Skocz do zawartości

[Niezniszczalne koła] Alternatywa dla "standardowych" szprych rowerowych


Ntkgzd

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, kiedyś poruszałem podobne tematy, ale niestety nadal nie znalazłem złotego środka. Mój rower to czołg a ja sam nie należę do lekkich rowerzystów. Moim celem zawsze były koła rowerowe gdzie nie obchodzi mnie ich waga a wytrzymałość. Najpierw chcąc mieć opony, które są odporne na przebicia - zainwestowałem w Tannus Airless Tires, tylko amortyzacja na nich z moją masą jest taka, że oprócz samych szprych nawet obręcze dostawały w tyłek. Teraz jeżdżę na Schwalbe Marathon Plus Tour 47-622 (28 x 1,75) + Slime (uszczelniacz do dętek) i aby uzmysłowić Wam jaką masę wrzucam na ten rower, to na tyle muszę mieć ciśnienie 5.0 bara (w mieście) - inaczej jeżdżę na "flaku". Oczywiście tył po około 500-1000 km wymaga centrowania a niekiedy wymiany ściętych szprych (dodam, że obecnie na koło przypada 36 szprych DT Swiss Champion 2,34). Ponadto mój styl jazdy i drogi którymi jeżdżę nie wpływają pozytywnie na ich żywotność - zjazdy na kostce brukowej to jest chyba dla nich największy hardcore, zaraz po atakowaniu krawężników (co wynika z braku alternatywnych tras do klientów pod konkretne adresy - bawię się w miejskiego dostawcę).

Ostatnio trafiłem przypadkiem na jakieś szprychy tytanowe, ale wydaje mi się, że to jest raczej marketingowy bajer a nie król wytrzymałości, tym bardziej, że nie znalazłem 2,34 czy grubszych  - aczkolwiek nie testowałem, także się nie wypowiadam jak to działa, może Wy wiecie?

Innym razem minąłem rowerzystę, który jeździ jako dostawca jedzenia w znanej pomarańczowej firmie i widziałem, że ma koła, które były skonstruowane na czymś co wyglądało jak "alufelga", ale nie wiem co to było i czy jest to do normalnego zaplecenia na "normalnych" piastach.

Obecnie doszedłem do momentu w którym mam dwa komplety kół i centruję/serwisuję je naprzemiennie co około 500-1000 km.

Niemniej jednak uwielbiam toporne i niezniszczalne rozwiązania, dlatego, może znacie jeszcze coś, czego nie testowałem a warto byłoby spróbować?

Dzisiaj jak mi wpadł do głowy szalony pomysł, aby zrobić pełne koła zatapiając szprychy w jakiejś żywicy epoksydowej, która ma dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne to stwierdziłem, że może nie ma co wymyślać koła od nowa i zadam Wam to pytanie co mogę jeszcze zrobić.

Z góry dzięki za podzielenie się wiedzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś kupiłem nową wyprzedażową, ciężką, i na oko tradycyjną obręcz, naprawdę ciężką, mój Pan od plecenia nie podołał, była pod jakieś towarowe, czy tandemowe szprychy i nyple które w specjalny sposób miały układać się w gniazdach tej obręczy, większy kaliber... Normalne zapierały się pod dziwnym kątem i koło Proponuję zapoznać się z tematyką tandemów, rowerów kargo i innych - może w sklepach w Holandii mają na stanie takie dziwne towary? Wtedy się zniechęciłem, ale gdzieś tam prowadził  trop mojej obręczy....

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mihau_ ja 150 kg nie ważę, ale z rowerem i sprzętem na nim już tak :). Aczkolwiek nie zamierzam przechodzić na jakąś dietę i wsiąść na rower dopiero jak schudnę - na czymś trzeba jeździć, aby nie przytyć :P

Tak sobie myślę, że ewentualnie mógłbym zmienić ramę rowerową na np. Unibike Mission 29, Shadow 29 czy Fusion 29 - wówczas mógłbym przejść na opony Schwalbe Marathon Plus MTB 57-622 (29 x 2,25). Co prawda w nie można wpakować już tylko 4 bary, ale przy tej szerokości (+1 cm) to powinno dać radę tylko czy to coś zmieni jeśli chodzi o szprychy...

Edytowane przez Ntkgzd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Ntkgzd napisał:

Niemniej jednak uwielbiam toporne i niezniszczalne rozwiązania, dlatego, może znacie jeszcze coś, czego nie testowałem a warto byłoby spróbować?

Tak, znamy - szersze opony. To po pierwsze - szeroki balon, powyżej 2.0 lepiej będzie amortyzował. Z tego co pamiętam to miałeś Prime - tam spokojnie 2.0 można wcisnąć, choć szału nie ma. 

Do tego właśnie, dobra amortyzacja - jaką masz teraz? Jak jeździsz na sztywnym widelcu, czy jakimś uginaczu który się pod masą wszystkiego zapadł, to nic dziwnego że nie pracuje poprawnie. Jak jest to widelec który był w Prime to właściwym dla niego miejscem jest szrot. 

Po trzecie - styl jazdy. Jak chcesz jeździć agresywnie i atakować krawężniki to zawsze możesz  zainwestować w motocykl crossowy. Dopóki nie zaczniesz przed nimi zwalniać, podrywać przedniego koła, podnosić tyłka z siodełka przed wjazdem tylnym, to koła cierpieć będą nadal. I tutaj nie ma się co zasłaniać warunkami w mieście, zasada jest prosta - jak dbasz, tak masz. 

Koła pod 120-130 kilogramowych użytkowników, czy nawet więcej - do tandemów, riksz, to nic nadzwyczajnego - z powodzeniem jeżdżą i mają się dobrze. 36 szprych 2.3, do tego szeroka, solidna obręcz i taka też opona. Ciśnienie 5 atmosfer wcale nie jest potrzebne. Myślę że to między innymi z nim przesadzasz, i jeżdżąc na tzw. kamieniu koła dostają dodatkowo w tyłek. 

Pełne felgi wcale nie są takie rewelacyjne - w przypadku uszkodzeń nadają się na złom a nie do serwisowania. Poza tym ważą tyle że mija się to z celem. Jak być może zauważyłeś stosuje się je w rowerach za kilka stówek z allegro, klasy hipermarket. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

Tak, znamy - szersze opony. To po pierwsze - szeroki balon, powyżej 2.0 lepiej będzie amortyzował. Z tego co pamiętam to miałeś Prime - tam spokojnie 2.0 można wcisnąć, choć szału nie ma.

Teraz korzystam z ramy Unibike Expedition, ale szacun za pamięć jaką miałem wcześniej ;), ramy Unibike, które spełniają moje potrzeby i wejdzie do nich laczek (na tył) 57-622 to te co wymieniłem tj. Mission 29, Shadow 29 czy Fusion 29, także jak to ma coś pomóc - to się w przyszłości przesiądę.

1 godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

Do tego właśnie, dobra amortyzacja - jaką masz teraz? Jak jeździsz na sztywnym widelcu, czy jakimś uginaczu który się pod masą wszystkiego zapadł, to nic dziwnego że nie pracuje poprawnie. Jak jest to widelec który był w Prime to właściwym dla niego miejscem jest szrot.

Jeżdżę na Paragon Gold TK SA Suspension Fork 28'' 65mm 1 1/8'' (pewnie to tłumaczy, dlaczego przednie koło ma się dużo lepiej :P).

1 godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

Po trzecie - styl jazdy. Jak chcesz jeździć agresywnie i atakować krawężniki to zawsze możesz  zainwestować w motocykl crossowy. Dopóki nie zaczniesz przed nimi zwalniać, podrywać przedniego koła, podnosić tyłka z siodełka przed wjazdem tylnym, to koła cierpieć będą nadal. I tutaj nie ma się co zasłaniać warunkami w mieście, zasada jest prosta - jak dbasz, tak masz.

No nie będę ściemniał, że delikatnie traktuje ten rower, od kiedy mam Suntour NCX często zapominam podnieść dupska przed najechaniem tylnym kołem na krawężnik.

45 minut temu, Chociemir napisał:

Fajne, ale niestety normalnej piasty tam się nie wsadzi.

@kazafaza z tego co widzę na ich tabelce, to wytrzymują podobnie jak DT Swiss Champion 2,34, jeśli nie gorzej i komentarze nie są zachęcające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to masz już poniekąd odpowiedź dlaczego tak się dzieje. Tylne koło zawsze bardziej dostaje po tyłku, a jedyne jak można mu pomóc to właśnie podnosząc przysłowiowe cztery litery z siodełka. 

Na takie brutalne traktowanie, czyli wjeżdżanie taranem w krawężniki nie ma rady. A uwierz mi, już paru takich "zawodników" spotkałem. Niektórzy to wręcz dumni byli z tego jak są w stanie zakatować rower. Żadne szprychy czy obręcze nie pomogą. 

Do Expedition nie wiem czy wejdzie szersza guma, nie sprawdzałem, jak masz błotniki to na pewno nie. W Prime mam właśnie 47c z pełnym błotnikiem, a bez niego wchodzi 2.0 właśnie. To jest jedyne czym można się wspomóc. 

Więc, jak chcesz dalej być tzw. rzeźnikiem to ratuje Cię jedynie góral typu Fusion, szerokie opony i solidny widelec, z szerokimi goleniami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...