Skocz do zawartości

[wymiana łańcucha] Zmiana łańcucha na inną szerokość


Rekomendowane odpowiedzi

Siema.

Dzisiaj w trakcie jazdy zerwał mi się łańcuch, do tej pory używałem HG93 od firmy shimano. Przejechał on kilkaset kilometrów, był on smarowany co około 100/200km dedykowanym do tego smaru, to nie pierwsza taka sytuacja a właściwie trzecia 😨 Chciałbym go już wymienić na łańcuch, który nie będzie rozkuwał się co kilka kilometrów. Mam zamiar zmienić go na coś z firmy dartmoor, mam na jej temat naprawdę pozytywne opinie więc zdecydowałem się na niego. Tylko nie wiem czy łańcuch będzie kompatybilny z moimi zębatkami [przód] narrow white 32t [tył jakiś adapter single speed https://bjsport.pl/pl/p/ADAPTER-REDUKTOR-KASETY-BICYKLON-SINGLE-SPEED-13T/5427 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obstawiałbym raczej problemy mechaniczne napędu np. niecentrycznie osadzona zebatka n-w, bicie poprzeczne na adapterze itp.

Skoro to single speed, to można włożyć łańcuch jednorzędowy 1/8", ale nie wiem jak na niego zareaguje zębatka n-w. Teoretycznie powinno to pracować. Najlepiej by było założyć zębatki do jednobiegowców (szersze). Wtedy w pełni wykorzystamy zalety szerokiego łańcucha. I nie napinac do na maxa, musi miec wymagany luz. W PRLowskich instrukcjach podawano, że łańcuch w połowie długości powinien dać się ugiąć palcem o 20-25mm:

image.png.4c41dbd2e06e712e974842114d93a4a6.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat HG93  nie ma spinki a specjalny sworzeń do skuwania. Ale to jest (wiem, że był) znakomity łańcuch. Ten dedykowany sworzeń jest jednorazowy. Jak trzeba taki łańcuch połączyć kolejny raz, to należy użyć nowego sworznia albo spinki. Jak jest dobrze zakuty to jest OK.

Ale problem jest inny - twoja tylna zębatka jest do łańcucha o wewnętrznej szerokości 3/32" - to jest wąski łańcuch jednorzędowy lub łańcuch 6/7/8 rzędów. Stosując łańcuch 9 rzędów przedobrzyłeś - jest on węższy w środku i taka zębatka go rozrywa. Kup łańcuch  3/32" - nie wiem jak dobry jest ten Dartmoor, ale wiem, że ten Shimano nie jest do tego napędu. (Nie kupuj 1/8") 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Garlock napisał:

W PRLowskich instrukcjach podawano, że łańcuch w połowie długości powinien dać się ugiąć palcem o 20-25mm:

image.png.4c41dbd2e06e712e974842114d93a4a6.png

To jest w sumie ciekawe, bo w swoim komunerze - DDRowskim Diamancie - mam napięty łańcuch "na sztywno" i będzie już z 2tyś bez żadnych problemów technicznych. Ciekawe czemu miał służyć ten luz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie do kompensacji mimośrodowo zamontowanych lub nacietych ząbatek, "pływającej" piasty i tego typu atrakcji wynikajacych z niskiej dokładności wykonania elementów. Jak przednia zębatka pływa np. 0,1 mm przód-tył przy obrocie, to przy napietym łańcuchu cała siła pójdzie w łożyska suportu i piasty. A te nie były najwyższej jakości. Ale jak damy trochę luzu na łańcuchu, to on bedzie raz bardziej lużny, raz mniej, ale na łożyska (i sam łańcuch) nie będa działały dodatkowe naprężenia. A łańcuch w jednorzędowcu i tak nie spadnie przy lekkim luzie, no chyba że zęby są już starte niemal do zera.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no spoko, zgadzam się z tym co napisałeś - luzy sporo "wybaczają" - ale kurde 2cm "zwisającego" łańcucha to trochę sporawo! Jak już kiedyś pisałem w moim "prywatnym" warsztacie większość rowerów jakie przyjeżdżają do mnie to stare babciowe i dziadkowe graty. Wszystko na torpedo i thompsonie - faktycznie tam są sporawe luzy, ale nigdy nie myślałem, żeby im dawać aż tyle wolnego łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na torze też nie napina się łańcucha na sztywno.   Rama pracuje , i to przenosi się na łańcuch i osie , napięty łańcuch to zło zjada miękkie zębatki aluminiowe i potocznie się nie  poleca…  trzeba znaleźć źródła w mechanice samochodowej motocyklowej a może też rowerowej. Ja się nie znam, i mi się tylko tak wydaje.🥹

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, RabbitHood napisał:

2cm "zwisającego" łańcucha to trochę sporawo!

Tak ścisle mówiąc, to łańcuch ma swobodnie "zwisać" 1 cm, jak go paluchem popchiemy do góry to będzie 1 cm nad położeniem "zerowym" w sumie 2 cm. To tak wyglada dużo na papierze, w praktyce przy naciskaniu paluchem nie wygląda to na ogromny luz.

Na wypadek, gdyby ktoś potrzebował, to fragment stosownej instrukcji Rometa dotyczący łańcucha:

image.png.26dbcfa0682ee9bf30de81e66a565cae.png

image.png.8d079fb13a9bf8c24303afff634eda77.png

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, uzurpator napisał:

Skuwałeś łańcuch 9rz zamiast korzystać ze spinek? HG93 to bardzo dobry łańcuch, zaś ten dartmór to jest ... co konkretnie? Napęd 32-13 sugeruje jakiś rower do dirtu - może za mocno naciągnąłeś łancuch i w ten sposób go uszkodziłeś?

chodziło mi o spinki, co do naciągnięcia to wszystko było dobrze ale ten łańcuch to przeszłość chciałbym go wymienić na inny,  macie jakieś propozycje skoro nie dartmoor ?

 

5 godzin temu, Garlock napisał:

Obstawiałbym raczej problemy mechaniczne napędu np. niecentrycznie osadzona zebatka n-w, bicie poprzeczne na adapterze itp.

Skoro to single speed, to można włożyć łańcuch jednorzędowy 1/8", ale nie wiem jak na niego zareaguje zębatka n-w. Teoretycznie powinno to pracować. Najlepiej by było założyć zębatki do jednobiegowców (szersze). Wtedy w pełni wykorzystamy zalety szerokiego łańcucha. I nie napinac do na maxa, musi miec wymagany luz. W PRLowskich instrukcjach podawano, że łańcuch w połowie długości powinien dać się ugiąć palcem o 20-25mm:

image.png.4c41dbd2e06e712e974842114d93a4a6.png

Z tego co mi się wydaje to mam takową zębatkę 

Coś w tym stylu? Czy jakieś inne parametry się nie zgadzają ?
https://allegro.pl/oferta/lancuch-dartmoor-core-1-2-x-3-32-czarny-11456161015

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sram PC 870. Jeśli nie ważysz 130 i nie skaczesz jak po gumi jagodach powinien być ok… nie ma cudów,  ale daje radę, tak samo  kmc x  8 kowy ( x8  ? )   Też mam, ale podobno teraz są podrabiane s sieci to nie mogę polecić… w Decathlon pod marką deka bywały KMC w dobrej cenie…. W pudełkach .
Shimano xtr  dura Ace 9s latałem na wąskich zębatkach Nowatec i nic się nie rwało… chyba narrow wide jest od nich szerszy.  Ta z adaptera też nie wygląda na szeroką… trzeba sprawdzić suwmiarką… a linia łańcucha jest dobra?  Nie idzie w przekosie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz zebatki przystosowane do łańcucha 3/32" to każdy łańcuch 3/32" będzie do nich pasował. Dedykowane wąskie łańcuchy do singli pachną mi trochę marketingiem. Łańcuch do przerzutek może mieć jakies podcięcia itp. ułatwiające zmianę przełozenia, ale w singlu po prostu nie zauważysz ich istnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz napęd 1 rzędowy, ale nie klasyczny (vintage, historycznie) tylko wąski dlatego możesz używać łańcuchy wielorzędowe,

klasyczne single to Wigry Ukraina itp i mają za grube zęby dla wielobiegowych łańcuchów :)   łańcuchy do rowerów torowych i korby,  zębatki też są grube, mocne, tylko ich cena jest ponad codzienne wydatki, a tanie grube łańcuchy są słabe. Do BMX też stosowano grube łańcuchy, czasem takie masywne jak rozrządu, ich zadaniem było nie urywać się oraz zyskać szacunek oczu.Często kolorowe, albo super chrom.

Na wąskich zębatkach chodzą od biedy łańcuchy grube, ale to nic przyjemnego. Łupią luźno jak za duże kalosze.

Nie wiadomo dlaczego porwałeś poprzedni łańcuch, może sprawdź czy masz tylną zębatkę jak trzeba ( na zdjęciu sprzedawcy wygląda dość rachitycznie, ale co masz w rowerze? Łańcuch gładko ją opina? )

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Wojcio napisał:

Akurat HG93  nie ma spinki a specjalny sworzeń do skuwania. Ale to jest (wiem, że był) znakomity łańcuch. Ten dedykowany sworzeń jest jednorazowy. Jak trzeba taki łańcuch połączyć kolejny raz, to należy użyć nowego sworznia albo spinki. Jak jest dobrze zakuty to jest OK.

Ale problem jest inny - twoja tylna zębatka jest do łańcucha o wewnętrznej szerokości 3/32" - to jest wąski łańcuch jednorzędowy lub łańcuch 6/7/8 rzędów. Stosując łańcuch 9 rzędów przedobrzyłeś - jest on węższy w środku i taka zębatka go rozrywa. Kup łańcuch  3/32" - nie wiem jak dobry jest ten Dartmoor, ale wiem, że ten Shimano nie jest do tego napędu. (Nie kupuj 1/8") 

O ile Shimano nie oferuje spinek na 9rz ( chyba :P ) to spinki innych producentów działają bez problemów. Zaś chyba wszystkie łańcuchy wielobiegowe pasują na te same zębatki pod względem szerokości - w sumie latałem na 12 rzędowym łańcuchu i 7 rzędowych zębatkach i działało bez zająknięcia.

Tzn - tam gdzie jęczało szerokość samych zębatek nie miała znaczenia.

21 godzin temu, RabbitHood napisał:

To jest w sumie ciekawe, bo w swoim komunerze - DDRowskim Diamancie - mam napięty łańcuch "na sztywno" i będzie już z 2tyś bez żadnych problemów technicznych. Ciekawe czemu miał służyć ten luz?

Nie masz. Tzn, nawet jakbyś miał, to byś go rozklepał na 'nie manie' w kilka km.

20 godzin temu, Garlock napisał:

No właśnie do kompensacji mimośrodowo zamontowanych lub nacietych ząbatek, "pływającej" piasty i tego typu atrakcji wynikajacych z niskiej dokładności wykonania elementów. Jak przednia zębatka pływa np. 0,1 mm przód-tył przy obrocie, to przy napietym łańcuchu cała siła pójdzie w łożyska suportu i piasty. A te nie były najwyższej jakości. Ale jak damy trochę luzu na łańcuchu, to on bedzie raz bardziej lużny, raz mniej, ale na łożyska (i sam łańcuch) nie będa działały dodatkowe naprężenia. A łańcuch w jednorzędowcu i tak nie spadnie przy lekkim luzie, no chyba że zęby są już starte niemal do zera.

No nie. Nawet jakbyś miał z angstremową dokładnością wykonany rower z nieskończenie sztywną ramą, to musisz zostawić łańcuch nieco luźnym. To dlatego, że zębatka, kinematycznie, wielokątem. Jakbyś chciał aproksymować przekładnię łańcuchową przekładnią pasową, to musisz sprowadzić obie zębatki do okręgów: wpisanego i opisanego - i długość pasa oscyluje wokół długości na okręgach opisanych ( najdłuższa ścieżka ) i okręgami wpisanymi ( najkrótsza ).

To jest odpowiedzialne też za np drgania strunowe ( chordal action ), co jest źródłem tyrkotania łańcucha jak się przysłuchasz. I też dlatego jak wyżej - napięcie łańcucha na max szybko go rozklepie.

 

Tutaj tłumaczone przez uroczego Hindusa.

18 godzin temu, fajny123 napisał:

chodziło mi o spinki, co do naciągnięcia to wszystko było dobrze ale ten łańcuch to przeszłość chciałbym go wymienić na inny,  macie jakieś propozycje skoro nie dartmoor ?

Dartmoor nic nie 'robi', ale makruje produkty z chin. Ichne łańcuchy to pewno KMC lub Taya, zaś te dedykowane do napędów SS, a domniemam, że masz coś takiego w jakiejś dirtówce, to chyba nawet łańcuchy 10 elementowe, więc mocniejsze. Szerokość zębatki sprawdzisz za pomocą suwimiarki - 2mm -> łańcuch 3/32 ( czyli w praktyce: dowolny wielobiegowy ), 2.3 i więcej to już potrzeba łańcucha 1/8".

Edytowane przez uzurpator
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...