Skocz do zawartości
Wam

[Widelec] Mosso model M5FCB - Zmiana amortyzatora na sztywny

Rekomendowane odpowiedzi

Wam

Witam, jestem nowy na tym forum.

W rowerze krosowym używanym w mieście chcę zmienić amortyzator na sztywny widelec. Preferuję szybką i dynamiczną jazdę po szosie, zdarza mi się jeździć na drogach rowerowych na których są niskie krawężniki sporadycznie bruk i kostka. Jeżdżę na zablokowanym amortyzatorze i dość dużym ciśnieniu w oponach ok. 5 bar. Nie zwalniam na drobnych nierównościach, dlatego amortyzator ma dość i zrobił się miękki, blokada skoku coraz więcej przepuszcza. Rower MERIDA CROSSWAY 500, amortyzator SR Suntour NCX lite D-RL 63, opona SCHWALBE Hurricane 700x40c. Ulubione ciśnienie w dętkach to około 5 bar. Zastanawiam się nad zmianą na ACCENT CX-One Alu Carbon lub MOSSO model M5FCB. Ograniczam fundusz do 600zł a realnie około 500zł. Boję się widelca karbonowego ze względu na jego kruchość. Czy ktoś może pomóc mi w doborze odpowiedniego amortyzatora? Może jakieś wskazówki, uwagi?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
57 minut temu, Wam napisał:

Boję się widelca karbonowego ze względu na jego kruchość.

A jakieś źródło informacji na temat takiej przypadłości carbonu, czy Ci się tylko tak wydaje? Światowa czołówka MTB morduje carbonowe ramy, widelce, kierownice, sztyce, a nawet koła na ścieżkach z kamieniami jak telewizory i o ile wiem to dawno nikt się nie zabił... Dobra część z włókna jest właśnie jednocześnie sztywna i sprężysta w tych płaszczyznach, w których jest to wymagane.

Widelec Accent CX-One jest przeznaczony do ram przełajowych, więc będzie do Twojej za niski - popsuje geometrię roweru. Ty masz oryginalnie amortyzator, więc nowy widelec musi być tylko delikatnie niższy od niego. Ten Mosso powinien być ok, ale pamiętaj, że aluminium nie pracuje w przeciwieństwie do Carbonu. Chociaż zawsze możesz spuścić powietrza z przodu to tych 3 barów. Zobaczysz, że wcale Cię to nie spowolni, a kopać po rekach będzie mniej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam

Odnośnie do zmniejszenia ciśnienia do 3 barów to odczuwam to jako kapeć i prędkość jazdy spada. Lubię prędkości powyżej 35 km/h czyli około 38 km/h. Rower i tak jest niższy, ponieważ amortyzator po 24 tysiącach kilometrów i 4 latach używania jest zapadnięty. Odnośnie do pękania karbonu to nie mam żadnych doświadczeń, czytałem o tym i słyszałem w serwisie, dlatego pytam. Nie potrafię znaleźć dokładnych wymiarów katalogowych mojego obecnego widelca, czyli Suntour NCX lite D-RL . Może ktoś potrafi wskazać katalog z geometrią lub stronę z wymiarami.

3 razy udało mi się przeskoczyć przez kierownicę i uderzone aluminium sprawdziło się.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
Napisano (edytowane)
27 minut temu, Wam napisał:

3 razy udało mi się przeskoczyć przez kierownicę i uderzone aluminium sprawdziło się.

Nie bardzo rozumiem co masz na myśli.

Amortyzator musiałbyś mieć zapadnięty do 0, żeby był tak niski jak sztywny widelec bez kompensacji. Rozciągnij go i zmierz sobie zwyczajnie jego długość od osi koła do dolnej miski sterów i nowy widelec powinien być jakiś 1-2 cm niższy. Raczej wątpię, żeby był zapadnięty bez obciążenia - sprężyna by musiała pęknąć.

Co do ciśnienia w przednim kole to pewnie tylko Twoje wrażenie, bo z przodu opory toczenia są zredukowane, bo na przednie koło się nie naciska tak mocno. Mi w oponie 700x45C 2,5 bara (na tyle 4,5, a ważę ponad 80 kg) spokojnie wystarczy na miasto, a nocami przy pustych ulicach też sobie spacerków nie robię. Do tego mam gravela gdzie zdecydowanie bardziej się leży na kierownicy niż w crossie. Jak chcesz to zmierz sobie kiedyś średnie prędkości na różnych ciśnieniach dla porównania jak Ci tak zależy na sekundach i możesz się zdziwić. Dla mnie jazda na takim kamieniu z przodu to jest masochizm no, ale co kto lubi...

Edytowane przez seraph

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam

" aluminium sprawdziło się " tzn. nie pękło przy uderzeniu ramy o asfalt.

Masz racje, twardo jest, ale samochody nie chcą zwalniać to muszę przyśpieszać bo 1 sekunda to bardzoo dużo :-). Kierownicę mam trochę niżej niż siodełko i wydaje mi się, że moje powyżej 90 kg dosyć dużo naciska na kierownicę. Najwięcej amortyzator zapada się przy uderzeniu o wszelki nierówności na drodze, torowiska, krawędzie na połączeniu drogi rowerowej z drogą samochodową. Po uderzeniu w nierówność amortyzator nie wraca do wyjściowej wysokości na jakiej został zablokowany, pozostaje zapadnięty. Na blokadzie sprężyna trochę pracuje jak twarde zawieszenie sportowe co jest fajne, ale chyba nie wróży nic dobrego.

 

 

Chcę przyzwyczaić się do roweru szosowego, który może kiedyś kupię sobie na emeryturze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam

Zapomniałem, amortyzator musi mieć możliwość założenia błotników.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzesiowu

Co karbonowych lęków - są uzasadnione jak część jest z niewiadomego źródła typu chiny... i allegro które jest naszpikowane podróbami. Jeśli cię stać na wideł ze sprawdzonego źródła to karbon jest spoko. Zmierz axle to crown ... to jest klucz w wyborze widła.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam
Napisano (edytowane)

Na szybko zmierzyłem odległość od osi piasty do spodu misek i wyszło około 470mm. Chyba zrobiłem coś źle, według katalogu MERIDY dla rozmiaru 55cm powinno być 450mm.

Nie boję się opuszczenia kierownicy, obawiam się cofnięcia przedniego koła pod rower. Przy prędkości około 50 km/h chyba nie będę w stanie panować nad kierownicą? Nie wiem co to jest za mocowanie hamulca IS? Potrzebuję mocowanie do zacisku SHIMANO i konstrukcji jak najbardziej masywnej.

"SERAPH" podał mi link do widelca o odległości od osi piasty do dolnej miski sterowej: 435 mm i dla 450mm byłoby OK?

Znalazłem dłuższe 475mm ale chyba będą złe:

http://www.force-components.pl/index.php?p2696,kod-14615-force-mtb-29-widelec-1-1-8-ahead-alu-disc

http://www.force-components.pl/index.php?p5211,kod-146151-force-mtb-29-widelec-1-1-8-ahead-alu-disc-czarny-mat

Fajny jest:

http://www.force-components.pl/index.php?p2698,kod-13951-force-mtb-26-27-5-widelec-carbonowy-465-mm

Przy okazji znalazłem katalog części FORCE (dużo tego jest ale po co tak śmiałe zdjęcia kobiet, brakuje stopek k-mount ):

http://www.force.cz/files/file/katalog_FORCE_EN_2018_04.pdf

Nie wiem czym się różnią sztywne widelce MTB od szosowych. Czy są krótsze, czy inaczej podawana jest długość? Właściwie to po trochu robię z mojego roweru model szosowy ale ma być również wytrzymały.

Wiem, że liczy się:

a) średnica sztycy

b) odległość od osi piasty do spodu misek

c) wyprzedzenie

d) materiał (jeśli aluminium to chciałbym ten najmocniejszy stop 7005 ) i masa

e) rodzaj mocowania do hamulca i pod błotniki (https://www.centrumrowerowe.pl/blotniki-sks-atb-pd1460/?v_Id=8992).

Co jeszcze? Rozumiem, że mam wysokie wymagania i mało pieniędzy ale może uda się coś znaleźć coś ciekawego. MOSSO kształtem budzi zaufanie, duże krępe..

Edytowane przez Wam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam

Może chodzi o to, że amortyzator oryginalnie przysiada z 470 na 450mm?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzesiowu
Napisano (edytowane)

A to C to chyba nie jest zależne od rozmiaru tylko stałe dla danego modelu. W twoim przypadku faktycznie 450 jest bardziej racjonalne (465 to sztyny zamiennik amora 100mmm przy kołach 26")

chodzi o to że jak kupisz wideł do 29" czyli 485 to ci zrobi z roweru czoppera i może być słabo ze stabilmnością jazdy, sterowniością ...

mały edit ... może jednak  455 czy nawet 460 by stykło? patrzę na merida crossway 500 w wersji urban i ona ma sztywny wideł dość wysoki; byłoby super znaleźć takiego bajka w sklepie i se zmierzyć ... albo zagadać w sklepie z meridami co prowadzi też serwis żeby taki wideł ściągnęli w ramach teoretycznej naprawy

Edytowane przez grzesiowu

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzesiowu
10 minut temu, Wam napisał:

Może chodzi o to, że amortyzator oryginalnie przysiada z 470 na 450mm?

może ci tak przysiada ale jeśli amor ma sko 80 to by dawało sagu 25% - dość dużo

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam
Napisano (edytowane)

Mój amortyzator ma skok 63mm. Nie 80mm...

Edytowane przez Wam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

To tym bardziej nie siada o 30%, a przynajmniej nie jest to normalna sytuacja.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Większość budżetowych sztywnych widelców dostępnych na rynku jest za krótka. Tak jakby Chińczyk wziął konstrukcję sprzed 20 lat i tylko dodał mocowanie do hamulców tarczowych. Sam w rowerze na kołach 26" używałem widelca Force dedykowanego formalnie pod 29"...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wam
Napisano (edytowane)

Nawet nie wiedziałem, że od 2014 roku tyle modeli w meridzie przybyło. Spróbuję rozrysować swoją ramę oraz rowery gravel i przełajowe żeby nałożyć na siebie i porównać. Na razie widzę problem z mocowaniem błotnika i cofnięciem koła. Co sądzicie o zrobieniu dziurki w widelcu zamontowaniu nitonakrętki M5?

Edytowane przez Wam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Mike_sti
      Przez Mike_sti
      Focus Izalco Donna w rozmiarze XS
      Mam na sprzedaż przepiękną damską szosę
      stack reach head angle  
      xs 545 mm 376 mm 71 °

      Zapewniam, że na żywo wygląda jeszcze lepiej, zdjęcia tego nie oddaja... a te fioletowe detale...  
      Na ramie nie ma żadnej ryski
      Jest świetnie wyposażony
      Pełna grupa shimano ultegra 6700
      Koła Mavic Ksyrium equipe s
      siodełko specialized Ruby Gel Body Geometry

      Polecam !
      cena 4999

    • Mike_sti
      Przez Mike_sti
      Cube Litening Super HPC Race 2015
      Tak w skrócie...
      Wyścigowa szosa ( rozmiar 56 ) na pełnej grupie ultegra 6800 kołach fulcrum racing 44 Aero.
      Na pokładzie karbonowa kierownica 40 cm i karbonowa sztyca + siodło Selle Italia Flite

      waga 7,3 kg !!!
      cena nowego 10999 zł !!!
      przebieg 500 km !!!
      ogólnie jak nowa !!!

      a jak ktoś lubi poczytać:

      Litening Super HPC Race jest bezkompromisową maszyną, która jest gotowa na każdy wyścig lub wymagający trening. Kombinacja zaawansowanej technologicznie ramy oraz najwyższej klasy osprzętu Shimano Ultegra w rezultacie daje rower o bardzo dobrych parametrach na szybkie jak i długie treningi oraz zawody. Jeździ tak szybko jak wygląda !

      RAMA Super HPC Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Internal Cable Routing
      KOLOR carbon´n´green
      ROZMIAR 56 cm semisloping
      WIDELEC CUBE CSL EVO full Carbon, Tapered
      STERY CUBE I-t integrated, top 1 1/8", bottom 1 1/2"
      MOSTEK Syntace F109
      KIEROWNICA CUBE Wing Race Bar Carbon
      PRZERZUTKA TYŁ Shimano Ultegra RD-6800SS, 11-Speed
      PRZERZUTKA PRZÓD Shimano Ultegra FD-6800BL, 34.9mm Clamp
      MECHANIZM KORBOWY Shimano Ultegra FC-6800, Hollowtech II, 50x34T 172,5mm (56/58/60cm), PressFit SM-BB71-41
      KASETA Shimano Ultegra CS-6800, 11-28
      ŁAŃCUCH Shimano Ultegra CN-6800
      KOŁA Fulcrum Racing 44 Aero
      OPONY Continental Gatorskin 25x622
      SIODŁO Selle Italia Flite MG
      SZTYCA CUBE Performance Motion Post Carbon, 27.2mm
      ZACISK SZTYCY RFR 31.8mm
      WAGA 7,3 kg
      cena 6666 zł

    • Qrnl
      Przez Qrnl
      Witam,
      Mam problem z amortyzatorem który chodzi lepko, zapada się lekko podczas wsiadania i potem chodzi z dużymi oporami, bardzo lepko. Praktycznie nie wybiera nierówność podczas jazdy z wyjątkiem zjazdu z kraweznika, a i tak wtedy ledwo reaguje. Chwilowo pomaga przemycie goleni, ale równiez nie w pełni. Widoczne są takie oleiste kręgi jak na załączonym obrazku. Rower ma około roku, niecałe 1000km. 
      Druga sprawa jest regulacja tego amortyzatora. Przejrzałem rysunki techniczne oraz instrukcję ze strony producenta i niczego się nie dowiedziałem. Jak wyregulować napięcie wstępne sprężyny? I do czego służą te 2 koreczki załączone na zdjęciu? 
      Pozdrawiam



    • Mike_sti
      Przez Mike_sti
      Cube axial race 2016 size xs
      rozmiar ramy 50, 
      górna rura 517 mm 
      powinno pasować na osobę 155-165 cm wzrostu
      Świetna damska szosa w bardzo ładnym malowaniu. Utrzymana w świetnym stanie technicznym i wizualnym. 
      Osprzęt to pełna grupa shimano 105 5800 2x11
      Koła znane wszystkim Mavic aksium Elite z oponami 28c
      Wszystko w specyfikacji fabrycznej z kierownica cube 40 cm lub zamiana na specialized expert 38 cm.
      Gotowa do jazdy bez żadnego wkładu finansowego. Polecam
      cena 3300
       

    • Januszek09
      Przez Januszek09
      mam pytanie czy w rowerze btwin rockrider 540s zmieściłby się amortyzator dwupółkowy np.marzocchi bomber junior T?
      rower: https://www.decathlon.pl/rower-mtb-rockrider-540s-275-id_8379042.html
      Proszę o odpowiedź!
×