Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam
Mam Krossa MTB który ma 3 blaty z przodu ( 24x34x42)  i 7 zębatek z tyłu (14-28T)
Podczas jazdy używam tylko 2 największych przednich i 4 najmniejszych z tyłu. I to mi wystarcza.

Zastanawiam się nad zakupem roweru z przerzutkami 1x11 lub 1x12
np. Korba 34T a kaseta 10-51T
korba 32T a kaseta 11-50T
korba 32T a kaseta 11-46

Czy jestem w stanie z powyższymi napędami odtworzyć to co mam teraz na 3x7 ? 
Najbardziej chodzi mi po głowie czy dam radę na 1x11 rozwinąć prędkość porównywalną z tym co teraz mam . W moim przypadku to na prostej ok 30km/h
Innymi słowy czy na napędach 1x11 czy 1x12 znajdę tak twarde przełożenia jak mam obecnie? Bo spotykam się z opiniami że na prostej rowery z takimi napędami nie są jakieś szybkie. 

Napisano

Nie podałeś jaki masz rozmiar koła aktualnie w tym napędzie 3x7, a to ważne.

Zakładając, że masz aktualnie 26 cali to tak wypada porównanie do 29 calowca z napędem 1x12 shimano (10-51) i korbą 34t. Po kliknięciu możesz edytować, wnioski można wysnuć samodzielnie.

https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24,34,42&RZ=14,16,18,20,22,24,28&UF=2075&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=DERS&KB2=34&RZ2=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2328#

image.thumb.png.9c2eb775210b4c8dac4da57e3e8219dc.png

  • Mod Team
Napisano

Szukaj czegoś z blatem 34, albo 36 (z racji ograniczonej ilości miejsca nie każda rama tyle przyjmie), skoro jeździsz po płaskim, i zgaduję, że nie w terenie (albo pożarówki bez podjazdów). A jeśli tylko DDR, to rozważ raczej rower typu fitness, gdzie nastąpi przesunięcie w stronę środka kasety, czyli ciut lepiej dla żywotności napędu, bo mniejsze zębatki zużywają się szybciej. Przykładowo w Polygon Path F4 jest aż 48 zębów na blacie korby, co w połączeniu z kasetą 10 rzędową da wspomniane przesunięcie.

  • Mod Team
Napisano
7 godzin temu, Wirgiliusz napisał:

Zastanawiam się nad zakupem roweru z przerzutkami 1x11 lub 1x12
np. Korba 34T a kaseta 10-51T
korba 32T a kaseta 11-50T
korba 32T a kaseta 11-46

Przy kole 26 tylko ostatnia opcja max z napędem 1x11 i przerzutka ze średnim wózkiem. Przy dwunastce wózek będziesz miał tuż przy ziemi.

Napisano

Czyli mój stan wiedzy jest taki na chwilę obecną że najlepiej gdyby blat miał 34 lub 36 zębów. 
A kaseta nie więcej niż 11-46. Bo większe zębatki nie będą wykorzystane. 
No najgorsze że nie mam gdzie się tym przejechać bo nie znam nikogo z takim rowerem. Najlepiej było by wsiąś i zobaczyć jak to wygląda na jakimś kilkunasto km odcinku płaskim. 
Póki co zbieram informacje. Patrzyłem na rowery typu cross ale ja nie lubię cienkich opon takich poniżej 2 cali szerokości. 

Napisano (edytowane)
23 godziny temu, Wirgiliusz napisał:

Mam Krossa MTB który ma 3 blaty z przodu ( 24x34x42)  i 7 zębatek z tyłu (14-28T)
Podczas jazdy używam tylko 2 największych przednich i 4 najmniejszych z tyłu. I to mi wystarcza.

Zastanawiam się nad zakupem roweru z przerzutkami 1x11 lub 1x12
np. Korba 34T a kaseta 10-51T
korba 32T a kaseta 11-50T
korba 32T a kaseta 11-46

Przełożenia 42/14 do 34/21 to zakres 3-1.6, albo jakieś 185% zakresu. Liczmy 200 dla równego rachunku.

Zakładając, że przechodzisz z 26" na 29", identyczny zakres przełożeń uzyskasz na 32/11 do 32/22.

Po wuja miłego chcesz 1x12 na mamucich kasetach? Lubisz płacić duży hajs za przywilej używania połowy kasety?

Edytowane przez uzurpator
  • Mod Team
Napisano

Czyli musisz zwrócić uwagę na dwie rzeczy

1. jeżeli koniecznie MTB, to musi/powinien (w pierwszym poście napisałem dlaczego) mieć miejsce na większą zębatkę (co w przypadku blatów 36, czy 38 może nie być zbyt często spotykane)

2. jeśli będzie cross, gravel, czy fitness, to trzeba sprawdzić ile jest miejsca w ramie na szerszą oponę 

PS  gdybym nie lubił terenu, to nie jeździłbym raczej MTB

Napisano (edytowane)
12 godzin temu, uzurpator napisał:

Przełożenia 42/14 do 34/21 to zakres 3-1.6, albo jakieś 185% zakresu. Liczmy 200 dla równego rachunku.

Zakładając, że przechodzisz z 26" na 29", identyczny zakres przełożeń uzyskasz na 32/11 do 32/22.

Po wuja miłego chcesz 1x12 na mamucich kasetach? Lubisz płacić duży hajs za przywilej używania połowy kasety?

O to właśnie mi chodziło. A mamucie kasety to co to znaczy? Że duże? Z dużą ilościa zębatek? 
Ja chciłbym nowy rower MTB na którym uzyskam przełożenia jak na moim starym a jednoczesnie będe miał korbę z jedną zębatką ze wszelkimi jej zaletami. Bo zalety też mają takie napędy. I jeżeli osiągnę takie przełożenia jak na strym to jestm usatysfakcjonowany. 

Mój przedział cenowy to 3000-4000zł.  I co ciekawe po analizie napędów w rowerach MTB w tym przedziale  zauważyłem że najczęściej wstawiają właśnie blaty 32.  I wtedy z tyłu kaseta powiedzmy od 11-42 do 11-50. A nieliczne mają blaty 34 i wtedy zawsze widzę kaseta 11-50 albo 10-51. Aż takich zębatek nie potrzebuję . 
A nie widze nigdzie żeby fabrycznie wstawiano blaty np 36 a kasety maksymalnie do 11-42 ?? 

Edytowane przez Wirgiliusz
  • Mod Team
Napisano

No bo to napędy MTB, a Ty chcesz praktycznie prawie szosowego. Fabrycznego z takim napędem nie kupisz raczej, pozostaje wymiana napędu. Blat 36-38T i z tyłu jakiś set DH z małą kasetą szosową i przerzutką z krótkim wózkiem. Nie musi to być 11 czy 12 rzędów, może być i 10, lżej będzie i łańcuch bardziej wytrzymały.

Napisano

A tak przy okazji... Czy jeszcze rózni się rower MTB od Crossa? 
Z tego co ja widzę to szerokośc opon, blaty z przodu (zazwyczaj dwa w przypadku crossa) , kaseta z innym zakresem zębatek  no i być może geometria samej ramy w niektórych przypadkach! Czymś jeszcze?  A sama rama? W MTB chyba same aluminiowe a w crossowych część stalowa? Bo patrzę na niektóre sklepy i opis rowerów to jak jest aluminum to czcionka pogrubiona. A jak nie aluminium to kombinacje jak tu nie napisać co i potem czytam takie opisy: " Rama roweru Unibike Crossfire Man to solidna i wytrzymała konstrukcja, która zapewnia doskonałą stabilność podczas jazdy. Wykonana z wysokiej jakości materiałów, gwarantuje nie tylko trwałość, ale także niską wagę – ok. 15-16 kg"
I dalej w opisie też ani słowa z czego ta rama jest zrobiona. 
A poza ramą jakie jeszcze różnice ? Wiem że do crossowych można wsadzić szersze opony ale chyba max do 2,1 !? 

Napisano

Jeszcze pytanie odnośnie tego kalkultaora. Przeanalizowałem caly wykres i niby wszystko rozumiem ale chyba nie do końca. 
Pierwszy wykres pokazuje rzeczywiście to co osagam na moim obecnym rowerze. Rzeczywiście na najwiekszym blacie 42 i zębatce przedostatniej czyli 16 maksymalnie ile isągnęłem to 30km/h. A na 14 pojechałem 35. Tylko nie rozumiem jak to liczy!? Ja jakiś mocny w nogach nie jestem. Ale ktoś kto trenuje jest w stanie podejrzewam że pojechać szybieciej? Jak to wylicza ten kalkulator? 
A drugi wykres pokazuje że mając tylko blat 34 to nawet na 12 jestem w stanie osiągnąć 35km/h?  To wychodzi że mógłbym pojechać szybciej niż na moim obecnym rowerzy gdybym wrzucił np 11 ? 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...