przemek_bl Napisano Czwartek o 17:33 Napisano Czwartek o 17:33 Hej. Nie mam na co wydawać pieniędzy i postawiłem zmienić koła w mojej szosie. Naczytałem się sporo pozytywnych opinii na temat chińskich karbonowych stożków. W zasadzie to już jestem zdecydowany na zakup kół CSC o wysokości 50mm, Elitewheels raczej odrzucam, bo nie podobają mi się napisy na obręczach - chociaż te czarne nie są jeszcze najgorsze. Zastanawiam się tylko czy wybrać szerokość obręczy 28mm(wew. 21mm), czy 30mm (23mm). Ważę 105kg, więc pewnie wezmę te drugie, mimo, że są cięższe i droższe - z racji większej odporności wybrałem też stożek 50, a nie 38. Największy dylemat mam z piastami, rozsądnym wyborem wydają się nie najtańsze D272 54T, ale czy to na pewno najlepszy wybór? Nie zależy mi tak na masie jak na trwałości i braku konieczności serwisowania. Sporo taniej wychodzą koła na piastach R13, są też CSCT31 i AS511SB/FS522SB- cenowo pośrednie. Ktoś, zna może różnice między nimi? i czy nie zważając na masę i tak warto dopłacić do tych najdroższych? Ostatnia kwestia to różnice w wersjach clincher/tubeless - jeżeli nie jeżdżę na mleku to i tak lepiej wybrać tę drugą (bo może kiedyś zmienię zdanie), a może wersja clincher będzie odpowiedniejszym wyborem? widzę, że różnią się nieco kształtem obręczy, pierwszy raz się z czymś takim spotykam. Może dla wersji tubeless będę musiał użyć opaski, która niepotrzebnie zwiększy masę? Z góry dzięki za pomoc Cytuj
przemek_bl Napisano Czwartek o 19:58 Autor Napisano Czwartek o 19:58 (edytowane) Teraz zobaczyłem, że jest jeszcze wersja koła 30mm z szerokością wewnętrzną 24mm i stożkiem 40mm - taka najbardziej gravelowa. Waży co prawda najwięcej, ale jest przez to pewnie najbardziej odporna i daje największy komfort. Chyba będzie to najlepszy wybór dla grubego, o ile 24mm to nie będzie za duzo dla opony 32mm. Jak sądzicie? Edytowane Czwartek o 20:00 przez przemek_bl Cytuj
nossy Napisano Czwartek o 22:27 Napisano Czwartek o 22:27 O piastach to się nie wypowiem, ale ogólnie tendencja jest obecnie taka , żeby montować opony na możliwie szerokie obręcze. Pod szosowe opony to 105%, zatem pod opony 32c , szerokość zewnętrzna obręczy 30 będzie oki. Na Yt jest parę filmów na ten temat m.in na roadracing.pl. Oczywiście nie jest to jakiś must have....kiedyś wszyscy jeździli na żarówach i było oki, ale fakt że szeroka opona lepiej leży na szerszej obręczy. Też nie kumam tego różnego kształtu ich obręczy. Najlepiej kupić zestaw zrobiony pod mleko i jak się chce to jeździć na dętkach, a jak się opcja zmieni to na mleku. Rada ode mnie...jak nie planujesz zmieniać opon, to będzie przez 1-2 sezony jeden set, będziesz jeździł nawet zimą to zamleczaj. 1 Cytuj
Talrand Napisano Piątek o 08:14 Napisano Piątek o 08:14 Mam koła od CSC na piastach Novatec 511/522 i nie ma problemów po ~10k km ale to są piasty do kół z hamulcami szczękowymi więc nie wiem jak byś je założył do kół na tarczach 🙃 24mm wewnętrzne to nie będzie za dużo dla opony 32mm ale pamiętaj że szerokość obręczy będzie zwiększała szerokość opony, w końcu może się nie zmieścic w ramie. Btw 'zasada 105%' mówi że obręcz powinna być szersza od opony dla aero więc 32 na obręczy 30 tu by 'nie siadało'. Nie to żeby to powinien być cel dla wszystkich i jest to uproszczenie od którego może być więcej wyjątków niż sytuacji gdzie się to sprawdza. 1 Cytuj
przemek_bl Napisano Piątek o 08:51 Autor Napisano Piątek o 08:51 @nossy Na YT obejrzałem już wszystko co możliwe i rzeczywiście jeżeli chodzi o aerodynamikę to powinienem mieć szerokość zewnętrzną obręczy nawet nieco większą od opony, odrzucam zatem opcję 28mm.. Zamleczać póki co nie będę, bo mam nówki GP 4season jedynie pod dętkę. @Talrand właśnie patrzę, że pod sztywną oś mam właściwie do wyboru tylko D272 i CSCT31, wezmę raczej te droższe, bo w T31 strzela bębenek często, czy coś takiego. Reasumując, szerokość i piasta wybrana, pozostaje mi wybór pomiędzy: 1. 40x30mm 1450+/-15g ma niby zwiększoną szerokość wew. do 24mm, jakiś komentarz też znalazłem, że zewnętrzna szerokość też ma w istocie 32mm (to by było nawet lepsze pod względem aero :P) - większa waga to i pewnie większa odporność, a opona na szerszej obręczy też się bardziej rozpłaszczy. Mój rower przyjmuje co prawda wg producenta tylko 28mm, ale aktualnie przy 32mm mam jeszcze luzu po 5mm z każdej strony, więc te 2/3mm na + nie powinny stanowić problemu. 2. 50x30mm 1420 +/-15g ma szerokość wew. 22/23mm (różnie piszą na różnych ogłoszeniach, ale to pewnie te same koła) Co byście wybrali? Cytuj
nossy Napisano Piątek o 09:22 Napisano Piątek o 09:22 ...a ile masz luzu u góry jeszcze spytam bo mi kiedyś w starej ramie Treka 28c weszło z luzem po bokach ale zablokowało się na widelcu od góry😀. Drugie pytanie w jakim terenie śmigasz? Mam dwa komplety o wysokości 33 i 42 i na góry wolę niższy profil. Na 42 mimo, że dobra obręcz jak mi kiedyś na otwartej przełęczy na zjeździe zawiało to się skichałem. Trzeba mieć to na uwadze. Sam efekt aero dla mnie do 30kmh nie istnieje. W teorii stożek 50 powinien być sztywniejszy na tej samej piaście i szprychach. Za najbardziej uniwersalny uważam stożek 40. chyba, że śmigasz tylko po płaskim to ta 50 będzie oki. Takie moje prywatne zdanie. Co do zasady 105% to spotkałem się na z dwiema jej interpretacjami i to na dobrych kanałach. Sam skłaniam się ku wersji pierwszej czyli 105%, obręcz np. 24, opona 25c. 1 Cytuj
itr Napisano Piątek o 09:34 Napisano Piątek o 09:34 Obręcz szersza niż opona to dla mniej aksamitnego używania roweru zawsze ryzyko schrupania szerokiego boku koła, czasem lepiej usłyszeć lekkie szurnięcie gumą niż drzeć felgą o betonowy krawężnik. Także wybór szerokości warto też zaplanować w oparciu o rutynę i wrodzoną finezję lub jej brak 2 Cytuj
ernorator Napisano Piątek o 11:13 Napisano Piątek o 11:13 (edytowane) Efekt aero na stożku będzie zawsze, wiadomo im szybciej jedziesz tym jest większy. Koła stawiają największy opór na przestrzeni koniec stożka - piasta czyli tam gdzie są szprychy. Im mniejsza szczelina między stożkiem a piastą tym leprze aero. Co do 105, to jest jak ze wszystkim, to zależy Edytowane Piątek o 11:13 przez ernorator 1 Cytuj
przemek_bl Napisano Piątek o 11:38 Autor Napisano Piątek o 11:38 (edytowane) 2 godziny temu, nossy napisał: ...a ile masz luzu u góry jeszcze spytam bo mi kiedyś w starej ramie Treka 28c weszło z luzem po bokach ale zablokowało się na widelcu od góry😀. Drugie pytanie w jakim terenie śmigasz? Mam dwa komplety o wysokości 33 i 42 i na góry wolę niższy profil. Na 42 mimo, że dobra obręcz jak mi kiedyś na otwartej przełęczy na zjeździe zawiało to się skichałem. Trzeba mieć to na uwadze. Sam efekt aero dla mnie do 30kmh nie istnieje. W teorii stożek 50 powinien być sztywniejszy na tej samej piaście i szprychach. Za najbardziej uniwersalny uważam stożek 40. chyba, że śmigasz tylko po płaskim to ta 50 będzie oki. Takie moje prywatne zdanie. Co do zasady 105% to spotkałem się na z dwiema jej interpretacjami i to na dobrych kanałach. Sam skłaniam się ku wersji pierwszej czyli 105%, obręcz np. 24, opona 25c. Luzu od góry mam jeszcze więcej niż po bokach, ale opona na szerszej obręczy nie urośnie już w górę jeżdżę w okolicach Torunia, więc z perspektywy gór raczej płasko. Stożek 50 może normalnie sztywniejszy, ale w porównaniu do cięższej i szerszej 40stki może być już inaczej. Cytat Obręcz szersza niż opona to dla mniej aksamitnego używania roweru zawsze ryzyko schrupania szerokiego boku koła, czasem lepiej usłyszeć lekkie szurnięcie gumą niż drzeć felgą o betonowy krawężnik. Także wybór szerokości warto też zaplanować w oparciu o rutynę i wrodzoną finezję lub jej brak Zgadzam się, ale nawet ta szersza 40stka nie będzie w tym wypadku szersza niż opona. Cytat Efekt aero na stożku będzie zawsze, wiadomo im szybciej jedziesz tym jest większy. Koła stawiają największy opór na przestrzeni koniec stożka - piasta czyli tam gdzie są szprychy. Im mniejsza szczelina między stożkiem a piastą tym leprze aero. Co do 105, to jest jak ze wszystkim, to zależy Czyli wyższy stożek byłby pod względem oporów aero lepszy, do tego jest lżejszy. Niższy byłby z kolei pewnie bardziej pancerny i bardziej komfortowy z racji większej szerokości wewnętrznej, no i nie musiałbym kupować nowych dętek ciężki wybór Edytowane Piątek o 11:44 przez przemek_bl Cytuj
kaido2 Napisano Piątek o 12:59 Napisano Piątek o 12:59 19 godzin temu, przemek_bl napisał: Zastanawiam się tylko czy wybrać szerokość obręczy 28mm(wew. 21mm), czy 30mm (23mm). 28/wew 25 , 30/wew 28 19 godzin temu, przemek_bl napisał: Ważę 105kg, więc pewnie wezmę te drugie, mimo, że są cięższe i droższe - z racji większej odporności wybrałem też stożek 50, a nie 38. 38 spokojnie to wytrzyma 19 godzin temu, przemek_bl napisał: Największy dylemat mam z piastami, rozsądnym wyborem wydają się nie najtańsze D272 54T, ale czy to na pewno najlepszy wybór? Najlepszy Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.