Skocz do zawartości

[opony Maxxis] 700x35 Overdrive maxxprotect czy Overdrive Excel silkshield


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Rower to Boreas 2 na oponach WTB 700x37C Riddler

Ponieważ jeżdżę wyłącznie po asfalcie, wyłącznie suchym, kusi mnie, żeby zamienić opony (teraz albo raczej po zużyciu fabrycznie instalowanych WTB) na odrobinę węższe i gładsze, żeby się łatwiej toczyły.

Zastanawiam się nad tymi dwiema:

Opona rowerowa Maxxis TR-MX00074 rozmiar koła 28 " 35 mm (https://allegro.pl/oferta/opona-rowerowa-maxxis-overdrive-700x35c-28-drutowana-maxxprotect-15131212819)

Opona rowerowa Maxxis OVERDRIVE EXCEL 4717784040387 rozmiar koła 28 " 35 mm 560 g (https://allegro.pl/oferta/opona-maxxis-700x35c-overdrive-excel-60tpi-silkshield-drut-14527348681)

Czy ta druga (patrząc na bieżnik) powinna być szybsza od tej pierwszej?

Czy rzeczywiście uzyskam gładsze (szybsze) toczenie w porównaniu do WTB Riddler -sądząc po bieżniku, to chyba tak.

Czy bez problemu wpasują się te Maxxisy w moje obręcze?

Czy któraś z tych dwóch jest pod jakimś względem lepsza od drugiej (oczekiwany przebieg, odporność na przebicie, coś innego)?

Dziękuję za podpowiedzi :-)

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mihau, sprawdziłem kilka i bałbym się jechać na slickach (a tak wyglądają continentale grand prix :-) Ostatnio ujechał mi rower na oponach  maxxis 700x40, bo na zakręcie było trochę piasku/zwiru - byłem trochę zdziwiony. Też nie chcę przesadzać i iść w bardzo wąskie opony typu 32/30-komfort. Te 35 mogę sobie wyobrazić, porównując z 37mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asfalt. Tylko suchy. 

Tu się aż prosi o Conti gp5000 :)

na sypkim piachu to ci wiele opon ucieknie nawet mtb ponad 2 cale. 

Nie fiksuj się na tym przypadku bo tego czasem się nie uniknie.

zobacz schwalbe g one speed. Albo g one rs.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, chrismel napisał:

Tak w dużym uproszczeniu - szerokość opon nie ma wpływu na opory toczenia. Liczy się bieżnik i rodzaj mieszanki. Czyli najszybsze będą slicki a jeżeli chcesz mieć coś z bieżnikiem musisz już iść na kompromisy.

Odsyłam do:

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

Nie, nie uwierzę. Jeśli zostały wykonane z tego samego materiału, węższa musi mieć niższe opory toczenia, bo mniejszą powierzchnia przylega do podłoża, co powoduje mniejsze tarcie (powierzchnia styku i siła nacisku decydują, powierzchnie te same).

 

Te polecane przez was opony są zbyt gładkie (kwestia psychiki i przyzwyczajenia pewnie) i trochę zbyt drogie (ponad 200 zł za sztukę, to ...). Znalazłem coś takiego:

Opona CONTINENTAL Contact Speed 28x35(36) (https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-contact-speed-pd2841/?v_Id=113388 albo 28x32  https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-contact-speed-pd2841/?v_Id=113389),

drutowana, waży 495 gramów, czyli bardzo porównywalnie do moich WTB Riddler. Niby ma bieżnik, ale bardzo gęsty. Dobry pomysł?

Przy okazji: Jak to jest z lżejszymi oponami (kołami)-Mihau się oburzył, że zamierzam założyć opony o 100 gramów cięższe. 

12 godzin temu, Mihau_ napisał:

Znaczy chcesz wymienić sensowne opony ta jakieś drutowane kartofle cięższe po 100g na sztuce tylko dlatego, że mają bieżnik bardziej gładki? Nie tędy droga

Rozumiem, że cięższe koła trudniej wprawić w ruch, ale czy po rozpędzeniu nie jest łatwiej (mniejszym nakładem siły) utrzymać je w ruchu? Trochę jak koło zamachowe-trudno ruszyć, ale jak się rozkręci, trudno zatrzymać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, marekmarek napisał:

Nie, nie uwierzę. Jeśli zostały wykonane z tego samego materiału, węższa musi mieć niższe opory toczenia, bo mniejszą powierzchnia przylega do podłoża, co powoduje mniejsze tarcie (powierzchnia styku i siła nacisku decydują, powierzchnie te same).

To nie takie proste. Opór toczenia opony wynika przede wszystkim ze zjawiska histerezy, a ta jest zależna od samych właściwości mieszanki gumowej, konstrukcji karkasu opony, ciśnienia, kształtu powierzchni styku opony z podłożem (która jest zależna od szerokości i ciśnienia w oponie).

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do takich zastosowań jak Twoje, czyli głównie lepsze i gorsze asfalty używam semi-slicków - w jednym rowerze mam Hutchitson Overide 35c a w drugim Vittoria Terreno Dry 35c - dzięki tym małym ząbkom po bokach daja one możliwość bezproblemowego przejechania po jakichś szutrach. Jak zajadę któreś z nich to planuję kupić Specialized Pathfinder 38c - też semi-slicki. Te Hutchitsony są zwijane i ważą poniżej 400 g, chyba 350 g jeśli dobrze pamiętam (wersja pod dętkę) i zapłaciłem za nie 15 eur za sztukę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
4 godziny temu, chrismel napisał:

@marvelo - ciekawe te filmiki. Kiedyś nawet bym nie podejrzewał jaki ogrom wiedzy trzeba posiadać żeby efektywnie jechać na rowerze :)

Też tak pomyślałem, kiedy ktoś mi napisał o q factor - rowerologia 😉

Co do opon, jeśli dobrze zrozumiałem, dla oporów toczenia nie ma znaczenia szerokość opony, czyli ten sam model  32 mm, 35 mm, 37 mm czy 40 mm będzie toczył się tak samo, tak? A szersze będą bardziej komfortowe, choć koło będzie nieco cięższe, tak? Dobrze rozumiem?

 

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie tak. Ale nie ma co przesadzać z szerokością i należy ją dostosować do podłoża po którym się poruszamy. Najlepiej ślepo zaufać testom na https://www.bicyclerollingresistance.com/ pomimo że czasami "logika" podpowiada nam że jest inaczej. Ilekroć próbowałem podważać te wyniki i kupowałem opony wg. własnego widzimisię okazywało się że rację mieli oni a nie ja.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten sam model teoretycznie będzie toczył się lepiej szerszy , ale z zasady szerszą oponę lubimy mieć mniej napompowaną , czyli wtedy waty wzrosną... do tego dochodzi placebo/ nie placebo  masy rotującej, oraz przy prędkości powyżej 30 km/h narastający opór powietrza.... wrażenia z testów w życiu zdobędziesz sam,  a tego nie da się zobaczyć w komputerze.  Do tego zmieniające się podłoże w czasie jazdy, może przechylać wskazanie na zegarze zadowolenia na korzyść raz opon szerszych raz węższych... ... ...  

opony szosowe bardzo wąskie, lekkie i twarde na super nawierzchni  są miłe, ale nawet peleton przez 30 lat odszedł od 19 przez 23 do 28 mm nie przez przypadek... 

Ps  opinia o szerokości dotyczy opon o przekroju okrągłym, dość gładkich, bo czasami są opony jednej nazwy bardzo szerokie z niskim zakresem ciśnień i wąziutkie z wysokim, do tego bieżnik mtb wielkie  kloce na grubej i minimalne na małej oponie  jednak inaczej pracują,  kiedyś zdarzały się wąskie  wersje przełajowe bieżników z mtb ...  wzór proporcjonalnie pomniejszony wysokość  wzoru i wielkość klocków nie zgadza się ...  czyli nie trzeba generalizować.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kusi mnie sprawdzenie opon Contact Speed, bo podobają się, bo znalazłem sporo pozytywnych opinii (https://www.mantel.com/pt/reviews/continental-contact-speed-tyre).

Pytanie: 700x35 czy 700x40? Dotychczas byłem przekonany, że im wężej, tym szybciej, ale okazuje się, że to nie tak działa, czego nie rozumiem, ale.. Więc pewnie te 40-ki będą rozsądniejszym wyborem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tylko asfalty to bym chyba wziął 35c - jak pisałem wcześniej mam w grawelu i fitnessie semi-slicki 35c bo też głównie jeżdżę po twardym, czasem się zdarzy jakiś dobrej klasy szuter ale semi-slicki dają radę na szutrach premium. W trudniejszy teren wybieram mtb. Te Contact Speedy w rozmiarze 40c chciałem do fitnessa bo w mieście więcej jest różnych niespodzianek na drodze typu kostka, bruk, krawężniki, studzienki, itp. ale zostały mi w spadku po poprzednim "bieda-grawelu" semi-slicki Hutchinson Overide 35c więc poszły do fitnessa

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj zrobiłem 65 km po asfalcie (plus jakaś kostka na chodniku, kiedy nie chciałem tamować ruchu podjeżdżając, więc zjechałem na chodnik) na riddlerach 37 i czasem ten asfalt był tak dupiaty, że przeklinałem siebie za dopompowanie powietrza przed jazdą, więc chyba jednak 40-ki :-) Tak nawiasem to riddlery łudząco przypominają hutchinsony.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie, rzeczywiście :-)

Dwa pytania:

Czy opony mają datę ważności? Czy jeśli poczekają na swoją kolej dajmy na to dwa lata, będą w porządku? Daty produkcji nie zauważyłem.

Jeśli na obręczach mam opony oznaczone 700x37C i 700x40C, to bez problemu wsadzę na te obręcze opony oznaczone 700x35C? Te obręcze trochę się różnią-pierwsza jest wyraźnie wyższa od drugiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Skąd mam wiedzieć, ile czasu przeleżała u dystrybutora, ile w sklepie?

Obręcze to:

MERIDA COMP TK 20 IWR  i Ryde DP19 - domyślam się, że 20 i 19  to szerokości wewnętrzne w milimetrach, tak? Nie bardzo mam ochotę ściągać opony, żeby zmierzyć szerokość obręczy wewnątrz :-)

 

Edytowane przez marekmarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinna to być szerokość wewnętrzna obręczy. Znalazłem gdzieś w necie, że: "Data produkcji opony rowerowej zapisywana jest czterema cyframi (często wewnątrz owalu). Pierwsze dwie cyfry kodu numerycznego zawierają informację o tygodniu produkcji gumy, dwie ostatnie cyfry to rok produkcji." Czyli tak samo jak w samochodowych oponach. Tu źródło:

https://e-katalog.pl/post/4970/947-markirovka-velosipednyh-shin/

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...