Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
cervandes

[aluminiowy bębenek] Poprawa fabryki - bębenek DT Swiss i stalowe inserty

Rekomendowane odpowiedzi

cervandes
Napisano (edytowane)

Witajcie.

Pacjent to piasta DT Swiss 240s z aluminiowym bębenkiem. Kaseta w M8000 w połowie na pająkach, ale najmniejsze luźne zębatki powodują problem wcięć. Poza problemem ze zdjęciem kasety pojawia się problem z synchronizacją biegów, przerzucanie między koronkami najmniejszą na pająku a pierwszą luźną czasem powoduje przeskoczenie napędu mimo wzorowo długiego łańcucha. Przebieg bębenka to 1500km, zajrzałem w wolnej chwili i się przeraziłem, pod koniec sezonu będę kilka mm głębiej i będzie jeszcze gorzej...

 

73735084762024396720.jpg

 

Czas działać!

 

Przyda się mikroszlifierka oraz stalowy pręt. W moim przypadku pochodzi on z przewodu otwierania maski samochodu. Mocny, twardy i przede wszystkim stalowy.

Co zrobiłem? Zeszlifowałem trzy wypusty wieloklinu w bębenku i dopasowałem idealnie na długość trzy pręciki. W rezultacie stalowe koronki kasety wchodzą na bębenek wraz z wetkniętymi pręcikami a nacisk wywierany przez koronki na bębenek będzie rozkładał się równomierniej na aluminiową konstrukcję. Mam nadzieję, że to całkowicie wyeliminuje nacinanie i problem z przerzucaniem biegów w newralgicznym miejscu.

 

94423515016366902528.jpg

 

60059907321814522767.jpg

 

84075200049657606518.jpg

 

06525828398352649893.jpg

 

28517434990223064104.jpg

 

11802319499882248496.jpg

 

Łącznie zajęło mi to około jednej godziny.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez cervandes
literówka
  • +1 pomógł 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Szacun za pomysłowość i wykonanie. Mam nadzieję, że te pręciki wytrzymają. Swoją drogą, nie można reklamować takich piast ze względu na wadę materiału ( zbyt miękki stop ) ? U wszystkich tak się dzieje po 1500 km?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Biesz766

Wow, po 1,5 tysia takie jajca ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3
Napisano (edytowane)

Stary sposób to zszywki :)

Ja jednak postarałbym się jak najwięcej pręcików powkładać, żeby siły rozłożyć na jak największej ilości jak ma to miejsce standardowo.

Edytowane przez lucass3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MokryxD

Chyba teraz te piasty z plasteliny robią. Mój bębenek wygląda identycznie, ale po ponad 20kkm :/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

Chętnie przeczytałbym opinię/doświadczenia @Punkxtr lub @Puklus . Oni pewnie nie jeden alu bębenek widzieli z różnymi przebiegami.

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
eloo
Napisano (edytowane)

a u mnie dt240 w połączeniu z kasetą ultegry po 2tys km miał 3x takie wżery, przy następnej kasecie nowy bębenek

Edytowane przez eloo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Ile taki bębenek kosztuje ? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Brombosz

Dobrze wiedzieć. Mam nówkę DT 350 i teraz raczej będę to sprawdzał :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
eloo

+-300pln

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Punkxtr

Moje doświadczenia z aluminiowymi bębenkami opisałem tutaj: http://serwisbajka.pl/realizacje/aluminiowy-bebenek-a-kaseta/
Pomijając mniej standardowe przypadki, najczęściej winowajcą jest niedokręcona nakrętka kasety. Mniej więcej 6 na 10 przypadków z serwisu to zbyt luźna nakrętka. W prywatnych rowerach mam lub miałem aluminiowe bębenki (DT, Extralite, Tune, Chris King) i używane od lat nigdy nie sprawiły mi problemów pod kątem ściągnięcia kasety (a używam w dużej ilości tytanowych, pojedynczych zębatek), etc.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lomeltor

Z własnych doświadczeń, to po prostu po założeniu kasety na bębenek, w miejsce gdzie był największy luz, wkładało/lekko nabijało szpilę a łebek ścinało. Też pomagało.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kamar59

Wogóle to dlaczego shimano w swoich kasetach nie daje całej kasety na pająkach? Te najmniejsze zębatki zużywają się najszybciej? Było by równe rozłożenie sił. Ale może być na 60% przypadków za mała siła dokręcania kasety. Jak zębatki stalowe a bębenek alu to wiadomo kto przegra pierwszy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

U mnie winowajcą nie jest dokręcenie nakrętki bo ta jest dokręcana zgodnie ze sztuką i instrukcją.

 

Jak już się doczekam nowej ramy to po 2 miesiącach poznamy odpowiedź na pytanie czy patent się sprawdził. Oby tak :)

17 godzin temu, lucass3 napisał:

Stary sposób to zszywki :)

Oczywiście dowolność insertów jest dość duża, ale ja uznałem, że wolę coś znacznie mocniejszego i grubszego niż owe zszywki tapicerskie. Pręciki na oko mają 2-3-4 razy większą powierzchnię przekroju. A czy to dobry pomysł - czas pokaże.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Alsew
1 godzinę temu, cervandes napisał:

U mnie winowajcą nie jest dokręcenie nakrętki bo ta jest dokręcana zgodnie ze sztuką i instrukcją.

Przy założeniu że klucz dynamometryczny którego użyłeś do dokręcenia kasety nie przekłamuje... Ja w każdym razie swoją kasetę dokręciłem z siła 50 nm. Zobaczymy co z tego wyniknie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Zakładam, że proxxon robi dobrze narzędzia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kamar59
Napisano (edytowane)

Pozwolę sobie z humorem trochę.DT.JPG

Edytowane przez kamar59

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Dwa i pół kafla przejechane na przeróbce, pręciki jak nowe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kamar59

Ładnie km robisz ja 1650 km dopiero 

Nie zaglądałem do swojego bębeka myślę że nie ma wżerów wielkich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jak kogoś drażnią nacięcia na bębenku to jest kilka opcji:

- wymontować piastę, założyć nowy bębenek, piastę postawić na półce żeby się nie "zużywała" ;) koszt 200-350zł (w zależności od kombinacji: standard, lekki, nierdzewne łożyska)

- kupić zamiennik bębenka (bywają na aledrogo po 150-170zł)

- kupić bębenek stalowy (240-280zł)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Albo kasete, ktora nie robi naciec.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Gdyby jeszcze takie były... bo XT też nacina. Z drugiej strony miewam klientów gdzie piątą czy szóstą kasetę już montuję na ten sam bębenek. Nacięcia są, nie bardzo się to pogłębia. Pilnika używałem przy pierwszych dwóch zmianach, później już jest lepiej. A licząc różnicę kosztów kaset do tych z pająkami to po trzeciej wymianie oszczędza się na nowy bębenek i jeszcze na łańcuch zostaje ;). Nie zauważyłem i nie miałem też żadnych zastrzeżeń od klientów odnośnie spadku kultury zmiany przełożeń.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Sorry, wolę w godzinkę wsadzić trzy druty niż wydawać co rok czy nawet dwa 300pln na bębenek. Czy nawet 170. 170pln za godzinę pracy to dobra stawka a mod raczej będzie wieczny.

 

A czy problem występuje czy nie zależy raczej od nogi, bo to ona generuje moc którą koronka musi przenieść.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa
Napisano (edytowane)

W każdym razie brawa dla producenta, który w oszczędności 10g nie zrobił chociaż dwóch takich insertów fabrycznie (jak to ma miejsce w niektórych N).

Kwestia dokręcania nakrętki zmienia tyle, że mocniejsze dokręcenie nakrętki zwiększa tarcie pomiędzy koronkami (w sumie mogliby je też fabrycznie nitować) i tym sposobem siła jest przenoszona na bębenek przez kilka koronek jednocześnie. Można pomyśleć o sklejeniu koronek albo zastosowaniu pomiędzy nimi pasty zwiększającej tarcie.

Edytowane przez Dokumosa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • matikwielki
      Przez matikwielki
      Witam, mam okazję kupić używane koło szosowe tylne 28 cali alexrims da22 + novatec f172. Martwi mnie przerwa między bębenkiem a piastą. Czy ta przerwa jest do naprawienia bez wymiany czegokolwiek? Czy po zeszlifowaniu zadziorów bębenek przyjmie nową kasetę?


    • matikwielki
      Przez matikwielki
      Witam, mam okazję kupić używane koło szosowe tylne 28 cali alexrims da22 + novatec f172. Martwi mnie przerwa między bębenkiem a piastą. Czy ta przerwa jest do naprawienia bez wymiany bębenka? Czy po zeszlifowaniu zadziorów bębenek przyjmie nową kasetę?

    • kolarzjedrek
      Przez kolarzjedrek
      Do sprzedania komplet kół używanych Dt Swiss 
      https://allegro.pl/kola-szosowe-28-dt-swiss-r-23-spline-i7456871125.html                                cena 850 zł wysyłka gratis
    • fw66
      Przez fw66
      Ostatnio zdarzało się, że bębenek przy mocnym depnięciu czasami "przepuszczał" o 1 ząbek. Po otwarciu okazało się że zębatka jest już troche zjechana. To nietypowa piasta Rotaz, do której ciężko kupić części. Znalazłem jeden bębenek, jednak zamiast 15 zębów ma 27. Zapadki u mnie są pojedyncze x6, a w wersji dla 27 - podwójne x6. Czy ten 27 ma szanse działać w mojej piaście? 


       
    • gyrill
      Przez gyrill
      Cześć. Ze smutkiem zawiadamiam iż muszę rozstać się z rowerem na jakiś czas. 
      Na sprzedaż mam rower ścieżkowy przygotowany pod wyjazdy w góry. Miał jeździć w górach a się kurzy.
      (Ta sama treść jest w ofercie na Allegro).
      4500PLN
       
      Szczegóły osprzętu
      Amortyzator
      RockShox Revelation 140mm, boost, sztywna oś, blokada skoku Stan jak nowy, kupiłem go w stanie idealnym od Wooyka z bloga 1enduro.pl (z tej oferty https://archiwum.allegro.pl/oferta/rock-shox-revelation-rl-2017-140-mm-boost-29-27-i6941372528.html) Hamulce
      Hamulec przód / tył: Shimano SLX Tarcza przód/tył: 180mm Shimano, 160mm Tektro Adapter przedni: 160->180mm Kokpit
      Kierownica: 780 Kross Components (pochodzi z demontażu), średnica: 35mm Mostek: Dartmoor Fury 45mm Gripy: Answer Stein skręcane, lekkie i bardzo dobrze trzymają ("lepkie"). Koła
      Obręcze: DT Swiss E512 Piasty: DT Swiss 370 przód: oś 15mm, szerokość boost 110mm tył: oś 142x12mm Szprychy: DT Champion, nyple mosiężne Koła złożone w zeszłym roku w Daveo.pl Opony: Continental XKing 2.4 Napęd
      Przerzutka: Shimano SLX RD M7000 GS Shadow+ Korba: Shimano Deore Blat: 34t, Banless, narrow-wide Łańcuch: Shimano 10s Suport: Accent BB-EX Rama
      Rama: Octane One Prone, rozmiar L Stery: Octane One Warp 42/52 Sztyca: PRO z offsetem 15mm Osłona chainstaya: custom z dętki na zipy Rama jest oklejona pod pancerzami folią 3M Ventureshield Inne akcesoria:
      Do wyboru: pedały plaftormowe (niska platforma alu z pinami wymiennymi) LUB wpinane Shimano M520 Błotnik przedni z tworzywa Błotnik tylny (osłona napędu) Siodełko: Merida - z innego mojego roweru. Jest wygodne. Wysyłka
      Oczywiście rower mogę wysłać. Możliwa jest płatność za pobraniem ale najpierw proszę o kontakt.
       
      Kilka słów ode mnie (chociaż pewno forumowiczom nie trzeba tłumaczyć
      Stan roweru
      Rower wizualnie i technicznie prawie nieużywany. Jedyne elementy które noszą wyraźne śladu użycia to korby (mają otarcia od butów) i na ramie  jest kilka drobnych rys. Nieuniknione przy jeździe w lesie. Przejechałem nim nie więcej niż 200km: kilka razy zabrałem go na pumptrack, ze dwa razy do lasu i tyle. Rama, stery, suport, koła, kierownica, mostek, tylna przerzutka, blat i kaseta - te wszystkie części były kupione przez mnie jako nowe pod ten rower. Amortyzator kupiłem od rzetelnego sprzedawcy, jest świeżo wymieniony olej, nasmarowane lagi. Tylna przerzutka pracuje tu z kasetą 10-rzędową o szerokim zakresie (11-42) ale bez problemu można w przyszłości rozbudować napęd po wymianie kasety i manetki - przerzutka jest 11-biegowa i obsłuży kasetę 11-46. Użytkowanie
      Rower składałem z myślą o wypadach w góry, na centra ścieżkowe i do Wielkopolskiego Parku Narodowego. Do tego rama nadaje się doskonale. Do zestawu kupiłem nawet platformowe pedały żeby szlifować technikę ale nie mam czasu żeby ten sprzęt wykorzystać Koła mają ocenę producenta z przeznaczeniem do ciężkiego jeżdżenia po górach. Rama pochodzi od producenta znanego z dirtowych ram. Przydatne źródła informacji:
      Strona producenta ramy z prezentacją przeznaczenia http://octane-one.com/shredding-trails-on-o1-prone/ Szczegóły techniczne ramy na stronie dystrybutora: https://7anna.pl/product-pol-10246-Rama-Octane-One-Prone-29.html Strona serwisu z którego pochodzą koła: DAVEO.pl ZDJĘCIA



×