Skocz do zawartości

[Peugeot 103 Tube Special] remont roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie. Wszedłem w posiadanie klasycznego roweru Peugeot 103 Tube Special w wersji z jednym blatem na korbie i kierownicą typu cruiser. Rozebrałem go do ramy i przygotowuję do lakierowania. Na pewno chcę wymienić kierownicę na baranka, wymienić przerzutkę, hamulce i manetki na nowe. 
Mój cel to odbudować go w stylu Tribana rc 100. W związku z tym proszę o wszelkie rady jakie wam przychodzą do głowy. Wierzę, że znajdę kogoś z dużym doświadczeniem, kto chętnie podzieli się ze mną swoim doświadczeniem.
ps. Chodziło mi po głowie też wymiana suportu i korby na nowocześniejsze (oryginalnie klasyczny z prawym gwintem i na klin) ale nie wiem jak mógłbym to ugryźć. 

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Mój cel to odbudować go w stylu Tribana rc 100.

To sobie wzór znalazłeś 😂

Cytat

Na pewno chcę wymienić kierownicę na baranka, wymienić przerzutkę, hamulce i manetki na nowe. 

Że jakiś fabrycznie nowy, chiński chłam czy po prostu coś innego niż masz? BTW podstawą użyteczności roweru szosowego są klamkomanetki, na pewno ogarnalbym jakiś retro model, manetki na ramie to porażka. 

Cytat

ps. Chodziło mi po głowie też wymiana suportu i korby na nowocześniejsze (oryginalnie klasyczny z prawym gwintem i na klin) ale nie wiem jak mógłbym to ugryźć. 

Na klin to masz korbę, żeby cokolwiek zrobić musisz znaleźć inną 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok spodziewałem się, że pierwszy komentarz będzie beznadziejnie głupi. Cóż odpal neta a dowiesz się ilu aroganckich dupków chodzi po ziemi. Dalej mam nadzieję, że spotkam tutaj kogoś, kto będzie miał coś ciekawego do powiedzenia. Pozdrawiam.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stary, francuski rower to nie jest zbyt łatwy materiał do zabawy w renowację i modyfikację, bo może tam czyhać wiele pułapek w postaci nietypowych standardów części (suport, korba, widelec, mostek, kierownica, a nawet pedały). 

French Bicycles (sheldonbrown.com)

Szkoda nerwów. 

Sam jestem fanem budowania rowerów według własnych potrzeb, także na starych stalowych ramach, ale jako bazę do takiej zabawy lepiej wybrać coś typowego, zwłaszcza jak się nie ma doświadczenia.

Temat jest tak szeroki, że nie spodziewaj się, że ktoś tu będzie krok po kroku Cię prowadził, zwłaszcza nie mając tego roweru pod ręką.

Jak się uprzesz to coś z tego roweru wykombinujesz, ale najpierw musisz zacząć i zadawać bardziej szczegółowe pytania. Czyli pomierzyć wszystkie średnice i gwinty i rozstaw tylnej piasty. Nawet gwint wolnobiegu może być nietypowy. A jeśli chciałbyś założyć jakieś manetki indeksowane to raczej na starym wolnobiegu to nie zadziała.  

 

 

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasty kół to shimano fh-rm40, z wolnobiegiem pod kasetę 7 rzędową. Chodzą sprawnie na pierwszy rzut oka, ale jeszcze nie oglądałem dokładnie kół. Pozostałe wymiary nie trzymają standardów. Na YT amerykański druciarz pokazał sposób na zastosowanie w starym Peugeot standardowego mostka. Sposób ów polegał na zeszlifowaniu papierem ściernym nadmiaru metalu aż będzie pasować. Wówczas mogę włożyć standardowego baranka. Co o tym myślisz? 

Zastanawiam się nad założeniem przerzutki Shimano Tourney i manetki SL-A050.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Siccomoro napisał:

Zastanawiam się nad założeniem przerzutki Shimano Tourney i manetki SL-A050.

Jeśli z tyłu będzie kaseta 7-ka (ilość biegów zgodna z manetką) to nawet na Tourneyu będzie to działać, choć warto może założyć coś lepszego, choćby jakąś starą 105-kę czy Ultegrę (maksymalnie do 10 biegów będą kompatybilne, oprócz Tiagry 4700). 

Najbardziej się obawiam o ten suport, bo znaleźć wkład na jakąś bardziej współczesną korbę (choćby na kwadrat) pod gwint francuski to chyba graniczy z cudem. Nawet same miski starego do starego suportu (jeśli mają wżery) chyba też będzie trudno zdobyć.

NOWY suport FAG 35x1 kwadrat FRANCUSKI 113mm - 6841956842 - oficjalne archiwum Allegro 

Mostek 22,2 po oszlifowaniu pewnie się wciśnie w widelec, jeśli oryginalny ma tylko 0,2 mm mniej.  

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozebrałem suport i okazało się że jest w bardzo dobrym stanie. Nawet łożyska zdają się być ok. Postanowiłem już nie kombinować z suportem. Chociaż w artykule od Marvelo znalazłem info, że Velo Orange produkuje pakiety z francuskim gwintem w cenie 50$ bez przesyłki. W takim razie zostawiam też oryginalną korbę, muszę ją tylko wyczyścić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zostawiuasz oryginalny suport i w związku z tym oryginalne korby, to musisz zostawić tez oryginalne pedały. Bo mają inny gwint.

Jak mostek jest jest metryczny, to i stery pewnie też. Dbaj o nie, bo jak padną, to zamiennika łatwo nie znajdziesz.

Czy ta piasta fh-rm40 nie ma czasem długości 135mm (czyli widełki tylnego trójkata były zapewne rozginane skoro pasuje), bo francuzy standardowo miały coś koło 126mm. Z przodu było chyba 96 mm (widelca rozginać to ja bym nie proponował). Można by było podmienić widelec na typowy calowy, ale znalezienie sterów gdzie wewnętrzne bieżnie są calowe a zewnętrzne (w główce ramy) metryczne raczej nie jest pożliwe.

O takim drobiazgu, jak trochę mniejsza średnica rurki podsiodłowej (przednia przerzutka może się nie chcieć zacisnąć) nie wspominam, bo to akurat łatwo ogarnąć podkładką.

To moze być fajny rower, żeby nim sie przejachać w ładny słoneczny dzień (jesli zrobisz go na oryginał). Ale jak chcesz go normalnie uzywać, to francuz z ich specyficznymi rozwiazaniami i całkowitym brakiem części raczej do tego się nie nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką piastę ktoś (jeśli robił to fachowiec) mógł przerobić tak, by pasowała w węższy rozstaw (powiedzmy, z lekkim zapasem na sprężyste odgięcie), czyli na te 127 -128 mm, poprzez założenie węższej podkładki dystansowej z lewej strony i skrócenie osi, a następnie odpowiednie przeciągnięcie koła szprychami, by było symetrycznie w ramie. Oczywiście będzie wtedy większa dysproporcja w napięciu szprych DF/NDF, a może i trzeba będzie zmienić ich długość, ale da się to zrobić. Piasta z lewej strony nie ma gumowej uszczelki i ujęcie dystansów w niczym nie pogarsza uszczelnienia.

FireCloud Cycles SHIMANO REAR Quick Release 36 hole WHEEL HUB (Splined Cassette 7 Speed) FH-RM40 : Amazon.co.uk: Sports & Outdoors

Budując takie koło od podstaw najlepiej byłoby to zrobić na obręczy asymetrycznej.  

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...