Skocz do zawartości

[amortyzator przód] Wybór średnicy goleni.


Ilia

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Chciałem się spytać jak to jest, że golenie w amortyzatorach o tym samym skoku  mają różną średnicę. Rozumiem, że jeden producent robi może twardsze i mogą mieć mniejszą średnicę, a inny robi miększe i przez to muszą być grubsze. Ale jak to jest że np jest Fox 34 160 mm i Fox 36 160 mm? Po za tym jak przeglądam internet to dochodzę do wniosku, że producenci na przestrzeni lat zamiast zmniejszać wagę widelców zwiększają średnicę ich goleni. Ostatnio trafiłem na artykuł chyba z Bike z 2014 lub 2013 roku o tym jaki to fox 32 150 mm jest sztywny i fajny, a w artykułach z przed 2-3 lat czytam, że tylko widelce z grubszymi goleniami są fajne, a reszta jest be. Chciałbym poznać wasze opinie na ten temat. Może wypowie się ktoś kto jeździł na widelcu z chudszymi goleniami i potem zmienił na widelec z grubszymi i czy poczuł różnicę bądź nie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak w przypadku foxa ale w przypadku RS czy suntoura grubsze golenie występują w widelcach dedykowanych do cięższych zastosowań. I jest to jak najbardziej odczuwalne (tzn sztywność poprzeczna widelca - nie wygina się "pod ramę").

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy 140-150mm Fox32 jest bardzo wiotki, musisz minimalnie kupić 34 od Fox, od SrSuntour Aion/Auron/Durolux czy Pike/Lyric od RS.

... a wyginanie się widelca podczas jazdy wpływa negatywnie na jego pracę i sterowność roweru, pod ramę to się akurat one nie wyginają(no podczas hamowania - ok), ale bardziej w bok.

Zobacz na...

Filmik trochę ustawiony przez Cannondale pod ich Lefty, ale widać o co chodzi z wyginaniem się widelców. ;) 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
9 godzin temu, Ilia napisał:

Rozumiem, że jeden producent robi może twardsze i mogą mieć mniejszą średnicę, a inny robi miększe i przez to muszą być grubsze.

Źle rozumiesz. Kompletnie . Zero związku. 

Jak już napisano, średnica goleni jest poniekąd efektem przeznaczenia amorka, a co za tym idzie, wymaganej większej sztywności konstrukcji. Sztywnosc konstrukcji ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy i precyzję sterowania.

9 godzin temu, Ilia napisał:

Ale jak to jest że np jest Fox 34 160 mm i Fox 36 160 mm?

Ten pierwszy jest przeznaczony do szeroko rozumianego all mountain, gdzie obciążenia nie są aż tak duże. Ten drugi to czyste enduro z łomotaniem na bardzo trudnych trasach.

Dodaj do tego marketing, szukanie nowych nisz rynkowych, tworzenie potrzeb klientów....

9 godzin temu, Ilia napisał:

Może wypowie się ktoś kto jeździł na widelcu z chudszymi goleniami i potem zmienił na widelec z grubszymi i czy poczuł różnicę bądź nie.

Dwa amorki tej samej firmy, ten sam układ mocowania koła, ten sam tłumik, ten sam skok ( 140 mm )- jeden z goleniami 32 ,drugi - 34 mm. Oba w tej samej ramie pod tym samym rowerzystą. Ten drugi dał lepszą precyzję kierowania, większy komfort jazdy.

W ramach ciekawostki- DT Swiss EXM 130 mm golenie 32mm jest o wiele bardziej sztywniejszy niż Manitou Minute 120 mm . Dużo zależy od konstrukcji amorka.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fox34 AM, a 36 Enduro - zgoda w 100%, ale kto i po co "przedłużył" Fox32 do 150mm? Tym bardziej że Fox32 ustępuje konkurencji sztywnością już przy 100-120mm.

Jeszcze masa jeźdźca dochodzi do tego, dla np 70Kg 34 może się okazać wystarczające w 100% do AM, a przy 100Kg już nie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na tej samej zasadzie jak rs revelation 160 ;). To do tanich bujaków z przeznaczeniem dla anorektyków ;)

Odnośnie sztywności bocznej sztywna oś robi robotę i w zakrętach sztywność jest akceptowalna ale przy zjazdach jak amortyzator dostaje wibracji o amplitudzie kilku cm jest mało kolorowo.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
2 godziny temu, Dokumosa napisał:

Odnośnie sztywności bocznej sztywna oś robi robotę

Nie zawsze. Może robi robotę przy obciążeniach skrętnych ,ale przy obciążeniach wzdłużnych już nie bardzo. Ale dalej będę twierdził, że zależy to od konstrukcji amorka. Amorki o tej samej średnicy goleni, tym samym skoku i sztywnej osi mogą mieć dosyć różne parametry sztywności.

3 godziny temu, phoe napisał:

ale kto i po co "przedłużył" Fox32 do 150mm?

Jeszcze parę lat temu były Talasy 120-150 mm, a F32 był robiony w zakresie od 100 do 150 mm. Po co? Bo mogli i rynek to kupował. Że był wiotki? Pzrecież wtedy nie było ęduro.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Dokumosa napisał:

Na tej samej zasadzie jak rs revelation 160 ;). To do tanich bujaków z przeznaczeniem dla anorektyków ;)

Odnośnie sztywności bocznej sztywna oś robi robotę i w zakrętach sztywność jest akceptowalna ale przy zjazdach jak amortyzator dostaje wibracji o amplitudzie kilku cm jest mało kolorowo.

Mialem Reva wyciagnietego do 160mm, oska 20mm, golenie 32, moja waga wtedy 107kg i niemialem problemow na najciezszych i najbardziej technicznych odcinkach w Beskidach. Co do sztywnosci bocznej to dobrze dawal rade, natomiast wzdluznej bylo srednio.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oś 20mm tutaj robiła swoje, a Talasy były nawet z QR.

O Rebie kiedyś czytałem DA, QR vs limitowana wersja z osią 20mm, podobno różnica widoczna była od razu w sztywności i pracy widelca.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj jest reba z ośką 15 o skoku 80-120mm. Użytkowana zgodnie z przeznaczeniem (XC) nie ma problemów ze sztywnością boczną. Ale konstrukcyjnie ten sam revel o skoku 160 to już przegięcie pały.

W RS-1 nie ma podkowy, która jest podstawą sztywności bocznej, kombinowali za to z osią i specyficzną piastą ale wyszło jak wszyscy wiemy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Foxa 32 130mm, co ciekawe, w wersji Factory. Nie wypowiem się jak wygląda jego praca, ponieważ nie mam porównania. Moje wszystkie poprzednie widły to też Foxy 32.

A co sądzicie o widelcu Manitou do enduro, Mattocu, golenie 34 i maksymalny skok 160 mm?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mattoc jest ok, zależy jeszcze jaką wersje chcesz kupić i za ile go możesz dostać, bo mega konkurencyjny jak chodzi o ceny jest Auron RC2, to nie będzie to samo co Fox36 Factory itp, ale też jest dobre 2x tańszy. ;) 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Dokumosa napisał:

Dzisiaj jest reba z ośką 15 o skoku 80-120mm. Użytkowana zgodnie z przeznaczeniem (XC) nie ma problemów ze sztywnością boczną. Ale konstrukcyjnie ten sam revel o skoku 160 to już przegięcie pały.

W RS-1 nie ma podkowy, która jest podstawą sztywności bocznej, kombinowali za to z osią i specyficzną piastą ale wyszło jak wszyscy wiemy.

Tak nadmienie, ze zarowno Reba jak i Rev z tego okresu co mialem byly rozne. Minimalnie inne podkowy goleni dolnych, calkowicie inna korona goleni gornych.Grubosc lag gornych byla ta sama, zaznaczam grubosc, nie srednica we./ zew. Dolnych nie mialem jak zmierzyc. Mocowan oski 20mm rowniez nie mierzylem, bo nie mialem takiej Reby.

Ogolnie wtedy jak to wyszlo to sprawaialo wrazenie solidniejsze niz stary Pike.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się właśnie jak jest z tym Mattociem, bo czytałem, że porównywalny do Pika. W ogóle naczytałem się dużo fajnego o nowych Manitue, ale nie ma nic ze skokiem 130 mm. Pomyślałem, że w Mattocu zmienię skok na 140 i dam do swojego roweru, ale zastanawiały mnie te golenie 34mm. Miałem już fulla o skoku 110 mm, potem 120, teraz 130. Z jednej strony cały czas patrzę by rower nie był za ciężki i dosyć wszechstronny, a z drugiej cały czas skoku jest za mało. Na razie jest ok, ale w tych poprzednich też przez pewien czas zawsze było ok, a potem za mało. Dlatego rozważałem, że kupię fajny widelec, a potem ewentualnie przełożę go do innej ramy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Popularne aktualnie

  • Podobna zawartość

    • Przez Szympek
      Witam wszystkich na wstępie po przeczytaniu forum chce zaznaczyć wytłumaczyć/określić o co będzie chodzić
      Golenie - >dół
      lagi ->góra
      Po wstępie przechodzę do pytania mam amor marzocchi 888 VF2 2005 i pękły mi golenie w bardzo nietypowym miejscu nie wiem cy kiedykolwiek ktoś z was widział  pękniecie w tym miejscu mniej więcej na wyskośći środka napisu poziomo pod niego (narzazie w tym miejscu sie poci / cieknie ale tylko przy dobiciach ) starałem sie to pokleić i liczyć na łud szczęścia bo jest to po stronie hamulca ;( i mnie wkurzyło brak jego działania i ciągłe odtłuszczanie, i znalazłem ogłoszenie na olx gdzie sprzedawca ma części , napisem do niego i odpowiedział mi ze jego golenie od 66sl1ata 2006/07  będą pasowały ? i niepokoi mnie to ze że to 66 i niby średnica ta sama wyglądają podobnie, to ślizgi mogą być na różnych wysokościach, czy ma to jakiś sens ? oraz niedawno ktoś dał mi sie przejechać na 888 w rc i nie powiem polubiłem go , a ten sam sprzedający ma tłumik rc2 do 888 i tu co do pasowania nie mam pytań ale jak wy to widzicie warto wymienić jeden tłumik w vf 2 ? bo niby cartrige X mógłby zastąpić ten co jest w nim fabrycznie (kompresja )niby to samo, robi to samo tylko w otwartej kąpieli i czy  wymiana tłumika zmieni prace ? bo mój lubi sie przyciąć tzn. ma taki niezamierzony fabryczny brain jak stoję i pedałuje to sie nie ugina a jak dostaje uderzenie od dołu to się ugnie choć nie wybiera liści jak rc ;) tylko większe rzeczy , oraz moje kombinowanie z racji braku dostępności części :) a mianowicie temat juz prze-zemnie poruszmy na forum i bardzo korcący a nie moge się powstrzymać mianowicie części z boxxera będą pasować do marzo? Prosze o konkretna odpowiedz
    • Przez MD11
      SzajBajk opublikował niedawno film o rowerze Cannondale, w którym mówi o systemie Assymetric Integration: 
      Chodzi o to, że tylne widełki są przesunięte w stronę napędu, dzięki czemu koło jest zaplecione symetrycznie i jest sztywniejsze. Można o tym przeczytać więcej na stronie Cannondale: http://www.cannondalebikes.pl/o-marce/technologie/asymetryczna-integracja.
       
      W filmie pada pytanie: dlaczego rowery nie są tak budowane od lat? No właśnie, po zastanowieniu ja również je sobie zadaję.

      Niedawno pojawił się Boost. Tam w tylnej piaście przesunęli kołnierze o 3mm na zewnątrz po obydwu stronach, a Cannondale przesunął tylko stronę napędową o 6mm. W obydwu przypadkach rozstaw pedałów się nie zmienił. SRAM twierdzi, że Boost zwiększa sztywność kół od 17 do 33% (wypowiedź dotyczyła obydwu kół, a z przodu zaszły większe zmiany, więc tylne koło jest pewnie bliżej tej dolnej granicy), a Cannondale chwali się sztywnością większą "nawet o 60%".
       
      Nie wiem na ile prawdziwe są te dane (pewnie zależy, które parametry porównujemy i Cannondale przegina), ale symetryczny zaplot rzeczywiście jest pożądany i aby się do niego zbliżyć stosuje się asymetryczne obręcze.
       
      Czy zamiast Boosta nie lepiej było zrobić asymetryczne widełki tak jak Cannondale? Czy takie rozwiązanie ma jakieś wady?
      Oby nie było tak, że dopiero za parę lat wprowadzą to jako "nowy" standard i sztywniejszego następcę Boosta.
    • Przez OnionBro
      Z lewą golenią jest dobrze ale jak chciałem napompować prawą to myślałem że coś jest nie tak z pompką. Na obu są zawory samochodowe więc niby powinno działać tak samo. :/ Jakby ciśnienie uciekało przez rurkę pompki ale sprawdziłem, nic takiego się nie dzieje.
    • Przez gkc
      Witajcie.
       
      Przymierzam się do kupna nowego suportu na kwadrat.
      Nie chce wymieniać dobrej korby stąd w grę wchodzi tylko kwadrat.
       
      Wiem że kwadraty są średnio sztywne ale z Jaki byście polecili?
       
      Shimano UN26 jest z zwykłej stali, z kolei w UN55 piszą że oś wykonana z wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej.
      Accent BB-40 i BB-50 pisze że ma oś z kutej stali.
      VP też podaje że po prostu stal.
      Wypatrzyłem jeszcze firmę Futura i Neco.
       
       
      Nie specjalnie się orientuje w tych materiałach. Aktualnie mam UN26, który się właśnie kończy.
       
      Ktoś to ogarnia?
      A może sam jakiś w miarę sztywny kwadraciak zajeżdża?
       
      Z góry dzięki.
      Pozdrawiam.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...