Skocz do zawartości

[Lazaro Integral V3] Wymiana części po roku3,5 tys. km)


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,
 
W zeszłym roku pytałem Was u kupno roweru dla siebie > Od tego czasu minęło 11 miesięcy i mam już przejechane ok 3500 km swoim Lazaro. Używam go głównie na trasie dom-praca-dom (12-20 km: ddr + asfalt + chodnik), czasem jakiś dłuższy wypad weekendowy do 130 km łącznie (dochodzi szuter, las). Przez ten czasu zdążyłem zaliczyć kilka gleb, nie przykładałem się specjalnie do czyszczenia, no i niedawno miałem pierwszego kapcia... pewnie z uwagi na łysą oponę z tyłu.
 
1,5 miesiąca temu byłem w serwisie wymieniając urwaną linkę od przedniej przerzutki i serwisant zasugerował mi zmianę kasety, łańcucha i tylniej przerzutki. Z uwagi, że roweru używam codziennie nie chciałem go zastawiać na kilka dni, ale chciałbym kupić ww. części, żeby trzymać je w pogotowiu. Do tego chciałbym dorzucić nowe opony zamiast fabrycznych. Tylnia ma tak zdarty bieżnik, że to on mógł być powodem złapania kapcia, o którym wspomniałem.
 
Pod linkiem znajdują się zdjęcia kasety, łańcucha, tylniej przerzutki i tylniej opony po 11 miesiącach użytkowania. Z tego co się orientuję, to kasetę należy wymienieć razem z łańcuchem, a nie osobno. I powinno się to robić zdecydowanie częściej niż co 3,5 tysiąca kilometrów.
 
Ze strony producenta wziąłem spis użytych w rowerze rzeczy. Są to:
  • Przerzutka tylnia: Shimano Alivio RD-M4000
  • Kaseta: Shimano Alivio CS-HG300 9-rzędowa
  • Łańcuch: Shimano Alivio CN-HG53
  • Korba: Shimano Acera FCM-T3010 z ramionami o długości 175 mm, tarcze 48/36/26
  • Opony: CST 28" 700x38C szosowo-terenowe
 
W związku z powyższym mam kilka pytań.
1. Czy jest sens wymieniać ww. elementy na coś z lepszej półki, np. Deore, jakiś lepszy Sram biorąc pod uwagę, że na chwilę obecną dziennie pokonuje jakieś 12 km + latem chciałbym zrobić jakiś odcinek Green Velo (~300-400 km)
Przerzutka tylnia:
  • Alivio RD-T4000 (starsza wersja niż moja, nie shadow)
  • Deore RD-M592 (wersja MTB?)
  • Deore RD-M591 (wersja trekkingowa?)
Kaseta:
  • Alivio CS-HG400
  • Sora CS-HG50 11-30T
  • CS-HG201
  • SRAM PG-950
Łańcuch:
  • Deore XT CN-HG93
  • Deore CN-HG53
  • KMC X9.73
  • KMC X9.93
  • SRAM PC-951
  • SRAM PC-971
2. Czy wymieniać łańcuch i kasetę już teraz, czy dopiero przed dłuższą trasą lub w trakcie awarii?
3. Jw., ale odnośnie tylnej przerzutki. Większość przełożeń, które używam działa. Chyba tylko dwa graniczne z kasety nie działają. Może to być wina złej regulacji, chociaż prędzej wykrzywionej przerzutki.
4. Kasetę mam ze stopniowaniem 11-32 (tak mi się wydaje). Czy jeśli kupię ze stopniowaniem np. 11-28 to nie będzie gryzła się z przerzutką? Największej zębatki i tak nie używam wcale i nie mam takich podjazdów, aby była ona potrzebna.
5. Jakie opony dla dróg (90% asfalt, ddr, chodnik), (10% szuter, piach, las)? Czy jest sens brać dwie różne opony i/lub dwie różne szerokości na tył i przód? Te fabryczne były znośne, mimo, że sporo ludzi narzekała, jak czytałem opinie. Chociaż kilka gleb zaliczyłem, częściowo przez nie, częściowo przez swoją brawurę (mokra nawierzchnia oraz szosa + piasek). Mam obecnie błotniki, SIMPLA Ubiquit Urban lub podobne, więc wiem, że szersze opony mogą ocierać się o błotnik, ale jeśli poprawi to komfort jazdy to mogę wymienić błotniki na jakieś inne.
Myślę nad którymiś z listy:
  • SCHWALBE Hurricane
  • SCHWALBE Big Apple
  • SCHWALBE Silento
  • CONTINENTAL Ride Tour
  • CONTINENTAL Double Fighter III
  • CONTINENTAL Tour Ride
  • KENDA Khan K935
  • KENDA Kosmos K184
 
Dzięki z góry za pomoc. Pozdrawiam,
Maciek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli przerzutka jest sprawna to nie wymieniaj. 3,5kkm dla przerzutki to nie jest przebieg jeśli ta nie jest pogięta (względnie można same kółeczka prowadzące zmienić). Jeśli już chcesz zmieniać koniecznie to zamiast alivio m4000 weź deore m591 (to nie wersja trekingowa tylko bez shadow, moim zdaniem łatwiej wyregulować i nieco lepiej działa ale łańcuch skacze jak się po dziurach jedzie, nie spada oczywiście tylko się telepie) ew. m592 (ta ma shadow i bywa tak samo kapryśna jak m4000) - różnica w cenie alivio vs. deore kilka-kilkanaście zł. Nie ma natomiast żadnego sensu inwestować w droższą kasetę bo przebiegu większego na niej nie osiągniesz. Łańcuch zamiast shimano czy sram bierz kmc dowolny z serii X9 (po 36 zł bywają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nt napędu już wszystko powiedziano wyżej. Big apple jest ciekawa do miasta, ale taki balon raczej by się przydał do roweru bez amortyzatora. Khan jest śliski. Hurricane i double fighter są fajne, też CX comp, szczególnie jak się znajdzie większa ilość jazdy nieasfaltowanej. Silento to jest strikte do miasta i pewnie do "brawury" słabo się nadaję. Conti town ride, czytalem, że ma bardo dobrą przyczepności na mokrym twardym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie opon to jeśli chcesz pojeździć to warto zainwestować w marathony (agresywność bieżnika dobierzesz sobie wg uznania - im mniej terenu tym bardziej gładki). Odnośnie haka przerzutki to rzecz jasna wypadałoby przymiarem sprawdzić i ew. wyprostować. Hak wygląda mi na DP-5 (kross sprzedaje je po 5zł) tak więc to też nie pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew.
 

Hak przerzutki jest krzywy. Próbowałem go prostować na ile się dało i być może wygiąłem cały wózek przez to i pewnie to jest powodem, że nie działa w 100%. Plus tam jest taki wystający dzyndzel od sprężyny(?), między śrubą mocującą, a śrubą baryłkową. Nie ma tego na renderach przerzutki od producenta. Widać to na zdjęciu 4. Ale fakt, przerzutki tylnej wolałbym nie wymieniać teraz, gdy nie jest to konieczne. Bardziej myślałem o kupnie na zapas, żeby była pod ręką jakby ta miała się rozlecieć.

Zrobię zdjęcia tarczom korby i wrzucę na dropboxa. Serwisant też mówił o korbie, ale tu musiałby zrobić dokładne oględziny. Byłem u niego, żeby wymienić jedynie linkę od przedniej przerzutki i jak usłyszałem o wymianie części (przerzutka tylna, kaseta, łańcuch i ew. przerzutka przednia) po nie byłem specjalnie zadowolony :D

Jak jest z wymianą łańcucha i kasety? Robić to teraz, czy jeszcze jeździć na tym? Wszystkie części chciałbym kupić w tym tygodniu, chociaż najbardziej to zależy mi na oponach.

Opony, które wymieniłem podałem z tego względu, że miały dobre opinie w internecie i odpowiadają mojemu zastosowaniu. Wszelką "brawurę" już wykluczam. Te kilka gleb z zeszłego roku mi wystarczy :D Czy jest sens brać opony o różnej szerokości na przód i tył? Czy jest sens brać inne modele na przód i tył?  Np.:

  • Przód: Double Fighter II, CX Comp, Hurrican (lepszy bieżnik pod względem przyczepności), szersza
  • Tył: Tour Ride,  Silento, Big Apple (mniejsze toczenie), węższa

Poniżej zestawienie opon, które podałem plus CX Comp od removera
Grafika porównująca bieżniki opon wymienionych w tym wątku
 

EDIT

Te Maratony też wyglądają nieźle, chociaż nie chciałbym dawać na razie za oponę 90 pln i więcej, ale wezme je pod uwagę. Ten hak DP-5 widzę na allegro z przesyłką za 28 pln. Rozumiem, że przerzutka tylna jest sprzedawana bez tego haku?

 

 

 

 

 

Edytowane przez m4ciekk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bieżniki bieżnikami ale równie istotna jest mieszanka i sposób wykonania opony. Marathony są długowieczne, mają wkładkę antyprzebiciową i występują z różnymi bieżnikami od praktycznie pełnych slicków do opon a'la mtb. Opony, które wymieniłeś zrobią 1/2 - 1/4 przebiegu co byle jaki marathon.

Haka przerzutki nie prostuj nigdy za pośrednictwem przerzutki ;). Dodatkowo w przypadku shimano 9s mtb prostopadłość haka w stosunku do osi koła ma znaczenie pryncypialne. Prostowanie na oko często nie daje żadnego pozytywnego rezultatu.

Jeśli łańcuch nie przeskakuje i masz z tyłu głowy wymianę kasety i łańcucha to możesz zajeździć ten zestaw do końca.

Ale to w serwisie byłeś i nie wyprostowali haka???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ukrywam, że zdjęcia opon Continentala najbardziej mi się spodobały wizualnie, a wiem, że jest to jeden z najmniej istotnych parametrów, który powinno brać się pod uwagę :DBieżnik w przedniej oponie może nie jest jak nowy, ale spokojnie daje radę, więc mocniejszą chciałbym dać na tył. Na wykopie ktoś polecał Marathon Racer na tył i Hurrican na przód, więc zastanowię się nad podobną kombinacją. 

Będę wiedział na przyszłość, aby nie prostować haka za pomocą przerzutki. Wydaję mi się, że kiedyś tak robiłem z rowerem, który dostałem na komunie ponad 20 lat temu i działało :D W serwisie tylko mi linkę wymienili, bo na dłuższy pobyt miałem się w innym terminie i tak to odwlekam.

Nic nie przeskakuję. Jedynie pierwszej i ostatniej zębatki nie używam. Zazwyczaj zmiana biegów następuję płynnie, czasem dłużej myśli, ale to może być też przez cały syf, który siedzi w kasecie/łańcuchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3500KM dla kasety, a tym bardziej dla korby, to nie jest żaden przebieg.  Jeśli już chcesz jednak wymieniać całość, to bierz kasetę HG400 oraz łańcuch KMC 9.93 lub Shimano HG93.

Na Twoim miejscu jednak wziąłbym sam łańcuch i pojeździł na nim tak z 60-80km (może skakać) i  sprawdził czy się ułoży. Jeśli nie to bym dopiero wtedy dokupił kasetę i ją wymienił (ryzyko, że jest zdarta , bo jeździłeś długo na wyciągniętym łańcuchu istnieje) i obowiązkowo przymiar do łańcucha (koszt 8-10zl), aby na przyszłość nie dopuścić do sytuacji, gdy wyciągnięty nadmiernie łańcuch zdziera kasetę i korbę.

Na moim lazaro mam przebieg jakieś 12000km i łańcuch był wymieniany 3 razy już. N\a kasecie widać spore ślady zużycia ale jest szansa że przyjmie 4y łańcuch.

Jak dbasz o napęd, nie musisz za każdym razem zmieniać całego napędu, a jedynie lańcuch co jakiś czas (u mnie co 2000km-3500km), a to sporo niższy koszt.

Teraz jeśli chodzi o wymianę na deore, to według mnie nie ma sensu. Przy dojeździe do pracy i wycieczkach co jakiś czas i tak tego nie odczujesz, a żywotność takiego napędu może być krótsza. Jak pamiętam, chyba kaseta w deore zawiera aluminiowe koronki. Jest przez to lżejsza ale tobie te kilka gram i tak nie zrobi różnicy.

Opony: czy jest sens na drogie opony przy dojeździe do pracy? Możesz wziąć tego polecanego Continentala ale według mnie trochę to przerost formy nad treścią :]

Edytowane przez gielo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre, drogie opony starczą na 3x więcej km niż opony o połowę tańsze.

Żadna kaseta 9s nie miała koronek alu. XTRy miewały największe koronki z tytanu ale to kaseta o wartości tego roweru więc chyba autor nie będzie się na nią porywał. Kasetę można brać najtańszą. Na żwywotność nie będzie mieć to wpływu.

Zamiast kupować przymiar lepiej kupić drugi dobry łańcuch i co kilkaset km zamieniać je.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuciłem jeszcze zdjęcia korby i wyczyszczonej kasety oraz wózka przerzutki na dropboxa.
https://www.dropbox.com/sh/3wfvdng4v914w8p/AABhU_sk8riC3mpMSpxnvyNCa?dl=0

Kupiłem oponę Schwalbe Marathon 28" 1.5 na tył. Nie mieli Hurricane na stanie, więc nie chciałem czekać. Dokupię później, jak nie znajdę innego modelu lub poczekam, aż zużyję obecną. Wyczyściłem wczoraj trochę dokładniej niż zazwyczaj napęd i póki co pojeżdżę z miesiąc zanim zmienię łańcuch. Z kasetą i przerzutką na razie się wstrzymam.

@gielo
Fajny blog. Myślałem o Green Velo, ale o jakimś odcinku (1/3 Twojej trasy), więc na pewno przeczytam przed trasą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Dokumosa napisał:

Dobre, drogie opony starczą na 3x więcej km niż opony o połowę tańsze.

Żadna kaseta 9s nie miała koronek alu. XTRy miewały największe koronki z tytanu ale to kaseta o wartości tego roweru więc chyba autor nie będzie się na nią porywał. Kasetę można brać najtańszą. Na żwywotność nie będzie mieć to wpływu.

Zamiast kupować przymiar lepiej kupić drugi dobry łańcuch i co kilkaset km zamieniać je.

 

Nie mówię, że nie starczą ale nie koniecznie na 3x więcej :] Na poprzednich Shwalbe Hurricane przejechałem jakieś 10 000 km (nawiasem mówiąc dobre opony według mnie pod trekking). Obecnie testuje jakieś zwykłe tanie kendy po 25zl za sztukę i z tego co widzę, to 5k raczej na nich zrobię. Znajomy ma jakieś Shwalbe Maratony z wkładką antyprzebiciową za sto kilkanaście złotych sztuka i jeździ na nich już trzeci rok. Oponki także fajne ale maja według mnie dwie zasadnicze wady, pierwsza to cena, a druga to jak dla mnie zbyt mało agresywny bieżnik co  wychodzi, jak trzeba wjechać na jakieś polne lub leśne drogi. Jak ktoś często jeździ to jak najbardziej ale sporadycznie i na dojazdy do pracy to lekka fanaberia według mnie by była.

Co do rotacji łańcuchami, to nie każdemu się chce zmieniać te łańcuchy co jakiś czas :] Ja raz to robiłem testując sobie żywotność łańcucha hg53 i hg93 i średnio mi się to spodobało. Jeżdżąc trekkingowo, także jest to problematyczne, chyba że ktoś lubi dwa dodatkowe łańcuchy w sakwach wozić :]  Nawiasem mówiąc HG53 wytrzymał jakieś 2000km (niecałe), a HG93 3500km, zmieniane co 500km.

Dzisiaj będę zakładał 4y łańcuch z tą samą kasetą  i jest szansa, że kaseta go przyjmie, więc chyba nie jest źle :) Tutaj akurat każdy sam musi sobie wybrać co mu bardziej pasuje chociaż jak rower ma służyć przeważnie na dojazdy do pracy, to taka ząglerka łańcuchami jest zbyteczna. To oczywiście moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marathony to rodzina trwałych opon. Są tam zarówno slicki taki jak to: https://www.schwalbe.com/de/tour-reader/marathon-gt.html

przez coś normalnego na asfalt: https://www.schwalbe.com/de/tour-reader/marathon-racer.html

aż po agresywne: https://www.schwalbe.com/de/tour-reader/marathon-plus-mtb.html

Do tego kilka modeli pośrednich między wskazanymi. Osobiście na marathon mondial przejechałem około 15kkm a przód spokojnie zrobiłby kolejne 5kkm. Pomimo tego, że to był semi-slick jeździłem na nich praktycznie wszędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...