Skocz do zawartości
qroxy

[Avid] hamulce "puchną" od ciepła

Rekomendowane odpowiedzi

qroxy

Witam, 

Posiadam  rower z hamulcami Avid elixir 3 komplet. Dzisiaj rower stał kilka godzin w nasłonecznionym miejscu , gdy próbowałem nim po tym czasie pojechać- tylny, jak i przedni hamulec był bardzo twardy, tzn. klamki nie dało się lekko wcisnąć, a dodatkowo tłoczki w zacisku tak się wysunęły, że klocki non stop tarły o tarcze (praktycznie blokowały koło)

Gdy rower został schowany do piwnicy gdzie jest chłodniej hamulce "puściły" i działają normalnie.

Co może być przyczyną takiego "puchnięcia" klamki ? Hamulce były przelewane w zeszłym sezonie , rower był używany podczas zimy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Imar

Jakim płynem był przelewany ten hamulec.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

DOT 4 , taki piszę na klamce, dodam że nigdy wcześniej nie miałem takiej sytuacji , nawet w przypadku długiego zjazdu z hamowaniem, gdzie tarcza naprawdę mocno się nagrzewała.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Imar

Oczywiste że DOT 4 o takich sytuacjach słyszałem jak ktoś zalewał tani chłam z motoryzacyjnego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

Czyli wg Ciebie powinienem przelać  hamulce na DOT 5.1 ? bo nie rozumiem zbytnio Twojej wypowiedzi , i nie jest ona zbytnio pomocna.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruber69

Jedno co może być przyczyną to że słońce nagrzało płyn przez przewody klamki i może zacisk (czy są czarne?)  i się rozszerzył stąd takie objawy. DOT 4 i %.1 można stosować zamiennie choć 4 trwalsza (mniej chłonie wodę) a 5.1 wyższe punkty wrzenia. Istnieje też szansa, że płyn był już dość stary w układzie lub w butli i wchłonął nieco wody stąd taki objaw bo woda ma większą rozszerzalność.

Co do "chłamu z motoryzacyjnego" to nie spotkałem się jeszcze z płynem produkcji krzak w motoryzacyjnym a rowerowy ma po prostu odpowiedni znaczek i przy okazji cenę.

Zawsze dla pewności można brać płyn jakiejś znanej marki ze sklepu i nie ma obaw co do "chłamu".

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

zaciski są szare,także... Dzisiaj pojechałem do sklepu , rower stał dosłownie chwile na słońcu gdy wracałem klamka tył już była twarda. także chyba tylko przelanie wchodzi w grę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Gdyby dot się tak rozszerzał temperaturowo to większość samochodów by stała w miejscu. Raczej woda się dostała do układu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

Dlatego raczej dam hamulce do odpowietrzenia. Czy jestem sam w stanie to zrobić ? Oczywiście posiadając zestaw kompatybilny z Avidami ?

Rozumiem że muszę przelać cały układ ? Ktoś mógłby mi powiedzieć jak to zrobić ? albo jakiś filmik jak to zrobić ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruber69

Da radę samemu. Jak masz zestaw do odpowietrzania to nawet całkiem prosto.

Film z procedurą według instrukcji AVID

https://www.youtube.com/watch?v=I___CY04IL0

Osobiście dałbym nieco więcej płynu w strzykawce przy zacisku aby dobrze przepłukać i pukanie w zacisk raczej na samym początku procedury aby wypchnąć powietrze z zacisku przez klamkę do drugiej strzykawki.

 

Edytowane przez gruber69
dodane informacje

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

Jeszcze jedno pytanie , lepiej DOT'em 4 czy DOT'em 5.1 ?

Jeżdżę na co dzień po mieście , czasami jakieś wypady na leśne trasy, przód tarcza 180mm tył 160mm klocki w obydwu hamulcach metaliczne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruber69

5.1 ma wyższe punkty wrzenia, czyli teoretycznie lepiej, ale nie katujesz na zjazdach ani cięższych trasach z tego co widzę więc 4 wystarczy, a ma taki dodatkowy bonus, że wolniej chłonie wodę i jest dużo łatwiej dostępny. Generalnie do takiego używania i przy zalecanej co rok albo dwa zmianie płynu bez większej różnicy.

Osobiście używam 5.1, bo taki u mnie zaleca producent hebli. Jeśli chodzi o markę to wybrałem Motula.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Bez przesady panowie - w rowerze nigdy nie widziałem żeby tarcza świeciła... W samochodzie nie raz mi się to udało osiągnąć, klocki były do wyrzucenia ale płyn nigdy się nie zagotował (dot4). No i jeśli mowa o wymianie całej zawartości płynu w układzie to typowe instrukcje przelewania można sobie w trampki wsadzić. Trzeba opróżnić cały układ do zera (co wcale proste nie jest) i zalać go świeżynką (świeżo otwartą). W serwisie tego nie zrobią bo im się nie będzie chciało. Tam wolą skasować 30zl i powiedzieć że się nie da ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

Zestaw do odpowietrzania bedę zamawiał i DOT będzie kupiony nówka świeży, jakieś rady jak opróżnić cały układ do zera ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Żeby wylać wszystko trzeba odkręcić zacisk od ramy/widelca, wykręcić odpowietrznik (jeśli taki jest), odkręcić przewód od klamki, w klamce wykręcić korek zbiornika. Potem jest sporo zabawy żeby to odpowietrzyć więc jeśli nie masz doświadczenia to najpierw zrób zwykłe "przelanie". 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rzezniol

Normalnie nowym płynem wypierasz stary :).

Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą  ...
Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. 
Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry.

Pozdrawiam 
 

Edytowane przez rzezniol
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Niko00

Tu masz małą pomoc, pierwszy raz robiłem moje db1 i poszło bez problemu. Też sb poradzisz 

Link

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruber69

Koledzy dobrze radzą, żeby przelać, a nie opróżniać i zalewać, jeśli nie ma się wcześniejszych doświadczeń. I pamiętać, żeby nie zalać klocków i tarcz oraz uważać na powierzchnie lakierowane. DOT zeżre lakier jeśli na nim zostanie. Wszystko ładnie wytrzeć na koniec i będzie ok.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

Planuję wymontować całkowicie klocki podczas całego procesu , ponieważ wiem co potrafi DOT ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Tylko sobie zablokuj tłoczki bo możesz się zdziwić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qroxy

w zestawie są te blokery wiec to chyba wystarczy ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pawel2208
21 godzin temu, rzezniol napisał:

Normalnie nowym płynem wypierasz stary :).

Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą  ...
Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. 
Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry.

Pozdrawiam 
 

Jest to zgodne z instrukcją, ale nie wymieni się tym płynu w 100%. Tak naprawdę wymienimy tylko w przewodzie i zbiorniku klamki. Część starego płynu zostanie w kanałkach zacisku, pod tłoczkami i w komorze klamki gdzie znajduje się tłoczek - płyn tam może się przedostać dopiero po naciśnięciu klamki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rzezniol

Aby wymienić 100% płynu w układzie musisz rozebrać całość włącznie z zaciskiem.
Nawet klamka nie jest w stanie wypchnąć 100% starego płynu spod tłoczków.

Pozdrawiam 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cichy66

Nie widzę również potrzeby demontażu hamulca na czynniki pierwsze. Wiadomo że płyny hamulcowe DOT 3,4 lub 5,1( bazujące na poliglikolu) są higroskopijne czyli wchłaniają wodę przez co zmniejsza się ich temperatura wżenia. Dlatego wymienia się płyn by między innymi podnieść tę temperaturę i nawet 1 czy 2 % starego płynu który pozostanie w układzie nie ma wpływu na pogorszenie jakości medium i może jedynie spowodować zmniejszenie temperatury wrzenia o np. 1 czy 2stopienie C. I tak wśród różnych producentów np. DOT4 może różnic się temperaturą nawet do 20 stopni C pomiędzy różnymi płynami tej samej klasy różnych firm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Myślę, że nie ma co dywagować tylko autor niech przeleje i zda raport.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Gość Mati
      Przez Gość Mati
      Hej wszystkim. :-)

      Mam problem z nowymi (dopiero co kupionymi) hamulcami Avid BB7. W przednim zacisku zewnętrzny klocek nie odbija prawidłowo. Połowa tłoczka odbija, a druga połowa zostaje w miejscu. Powoduje to to, że ustawienie go tak, żeby nie szorował o tarcze jest niemożliwe - zawsze małą częścią zahacza. 
      Rozebrałem tłoczek, wyczyściłem, jeszcze raz nasmarowałem kulki i nic to nie pomogło. 
      Wygląda to tak jakby tłoczek miał za mało przestrzeni w otworze i szorował o niego. 
      Albo druga opcja, która przyszła mi do głowy - zewnętrzny tłoczek składa się z dwóch części - jedną wciska się w drugą i jest ona trzymana przez taki malutki metalowy pierścień (podobny do kółka od kluczy) - może ten pierścień zahacza i przez to tłoczek nie odbija prawidłowo? 

      Macie jakieś pomysły jak to naprawić? Może delikatnie zeszlifować tłoczek żeby miał trochę więcej przestrzeni w otworze?

      Nie chcę wysyłać na gwarancję ponieważ zajmie to bardzo dużo czasu i nie ma pewności, że naprawią to / wymienią. A mechaniczne hamulce mają to do siebie, że łatwiej jest je naprawić samemu niż hydrauliki. :-)

      Pozdrawiam


    • m16iki
      Przez m16iki
      Witam, zakładam hamulec na przód deore m6000 i zastanawiam się nad rozmiarem tarczy 180mm lub 160mm. Waże około 80 kg. Jeżdżę po mieście lasach i trochę po górkach. Proszę o pomoc :) 
      pozdrawiam !!! 
    • Filo1
      Przez Filo1
      To chyba mój pierwszy post tutaj, mimo że konto mam od 2012
      Cześć wszystkim.
       
      Przechodząc do mojego pytania, ostatnio pękła mi sprężyna w Avid BB7 ale nie ta od klocków tylko ta w środku zacisku. Efektem tego jest nieodbijająca klamka.
      Mam z tym duży problem bo nie idzie chyba tego dostać nigdzie. W ogóle w całym internecie mało informacji na temat tej części.
      Macie jakiś patent na to? Może od innego modelu będzie pasowało i jest dostępne?
      Zacisk do najtańszych nie należy a jestem z niego bardzo zadowolony i nie chcę go wyrzucać przez kawałek drutu za grosze.
      Z góry dzięki za pomoc



    • blaze
      Przez blaze
      Cześć
      Mam na sprzedaż używane hamulce typu v-brake.
      Klamki - Avid SD-7 (lub SD-5 - nie pamiętam).
      Szczęki -  jedne są Avida SD-5, drugie Tektro (nie znam modelu).
      Komplet sprzedaję za 40 zł. Do ceny doliczam koszty przesyłki 10 zł.
      Czyli cena to 40 zł.
      Nie wystawiam na allegro/ nie lubię być wystawiany przez ludzi, którzy nie wiedzą czego chcą/.
      Pozdro

    • emotive
      Przez emotive
      Witam.
       
      Mam dylemat w dobraniu hamulców pod tarcze 160 mm na koła 26 cali. Obecnie Avid Juicy 5 już mi zdaje się skończyły swój żywot. A nie ukrywam jeżdzę na rowerze przez cały rok wiec przejechałem na nich około 50 tyś. km w tym kilka wypraw rowerowych w tym zagranicznych. Szukałem tych samych hamulców gdyż nie ukrywam że byłem z nich bardzo zadowolony. Nie mniej jednak nigdzie nie moge znaleźć nowego zestawu na przód i tył. Co byście polecili jako alternatywę dla wysłużonych już Avid Juicy 5? Rozważam czterotłokowe XT M8020, Magury MT5 ewentualnie przejście na tańsze mechaniczne  Avid BB7 tylko nie wiem jaką zastosować do  nich dzwignię i czy klamki z Avid Juicy 5 bedą pasować do zacisków BB7?
      Jeżdzę głównie w 90% po asfalcie pozostałe 10% to drogi gruntowe.
      Wszystkie udzielone wskazówki z Waszej strony są mile widziane.
      Pozdrawiam serdecznie.
      emotive
×