Skocz do zawartości

[napęd] Różnica w prędkości na 1x12 29'er vs 3x8 27.5


szczecinmtb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Czy ktoś jest obeznany w temacie by ocenić różnice maksymalnej prędkości na prostej asfaltowej drodze w porównaniu z następującymi dwoma napędami/rowerami?

1) Rower XC, napęd 3x8 na kołach 27.5 o grubości 2.25 - waga roweru 13,5kg
Szczegóły dotyczące napędu:
Kaseta / Wolnobieg: SHIMANO DEORE HG50-10 / 11-36T
Mechanizm korbowy: SHIMANO DEORE M610 / 42X32X24T / ZINTEGROWANA OŚ BB

vs

2) Rower Trail, napęd 1x12 na kołach 29 o grubości 2.3 - waga roweru 14,5kg
Szczegóły dotyczące napędu:
Kaseta: SRAM NX Eagle, 11x50
Mechanizm korbowy: TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, Boost, 30

Do tej pory jeździłem na rowerze XC, jednak chciałbym przejść na rower trail i z niego korzystać na nawet dojazd do pracy czy dłuższe wyprawy, chciałbym jednak wiedzieć jak wolniejszy będzie ten rower, koła są większe = szybciej jednak napęd jest inny i to mnie interesuje.

Doczytałem z recenzji że max prędkość opisywanego Traila (Trance 2 29er) to 30km/h - niestety nigdy nie jeździłem z licznikiem na moim XC więc nawet nie wiem czy to dużo czy mało, choć na swoim XC kiedyś z górki jechałem w dół 52km/h - ahh, brakuje mi tego :D 

Pozdrawiam
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak często używałeś 42 to Ci będzie brakować - pewnie jeździsz z niską kadencją - to dosyć typowe dla początkujących. W tym 1x12 będziesz miał korbę 32, jak na płaskie to 34 - przy kadencji 90 (taka zwykła dla nieco już objeżdżonych) będziesz miał 35-40 km/h, w porywach 50. Scieżkowce bardziej się nadają na ścieżki niż do pracy czy dłuższe wyprawy. Do takiego zastosowania to albo XC o konserwatywnej geometrii albo gravel.

Korby 42 nie jesteś w stanie na płaskim wykorzystać na najszybszej koronce z tyłu - przy kadencji 90 miałbyś 50 a to szybkość wytrenowanych zawodników na szoskach a i to w peletonie i na krótko.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkg, nie obraż się ale zupełnie nie wiele rozumiem.
O jakim 42 mówisz? Napisałem z jaką kadencją jeżdze tzn najprościej mówiąc:
łańcuch na drugiej kasecie z przodu a z tyłu na drugiej bądź trzeciej z przodu (wtedy mi sie średnio i prawie najszybciej jedzie,) 

Co do 1x12, to nie widzę tam korby 32 z przodu tylko 30, tak też mówi specyfikacja, więc o jakim 32 piszesz? następnie wspominasz o 34T to juz tym bardziej nie rozumiem... z przodu wiem ze tam jest 30T... owszem myslalem by wymienic przednia korbe/kasete czy jak to tam sie mowi na 32 bądź 34T było szybciej ale nie wiem czy sie rozumiemy...
Na koncu jeszcze mowisz o korbie 42T z przodu to juz mam mind F**k

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, szczecinmtb napisał:

ocenić różnice maksymalnej prędkości

Mając obwód koła i gear-ratio możesz to bardzo łatwo policzyć:

(kadencja/60*(gear_ratio)*2*pi*((obwod_kola_w_calach)*2.54/200))*3.6

Dla 11:42 (27.5) dostaniesz 60km/h a dla 11:30 (29) masz 45km/h przy kadencji 120 rpm.

Zapomniałem odpowiedzieć na pytanie: różnicę oceniam na 15.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak obliczyć kadencję Dokumosa? 

Dzięki zenek, mniej więcej wiem jaka różnica.

Jakbym więc chciał przyśpieszyć ten rower bez większego pogorszenia na podjazdy to co bym musial zrobic? Koła wymienić z 2.3 na 2.1? I może z przodu korbe dać zamiast tych 30T na 32T?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.giant-bicycles.com/pl/trance-29-2-2019

Czyli w tym Trance z przodu jest 32T? czy w koncu 30 ząbków?

Jak dam 34 ząbki (34z?) to dużo ciężej będzie mi się wjeżdzało na podjazdy? Jeżdze tak bardziej siłowo niż jak "chomik", nogi mam silne <-- byc moze to bedzie pomocne do okreslenia jakiego przelozenia mi brakuje

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, szczecinmtb napisał:

Jakbym więc chciał przyśpieszyć ten rower bez większego pogorszenia na podjazdy

Rozumiem że potrzebujesz 60km/h? No to poćwicz jazdę z prędkością obrotową 160rpm. Ewentualnie dodaj zębatkę 40T. Być może będziesz musiał trochę podszlifować/podgiąć ramę (chainstay) do niej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, zenekzenek napisał:

Rozumiem że potrzebujesz 60km/h? No to poćwicz jazdę z prędkością obrotową 160rpm. Ewentualnie dodaj zębatkę 40T. Być może będziesz musiał trochę podszlifować/podgiąć ramę (chainstay) do niej. 

Ja po prostu nigdy nie jezdzilem na 1x12 i na 30T z przodu i z tylu 11-50T...
Interesuje mnie to czy na takich trailach nie potrzebne będzie czasem pedałowanie jak chomik, niż jak to na XC - bardziej siłowo.

To wszystko..

Wiem już że na tym rowerze rozpędze się do granicy 35km/h jednak interesuje mnie to czy przy takiej predkosci bede pedalował jak chomik?

Zmianę zebątki rozwąże ale tylko wtedy gdy nie strace na podjazdach, nogi mam silne, srednio silowo jezdze (tzn nie to ze jezdze na 1/5 tylko na 2/4 np)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, w przypadku roweru MTB ważącego 14,5kg i rowerzysty 80kg, przy mocno pochylonej sylwetce (0,5m2 powierzchni czołowej), na prostej drodze żeby utrzymać 60kmh trzeba pompować w pedały "zaledwie" 950W ;).

Prędkość rozwijana na rowerze w pierwszej kolejności zależy od wydolności organizmu a gdzieś na 3-4 miejscu jest sam napęd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważę 70kg, wzrost 185cm
Nie zamierzam rozpędzac się 50-60km/h bo tyle to mi się tylko z górki kiedyś długiej udało rozpędzić.

na prostej drodze na tym trailu chciałbym poprostu mieć pewność że się rozpędzę do 40km/h, to wszystko.

A jeżeli to będzie pedałowanie jak chomik (czego nie chce) to poproszę o radę na jaką korbę przednią zmienić z 30T tak by wciąż ten rower był spoko na podjazdy i bym go nie upośledził.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Dokumosa napisał:

Pisałem powyżej - utrzymanie ponad 30kmh na płaskim na rowerze typu trail może być trudne ze względu na ograniczenia biologiczne. Do jazdy rekreacyjnej po płaskościach brałbym korbę 34T. W góry 30T jest wystarczająca.

Ok rozumiem, 
Czyli jak w góry to cokolwiek powyżej 30T już będzie za ciężko i psuło kolana tak?
:)

To zostaję na 30T, moze nie bedzie tak źle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Dokumosa napisał:

utrzymanie ponad 30kmh na płaskim na rowerze typu trail może być trudne ze względu na ograniczenia biologiczne

Da się, ja mam a raczej miałem ściezkowca, jeszcze dodatkowo na kole 27,5 i rundy asfaltowe 30-40km zdarzało mi się pokonywać z prędkościami powyżej 30+ nie licząc podjazdów i nie była to jakaś mega mordęga, na korbie 40 albo po zmianie 38. Fakt ze przy blacie 30 czy nawet 34 będzie trudniej, ale wynika to raczej z wielkości blatu a nie typu roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po Warszawie jeźdżę na 50-tce z przodu (tak, jeżdżę siłowo). 

Na wyprawach z sakwami i mniej wyćwiczonymi towarzyszkami na 34-tce. Mniej niż 34 na płaski teren bez bagażu? Jak ktoś lubi kręcić jak chomik, albo jest emerytem bez siły w nogach to ok. W górach, w ciężkim terenie pewnie się takie 30-32 z przodu sprawdza, ale na prosty, płaski teren? Nie sądzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, michuuu napisał:

A jak zabraknie to zawsze można dać 34.

Jak nie spróbujesz to ten wątek potrwa do zimy.:D

A coś po środku 32T?

Teraz, hulk14 napisał:

Ja po Warszawie jeźdżę na 50-tce z przodu (tak, jeżdżę siłowo). 

Na wyprawach z sakwami i mniej wyćwiczonymi towarzyszkami na 34-tce. Mniej niż 34 na płaski teren bez bagażu? Jak ktoś lubi kręcić jak chomik, albo jest emerytem bez siły w nogach to ok. W górach, w ciężkim terenie pewnie się takie 30-32 z przodu sprawdza, ale na prosty, płaski teren? Nie sądzę.

No właśnie, dlatego z przodu 30T to wg mnie za mało, jak chce uniwersalnego roweru to dlugo bys sie nie zastanawial nad zmiana przedniej tarczy na 32T? bo 34t to juz bedzie za duzo na teren a nie chce ryzykowac, stąd 32T wg mnie to taki kompromis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, szczecinmtb napisał:

A coś po środku 32T?

No właśnie, dlatego z przodu 30T to wg mnie za mało, jak chce uniwersalnego roweru to dlugo bys sie nie zastanawial nad zmiana przedniej tarczy na 32T? bo 34t to juz bedzie za duzo na teren a nie chce ryzykowac, stąd 32T wg mnie to taki kompromis

Najlepiej idź do sklepu i przetestuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Dokumosa napisał:

Panowie, w przypadku roweru MTB ważącego 14,5kg i rowerzysty 80kg, przy mocno pochylonej sylwetce (0,5m2 powierzchni czołowej), na prostej drodze żeby utrzymać 60kmh trzeba pompować w pedały "zaledwie" 950W ;).

Tak dla zwizualizowania problemu jeszcze (dla powyższych danych):

image.thumb.png.7478f940ec8d234916d512c1a528fe16.png

I dlaczego szosowcy tak zasuwają? Zmniejszając powierzchnię czołową do 0.3m^2 (na lemondce to nawet mniej może być):

image.thumb.png.cc4e3d45d7dbdd8c66253b8dc77bf594.png

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki,

A taki oftop ale czemu warto kupić rower w swoim mieście niż jak w innym?

Powiedzmy że różnica w cenie to 500zł bądź 1000zł, dlaczego miałbym i tak kupić rower w swoim mieście? i dopłacać różnice niż jak przejechac sie do innego miasta 1h i tam go kupic taniej?

czaje sie na fulla, podobno serwis zerowy i ogolny przeglad calego roweru i tak jest płatny, bo nikt ze sklepow go nie robi przed wydaniem roweru.
Czy ewentualna gwarancja to tez musze jechac do miasta w ktorym kupilem rower czy jak to sie ma?

Mam dylemat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...