Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dobry 

Mam proste pytanie, czy warto dopłacić ok 1200zł do https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-3 .

Czy dać sobie spokój i wybrać za 3k https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-expl-540-29/_/R-p-329414

Waga 75 wzrost 176 

Kompletny ze mnie amator , chciałem kupić 1 rower z powietrznym amorem , głownie lekkie wycieczki w górach , żadne skakania itp 

 

Napisano

Mam w domu Expl 540, dzieciakowi kupiłem i... ja tego roweru niw lubię, Na każdym kroku wychodzi jego decathlonowatość. Zmonotowany na sztukę, dramatyczne hamulce, amortyzator xfusion o pracy drewnianego kołka. No i 10 rzędowy napęd. Nie, dziękuję. Jak masz szmal, to ten Radon będzie o niebo lepszym rowerem. Bo; hamulce, amortyzator, koła, opony.

  • +1 pomógł 2
Napisano

Amortyzator, hamulce i 10 rzędowy napęd to coś o czym było wiadomo w momencie kupna. Sam amortyzator to kopia raidona. Też synom kupiłem expl540 i też ze złożenia nie jestem zadowolony - odpadło lewe ramie korby, a wczoraj musiałem dokręcać tarcze hamulcowe w obu kołach.

Obręcze w rockriderze mają 30mm szerokości wewnętrznej, same obręcze i opony tubeless ready.

Napisano

Przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej potrzeba większej zębatki z przodu. 30, 32 nadaje się wyłącznie do jazdy tylko po górach. Wyjedziesz na drogę, trafi się spadek typu 1% albo wiatr w plecy i w moment skończą się przełożenia. 36 to absolutnie minimum. Najlepiej jakby była możliwość montażu zębatki do 42T włącznie. Wtedy bez problemu dobierzesz sobie stopniowanie ale potrzebujesz napędu 12s i kasety 10-51. Można też założyć mniejszą zębatkę z przodu i kasetę 9-45 ale znów potrzebujesz 12s żeby nie wymieniać wszystkiego od razu.

  • +1 pomógł 1
Napisano

czytam komentarze powyżej i zastanawiam się, który rower w budżecie do 3500 zł nie będzie miał bolączek wskazanych powyżej ;).

1. Kwestii poprawności złożenia rowerów nie komentuję, za mało rowerów z Decathlonu miałem w rękach. Ostatnio kupując nawet rowery Kubikes, byly one dalekie od ideału po wyjęciu z kartonu w porównaniu z Woom.

2. Nie zgodzę się z dramatycznymi hamulcami, ponieważ działaniem są podobne do Shimano MT-200 - tutaj pytanie czy nie ma innego problemu z nimi?

3. Niestety, ale nawet powietrzny amortyzator, bez serwisu "zero" nie będzie działał prawidłowo pod osobą o masie poniżej 50kg. Ten amortyzator nie widział praktycznie w środku smaru (na uszczelkach). Druga sprawa nie jest on w wersji dla "dzieci", więc rowerzysta z masą tylko od 50kg w górę.

4. Mogę zgodzić ze stwierdzeniem, że zębatka 30T może być niewystarczająca przy kasecie 11T. Z drugiej strony nie znam ramy MTB, gdzie można wsadzić większą zębatkę jak 38T, a przeważnie kończy się to na 34/36T - tego typu ramy nie są w tym budżecie, czy się mylę? 

Rower MTB w budżecie do 3500zł jest sporym kompromisem, RADON wychodzi już dużo drożej (ok. 4200 zł + 40% do EXPL 540), gdzie budżet w okolicy 4500 zł otwiera zupełnie nowe rowery.
Nie znamy kondycji przyszłego użytkownika, jednak nie widzę wady w zębatce 30T dla amatora. W moim osobistym przypadku 30T sparowane jest z kasetą 10-51 (12sp) i praktycznie jeżdżę na przełożeniach 12-51T wykorzystując rower tylko w terenie (autor: głownie lekkie wycieczki w górach)

W budżecie do 4500zł warto podrzucić coś z "rodzimego" rynku jak Polygon RWR Xtrada 8.

  • +1 pomógł 1
Napisano

@afly - jeżeli wykorzystujesz rower tylko w terenie jak napisałeś to takie przełożenie ma jak najbardziej sens. Jeżeli będą to lekkie wycieczki wycieczki po górach połączone z dojazdami asfaltowymi odcinkami to te 36 jak wspomniałem powyżej jest naprawdę minimum. Ale może autor wątku chce dowozić rower samochodem do szlaków terenowych - tego nie wiemy. Uczulam tylko żeby zwrócić na to uwagę.

Napisano

Jak najbardziej rozumiem Twoje podejście, po prostu nie demonizowałbym przedniej zębatki 30/32T w rowerze MTB. Wraz z pokonywanymi kilometrami rośnie nasza świadomość rowerowa i potrzeby :), często patrzymy przez własny pryzmat, który dla osoby rozpoczynającej lub wznawiającej przygodę z rowerem jest poziomem high-level.

  • Mod Team
Napisano

Co do blatów 32 i 36, to akurat mam obie zębatki (w układach 1x12, 10-51), ale nawet przy 32 zdarzyło się zsiadać w terenie, a na płaskim z wiatrem na 10 zębach z tyłu trochę mi brakowało siły (albo wyższej kadencji, albo różnicy o ząbek akurat w tym konkretnym momencie) przy 40 -45 km/h, także tego...

Oczywiście komuś początkującemu i jeżdżącemu z niską kadencją może się wydawać, że brakuje szybszych przełożeń. W praktyce blat 36 wymusza jazdę na o oczko niższych przełożeniach - np. na 1/9 tam, gdzie przy blacie 32 jadę na 1/10 (dlatego nie założę do niego kasety 10-45, która w moim przypadku jest dopuszczalna pod blat 32).

Napisano

Jak miałem napęd 2 *10 i zębatki 26/36 w korbie przy kasecie 10 rzędowej 11-42 było wystarczające na podjazdach i asfalcie. Teraz mam rower z napędem 1*12 i zębatce w korbie 32t. Kaseta to 11-51. Myślałem że zębatka 32t będzie za mała ale nic z tych rzeczy. Podjazdy te gorsze i ta zębatka jest zbawienna. Czasem też się zdarza że trzeba wypchać rower. Poza tym kupując rower górski nie po to go mam żeby po asfalcie jeździć. Taki zakup jest bez sensu. Do tego mam szosę. Chodź na asfalcie też jestem zmuszony jechać MTB bo dojeżdżam do pracy ale wystarczająca jest taka prędkość z tą zębatka. Koła mam 29er. z obreczami gdzie szerokość wewnętrzna to 30mm. Nie mogłem lepszej konfiguracji sobie zrobić. A to jaki kto chce napęd zależy od tego jaki ma się teren, do czego chcemy używać tego roweru. 

  • Mod Team
Napisano

Kiedyś uznałem, że idealny napęd byłby w wersji z blatami 34-24 (wtedy jeszcze chyba 2x11, albo 2x10 z kasetą 11-42), i chyba się dużo nie pomyliłem - przynajmniej licząc pode mnie.

Napisano

Ok widzę że zdania są podzielone, w tym Radonie jest napisane że wejdzie blat 36,  

Ja wiem że można dołożyć 500 zł potem 800 itd ale te 4200 to jest max, nie będę kupował Ferrari żeby po bułki jeździć. 

Ten Radon to bez kombinowania rozmiar 18 mogę brać?  Ktoś zamawiał z tej strony jaki jest ew czas dostawy?  

Zapomniałbym o najważniejszym, ten Radon mi się po prostu podoba...

 

 

Napisano

Weź tego Radon-a i pojeździj trochę bez zmiany zębatki. Zmień dopiero jak już będziesz na 100% pewien że tego potrzebujesz. Grunt że masz taką opcję.

Przy okazji. Mam w gravelu GRX 1x12. Na oryginalnej zębatce Shimano napęd jest bezgłośny. Na zębatce Wolftooth dedykowanej do Hyperglide+ też. Na 2-ch innych zębatkach które pasują niby do 8-12s wg. producentów napęd hałasuje i to bardzo.

Napisano
W dniu 29.06.2025 o 17:22, Mateusz55 napisał:

Ok widzę że zdania są podzielone, w tym Radonie jest napisane że wejdzie blat 36,  

Ja wiem że można dołożyć 500 zł potem 800 itd ale te 4200 to jest max, nie będę kupował Ferrari żeby po bułki jeździć. 

Ten Radon to bez kombinowania rozmiar 18 mogę brać?  Ktoś zamawiał z tej strony jaki jest ew czas dostawy?  

Zapomniałbym o najważniejszym, ten Radon mi się po prostu podoba...

 

 

Oblicz. Masz obok rozmiaru kalkulator. Musisz tam podać dla wybranego typu roweru, np. dla Hatdtail ... tylko PRZEKROK. Obliczyłem za Ciebie i do 81 cm jest 18". Tabela też podaje dla twojego wzrostu 18".

Napisano
W dniu 29.06.2025 o 17:22, Mateusz55 napisał:

Ktoś zamawiał z tej strony jaki jest ew czas dostawy?  

Ja zamówiłem swojego JEALOUS AL 10.0 w listopadzie 2023, czas dostawy zgadzał się z tym, podanym na stronie :)

Podrzucam link do mojej opinii, może Ci się przyda: https://www.forumrowerowe.org/topic/274479-rama-jaka-rama-pod-budowę-mtb-29/#findComment-2538965 

W dniu 29.06.2025 o 17:22, Mateusz55 napisał:

Zapomniałbym o najważniejszym, ten Radon mi się po prostu podoba...

Ze swojej strony polecam ;) 

Napisano
W dniu 29.06.2025 o 07:50, afly napisał:

czytam komentarze powyżej i zastanawiam się, który rower w budżecie do 3500 zł nie będzie miał bolączek wskazanych powyżej ;).

1. Kwestii poprawności złożenia rowerów nie komentuję, za mało rowerów z Decathlonu miałem w rękach. Ostatnio kupując nawet rowery Kubikes, byly one dalekie od ideału po wyjęciu z kartonu w porównaniu z Woom.

2. Nie zgodzę się z dramatycznymi hamulcami, ponieważ działaniem są podobne do Shimano MT-200 - tutaj pytanie czy nie ma innego problemu z nimi?

3. Niestety, ale nawet powietrzny amortyzator, bez serwisu "zero" nie będzie działał prawidłowo pod osobą o masie poniżej 50kg. Ten amortyzator nie widział praktycznie w środku smaru (na uszczelkach). Druga sprawa nie jest on w wersji dla "dzieci", więc rowerzysta z masą tylko od 50kg w górę.

 

1. Przykład tego tubeless ready w przypadku roweru EXPL 540. Taśmy w obu kołach zostały tak naklejone. Litr mleka tam wlejesz i się i tak nie uszczelni. Ani przód, ani tył.

25920ABE-91D4-4EEA-9108-5C709AC24E22_1_105_c.thumb.jpeg.ff64e8fb6ad8fe14f82fbaeb35c88e56.jpeg

 

O odkręcającej się przedniej osi po zakupie i przeglądzie w sklepie i dziesięciu innych problemach nie będę wspominał. Syf, kiła, mogiła.

 

2. Są dramatyczne. Oba zaciski wymagają korekty raz na miesiąc. W pozostałych rowerach ani razu nie musiałem poprawiać zacisków od dawien dawna. Leniwy tłoczek, jak nie po jednej to po drugiej stronie. Nie pomaga ich mycie, smarowanie olejem. Do tego klamki. Moje dziecko ma 15 lat. Udało mu się ręką zgiąć tę podłą blaszkę z której są wygniecione klameczki. 

3. Oczywiście, że pierwsze co to zrobiłem serwis amortyzatora. Slick Kick na uszczelki i Motorex w gąbki. Pomijam masę dziedzica, nawet jak ja wskoczę na ten rower to uważam go za kawałek drewna.

 

To jest po prostu rower o odrobinę lepszych komponentach, bo niby AIR i niby Shimano tu i tam, ale to nadal jest poziom rowerów makrokeszowych. Poprawny, ale skoro autor rozważa dołożenie i wskazuje konkretny model - to nie ma się tu nad czym zastanawiać. Radon jest o niebo lepszym wyborem. Gdyby chciał ucywilizować i poprawić Rockridera EXPL 540 to by musiał wydać o wiele, wiele więcej niż wynosi różnica między tymi dwoma modelami.

  • +1 pomógł 4
  • Smutny 1
Napisano (edytowane)

Taśma tubeless w Radonie jest naprawdę super i starannie przyklejona.
Mi się udało za pierwszym razem zamleczyć bez kompresora, zwykła pompka podłogową. 

Mleko Stans’a jakby ktoś pytał. 

Edytowane przez Czikol
Napisano (edytowane)
W dniu 29.06.2025 o 09:19, chrismel napisał:

@afly - jeżeli wykorzystujesz rower tylko w terenie jak napisałeś to takie przełożenie ma jak najbardziej sens. Jeżeli będą to lekkie wycieczki wycieczki po górach połączone z dojazdami asfaltowymi odcinkami to te 36 jak wspomniałem powyżej jest naprawdę minimum. Ale może autor wątku chce dowozić rower samochodem do szlaków terenowych - tego nie wiemy. Uczulam tylko żeby zwrócić na to uwagę.

Sorry Kolego, ale głupoty jakieś piszesz. 30-32 spokojnie wystarczy. Przy 36T na najbardziej twardym przełożeniu kasety możesz rozpędzić rower do 40km/h na prostej, ale żaden rowerzysta rekreacyjny tego raczej nie udźwignie dłużej niż paręnaście sekund, wiec po kija mu taka wielka zębatka na korbie w rowerze terenowym? Nawet w płaskim terenie te 36T to może być za twardo jak nie jeździsz regularnie i nie masz wyrobionej nogi. W ogóle panuje taka tendencja że 30T czy 32T to za mało bo na zjazdach "nie ma z czego dokręcić" - jakby każdy tak chciał dokręcać to byśmy mieli samych pro amatorów, gdy tymczasem większość populacji rowerzystów nie wychodzi ze średnią ponad 15 km/h, wiec taka zębatka 36T takim osobom będzie kompletnie zbędna.

Edytowane przez michalr75
  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)

@Mateusz55 W każdym wątku dotyczącym kupna roweru pojawia się ten nieszczęsny Radon ;) Ja bym Ci mógł doradzić rower na którym sam jeżdżę, nie kosztujący miliona monet i w mojej opinii jest świetny, a jeżdżę dużo i intensywnie, jakieś 10k rocznie, w rożnym terenie i w różnych formułach (to jest w zasadzie mój jedyny rower). Rower Merida Big Nine 300 Lite (ja mam 500 Lite (ta sama rama co w 300, inny osprzęt i amor), trochę droższy, można próbować znaleźć w dobrych pieniądzach również). Wygodna pozycja, fajny amortyzator powietrzny, napęd 2x10 (2x11 w modelu 500) (tak, wiem, zaraz tu będzie burza że na takich napędach się już nie jeździ), ale dla mnie ten napęd jest optymalny - jest z czego pojechać na prostej, jest tez młynek na najbardziej wymagające podjazdy (podjeżdżałem tym pod nachylenie 23% z pełnym obciążeniem bikepackingowym i dało radę). Na OLX nowe Meridy 300 Lite mają fajne ceny, w porównaniu do Expl czy Radona to jest to zupełnie inny rower - świetnie podjeżdża, fajnie zjeżdża, dobra baza do rozbudowy. Sporo osób na tym jeździ i sobie chwali, wiec ogólnie polecam.

Edytowane przez michalr75

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...