Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano

Górale zawsze byli mali, a duzi to na płaskie, albo na tor, ewentualnie z górki :icon_wink: Poza tym moc względna to też domena małych (W/kg) - jak w samochodach, czyli masa zabija osiągi ;) W ciężarach też przelicznik jest najlepszy u najlżejszych.

  • +1 pomógł 1
Napisano

@KrissDeValnortrenuje ze mną koleżka, który jest cięższy ode mnie ponad 10 kg (ja ważę 79kg przy 185 cm, on 92 podobny wzrost). Jego całe to magiczne wręcz FTP jest sporo wyższe od mojego, ale na podjazdach to ja wygrywam. Na wyścigach widuję zawodników o wadze i posturze "szczurkowej" - oni na podjazdach robią taką robotę, że ja nie mam pytań 😂

Napisano

@szamysz83 To żadna nowość, masa własna przy wspinaniu ma ogromne, wręcz kluczowe znaczenie, dlatego też co chwila pojawiają się opinie że lepiej zrzucać własną masę zamiast walczyć o każdy gram w rowerze. Natomiast 100kg żywej wagi ma przewagę na prostej, choć to też zależy od stopnia wytrenowania. Jakoś maratonów MTB/XC nie wygrywają mięśniaki, choć znam jednego który w kategorii co chwila staje na pudle, ale on jest w rozpisanym treningu więc to też ma swoje znaczenie.

Napisano (edytowane)
17 godzin temu, marvelo napisał:

Nie każdy jest 100 kg prosiakiem.

O jak fajnie, że ktoś wspomniał o mocy bezwzględnej :D Ale: 100 kg tłuszczu, a mięśnia, to jest spora różnica ;)" Łyda" pozwala przetrwać na podjazdach ;) i zmienić kolej rzeczy na prostych i zjazdach ;) 

Godzinę temu, RabbitHood napisał:

No nie wiem, chyba każdy ma łatwo z górki?

Wielu miałem takich na kole co pomimo swej wyższej wagi dokręcali,  bo przecież nikt nie każe przyjmować odpowiedniej pozycji zjazdowej, zmieniać setu kół na taki który działa, czy korzystać z techniki ;) 

Edytowane przez kaido2
Napisano
2 godziny temu, RabbitHood napisał:

No nie wiem, chyba każdy ma łatwo z górki?

A co szybciej spadnie: kulka ze styropianu, czy tej samej średnicy kulka z ołowiu? Nie żyjemy w próżni, a opory powietrza rosną wraz z kwadratem prędkości. 

 

Napisano (edytowane)

Akurat @marvelo ma rację.

18 godzin temu, marvelo napisał:

Porównywanie mocy pomiędzy kolarzami musi uwzględniać wagę ciała, bo chuchro o wadze 50 kg nie ma szans się nawet zbliżyć do kloca o wadze 100 kg.

FTP nie rośnie proporcjonalnie z masą ciała, nawet jeżeli utrzymamy %tkanki tłuszczowej na stałym poziomie. W praktyce maksymalne FTP człowieka przy optymalnym treningu to  okolice 400W, i główne ograniczenie to wydolność płucno-naczyniowa. Ludzie o dużej wadze mogą osiągnąć robiące wrażenie liczby jeżeli chodzi o moc szczytową, ale do wielogodzinnego jeżdżenia to te mięśnie to zbędny balast.

3 godziny temu, michalr75 napisał:

Natomiast 100kg żywej wagi ma przewagę na prostej, choć to też zależy od stopnia wytrenowania.

Po wyrównaniu poziomu wtrenowania, to 100kg człowiek nad ~70kg to może mieć przewagę jedynie w kilkunastu sekundowych sprintach w beztlenie. Poza tym to waga* zawsze przeszkadza. Mniej lub bardziej, ale zawsze.

*przy czym czasem szkodzą poboczne jej efekty - np mając prawidłową wagę ~100kg siłą rzeczy ma się te 2m wzrostu i jest się żaglem.

Edytowane przez uzurpator
Napisano (edytowane)

Na rowerach sportowych jeździ się w pozycji mocno pochylonej i efekt żagla wynikający ze wzrostu w dużej mierze się redukuje. Kolarstwo (zwłaszcza szosowe) preferuje za to wąskie klaty i wąskie biodra, bo tego wymiaru nie da się zmniejszyć żadną pozycją. No i chude jak patyczki rączki.  Ci kolarze nie ważą 100 kg, ale też nie 50 kg i nie mają 160 cm wzrostu. Gdyby mieli normlanie rozwiniętą muskulaturę górnej części ciała (a taką chce mieć wielu amatorów jeżdżących na rowerze, którym zależy też na ogólnej, a nie tylko rowerowej sprawności) ważyliby znacznie więcej, a ich osiągi sportowe na rowerze by spadły. 

Cycling Portraits In Belgium 

image.jpeg.ccb6e3b14f68ecd4e14215bc107dd891.jpeg

Edytowane przez marvelo
Napisano (edytowane)

Dwumetrowiec Sosenka (około 90 kg wagi) złożony w scyzoryk wcale takim żaglem nie jest i był dobrym czasowcem. 

Ondřej Sosenka - Alchetron, The Free Social Encyclopedia

Ondřej Sosenka sosenkaczwpcontentuploads200604foto0506jpg

Jeśli chodzi o aerodynamikę to długość często pomaga w uzyskaniu niskiego współczynnika oporu powietrza. Łatwiej jest zaprojektować długą, opływową limuzynę (sedana) niż krótkiego hatchbacka za stromo ściętym tyłem. Dlatego wąski, nawet ciężki dryblas na rowerze wcale źle nie ma. 

Edytowane przez marvelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...