Skocz do zawartości

szy

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Pomorze Zachodnie to jeden z dwóch regionów w Polsce, jakie konsekwentnie i aktywnie rozwijają swoją sieć tras rowerowych. Najpopularniejsza jest oczywiście nadmorska Velo Baltica, czyli część europejskiego EuroVelo 10 na Pomorzu Zachodnim. Do tego Blue Velo, które ma być końcówką ogólnopolskiej trasy wzdłuż Odry, a także Trasa Pojezierzy Zachodnich, która... będzie jedną z moich ulubionych, gdy ją dokończą. Czwartym jest właśnie Stary Kolejowy Szlak, który dzięki odświeżonym inwestycjom sprzed lat i jeszcze planowanym robotom, powinien niedługo być jednym z popularniejszych w całej rowerowej stawce w Polsce.

O Starym Kolejowym Szlaku na blogu piszę tutaj 👇

Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim. Rowerem nad Morze Bałtyckie (Znajkraj)

Stary Kolejowy Szlak - Pomorze Zachodnie

 

... a na całą sieć tras rowerowych Pomorza Zachodniego możecie rzucić okiem na oficjalnej mapie:

https://trasyrowerowe.wzp.pl/

 

I tradycyjnie niżej, wyciągając dla Was rowerowe smaczki, choć tym razem nieco skromniejsze, mocno monotematyczne.

Te największe w przypadku Starego Kolejowego Szlaku to oczywiście zamiana zlikwidowanych linii kolejowych w drogi rowerowe. Nie tylko nie ma w Polsce szlaku, który posiadałby ich więcej, ale nawet jeden z odcinków SKS jest być może najstarszą inwestycją rowerową w Polsce o tej skali. To naturalnie na pewno już znana wielu Wam droga rowerowa ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju - z krótką odnogą koło tego ostatniego to 35 kilometrów nieprzerwanego asfaltowego dywanika. Ciekawe, że droga rowerowa, mimo że pochodzi z 2002 roku (!), to trzyma się w całkiem niezłej kondycji. 

stary-kolejowy-szlak-kierunek-zlocieniec

stary-kolejowy-szlak-pomorze-zachodnie-p

asfaltowa-droga-rowerowa-na-pomorzu-zach

stary-kolejowy-szlak-z-lotu-ptaka-pomorz

stary-kolejowy-szlak-przed-toporzykiem-p

stary-kolejowy-szlak-widok-z-gory-pomorz

droga-rowerowa-przed-polczynem-zdrojem-p

stary-kolejowy-szlak-droga-rowerowa-kolo

rzezba-polodowcowa-na-pojezierzu-drawski

pomorze-zachodnie-na-rowerze-pomorze-zac

stary-kolejowy-szlak-poczatek-drogi-kole

stary-kolejowy-szlak-droga-rowerowa-pomo

 

Potem jest niestety przerwa, której na razie nie ma w planach robót, czyli jakieś 30 kilometrów do przejechania między Połczynem-Zdrojem a Białogardem. A kilka kilometrów od Białogardu, w Karlinie, znów zaczyna się przyjemna jazda aż do Zieleniewa pod Kołobrzegiem, skąd do samego Kołobrzegu są miejskie drogi rowerowe.

most-na-parsecie-na-starym-kolejowym-szl

miejsce-odpoczynku-przy-starym-kolejowym

wiaty-dla-rowerzystow-przy-starym-rowero

stary-kolejowy-szlak-kolo-karlina-pomorz

droga-rowerowa-starego-kolejowego-szlaku

stary-kolejowy-szlak-miedzy-karlinem-a-k

lesna-droga-rowerowa-kolo-kolobrzegu-pom

 

Tyle pokolejowych klimatów, reszta trasy to na razie spokojne drogi publiczne i leśne. 

Praktycznym rozwiązaniem jest rozdzielenie końcówki szlaku w Białogardzie na dwie odnogi. Ta podstawowa biegnie przez Karlino po pokolejowej drodze rowerowej do Kołobrzegu - jest wyżej na zdjęciach. Ale druga, alternatywna końcówka, odbija do Koszalina, skąd przez Mielno można dotrzeć do Kołobrzegu po nowej EuroVelo 10 i wrócić do Białogardu "pod prąd" zamykając coś, co nazwaliśmy "balonikiem na sznurku". 

A że akurat ten fragment EuroVelo 10 między Mielnem a Kołobrzegiem to jeden z najlepszych, z kilkoma ukończonymi fragmentami izolowanych dróg rowerowych, to całość takiej wycieczki jaką proponujemy na blogu robi się naprawdę przyjemną, w ogromnej częsci pozbawionej ruchu samochodowego, sprawą. To kilka zdjęć z tej części trasy EuroVelo 10, czyli dawnego szlaku R10 - największe wrażenie robią chyba zdjęcia drewnianej kładki oddzielającej Solne Bagno od Morza Bałtyckiego (na końcu):

eurovelo-10-na-pomorzu-zachodnim-kierune

turysci-rowerowi-na-szlaku-eurovelo-10-p

trasa-rowerowa-szlaku-eurovelo-10-kolo-m

na-starym-kolejowym-szlaku-na-pomorzu-za

szlak-rowerowy-eurovelo-10-dawny-r10-pom

trasa-rowerowa-eurovelo-10-na-pomorzu-za

nadmorska-droga-rowerowa-eurovelo-10-pom

kolorowa-mozaika-na-drodze-rowerowej-eur

szlak-rowerowy-eurovelo-10-na-pomorzu-za

usmiechniete-rowerzystki-na-eurovelo-10-

droga-rowerowa-nad-morzem-baltyckim-pomo

eurovelo-10-solne-bagno-i-ekopark-wschod

kladka-rowerowa-przy-solnym-bagnie-eurov

 

Krajoznawczo - jest co oglądać, choć sam Stary Kolejowy Szlak to zdecydowanie przede wszystkim przyjemność jazdy rowerem, zwiedzania i wielkich odkryć nie ma wiele. Moża poza Połczynem-Zdrojem, który w moich oczach wypadł bardzo ciekawie i z przyjemnością do niego wrócę jadąc kiedyś znów po SKS.

 

I jeszcze ciekawostka na koniec. Jeden z chyba czterech (trzech?) dworców przy linii Złocieniec-Połczyn został dobre kilka lat temu zamieniony na pensjonat. Czy zaglądają tam głównie rowerzyści - nie wiem, ale dla mnie jest wymarzonym miejscem na taką rowerową bazę przy popularnym szlaku. Stoi tuż przy drodze rowerowej, w środku jest pięknie urządzony i oferuje średnio-wyższy standard bardziej wymagającym gościom, a tych namiotowych przyjmuje na trawie wokół. Fajna rzecz, naprawdę pięknie utrzymana i chyba nawet mikole patrząc na te zdjęcia tak bardzo nie cierpią.

rezydencja-stary-dworzec-przy-starym-kol

stary-dworzec-kolejowy-w-cieszynie-pomor

stary-dworzec-w-cieszynie-wnetrze-pomorz

 

Na zakończenie myśl nienowa, ale taka, która musi być powtarzana często i głośno - dlaczego tylko dwa z szesnastu województw tak działają? 😪

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 29.09.2021 o 22:49, szy napisał:

Na zakończenie myśl nienowa, ale taka, która musi być powtarzana często i głośno - dlaczego tylko dwa z szesnastu województw tak działają? 😪

 

Jeśli chodzi o szlaki po starych liniach, to należy pamiętać, że substancja do zagospodarowania jest tak naprawdę tylko w kilku województwach - tych na terenie dawnych Prus / Niemiec. Tam infrastruktura kolejowa była bardzo gęsta, pociąg dojeżdżał niemal do każdej wsi. W Galicji linii było o wiele mniej i właściwie większość funkcjonuje do dzisiaj, a w ruskim w ogóle były 3 linie kolejowe na krzyż. Nie ma sieci zlikwidowanych dróg kolejowych, to nie ma na pozostałościach czego budować.

W południowej części województwa świętokrzyskiego i w północno - wschodniej małopolskiego istniała pewna sieć kolei wąskotorowych i powoli pozostałości po niej są zagospodarowywane na potrzeby dróg rowerowych, gotowy jest już odcinek od Lekszyc do Koniecmostów, być może za kilka lat będzie gotowe całe połączenie z Krakowa do Pińczowa, około 100 km. Plany tej trasy są tutaj: https://narowery.visitmalopolska.pl/pl/velomalopolska , i chociaż oczywiście poziom zaawansowania infrastruktury typu dworce czy obiekty inżynierskie na tej biedakolei jest nieporównywalnie mniejszy niż na ziemiach zachodnich, to cała trasa może być całkiem ciekawa widokowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W łódzkim podobnie - większość szerokotorowych linii kolejnowych jest nadal używana, więc nie ma za bardzo gdzie budować takich szlaków :) Sporo jest natomiast nieużywanych odcinków po dawnych dojazdowych kolejach wąskotorowych (np. Wieluń - Praszka, gdzie chyba jest wytyczony szlak rowerowy, czy np. w okolicach Świnic Warckich, gdzie śladem dawnej wąskotorówki przebiegają lokalne gruntowe drogi, można nawet odnaleźć nieużywany wiadukt wąskotorówki nad kolejową magistralą węglową). W zasadzie w łódzkim znam chyba tylko jeden odcinek szlaku zbliżonego charakterem do tych pomorskich opisanych przez Szy - odcinek koło Koluszek po dawnej bocznicy do wojskowej bazy rezerw materiałowych , tyle że póki co jej długość to niecałe 8 km. https://rowerowekoluszki.sobieszek.it/2018/09/27/otwarcie-sciezki-rowerowej-w-koluszkach-30-09-2018/

A szlaki na pojezierzach pomorza środkowo-zachodniego świetne, zresztą nie tylko te po dawnych liniach kolejowych. W okolicach Połczyna dodatkowo dochodzi do tego zaskakująco urozmaicone ukształtowanie terenu, którego można doświadczyć chociażby wybierając się szutrówkami nad Doliną Pięciu Jezior

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Znam tą rowerową drogę ze Złocieńca, jechałem nią niedługo po jej powstaniu, byłem wtedy w okolicach, noclegi miałem w takiej małej wiosce - Głęboczek. :)

A w pomorskiem taka trasa po dawnej linii kolejowej to Swarzewo - Krokowa. W Swarzewie łączy się z trasą z 3M do Władka (i dalej na Hel), z Krokowej można w kierunku Jastrzębiej Góry i Karwi. 

 

P1 593.jpg

P1 594.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...