koła montaż szprych 1.6 czy 1.65 mm to proszenie się o kłopoty. 
Poprawnie zbudowane koło zadziała, ale dla Ciebie będzie po prostu zbyt wiotkie (szczególnie jeśli używasz tarczówek). Najlepiej wybrać szprychy 1.8 mm jeśli chcesz cieniowane. 

CN Spoke to paździerz - tak szprychy jak i nyple. Z rodzimego rynku bierz Sapimy lub DT. Ew. Pillar jeśli znajdziesz. 

Alu nyple są bdb jeśli używasz właściwych kluczy i gwinty szprych przy budowie zostaną potraktowane odpowiednim preparatem (nie smarem czy klejem). Natomiast odradzam jeśli jeździsz dużo zimą, względnie w trudnych warunkach pogodowych (błoto, deszcz) i raczej nie zaglądasz zbyt często do sprzętu. Wtedy lepiej wybrać mosiężne. 

Szprychy straight pull są z reguły trudniej dostępne od ręki. W przypadku ewentualnej awarii bywa, że trzeba je kupować wysyłkowo, a rower stoi. Poza tym nie ma jakichś szczególnych za czy przeciw. No, wymagają trochę więcej atencji przy zaplataniu. Osobiście wolę klasyczne, zagięte. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straight pull mają tę teoretyczną zaletę, że szprycha pęka najczęściej na zagięciu, które tu nie występuje. Dlatego żona ma od lat 24 szprychy w przednim kole i nie ma problemów (mavic crossride), ale w odróżnieniu od Punkxtr zaplątałem koło raz w życiu a właściwie to wymieniałem szprychy i był to lata temu, więc mam mniejszą wiarygodność. Ale zgadzam się, że taki silny zawodnik nie powinen walczyć o 50g, ale o stabilność i niezawodność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy szprychy SP czy JB jeśli budujesz sobie koła zawsze warto kupić 1-2 szprychy danej dł. i kilka nypli na zapas niż w razie draki szukać. Co do marki komponentów to osobiście jestem zwolennikiem DT - lokalna produkcja, przyzwoita dostępność, stosunek cena/jakość. Można też podpatrzeć jakich komponentów używa producent do budowy swoich kół i jakie parametry dot. zastosowań dla danego kompletu określa (nośność, kat. zastosowań). Swoją drogą wszystkie koła DT mtb do kategorii enduro włącznie są 28 SP. Dopiero do fr/dh stosują 32. 

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Wojcio napisał:

Straight pull mają tę teoretyczną zaletę, że szprycha pęka najczęściej na zagięciu, które tu nie występuje.

Masz rację. Tylko to rzadki przypadek - szprycha musi być poluzowana aby zaczęła pracować góra-dół. Następuje wówczas zmęczenie materiału i pęknięcie. Aczkolwiek jeśli koła są źle złożone, to oczywiście trzeba wziąć to pod uwagę.

Patrząc na koła moim okiem pod kątem serwisowym i użytkowym, szprychy proste są jednak ciut bardziej problematyczne w ogólnym rozrachunku. Często w kołach, które dostaję bywają zapieczone i z reguły trudniej wykręcić taki nypel, ponieważ obraca się cała szprycha w kołnierzu piasty. Nierzadko nyple w używanych, niezbyt zadbanych kołach obracają się skokowo. W przypadku straight pull przy takim obrocie nypla często obracana jest cała szprycha i utrudnia to wycentrowanie. Trzeba przytrzymywać szprychy właściwym narzędziem, a i tak czasem mimo tego obracają się. 

We wszystkich prywatnych kołach używam szprych zagiętych i nigdy nie miałem żadnej awarii z nimi związanych. Raz na wyjeździe po xx lat użytkowania tytanowych szprych jedna mi pękła ze zmęczenia (nie mają takiej wytrzymałości jak stalowe). Ale wszedłem do sklepu na ulicy w Kielcach, wziąłem zwykłą szprychę DT 2.0 mm, założyłem i kontynuowałem jazdę. W przypadku straight pull nie byłoby tak różowo. 

 

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady.

Teraz już wiem, że nie muszę koniecznie szukać straight pulla - myślałem, że jakąś niesamowitą przewagę, ale jak nie ma, to będę szukać piast standardowych.

No i teraz kolejne pytania.

Wiadomo, że chciałbym koła lekkie, ale i solidne. Wypatrzyłem sobie obręcze w promocji, które mają chyba niezłe opinie i ważą chyba w miarę przyzwoicie:

https://allegro.pl/oferta/obrecz-wtb-st-i23-tcs-2-0-32h-29-520g-50-11217548536

Co o nich sądzicie ?

Co do piast, to wolałbym pozostać przy center locku, bo obecnie takie mam, ale możecie mnie wyprowadzić z błędu, jeżeli to zła decyzja.

Miałem wypatrzoną przednią za około 212 zeta -  DT Swiss straight pull, ale była na 28 szprych i wadze 183g, a wypatrzone obręcze są na 32.

Jakiej długości szprych szukać na przód i na tył i gdzie dostać te 2.0-1.8-2.0 ?

Sporo jeżdżę w beznadziejnej pogodzie czy błocie, to chyba jednak nyple mosiężne będą lepsze...

Nie mam pomysłu na piastę tylną - są takie rozbieżności cenowe, że nawet nie wiem na co patrzeć. Wiem, że musi być na 4 łożyskach maszynowych i pasować na kasetę 11s z zestawu 2x11. Do tego dochodzą jakieś adaptery, że można sztywną oś przerobić pod QR9 czy jakoś tak, rachety i inne rzeczy - za dużo tego, nie ogarniam.

Z tym "silnym zawodonikiem" to nie żartujmy sobie :) może jakbym ważył z 10-15kg mniej to wtedy byłoby szybciej :)

Czy te moje obręcze (wewnątrz 20mm) da się przerobić na tubeless i jeżeli tak, to co musiałbym dokupić ?

f6d591c6aa4d5a2e.jpg

[img]https://images91.fotosik.pl/580/aa0ba0a9ddb9a44f.jpg[/img]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WTB z Twojego linku wygląda całkiem ok, szczególnie w tej cenie. Ja ew. poszukałbym może jeszcze czegoś ciut szerszego wewnątrz tak ~25 mm, ale to też zależy od Twojej ramy, upodobań, etc. 

W przypadku piast - szczególnie tylnej - warto postawić na rozwiązanie z wyższej półki, która ma dobry system bębenka. Np. DT 350, ew. być może taniej będzie kupić nawet używaną DT 370 z klasycznymi zapadkami i przerobić na Ratchet (ostatnio DT udostępnia zestawy do konwersji). 

Albo coś ze stajni Novatec, ludzie w wielu przypadkach je chwalą. Szprychy najłatwiej chyba kupić w sieci, ale długości dobierasz do konkretnej obręczy, piasty, sposobu zaplotu. Przy Twoich "parametrach" tak czy śmak dysponujesz pewnie mocnym naciskiem na pedały, więc koła powinny być solidne 😉 

PS Do przerobienia starych kół potrzebujesz opasek. Mogą być Stan's, Effetto Mariposa, etc. Dobierasz je wzgl. rozmiaru koła i szerokości wewn. obręczy. Coś takiego: https://www.grawitacyjny.pl/opaska-effetto-mariposa-caffelatex-strip,3,26763,130876?gclid=Cj0KCQjw3IqSBhCoARIsAMBkTb07480Os0J0jK8FTV6tr1jyZtG26KPdzhCBn3EhWJi7rkaKt9mR7RIaAjOZEALw_wcB

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co czytałem, to koła na łożyskach maszynowych toczą się lżej, są bezobsługowe. Natomiast w tych shimanowskich trzeba kontrolować, kasować luz itd. Nie wiem ile w tym prawdy bo przez 15 lat nic nie robiłem z moimi Deore LX i żaden luz się nie pojawił...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wojcio wkładasz kij w mrowisko 😉

Trochę już siedzę w temacie i niestety nowe piasty Shimano (nawet te z wysokiej półki typu XT) przypominają te, które kiedyś były produkowane w Malezji. 
Czy tanie i kiepsko wykonane. Jedyne trzymające dobry poziom do Dura Ace i XTR (nawet fabrycznie są dobrze skontrowane), ale w najnowszych wypustach różne opinie zbierają bębenki. 

Na pewno Shimano na jeden duży plus. Nawet jak będziesz miał kwadratowe kulki (z przymrużeniem oka), to dojedziesz do domu. Będą działać źle, ale raczej dowiozą Cię tam gdzie potrzebujesz w każdych warunkach. Piasty na "maszynach" jak łożyska staną albo się rozsypią będą bardziej problematyczne, ale mówimy tu o ekstremalnych sytuacjach. 

Niemniej jak kupisz Shimano i właściwie zakontrujesz przed pierwszą jazdą, mają szansę przeżyć właściciela. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, levisik napisał:

Wypatrzyłem sobie obręcze w promocji, które mają chyba niezłe opinie i ważą chyba w miarę przyzwoicie:

https://allegro.pl/oferta/obrecz-wtb-st-i23-tcs-2-0-32h-29-520g-50-11217548536

Te obręcze to świetny wybór, w zeszłym roku długo zastanawiałem się nad kupnem tych obręczy gdyż wydawały się być zbyt tanie jak na obręcze firmy WTB które są dostosowane pod tubeless, ale w końcu zrobiłem to i zbudowałem na nich dwa koła do mojej terenowej kolarzówki, gravela. Mimo że obręcze po dokładnym przyjrzeniu się sprawiają wrażenie jakby to była jakaś tania podróbka to robienie geometrii na nich było łatwe i szybkie, po zalaniu mlekiem są szczelne na łączeniu. Minusem tych obręczy jest to że są pokryte lakierem i że otwór pod wentyl wewnątrz obręczy ma średnicę pod zawór samochodowy a na zewnątrz pod presta, dlatego polecam powiększyć otwór i zrobić go pod najbardziej popularny wentyl samochodowy szczególnie gdy obręcze będą jeździć na mleku, oprócz tych dwóch niezbyt istotnych wad obręcze mają same plusy, szczególnie cena jest na duży plus gdyż są do wyrwania za 69 pln-ów. Na dzień dzisiejszy obrączki przejechały 2 tyś kilometrów na oponach w rozmiarze 1,9" w trudnych zimowych warunkach i nic się z nimi nie dzieje.

 

IMG_20220329_213807.jpg

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co daje się te podkładki phr ? one są miękkie czy twarde ? Chodzi o to, że otwór jest większy niż nypel, czy o jakieś lepsze ułożenie nypla ?

Obręcze już zamówione.

Teraz pozostaje kwestia piast i szprych. Kusi mnie ta tylna piasta Deore XT - jest w miarę lekka, a w sumie luzy to potrafię sam kasować...

Na przód wziąłbym już na maszynowych jakąś lekką i wytrzymałą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkładki rozkładają siłę z jaką nypel ciągnie obręcz na większą powierzchnię co w przypadku lekkich obręczy bez oczkowania ma znaczenie. Podkładki są stalowe ew. mosiężne.  Zwykle udaje się zapleść koło, że nyple nie przedostaną się na drugą stronę bez podkładek ale np. jak pójdzie jakieś większe przeciążenie na szprychę (upadek roweru szprychami na coś twardego, jakaś drobna kolizja itp.) to obręcz może pęknąć w pobliżu otworu i nypel wypadnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, levisik napisał:

Teraz pozostaje kwestia piast i szprych. Kusi mnie ta tylna piasta Deore XT - jest w miarę lekka, a w sumie luzy to potrafię sam kasować...

Mam w dwóch rowerach (góral i cross) piasty XT pod V-brake (ten model: https://www.vitalmtb.com/product/guide/Rear-Hubs,45/Shimano/XT-M770-Non-Disc-Hub,7950), już z tym "gęstym" bębenkiem (chyba 32(36?) zazebienia na jeden obrót) i śmiało polecam. W terenie, przy manewrach na małych prędkościach ten bębenek daje pewną przewagę, bo na lekkich przełożeniach jest mniejszy skok jałowy korbą. Oś jest aluminiowa o dużej średnicy, więc sztywna, uszczelnienie dobre. Jedyna wpadka to w tej w góralu po pewnym czasie  poluzowało się mocowanie bębenka do korpusu i musiałem dokręcić (potrzebny większy klucz niż do typowych bębenków, chyba 12 mm (mam, mogę sprawdzić)). Dałem na Loctite i się trzyma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam kolejne pytanie.

W obecnym amortyzatorze mam sztywną oś 15x100 i taki dziwny QR od suntoura. Jest on praktyczny, ale ciężki.

Patrzyłem sobie na osie aluminiowe, ale wszystkie mają na końcu gwint, a nie ma do nich nakrętek.

Da się coś takiego zastosować u mnie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo w innych amortyzatorach jest gwint w jednej z goleni. Niby można kupić oś TA pod wymiar z nakrętką ale bedziesz dokręcał imbusem i trzymał z drugiej strony innym, nierowerowym kluczem? Poza tym suntour ma takie swoje ośki TA również tytanowe. Jak chcesz lżejszą to w tym kierunku. Spytaj @ACTIVIA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączę się pod temat. Planuję złożyć koła. Rower ze sztywnymi osiami boost z tyłu i przodu. W oko wpadły mi piasty Novatec tył NOVATEC NT-D902SB-B12 Piasta tył DB MS 12s 32H - kjmighnfdjhfgdsdfy - 10442939221 - Allegro.pl i  przód Piasta Novatec D791SB-B15 32H 15x110mm Boost - hdjfghbnvkcbkjlvcm - 12069367735 - Allegro.pl Ktoś miał doczynienia z tymi piatami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam taki zestaw, z tym że z tyłu oś 142.

Po dwóch latach (i dwóch zimach) zrobiłem pierwszy serwis zapadek. Było w nich sporo syfu, ale nie wpływało to negatywnie na jakość pracy. 

Łożyska oryginalne nie mają luzów, ale pod palcem czuć że nie toczą się już płynnie i w najbliższym czasie je wymienię. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Podepnę się i ja pod temat - bo w sumie podobnych kół szukam. Zastanawiam się czy nie kupić tych obręczy WTB i23 - nie ma problemów ze ściąganiem opon? Bo tak kojarzę obręcze WTB (choć to tylko doświadczenia serwisowe, lata temu miałem WTB Dual Duty to w palcach zdejmowałem). 

Z dostępnością piast DT370 jest jakiś problem - D791/792 są dużo słabsze i warto dołożyć do 350-tek? Oszczędzając na obręczach można by się szarpnąć. 

Waham się też nad szprychami - całe życie jeżdżę na 2.0, ale kusi raz mieć cieniowane do 1.8. Waga użytkownika się waha - od 82 do 89 :D @Punkxtr warto dla tych 50g niższej wagi dawać cieniowane? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...