Skocz do zawartości
ivohaha

[Napęd] 9 rzędów i kaseta 11-46

Rekomendowane odpowiedzi

ivohaha

Witam.

Chciałbym się podzielić wynikami pewnego eksperymentu.

Jakiś czas temu postanowiłem zafundować sobie, jakże modny napęd 1x. A ponieważ jeżdżę w pofałdowanym terenie, również po lżejszych szlakach górskich, potrzebowałem dość szerokiej kasety. Zbudowałem więc 9-cio rzędową kasetę 11-42 i "zmusiłem" przerzutkę RD-M591 do współpracy z nią. Oczywiście w/w kaset nikt nie produkuje, dlatego byłem zmuszony sam ją zestawić. Posłużyła do tego kaseta Sunrace 11-40 w której wymieniłem koronki 18t i 21t na 17t i 20t, oraz zamiast największej 40t wstawiłem, kupioną okazjonalnie używaną zębatkę 42t od a2z. W koronkach 17 i 20 rozpiłowałem wąski wpust, żeby móc je obrócić na bębenku i lepiej dopasować do pozostałych koronek. Całość wymagała jeszcze wkręcenia śrubki B. Do tego zwiększyłem naciąg sprężyny wózka przerzutki, poprzez nawiercenie dodatkowych otworów do zaczepienia sprężyny. Po tych zabiegach napęd działał bardzo sprawnie, biegi wchodziły płynnie rzekłbym, że nie gorzej niż na dedykowanych kasetach.

Zrobiłem na powyższym zestawie jakieś 1000km i wszystko działało jak dla mnie świetnie. Doszedłem jednak do wniosku, że przydała by się jeszcze większa zębatka w kasecie. Pozwoliło by to nie tylko podjeżdżać na górskim szlaku ale i nieco szybciej zjeżdżać na asfalcie. Zakupiłem więc kasetę HG200 11-36 jako bazę i zębatkę 46t od a2z. W kasecie wymieniłem koronki 26t i 30t na 28t a na końcu dołożyłem zębatkę 46t. Wyszła z tego kaseta o stopniowaniu 11-13-15-17-20-23-28-36-46. Aby przerzutka RD-M591 dała radę, znowu nieco wkręciłem śrubę B, oraz musiałem nieco zluzować sprężynę wózka, poprzednie ustawienie było za sztywne i łańcuch nie chciał się zrzucać z zębatki 46t. I znowu całość działa dobrze, biegi chodzą płynnie nie tylko na statywie ale i podczas jazdy. Zrobiłem na razie tylko kilkanaście kilometrów, więc nie jestem w stanie powiedzieć czy taki zestaw sprawdzi się w praktyce. Faktem jest jednak, że działa :D

https://www.youtube.com/watch?v=A6CuMgfQ1nM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lomeltor

Szlifowanie zębatek i przestawianie ich na lewą stronę oraz wiercenie w przerzutce wydają się dla mnie jakąś herezją i hardcorem, ale jeśli działa....

Nie rozumiem tego: " Pozwoliło by to nie tylko podjeżdżać na górskim szlaku ale i nieco szybciej zjeżdżać na asfalcie ", ale też się nie czepiam.

Jedynie wydaje mi się, że masz po prostu za krótki łańcuch, do takich operacji, ale za dobrze tego na tym filmiku nie widzę. Te zębatki, nie z parafii, nie ułatwiają obserwacji.

Tip na przyszłość - filmiki lepiej się ogląda w orientacji poziomej ;)

Edytowane przez Lomeltor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha
9 minut temu, Lomeltor napisał:

Szlifowanie zębatek i przestawianie ich na lewą stronę oraz wiercenie w przerzutce wydają się dla mnie jakąś herezją i hardcorem, ale jeśli działa....

Zębatek nie obracałem "na lewą" stronę, ale przekręcałem o pewien kąt na bębenku. Szlifowanie, wiercenie w sprzęcie to rzeczywiście hardcore :D

12 minut temu, Lomeltor napisał:

Nie rozumiem tego: " Pozwoliło by to nie tylko podjeżdżać na górskim szlaku ale i nieco szybciej zjeżdżać na asfalcie ", ale też się nie czepiam.

Zachowując z przodu tarczę 38T można zrobić bardziej stromy podjazd mając z tyłu 46t zamiast 42t.

15 minut temu, Lomeltor napisał:

Jedynie wydaje mi się, że masz po prostu za krótki łańcuch, do takich operacji, ale za dobrze tego na tym filmiku nie widzę.

Łańcuch wydłużyłem o 2 ogniwa. Mógłby być jeszcze o 2 dłuższy, ale wtedy jest już dość luźny na koronce 11t. Wolę tak jaj kest teraz.

 

Dzięki za radę nt. filmiku. Rzeczywiście w poziomie powinno być lepiej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kipcior

Fajnie, że to działa ale co właściwie miałeś wcześniej, że tak kombinujesz?
Mam 3x9 i daje mi to większy zakres zarówno w górę jak i w dół (40x30x22 i 12-36) więc co Cię do tego skłoniło?

I obyś nie urwał przerzutki ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chleje24na7

Gratuluje, fajna kaseta. Nawet stopniowanie wydaje sie sensowniejsze niz w sunrace 11-46 11sp :>

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha

Przedtem miałem oczywiście 3x9 (48x38x28 i kaseta 11-28). Ale wbrew zdrowemu rozsądkowi, postanowiłem spróbować 1x9 i tak już zostało. Przypadła mi do gustu ta prostota :)

Teraz, Chleje24na7 napisał:

Gratuluje, fajna kaseta. Nawet stopniowanie wydaje sie sensowniejsze niz w sunrace 11-46 11sp :>

Zależało mi na w miarę gęstym zestopniowaniu na mniejszych zębatkach. Przeskoki typu 15-18 strasznie mnie wkurzały.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Dobra robota.....z napędami 1xx jest tak że mają to coś. Prostota i ta płynność działania (nie ma turbo dziury przy zmianie z przodu).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220
W dniu 27.12.2017 o 16:27, ivohaha napisał:

W koronkach 17 i 20 rozpiłowałem wąski wpust, żeby móc je obrócić na bębenku i lepiej dopasować do pozostałych koronek.

Pokaż zdjęcie tego miejsca, udało się podpasować idealnie pod 15 i 24? Jedno zdjęcie jak tysiąc słów :)

W dniu 27.12.2017 o 16:27, ivohaha napisał:

Wyszła z tego kaseta o stopniowaniu 11-13-15-17-20-23-28-36-46.

Łał, odważnie, ale chyba najrozsądniej o ile nie ma mulenia pomiędzy 23/28, 28/36 i na końcu. Tez okręcałeś? Jak poprzednio, daj jakieś foty punktów.

W dniu 27.12.2017 o 17:40, Lomeltor napisał:

Szlifowanie zębatek i przestawianie ich na lewą stronę oraz wiercenie w przerzutce wydają się dla mnie jakąś herezją i hardcorem, ale jeśli działa

Te wycięcie wypustów i okręcenie odpowiednie zębatek właśnie pomaga, problem w tym, że może mimo tego nie zawsze manewr się udać. Jak zgra się chociaż jeden punkt zmiany biegu, to mamy sukces, a jak dwa to murowany sukces.

W dniu 27.12.2017 o 17:40, Lomeltor napisał:

Tip na przyszłość - filmiki lepiej się ogląda w orientacji poziomej

Pierwsze tez mi się w oczy rzuciło :D

10 godzin temu, woojj napisał:

z napędami 1xx jest tak że mają to coś. Prostota i ta płynność działania (nie ma turbo dziury przy zmianie z przodu

Ewidentny plus, ale budując rozsądnie 2xX można te zjawisko mocno zminimalizować trzymając się zasady - na kasecie największa koronka jest większa od blatu korby czyli np. 36/24 + 11-40 lub 38/26 + 11-42. Trochę dziwię się, że Shimano nie poszło na maksa ta drogą 12z na korbie wprowadzając 2x11. Praktycznie na jednym ogniu upiekli by dwie pieczenie zalet bardzo minimalizując tę wadę o której piszesz. Nie jest źle, choć zakresu sobie delikatnie ujęli robiąc 10.

Edytowane przez Arni220

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj
10 minut temu, Arni220 napisał:

36/24 + 11-40

ale to idzie w kierunku NW z opcją ratunkową z młynkiem, a zatem przy redukcji mamy jeszcze większą dziurę ;-(

Shimano teraz swoje siły skupia na walce ze sramem w napędach NW bo tu mocno dostało po dupie. Co ciekawe nawet przełaje i rowery turystyczno- wyprawowe dominuje 1xx.

Czas pokaże, ja tam napędów 2xx już nie potrzebuje. Ważne że coś się dzieje i masz wybór. 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Tak, tak, ale minimalizujemy ilość zmian na korbie do absolutnego minimum, a jednocześnie nie tracimy zakresu w razie potrzeby. Te zmiany na korbie nie zawsze są złem koniecznym, często totalnie nie przeszkadzają, ale powinny nieść inne zalety dopóki mamy 2xX, które trochę zagubiono stosując kasety rodem z 1xX. Dzięki temu mamy taką trochę nijakość.

 

Przełaje i turystyki stosują 1xX, bo taki zakres ok. 400% wystarcza tam w zupełności, ale znowu o ile w sporcie przełajowym luźne stopniowanie nie przeszkadza o tyle w turystyce często brakuje tego biegu pośredniego. No i koło się zamyka, ciągle gdzieś mamy pewien kompromis. Pozbędziemy się tego gdy powstanie napęd 13s i ze 3 zakresy kaset. Wtedy zaspokoimy już chyba wszystkich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha
3 godziny temu, Arni220 napisał:

Pokaż zdjęcie tego miejsca, udało się podpasować idealnie pod 15 i 24? Jedno zdjęcie jak tysiąc słów :)

W dniu 27.12.2017 o 16:27, ivohaha napisał:

To już nie aktualne, bo zastosowałem kasetę hg200 11-36 która posiada koronki 17 i 20. Ale w poprzedniej wersji kasety czyli 11-42, rozpiłowanie pozwoliło na zgranie 2 stref. Zmiana odbywała się płynnie. Kaseta 11-42 już nie istnieje, ale spróbuję zrobić jakąś fotkę poprzedniego zestawienia.

3 godziny temu, Arni220 napisał:

Łał, odważnie, ale chyba najrozsądniej o ile nie ma mulenia pomiędzy 23/28, 28/36 i na końcu. Tez okręcałeś? Jak poprzednio, daj jakieś foty punktów.

W dniu 27.12.2017 o 17:40, Lomeltor napisał:

No właśnie jeszcze nie rozpiłowywałem 28t. I muszę powiedzieć, że jest w tym miejscu pewien problem. Nie jest to mulenie, ale wrzucenie z 23 na 28 w około 50% przypadków, dokonuje się z szarpnięciem. Nie jest to taki płynny "klik" jak na innych koronkach. W każdym razie bieg zmienia się dość sprawnie, bez żadnego mulenia po skraju zębatki. Strefy zmiany biegów, są przesunięte o 1 lub 2 wpusty i myślę że rozpiłowanie i obrócenie rozwiążą problem. Póki co nie mam dostępnego pilnika. Muszę podjechać do Teścia i użyć sprzętu... :D

Dzięki za konstruktywne komentarze. Jestem w szoku, że w ogóle ktoś się zainteresował tym eksperymentem.

Mam jedną prośbę, nie róbmy w tym wątku wojenki 1x kontra 2, 3x. Każdy wybiera co mu pasuje i jeśli jest zadowolony to super. W końcu po to jeździmy na rowerach - żeby zaznać nieco szczęścia :)

Edytowane przez ivohaha

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220
8 godzin temu, ivohaha napisał:

No właśnie jeszcze nie rozpiłowywałem 28t. I muszę powiedzieć, że jest w tym miejscu pewien problem. Nie jest to mulenie, ale wrzucenie z 23 na 28 w około 50% przypadków, dokonuje się z szarpnięciem. Nie jest to taki płynny "klik" jak na innych koronkach. W każdym razie bieg zmienia się dość sprawnie, bez żadnego mulenia po skraju zębatki. Strefy zmiany biegów, są przesunięte o 1 lub 2 wpusty i myślę że rozpiłowanie i obrócenie rozwiążą problem.

Wiesz, że jak okręcisz jedną (28) to pod nią będziesz musiał ustawić kolejne (36 i 46), ale jak uda ci się tak jak w tamtej dwie strefy, to będzie super pod tym względem. Inną przeszkodą jest duża różnica średnic, no ale tego już nie zmienisz i może być tak, że nawet poprawne ustawienie tych stref niewiele pomoże.

Generalnie super pomysł i robota, lepsze to niż oglądanie zdjęć rowerów ;)

Aaa, nie przeszkadza ci te 29% zmiany przełożeń? Ja mam 20% na samym końcu (30-36) i uważam, to za fajne optimum, ale na 29% bym się już chyba nie zdecydował, choć 11-42 9s i 21/24% jest chyba jeszcze do przełknięcia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha
2 godziny temu, Arni220 napisał:

Wiesz, że jak okręcisz jedną (28) to pod nią będziesz musiał ustawić kolejne (36 i 46)

Zębatki 23 i 36 pochodzą z tej samej kasety i początkowo myślałem, że wystarczy tylko dopasować do nich "obcą" 28. Ale teraz do mnie dotarło, że oryginalnie 23 i 36 były rozdzielone dwoma koronkami, a teraz tylko jedną. Rzeczywiście możesz mieć rację i oprócz 28 trzeba będzie obrócić też 36, a może nawet 46. Przyjrzę się temu i pokombinuję. W najgorszym razie zostanie tak jak teraz, czyli jak dla mnie do zaakceptowania.

Jeśli chodzi o dwa ostatnie przeskoki o około 28% to nie jest tak źle. Jest to dużo, ale są to już dla mnie biegi "ratunkowe". Kiedy podjeżdżam pod solidną górę, mogę sobie jechać tak jak pozwala przełożenie. Nie muszę mieć idealnie dopasowanego przełożenia. Dla mnie to przejażdżka, nie zawody i nigdzie mi się nie śpieszy. Ale fakt, dla bardziej zaawansowanego rowerzysty, czy zawodnika to było by nie do zaakceptowania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Tak jest, a więc 36 będzie okręcona za mocno. Robiąc taką kombinację trzeba każdą po kolei ustawić pod nową sekwencję. To jest właśnie powód mulenia gdy ludzie wywalali z 15 i 17z a wstawiali pierwszą z brzegu 16z. Zaburzało to sekwencję i 13 nie pasowała do 16, a 16 do 19. Na tym torze następowały większe lub mniejsze kłopoty. Można było to ustawić, ale okręcać trzeba było wszystkie koronki albo od 16 w dół do 11z lub w drugą stronę czyli od 16 do 42.

Generalnie próbuj, do rozpiłowania masz ile, 4 zębatki? Trochę jest to upierdliwe potem przy ustawianiu na bębenku, ale nie robi się tego często. Oczywiście może ci się przytrafić, że jakbyś nie ustawiał, to i tak nie ustawisz poprawnie, nie jest to przecież wykluczone, bo ilość pozycji jest ograniczona do ilości wypustów na koronce (8 szt?)

 

No jasne, generalnie zbudowałeś stopniowanie w myśl zasady paraboli, im większe koronki tym większy skok % przełożenia. Prawidłowo i zawsze to pisałem, w tym miejscu nawet niezależnie czy się ścigamy czy nie, spokojnie z tymi procentami może wyjść więcej. Nie wiem czy akurat 28/29%, ale 20/22 jak najbardziej. Gorzej jak jest 18 czy 20% na małych, tam to wkurza już strasznie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzesiowu

rasowy "drut" :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ivohaha

Pojawiło się na rynku takie coś:

Kaseta 9s 11-42

Nie wiem, czy koledzy się zgodzą, ale stopniowanie wydaje mi się nieco absurdalne!? Jeszcze przy napędzie 2x9, 3x9 może dało by się na tym jeździć. Ale w 1x9 jakoś tego nie widzę :o

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj
Napisano (edytowane)

Prowokacja jakaś?????..... takie kasety są głównie na 1xx. Różnie tam firmy wymyślają aby zabrnąć od 11 do 42-przy 9s nie jest łatwo. Doszukiwanie się spisku nie ma sensu. Akceptujesz lub nie. Zestopniowanie jest takie jak każdy widzi....reszta w nogach.

Dla wątpiących pozostaje smoróbka ;-)) Wzorem niech będzie twoja kaseta.

Edytowane przez woojj

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • TheJW
      Przez TheJW
      Panowie, nie mogę się zdecydować, jaką konfigurację napędu wybrać, więc może ktoś z Was mi pomoże...
      Założeniem na ten sezon było przejście na napęd 1x11, ale jak sobie to wszystko analizuję, przekalkuluję, to chyba jednak bardziej skłaniam się ku 2x11.
      Przeznaczenie napędu: płaskie Mazowsze, "bike park" z torem XC, maratony MTB, okazjonalnie wypady w konkretniejszy teren gdzieś w Polskę.
      Konfiguracje, jakie biorę pod uwagę, to:
      1x11: blat 32t owal z kasetą SLX/XT 11-42 lub owal 34t, kaseta SLX/XT 11-46. Rama wg. producenta pomieści maksymalnie 36t przy napędzie 1x (dlatego owal 34t). 2x11: koronki 36/26, kaseta SLX/XT 11-42 lub 34/24 z kasetą SLX/XT 11-40. Kusi też 36/26 x 11-40 ze względu na fajne stopniowanie. Jak widać kombinacji trochę jest, a można i więcej znaleźć... Na pewno nie chcę kaset SRAMa. Obecnie mam PG-1130 (11-42) i nie podoba mi się jej współpraca ze zmieniarką M8000.
      W sumie podoba mi się konfiguracja 36/26 x 11-40, ale czy nie będzie mi za ciężko?
    • bajkowywariat
      Przez bajkowywariat
      Hej,moglibyście mi opowiedzieć o działaniu przerzutki  Shimano RD M3000 Acera Shadow 9 s.Chciałbym się dowiedzieć coś o jej działaniu.
       
    • aizbaM
      Przez aizbaM
      Witam.
      Mam do sprzedania nową kasetę firmy Sunrace model MX3.
      Kaseta 10 rzędowa.
      Stopniowanie: 11-13-15-18-2 1-24-28-34 -40-46.
      Zębatka 46 wykonana jest z aluminium, stop 7075.
      Waga kasety: 438,7 g.
      Kolor zębatek srebrny, pająk i nakrętka anodowane na czerwono aluminium.
      Cena 299 zł.
       
      Zdjęcia.
       
      Koszty wysyłki:
      - paczkomat 9 zł
      - kurier 12 zł
      - kurier za pobraniem 15 zł
       
      Pozdrawiam.
    • Ychu
      Przez Ychu
      Co z tego , że wygląda jak nowy skoro ma fatalny luz.
    • Ychu
      Przez Ychu
      Trzy spinki w łańcuchu i generalnie znów można jechać. Te spinki YBN sygnowane logo kross-a to w sumie średnio spinki , bo masakrycznie ciężko je zapiąć - trzeba rękami zaciągnąć ile się da a potem ustawić spinkę na górze i mocno cisnąć w pedał , aby się zapięła. Rozpięcie jej to musi być masakra , na szczęście moja kmc rozpina się bez problemu , i to tam będę rozpinał.
×

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz dowiedzieć się więcej tutaj: Polityka prywatności, Regulamin.