Skocz do zawartości

[Upgrade] Koła czy amortyzator?


mareckiabc

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że przez zimę chcę pozmieniać parę rzeczy w rowerze zastanawiam się czy zacząć od amortyzatora czy kół. 

Rower Specialized Chisel 2021.

Na tą chwilę są fabryczne koła Stout XC 29. Wagi nie znam i za wiele o nich nie wiem jednak w przyszłości chciałbym je wymienić prawdopodobnie na DT SWISS XR391 z piastami DT swiss 350 lub Newmen XA 25 Evolution.

Amortyzator też fabryczny czyli Rock Shox Judy Silver solo air. Z tego co poczytałem waży prawie 2,7 kg więc sporo. 

Rozważam Rebę lub Sid więc lżejsze o min 1 kg.

Waga nie jest priorytetem bo obecnie rower waży 12.5 kg więc mnie zadowala ale jeśli przy wymianie komponentów mam zyskać również na wadze to czemu sobie tego odmawiać.

Jak się orientowałem nowe koła to wydatek ok 2500 zł amortyzator w granicach 2 tyś. 

Skoro na wadze zyskam aż 1 kg to może zacząć od amortyzatora a koła w przyszłym roku? Co myślicie? Czy może lepiej najpierw wymienić koła na porządne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ci przeszkadza? Amortyzator to nie tylko masa, ale i odczuwalnie inna praca. Koła to masa, a ponoć są tacy, co czują różnicę (sztywność, bezwładność, tłumienie drgań). Ja stawiam, że dobry widelec da więcej. I dobrze się zastanów, jaki jest dla ciebie dobry - może lekki, może solidny a może z zaawansowanym tłumieniem. Ja amor zmieniłem wraz z rowerem i odczułem bardzo dużą różnicę. 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła wstępnie mam wytypowane. Więc zostanie kwestia zamówienia co będę mógł zrobić w każdej chwili. 

Zacząłbym się rozglądać za amorem jednak wiem, że temat nie jest prosty jaki wybrać. Miała być reba albo sid ale poczytałem trochę negatywnych opinii o sidach i już sam nie wiem. Budżet blizej 2 tyś max 2.5. Mój ma offset 42 mm a rozgladając sie widzę dostępne z offsetem 44 i 51.  Będzie pasował?

Edytowane przez mareckiabc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Offset nie robi dużej różnicy.

Głosuję za amortyzatorem.

Osobiście brałbym rebę lub nowego manitou r7.

W hardtailu nie ma moim zdaniem sensu ładować rockshoxów z chargerem, bo zanim zacznie się korzystać z przewagi chargera nad motion control to i tak sztywny tył wymusi zwolnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła ,koła i jeszcze raz koła. One mają bezpośrednie przełożenie na odczucia z jazdy, przyspieszania, lekkości poruszania zwłaszcza na podjazdach.W zależności od tego gdzie się poruszasz to może być tak , że wcale amortyzatora nie potrzebujesz a zysku paru gramów na widelcu nie odczujesz tak jak na kołach. Widelec to przede wszystkim kultura pracy/tłumienia . W zakładanym budżecie idź w RS Rebę. Wysoka dostępność ewentualnych części serwisowych i jak na tą kasę przyzwoita jakość pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reba ma więcej możliwości ustawień oraz znacznie mniejsze tarcie na uszczelkach przez co da się uzyskać zncznie lepszą czułość tylko trzeba chcieć i mjeć trochę czasu na zabawy z tokenami j testy. Wszystkie silvery niestety szybko tracą czarną "farbę" z goleni górnych na wysokości ślizgów (widać podczas serwisu) i stopniowo wyłazi to ponad uszczelki (zaczyna się od podłużnych śladów widocznych tylko pod światło).

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Demonizowanie mitu masy rotującej dalej w modzie.

Na kołach zaoszczędzi się ze 400-500g, nawet idąc w węgiel wiele więcej się nie wyciśnie. Głównym driverem wymiany jest tu ich jakościowa marność. Bez problemu jednak powinny przejechać jeden pełny sezon.

Koła zbudowane na obręczach  XR391 28H, piastach 350 SP (tych współczesnych, tył microspline, CL), szprychach competition (2.0-1.8-2.0) oraz alu nyplach squorx pro ważą 1700g.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Dokumosa napisał:

Demonizowanie mitu masy rotującej dalej w modzie.

Na kołach zaoszczędzi się ze 400-500g, nawet idąc w węgiel wiele więcej się nie wyciśnie. Głównym driverem wymiany jest tu ich jakościowa marność. Bez problemu jednak powinny przejechać jeden pełny sezon.

Koła zbudowane na obręczach  XR391 28H, piastach 350 SP (tych współczesnych, tył microspline, CL), szprychach competition (2.0-1.8-2.0) oraz alu nyplach squorx pro ważą 1700g.

Niby na szprychach CX-Ray maja ważyć 1550 gram.

 

Screenshot_20231001-154714_Chrome.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnicę poza szprychami robi bębenek i mocowanie tarcz ale IMHO trochę dużo. Rzecz jasna swojej wadze kuchennej ufam bardziej :). Osobiście kół na cx-ray używałbym tylko race day only. 

Co do offsetu - współczesny model reby (a9) w wersji boost dla kół 29" występuje wyłącznie z offsetem 51mm.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz zamiar się ścigać to można podejść minimalistycznie pod wzgl masy przyjmując zwiększone ryzyko utraty szprychy w trakcie imprezy (zwykle dojedziesz do mety bez prob) i wymiany wszystkich po takiej przygodzie. A jeśli bez ambitnych startów to lepiej kupić trwałe i tańsze w utrzymaniu koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cx są ultralekkie i jak wspomniałem raczej na dzień startu. Jeśli nie ważysz jakoś blisko limitu nośności obręczy xr (110kg) to spokojnie takie cieniowane do 1.8 starczą (np. sapim race, dt competition). Przy okazki zapytaj czy w tych kołach z bikestacji (fitwheels) montują podkładki pod nyplami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Dokumosa napisał:

Osobiście kół na cx-ray używałbym tylko race day only. 

 

Ja na tych szprychach mam koła w rowerze enduro  gdzie dostaje niezły łomot. Wcześniej miałem w rowerze do DH. Oprócz tego mam w rowerze XC.  Nigdy żaden Cx-ray mi nie strzelił. Za to załatwiłem parę revo i compe DT Swisa i kilka Pilarów. CX-ray to jedne z najmocniejszych , najlżejszych i najdroższych 😁szprych.

Sapim Cx-Ray 1600 N/mm2 
Sapim Force 1400 N/mm2
Sapim Leader  1130 N/mm2
Sapim Race 1300 N/mm2
Sapim Sprint 1300 N/mm2
Sapim D-Light 1370 N/mm2
Sapim Laser 1500 N/mm2

Edytowane przez pecio
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...