Skocz do zawartości

[TREK Procaliber 9.7 2017] - trudny wybór ramy


Domingo

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki "sli".

 

Chyba muszę na spokojnie powtórzyć symulację na ramie 17,5":

- wysunąć sztycę do maksymalnej bezpiecznej wysokości

- dokładnie sprawdzić/ustawić pozycję przy pedałowaniu

- ewentualnie przesunąć siodełko do tyłu (wymiana mostka na dłuższy nie powinna być konieczna)

 

Jeśli sztyca w 17,5" okaże się za niska, to pozostaje zakup rozm. 18,5" z krótszym mostkiem oraz lekkim przesunięciem siodełka do przodu (i nie zwracanie uwagi na przekrok).

 

Opcja trzecia: poczekać aż TREK zaprojektuje ramy o pełnych rozmiarach: 18/17", 17/16" itp. :laugh:

 

Jeżeli się dobrze zmierzyłeś, to nie ma opcji żeby zabrakło ci sztycy na 17,5". Przy wzroście 177 cm i nodze 83 cm na Superfly w rozmiarze 18,5" mam sztycę 4 cm od ograniczenia. Na 17,5 miałbym wciąż 1,5 cm zapasu, więc ty z nogą o kilka centymetrów krótszą, będziesz miał w ramie jeszcze kawał sztycy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Podzielam zdanie osób proponujących mniejszy rozmiar.

Prawie 62 cm horyzontalnej długości ramy ( zakładając, że nie są to zawyżone dane - jak sugerują niektórzy ) to jest dużo jak na Twoje warunki, a nie do końca chodzi o to żeby zakładać jak najkrótszy mostek, albo na maxa przesuwać siodło do przodu.

Nie daj sobie wmawiać i nie bierz do końca poważnie takich sprzedawców, którzy ustawiają rower tak, że nie możesz dosięgnąć ziemi i twierdzą że wszystko jest OK i g... nie śmierdzi :icon_lol:

 

To co ja mam powiedzieć o swojej małej ramie 17 " ( 44 ) na kole 27,5 " przy 180 cm wzrostu :whistling::icon_question:

Od razu uprzedzę wszelkie dobre rady, bo uważam ją za optymalną dla siebie w tej chwili ( 59,5 cm długości horyzontalnej + 10 cm dł.mostka + 72 cm szer. kierownicy ).

Z założenia miała być mała ( takie póki co preferuję ), więc co z tego, że na 19 " też by dało radę ( była mierzona tylko pro forma - tak z czystej ciekawości ), skoro większa długość i wyższy przekrok były po prostu zbędne.

Tak jak ktoś wspomniał - czasem lepsze bywają rozmiary parzyste, ale jak się nadarzy okazja, a producent ma w ofercie tylko nieparzyste, to trzeba wybierać, więc zamiast 18 " jest 17 ".

Pochylenie jest dla mnie wystarczające - wymusza to także szeroka kierownica, o czym niestety część zdaje się zapomina.

Nawet jeśli może to dla kogoś śmiesznie wyglądać ( w co wątpię ), to co mnie to obchodzi - no właśnie nic :icon_cool:

Uważam, że dla mnie ( przekrok 82 - 84 cm ) Trek w tym większym rozmiarze byłby już maksimum.

 

Panuje wśród niektórych błędne przekonanie o dobieraniu tego samego rozmiaru ramy niezależnie od wielkości koła.

W praktyce im koło większe, tym rama mniejsza, bo przecież wszystko znajduje się wyżej - suport, osie, kierownica ( często dochodzi jeszcze większy skok amortyzatora np. 80 mm vs. 100 mm i jego większa długość ).

To wszystko powoduje, że całość jest wyżej zawieszona i nawet geometryczne różnice ( np. większy sloping ) na przestrzeni lat tego nie zmienią, a jeśli już to tylko pośrednio np. zmniejszając nieco wysokość przekroku, co w praktyce daje efekt porównywalnej wysokości ramy blisko podsiodłówki, ale większą wysokość przy główce ramy - jak w przypadku moich rowerów : koło 26 " na ramie 18 " ( 46 ) i koło 27, 5 " na ramie 17 " ( 44 ).

Przy kole 29 " różnica będzie jeszcze większa, zwłaszcza w porównaniu do 26 ".

 

Masz wątpliwości, to jeszcze raz się przymierz i przemyśl wszystko ponownie, aby dokonać właściwego wyboru.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Z mojej analizy wynika, że TREK posiada chyba najniższe ramy HT na rynku (sądząc po wymiarze "Stack" i "Stand-Over Height"), stąd jestem raczej "skazany" na 29-era tej marki.
Na nic nie jesteś 'skazany'... są jeszcze rowery 27,5 na rynku! Rozumiem Twój sentyment do Treka, sam mam cr-mo Treka z 92r na kole 26. Przy wzroście 176 cm nie mogłem się wpasować w te nowe 29er od Treka i skończyło się na 27,5... Pomijając fakt że rower z kołami 29 i ramą 16,5 wygląda dość komicznie (nieproporcjonalnie)...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Fakt - w końcu to 29 ", więc dysproporcja będzie większa z rurą podsiodłową 42 niż w przypadku rury 44 i koła 27,5 ".

U mnie decyzja co do wyboru rozmiaru koła wynikała z chęci posiadania zwrotnego roweru i obaw, że na dużym kole będzie z tym gorzej.

Jednak cały czas nurtuje mnie jak to jest na dużym i w związku z tym za jakiś czas prawdopodobnie się o tym przekonam - jak nie podejdzie, to pojeżdżę sezon i papa, ale liczę na pozytywne zaskoczenie ogólnym wrażeniem z jazdy, nawet pomijając nieco gorszą zwrotność, bo będzie przecież coś za coś - np. bardziej płynna, gładka i nieco szybsza jazda jak sądzę ( nawet jeśli niewiele szybsza, ale doświadczenia po przesiadce z 26 na 27,5 " wskazują, że tak prawdopodobnie będzie, przynajmniej w terenie po którym się poruszam ).

Poza tym już mam w głowie scenariusz i podział typu : 27,5 " na krótsze ( do 50 km ), bardziej intensywne i agresywne jazdy, a 29 " na dłuższe ( powyżej 50 km ) i nieco spokojniejsze wypady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panuje wśród niektórych błędne przekonanie o dobieraniu tego samego rozmiaru ramy niezależnie od wielkości koła. W praktyce im koło większe, tym rama mniejsza, bo przecież wszystko znajduje się wyżej - suport, osie, kierownica ( często dochodzi jeszcze większy skok amortyzatora np. 80 mm vs. 100 mm i jego większa długość ).

jak w przypadku moich rowerów : koło 26 " na ramie 18 " ( 46 ) i koło 27, 5 " na ramie 17 " ( 44 ).

Czyli masz rower (27,5") z wyżej umiejscowionym środkiem ciężkości, na którym siedzisz wyżej (suport, widelec) i prawdopodobnie z mniejszym rozstawem kół niż w 26". A to wszystko tylko po to by mieć niski przekrok, który podczas jazdy nie ma żadnego znaczenia. :-)

 

Trek już swoje rowery "zniżył" dając długość 18,5 i wysokość 17,5 oraz 17,5/16,5 dlatego kupując z tych dwóch rozmiarów mniejszą ramę, kupujemy tak naprawdę 16,5". Jeżeli na 16,5" będzie się dobrze jeździć to będzie dobry zakup, ale nie kupujmy 16,5 tylko dlatego że ma mniejszy przekrok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wiesz przekrok podczas jazdy na Ukrainie też nie miał znaczenia, ale tylko do momentu zatrzymania :sick:

W dobraniu mniejszego rozmiaru ramy nie tylko przekrok jest decydujący jakbyś nie wiedział :bye2:, chociaż w przypadku autora może być decydujący, bo nie ma bezpiecznego zapasu, a ja wychodzę z założenia, że MTB to nie cross i jednak jakiś zapas powinno się mieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełniając dane starego TREK-a 26", o które pytaliście:

- rama 18"

- wysokość rury podsiodłowej 46 cm

- wysokość osi suportu 30,5 cm (wymiar F na schemacie Procalibra)

- przekrok mierzony w odległości ok. 20 cm od sztycy to ok. 76,5 cm (niewielki zapas w kroku)

 

Rower niby MTB, ale z racji geometrii i osprzętu z poprzedniej epoki wykorzystywany najczęściej jako trekkingowy.

Nie sądzę, żeby te dane były w ogóle miarodajne przy wyborze 29-era.

Edytowane przez Domingo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chociaż w przypadku autora może być decydujący, bo nie ma bezpiecznego zapasu, a ja wychodzę z założenia, że MTB to nie cross i jednak jakiś zapas powinno się mieć.

 

W ramie najważniejsze są:

 

rozstaw kół

kąt główki ramy

reach

długość tylnych widełek

wysokość suportu

wysokość rury podsiodłowej - żeby nie zabrakło sztycy i by zmieścił się myk-myk. 

 

A Ty zawiozłeś się na 14mm różnicy w przekroku. ;-)

 

wysokość osi suportu 30,5 cm (wymiar F na schemacie Procalibra)

Czyli musisz się pogodzić, że siodło będzie co najmniej 0,5cm wyżej niż w starym rowerze. Sprawdź w 16,5" gdzie jest ogranicznik dla 74cm.

Edytowane przez sli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

@ sli

Pierwsza moja uwaga dotyczyła długości ramy, którą można niby zrekompensować w pewnym sensie długością mostka, ale w moim odczuciu większa rama jest trochę za długa dla osoby o wzroście 175 cm, no chyba że ktoś preferuje maksymalne pochylenie i zamierza prawie leżeć.

Przekrok może nie jest najważniejszy, ale nie oszukujmy się że nie ma znaczenia, a " najlepszy " jest ten argument, że podczas jazdy nie jest ważny :laugh:

W moim przypadku pozycja miała nie być zbyt pochylona i ta którą mam mnie satysfakcjonuje - prawie 70 cm długości horyzontalnej górnej rury i mostka oraz 72 cm szerokości kierownicy robią swoje i pochylenie jest dla mnie wystarczające.

Mniejszy rozmiar ramy to także mniejsza długość, a że rower miał być zwrotny, to jest.

Jest przy tym nieco nerwowy, ale na razie nad nim panuję, choć przyznaję, że czasem potrafi lekko zaskoczyć i wymaga dość agresywnej korekty w niektórych momentach, więc pewnie nie każdy by sobie poradził z takim nerwusem - mi to pasuje :icon_cool:

Poza odpowiednimi parametrami ramy ( czyt. zalecanymi ) jest jeszcze kwestia preferencji i sposobu użytkowania, bo jeden lubi ostro zapierniczać, a drugi się toczy jakby chciał, a nie mógł.

Jeśli rower będzie używany głównie w mieście, co ma miejsce chyba w większości przypadków, to od biedy i ta większa rama powinna być OK, ale jak będzie się na niej śmigało w bardziej wymagającym terenie trudno jednoznacznie stwierdzić - obstawiam, że co najwyżej średnio.

Do ostrej jazdy polecam jednak mniejszą ramę.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ostrej jazdy polecam jednak mniejszą ramę.

 

"Zwrotną" nerwową, która  wbije ci nóż w plecy w najmniej spodziewanym momencie. :-( 

 

Do ostrej jazdy potrzebna jest rama która będzie pomagać w krytycznych momentach (wybaczać błędy), dlatego tak wszyscy jarają się kołem 29" które też ma takie właściwości.

Procaliber 18,5/17,5 ma rozstaw 1113mm i według Ciebie nie da się nim skręcać.

Slash 17,5/16,5 ma rozstaw 1186mm czyli na każdym zakręcie trzeba się zatrzymać, obrócić rower i dopiero wtedy kontynuować jazdę.   :icon_lol:   :icon_lol:  :icon_lol:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Złej baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy...

Jeszcze raz powtórzę - dużo zależy od :

1.preferencji

2.stylu jazdy

3.rodzaju terenu.

Ktoś lubi się czuć jak na krążowniku, jego sprawa.

Cały czas dopowiadasz jakieś kwestie - nie chcesz skręcać, to nie skręcaj, dla mnie możesz jechać tylko prosto :icon_lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej kolego Domingo

Ja przy 180 cm jeżdżę na superfly 18,5 więc przy twoich 175 cm odpowiedni będzie 17,5 treki mają stosunkowo długą rurę poziomą względem wysokości podsiodłowej piszę nie tylko jako użytkownik treka ale mam też na co dzień  styczność z tymi rowerami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz powtórzę - dużo zależy od : 1.preferencji 2.stylu jazdy 3.rodzaju terenu.

 

 

Ja też mogę jeszcze raz powtórzyć:

Za te trzy punkty odpowiada

rozstaw kół

kąt główki ramy

reach

długość tylnych widełek

wysokość suportu

 

Przekrok nie ma żadnego powiązania z właściwościami jezdnymi (geometria) ani z Twoimi punktami.

 

Dobierając rower z dobrym przekrokiem, będziemy mieli pewność, ze rower jest z dobrym przekrokiem i nic poza tym.

 

​P.S

1 Przekrok przy główce ramy jest taki sam dla ramy wielkości 19" i 14". ;-)

2.  W roweże 29" i widelcem skok 10cm, przekrok przy główce ramy zawsze będzie o około 8 cm większy niż w starym MTB 26".

Edytowane przez sli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Teraz, to sobie robisz jaja, bo w żadnym z moich postów nie padło, że przekrok sam w sobie jest najważniejszy i będzie wpływał na cokolwiek.

Jednak nie można go całkowicie bagatelizować, a wręcz przeciwnie i czy tego chcesz, czy nie, to należy także zwracać uwagę na ten parametr, tym bardziej w rowerze MTB, gdzie zalecany jest większy zapas niż w rowerach innego typu.

Onośnie punktu pierwszego, to przekrok nie będzie taki sam dla rozmiarów 14 i 19 ", bo różnią się one wysokością główki ramy, często także w małym rozmiarze jest zmniejszony skok widelca i mniejsze koło, więc to kolejny żart z Twojej strony.

Punkt drugi jest dla mnie zupełnie oczywisty - dlatego ta kwestia już wcześniej padła ( w skrócie : wszystko jest wyżej na większym kole ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wtorek jestem umówiony z osobą, która zajmuje się bike fittingiem w sklepie Speca.

Posłucham jej opinii, a później przymierzę jeszcze raz obydwa rozmiary i podejmę decyzję.

Przy złożeniu zamówienia w tym momencie, rower ma być dostępny dopiero w połowie kwietnia ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jak już idziesz do Speca, to zainteresuj się : https://www.specialized.com/pl/pl/men/bikes/mountain/cross-country/epic-hardtail-comp-carbon/115145

Niby w rozmiarze M podają 79 cm przekroku, ale pewnie mierzone w połowie górnej rury.

Reszta wymiarów byłaby dla Ciebie dobra.

Jeśli nie musisz mieć akurat tego konkretnego modelu za wszelką cenę, to pomyśl o modelach 2016 lub 2015 - wyjdzie taniej i będziesz miał rower zaraz, a nie za dwa miesiące.

Edytowane przez KrissDeValnor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekrok przy główce ramy jest taki sam dla ramy wielkości 19" i 14". ;-)

A długość nogi mierzysz po kastracji czy przed? :teehee: Skąd wy bierzecie takie teorie? Po pierwsze główka ramy różni się wysokością pomiędzy rozmiarami, a po drugie nikt nie staje przy główce ramy więc ten parametr chyba nawet nie ma nazwy...  Przekrok, to przekrok i Trek go jasno określa dla Procalibra w przedziale od 75 do 81,6 cm w zależności od rozmiaru! I nie ma czego tu na siłę udowadniać! Ale jeśli dla Ciebie przekrok to wysokość ramy przy jej główce, to muszę się zgodzić z Tobą, że nie ma on znaczenia :woot:

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, to sobie robisz jaja, bo w żadnym z moich postów nie padło, że przekrok sam w sobie jest najważniejszy i będzie wpływał na cokolwiek.

 

 

Masz rację Ty tak może i nie napisałeś, ale wielu innych. Swój poprzedni wpis powinienem umieścić bez Twojego cytatu.

 

Onośnie punktu pierwszego, to przekrok nie będzie taki sam dla rozmiarów 14 i 19 ", bo różnią się one wysokością główki ramy,

 

Skoro nie będzie taki sam, to szkoda że nie napisałeś o ile się zmieni, a zmieni się o 2-3 cm.

Jakie ma znaczenie czy przekrok przy główce ramy ma 90 cm czy 87 cm, skoro zainteresowana osoba ma przekrok 78 cm. ;-)

 

 

A długość nogi mierzysz po kastracji czy przed?

A ty zeskakujesz z pedałów tylko na równej drodze, bo z stromych górek w ogóle nie zjeżdżasz? ;-)

Skoro przekrok jest taki ważny, to uwzględniajmy go w każdej sytuacji.  :icon_cool:

Edytowane przez sli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już idziesz do Speca, to zainteresuj się : https://www.specialized.com/pl/pl/men/bikes/mountain/cross-country/epic-hardtail-comp-carbon/115145

Niby w rozmiarze M podają 79 cm przekroku, ale pewnie mierzone w połowie górnej rury.

Reszta wymiarów byłaby dla Ciebie dobra.

Jeśli nie musisz mieć akurat tego konkretnego modelu za wszelką cenę, to pomyśl o modelach 2016 lub 2015 - wyjdzie taniej i będziesz miał rower zaraz, a nie za dwa miesiące.

 

EPIC Comp Carbon 2017, którego przytoczyłeś, to mój nr 2 na liście zakupów :icon_confused:

Przymierzałem się rok temu do ich HT (wtedy jeszcze pod nazwą Stumpjumper) i jeździło mi się naprawdę fajnie, tylko ta wysokość ramy - większa niż w TREK-u.

Skąd pewność, że przekrok 790 mm podają w wyższym punkcie górnej rury niż TREK?

Poza tym carbonowe hardtaile Spec-a na 2017 będą w sklepach dopiero w połowie marca.

W TREK-u mam już ustaloną dobrą cenę, nieosiągalną przy jednocyfrowych upustach proponowanych przez dealerów Speca.

Edytowane przez Domingo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A ty zeskakujesz z pedałów tylko na równej drodze, bo z stromych górek w ogóle nie zjeżdżasz? ;-)
Jeśli ktoś ma nogę 77-78cm (jak piszę autor) to rama o przekroku 76,4 (jak ten większy Trek) jest dość ryzykowna i Twoje teorie z d... niczego nie zmienią.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

@ sli

Ty mnie pytasz jakie ma znaczenie przekrok przy główce ramy - za przeproszeniem WTF :icon_question: , przecież to Twój pomysł :bye2:, więc to ja Ciebie pytam jaki :icon_question:

Skoro przyjmujemy, że obie ramy na długość można lepiej lub gorzej dopasować ( chociaż w przypadku mniejszej moim zdaniem nic nie wymaga dopasowania, a w każdym razie jeśli już, to bardzo niewiele ), to decydujący będzie właśnie przekrok, który w przypadku autora tematu nie pozostawia zbyt wiele luzu, a co za tym idzie lepiej mieć te 5 cm zapasu ( uwzględniając buty ) niż 3 cm.

@ Domingo

Co do punktu mierzenia przekroku w Specu, to pewności nie mam, tylko gdybam ( jakoś tak skojarzyło mi się z Canyon'em, gdzie przekrok jest mierzony dość wysoko ), ale skoro jesteś już zdecydowany na Treka, to nie ma żadnego znaczenia jak jest z tym faktycznie.

Edytowane przez KrissDeValnor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak samo jak obrażanie kogoś bo się czegoś nie rozumie.
To Ty nie rozumiesz tego że rower do jazdy w terenie musi mieć jakiś margines bezpieczeństwa...

 

A ty zeskakujesz z pedałów tylko na równej drodze, bo z stromych górek w ogóle nie zjeżdżasz? ;-)
Rowery do zjazdu z naprawdę 'stromych górek' mają na maksa obniżony przekrok, popatrz sobie choćby na ścieżkowce, którym i tak daleko do DH. A Ty twierdzisz że to nie ma znaczenia! A chyba jednak ma skoro tak się projektuje rowery do różnych zastosowań...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...