Skocz do zawartości

[Amortyzator] Rock Shox Rudy Ultimate Xplr - Gravel ?


acid1234

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, 

Myślę o zamontowaniu widelca amortyzowanego w stalowym gravelu Rondo Ruut ST1 z 2022.

Mój typ to ROCK SHOX Rudy Ultimate XPLR. Jest wyższy o 25mm (oryginał 400mm oś - korona)od karbonowego i jest cięższy ale... 

Chcę odejść od karbonu w rowerze, może ewentualnie stalowy widelec o parametrach Sztywna oś 12x100 mm offset 45mm wysokość około 400mm oś - korona . 

Proszę o wasze za i przeciw najlepiej informację od kogoś kto użytkuję taki wideł.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro ciężko o widelec w Polsce to kupuj za granicą. Ze swojej strony polecam te dwa widły. Do widła Surly dokupujesz przejściówkę z rury 1,1/8 na 1,5 firmy Reverse i w tym momencie odległość Axel to Crown jest taka sama jak w twoim oryginalnym widelcu, dzięki temu geometria roweru nie ulegnie zmianie. 

https://www.bike-components.de/en/Surly/Disc-Trucker-28-Rigid-Fork-p75517/

https://nordestcycles.com/en/product/super-albarda-steel-fork

https://www.bike24.com/p2399878.html

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja mam kierownicę na tym samym poziomie co miałem, mimo tych 40mm. Tylko to kwestia indywidualna, w każdym rowerze będzie inaczej i nie zawsze się tak da. A raczej przeważnie aż tyle się nie da. 

Jeszcze trzeba wziąć pod uwagę, że jak ktoś ma nabiałem blisko do ramy to może być słabo.

A co Ty w ogóle chcesz uzyskać i do czego Ci to potrzebne? Rudy vs stal to dwie różne bajki są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, kipcior napisał:

Ale ja mam kierownicę na tym samym poziomie co miałem, mimo tych 40mm. Tylko to kwestia indywidualna, w każdym rowerze będzie inaczej i nie zawsze się tak da. A raczej przeważnie aż tyle się nie da. 

Kierownica to jedno, ale kąt podsiodłowy leci do tyłu, co dla mnie osobiście jest nieakceptowalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, KSikorski napisał:

kąt podsiodłowy leci do tyłu

Tyle że nic z siodłem nie ruszałem, a organoleptycznie nie ma poczułem żadnej różnicy w jeździe ;) 

@acid1234 no ale nie odpowiedziałeś na pytanie co chcesz uzyskać. Zmiana sztywnego karbonu na sztywną stal niczego nie zmieni pod kątem terenu czy wygody. Więc po co? 
Rudy zmieni wszystko, problem w tym że może zmienić za dużo. 
Jeszcze można Laufa wpakować, to zdaje się zepsuje tylko wygląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może coś bym kombinował z amorkiem pod koło 26, nawet nie wiem dlaczego liczą sobie takie pieniądze za te amorki gravelowe. Przecież to ma całe 30mm skoku.

Przykładowo gdyby skrócić takiego xc30 26 air do 80mm, od piasty do korony będzie 455mm. Ten gravelovy przy skoku 40mm ma 435mm. Rockshox skrócony do 60mm będzie identyczny.

Jeszcze można pomyśleć o RS Paragon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już to zrobiłem u siebie, wziąłem Manitou Markhor i skróciłem go tak że różnica AC między sztywnym widelcem a amortyzatorem wyszła 35mm, niestety ale rower stał się mułowaty, kierownica była bardzo wysoko, ciśnienie w komorze powietrznej trzeba było utrzymywać powyżej maksymalnego dopuszczalnego podanego przez producenta aby amor nie dobijał na dziurach. Przy tak wysokim ciśnieniu efekt tłumienia był marny. Zyski na tej zmianie były poniżej oczekiwań, jednym słowem szkoda czasu i pieniędzy. Przypuszczam że ten Rudy Rock Shox podobnie się zachowuje.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, Markhor kosztuje ok 1k, a Rudy ok 3k. Dopłacasz za gravel? Niby tak ale nie do końca, bo Sid jest za tyle samo i ma podobne cuda na kiju w środku. Tłumienie jest znakomite. Dobiłem go raz jak nie zdążyłem wyhamować i się wpakowałem do rowu biegnącego radośnie w poprzek cyklostrady w Słowackich górach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowieku 3 tysiące za amor który ma 4 centymetry skoku? Trzeba na łeb upaść, czego Ci nie życzę. Radośnie to Ty nie będziesz wyglądał gdy się kiedyś połamiesz na tej kolarzówce, no chyba że jesteś tak dobrym kaskaderem jak Tom Cruise który zawsze wychodzi cało z upadków. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena za każdy amor to bebechy i marketing. Marketing jest gigantyczny jak idzie o gravele a będzie gorzej. Posądzam, że wchodzimy powoli w naganiane na amory w tego typu rowerach. Tylko nie z robotą prostacką jak z młotkiem u kowala tylko ramami i amorami robionymi tylko pod "baranka". Nie ma moim zdaniem takiej opcji by ktokolwiek wypuścił tego typu amor z pracą podobną jak w xc. 

A co do pytania to pozbycie się plastiku to jedno a wsadzanie amora to drugie. Jak cię nie bolą raczki i nie narzekasz na komfort jazdy to przynajmniej ja nie widzę jednak sensu w wywalanie 3 klocków do gravela. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, leejoonidas napisał:

Już to zrobiłem u siebie, wziąłem Manitou Markhor i skróciłem go tak że różnica AC między sztywnym widelcem a amortyzatorem wyszła 35mm, niestety ale rower stał się mułowaty, kierownica była bardzo wysoko, ciśnienie w komorze powietrznej trzeba było utrzymywać powyżej maksymalnego dopuszczalnego podanego przez producenta aby amor nie dobijał na dziurach. Przy tak wysokim ciśnieniu efekt tłumienia był marny. Zyski na tej zmianie były poniżej oczekiwań, jednym słowem szkoda czasu i pieniędzy. Przypuszczam że ten Rudy Rock Shox podobnie się zachowuje.

ciekawe co jesli by skrócić amor coil.. po prostu przecinając sprężynę... jak dobijał to tokeny by pomogły, jeszcze nie można zapomnieć o tłumieniu kompresji

W każdym razie mam nadzieję że cena za takie coś spadnie.. jak dla mnie nie ma w tym nic co by usprawiedliwiało taką cenę.

Z drugiej strony, jeśli ktoś jeździ po bardzo wyboistych drogach, to czy nie lepiej byłoby postawić na opony mające conajmniej 2.2 szerokości? Kiedyś miałem triban rc 500, według producenta max w tym rowerze to 700x36. W praktyce spokojnie weszło 700x40. Obwód koła 2200, szerokość 40. Myślę że gdybym zastosował koło 27.5 to 2.2 powinno wskoczyć. Nie mniej, pod względem komfortu, 26x2.2 z amorkiem dużo lepsze. Ale na żwirowe drogi spokojnie dawało to radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, leejoonidas napisał:

to po raz drugi zadam Ci pytanie, dasz się przejechać aby sprawdzić jak chodzi Rudy? 

Generalnie nie daje roweru nikomu poza serwisantem.

8 godzin temu, Tyfon79 napisał:

Nie ma moim zdaniem takiej opcji by ktokolwiek wypuścił tego typu amor z pracą podobną jak w xc. 

Mam fulla z RS 30 Gold 120mm. 30 a nie 35, bo to stary full. Ma 3 razy większy skok niż Rudy więc mogę jeździć tam, gdzie gravelem już się nie zapuszczę. Natomiast wrażenia z jazdy po terenie gravelowym typu pożarówki w górach, czy jakieś polne drogi są takie same. Dopóki 40mm opony zapewniają trakcję to idzie jak złe. Jak dla mnie Rudy działa podobnie jak amor do xc. 

@graveloiksctrailowka cena idzie za bebechami i wagą. Poszukaj sobie amora do xc ze zbliżoną wagą i sprawdź ceny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@graveloiksctrailowka W amory 26" zwykle bez problemu wchodzi szutrowe koło 27.5. Do 700c trzeba jednak amora 27.5" i to i tak ogranicza rozmiar opony do ~40mm

@leejoonidas Akcje ze skracaniem amorów poniżej "fabrycznego" limitu przechodzą po skróceniu popychacza tłoka komory powietrznej. W starszych suntourach to jest trywialne do zrobienia. W Mutancie mam tak skrócony chiński amor ze 100mm do 40mm. Skróciłem shaft o 40mm i wybrałem resztę za pomocą podkładek. To takie wirtualnie ujmowanie tokenów z komory powietrznej. Chińczyk pracuje prawidłowo - tzn całym skokiem.

Przy czym - ja mam tokarkę, to takie akcje są trywialne do przeprowadzenia.

@acid1234 Rozejrzyj się po aliexpress. Grawelowe amory ze ~40-50skoku latają tam za ~600-900zł a w środku pewno więcej niż taki Rudy tam nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do amora 27,5" wchodzi koło z oponą 29x2,0 i jeszcze jest zapas nad oponą około 5mm. Do amora 26" wejdzie koło z oponą 28x35 i zapas nad oponą będzie w okolicach 5mm. To są wszystko orientacyjne wartości bo producenci oferują różne odległość w swoich widelcach liczone od osi do dolnej części podkowy.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ani jednym, dla amora 26" zrobiłem wyliczenia i tak mi wyszło, wyszła jakaś wartość obliczeniowa która nie jest zgodna z rzeczywistością i dlatego dobrowolnie poddaję się karze publicznego zlinczowania przez członków forum.

Ale widzę że Ty też nie próbowałeś z amorami 27,5" bo podałeś mocno zaniżoną wartość 40mm, a rzeczywiście ta wartość dochodzi do 54mm, najlepiej wypadają amortyzatory z podkową umieszczoną z tyłu amora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower to stalowy rondo ruut st 1 

Stery: UPPER STACK: IS 42 / 28,6 LOWER STACK: IS 52 / 40 SHIS

Zacisk SRAM RIVAL HYDRAULIC BRAKES - Mocowanie zacisku: Flat-Mount 

1. Czy jeszcze na coś musze zwrócić uwagę przy wymianie na ROCK SHOCKA RUDEGO?

2. Jak rozłączyć hamulec Sram Rival bo musze go wyjąć z widelca w który jest wpuszczony przewód. Robię to przy zacisku i ponownie zalewam cały układ... ?

3. Czy stosując widelec amortyzowany ROCK SHOX Rudy Ultimate XPLR wszystkie standardy mocowania hamulca itp będą zgodne?

IMG_20230919_210930711.jpg

Edytowane przez acid1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...